Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

sobota 29. října 2011

Podzimně, dušičkově


Pach tlejícího listí, které padá ze stromů, ranní mlhy a Dušičky jsou neklamná známka podzimu.

Rok co rok jezdíme s mužem 28. října na hroby. Lhostejno o který den v týdnu se jedná. Letos to vyšlo na pátek, který prodloužil víkend. Dokonce jsem včera slyšela v rádiu výraz "Dušičkový víkend", současně s varováním, aby si lidé dávali pozor na cestách.

Zdědila jsem hroby. Nejdříve jen povinnost se o ně každoročně postarat a ted', kdy už jsem vlastně nejstarší v rodině (to je příšerná věc) i fyzicky. Povinnost se o ně postarat samozřejmě zůstala. Nevadí mi to. Už jsem se někde v některém ze svých článků přiznala k tomu, že mám hřbitovy ráda. Už od dětství, kdy jsem na jeden z nich chodila často s babičkou.

Ráno jsme vstávali krátce po šesté, čekala nás cesta na sever a navíc můj muž pronesl, že raději pojedeme brzy ráno, než se probudí sváteční jezdci, kteří běžně nejezdí. Měl pravdu. Vyjížděli jsme z Prahy krátce po sedmé hodině ranní a provoz byl minimální. Zatažená obloha a místy mlha. Přesně dušičkové počasí.
Zahájili jsme na Mělníku, odkud pocházela moje maminka a kde jsou pochováni téměř všichni příbuzní z maminčiny strany a babička s dědou.
Pokračovali jsme na sever do Rumburku. Když jsem přišla k hrobu, který jsem nechávala v létě opravit, měla jsem vztek. Nějaký pitomec vysypal na zasazené kytky hlínu. Můj muž chvilku uvažoval o tom, že takhle mohl zapracovat krtek, ale mýlil se. Ten krtek měl dvě nohy a asi dutou hlavu. S mužem jsme odstraňovali hlínu, odnášeli jí do kontejneru a pak čistili hrob. Posléze jsme museli čistit i sebe.
Svátek, nesvátek, moje sestra byla v práci, protože u nich ve firmě probíhá inventura. Krátce jsme jí navštívili a zdrželi jí od práce. Říkala, že to nevadí, protože stejně musí čekat na nějaké podklady ze skladu.
Po návštěvě u sestry jsme přejeli do Německa a já pronesla: "Hele, já vlastně nevím co tu chci? Vždycky jsem sem jezdila pro kočičí žrádlo". Ted' co už kočka není a my v neděli odnesli krabici kočičích konzerv a granulí dceři, nemám vlastně v Německu žádný nákupní cíl.
"Však ty něco objevíš", řekl můj muž.
Měl pravdu.
Koupila jsem si svíčky na adventní věnec, abych pak večer po příjezdu domů zjistila, že naprosto stejné mám doma už od minulého roku. Koupili jsme LED diodová světýlka na venkovní konifery a nějaké první dárky vnučkám k vánocům.
Po dvou hodinách strávených v Německu jsme přejeli hranice zpět a zavítali do naší oblíbené a hlavně osvědčené hospody. Za ty roky se z nás stali štamgasti, i když se frekvence našich návštěv prodlužuje. Už když jsme seděli v hospodě, začalo chvilkama svítit sluníčko.

Co ted'? Pojedeme domů? Asi bychom měli. V sobotu v osm ráno musíme být v Košířích. Dcera odjela se šermíři už dnes na Stránov a zet' je doma s holčičkama. Vlak mu jede zítra v půl desáté.
Nastupujeme na jeho místo a až do neděle budeme pečovat o holky.

Vyjeli jsme z Rumburka a provoz byl hodně silný. Před námi se motal v autě řidič v klobouku.
"A je to tady", zasyčel muž, "klobouk ! Sakra, tomu jsem se chtěl vyhnout". Kolem silnice ještě navíc postávali policajti a občas někoho stavěli.

Rozhodli jsme se, že si uděláme výlet a počkáme, až sváteční řidiči odjedou.
Auto jsme nechali na parkovišti v Jiřetíně pod Jedlovou a vydali se na Tolštejn. U lyžařského areálu Mezičky budují nové parkoviště, pracovalo se i o svátek. Stoupali jsme směrem do kopce ke hradu a občas "vykouklo slunce". Fotila jsem podzimní Lužické hory, ale slunečních fotek je málo. Převažují ty smutné bezsluneční - takové klasicky podzimní.

Na vrcholu Tolštejna fičel vítr a byla pěkná zima. Výhled, který se nám naskytl, ale stál opravdu za ten výstup.
Pohled na Luž a Lužické hory z Tolštejna

Pohled na Studenec z Tolštejna

Zatímco nahoru to šlo, cestou dolů mi luplo v koleně a já z vyhlídkové věže lezla dolů jako ortopedický pacient. Občas jsem se chytla oběma rukama zábradlí a jako na bradlech jsem překonávala víc schodů najednou, abych koleno nemusela ohýbat. Doskok byl hlasitý a můj muž se vždy zděšeně otočil, zda jsem neupadla. Ne, jen jsem ulevovala kolenu. Musel být na mě opravdu "hezký pohled".
"Je mi zima" pronesl muž. Dole v areálu hradu je postavená restaurace, rozhodli jsme se, že do ní zavítáme. Muž si dal čaj, já kávu a pak jsme neodolali a dali si ještě palačinku. Seděla jsem, nohu nataženou a koleno bolelo.
Venku se začalo šeřit a nás čekala ještě cesta zpátky do Jiřetína. Zaplatili jsme a vyrazili. Tedy, vyrazil muž, kterému byla zima a já se za ním belhala jako Peyrac.
"Hele, víš co? Já půjdu sám k autu, ty jdi svým tempem a já tě pak někde naložím". Docela jsem tu nabídku uvítala. V šeru jsem pajdala z kopce a vyhlížela světýlko jako Jeníček s Mařenkou Perníkovou chaloupku.
Muž mě naložil u konce sjezdovky na Mezičkách, pak se jel obrátit na nejbližší rozcestí.
Domů jsme přijeli krátce před devátou večerní.

Víkend, který nás čeká, bude náročný.
Budeme hlídat naše vnučky, které se mnohdy chovají jako neřízené střely. Navíc, nejedí všechno. Cestou domů jsem si lámala hlavu, co uvařit, aby to jedly. Program, který jsem si vymyslela, budu muset změnit, pokud koleno nepřestane bolet. Zatím stále bolí.
Pocit zodpovědnosti při hlídání vnuček, mě svazuje. U svých dětí jsem takhle bojácná nebyla. Asi fakt stárnu.
Navíc nás čeká změna letního času na zimní, kterou nemám vůbec ráda. Je to i jeden z důvodů, proč nemám ráda podzim. Tahle změna času mě rok co rok vykolejí minimálně na měsíc.

Na blog se dostanu znovu nejdříve v neděli večer, pokud nepadnu po hlídacím víkendu vyčerpáním.Smějící se

Přeji všem krásný víkend.Usmívající se

29 komentářů:

  1. Zajímavé počtení, když porovnám s mottem nahoře: "..pokud je to kupředu". Ale rozumím tomu, zavzpomínal jsem si při čtení a jsem na tom podobně. Jako kluk jsem s rodiči chodíval z rodného města podle potoka do sousední vesnice na hřbitov, kde byli pochováni tátovi rodiče, pamatuju si (bylo mi 5 a víc), moc mě to nebavilo, potok byl zarostlý a bahnitý, tak ani cesta se mi nelíbila, tehdy na dušičky přijížděl tátův bratr ze severu a na dva hroby nosil vždy přímo obří věnce, mně jednou přivezl stavebnici, která se stala z nejoblíbenějších, sestávala z cihliček a dalších dílů na stavění domků (systém podobný legu), ale to by bylo dlouhé povídání.. možná se k tomu vrátím u sebe samostatně. Když táta umřel, vyčítal jsem mámě, proč tam chodí snad každý den, ona mi zase "připomínala", kdy jsem tam byl naposledy a já se hájil, že tam přece chodit nemusím, aniž bych měl špatný vztah a nebo zapomínal. Máma se zase hájila, že ty procházky a pobyt na hřbitově se jí líbí a že tam nechodí trápit se. Kytičkovala tam a obávala se, že až umře, že se o hroby nebude nikdo starat. Z Prahy to je trochu "z ruky" (rodina, děti, zájmy, čas), tak plevel dočasně vítězil, nakonec jsem to vyřešil, že jsem hrob nechal zakrýt deskou a žena rozhodla, že tam jednou spočineme taky. Další hrob máme ve Slaném, zmínil jsem se v článku "Po včerejším výletu" (ta pohoda tam). Už jen závěr: U mne i cesty "kupředu" zahrnujou jako svou součást "návštěvy časů minulých". Ty se dají absolvovat všemožnými způsoby a mohou být i pozitivně účinné, když se to s nimi nepřehání.

    OdpovědětVymazat
  2. Také jsem byla včera na hrobě. Mám tam svého tátu, který odešel velmi, velmi nečekaně a dost brzy.

    OdpovědětVymazat
  3. Držím ti moc palce ať tě kolo přestane bolet a ať zvládneš hravě to víkendové hlídání!

    OdpovědětVymazat
  4. Je to s podivem, ale z kopce se chodí opravdu hůř, než do něj. Pravda, nechybí dech, v tom je to snadnější, ale na nohy je to nějaké nezvyklé a namáhavější. Snad už je dnes koleno lepší a budeš se moct otáčet v kuchyni u vaření a kolem vnuček. Přeji ti, v rámci možností, hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
  5. Já nevím, ale jak to někdy píšeš o tom svém manželovi, zdá se mi být takový hodný a ochotný, což je strašně fajn. Čte někdy to, co píšeš?

    OdpovědětVymazat
  6. Ach jo, ty sis užila ty krásně barevné kopce, já na to letos mám smůlu. Tady u nás nic, když jsem se těšila na ranč, že si to užiju alespoň tam, taky ještě nic, za to teď jak jsem zjistila s fotek na fb to tam hraje všema barvama a počítám, že příští týden až budem na chatě už tam bude všechno opadané. Nehledě na to, že ani nebudu mít čas fotit. V sobotu budu zase celý den na výstavě v Letňanech, jé, nechceš to zkusit tentokrát přijít? a v neděli jdeme gratulovat mojí mamce k narozkám(tedy ona je měla minulou neděli) a pak jedem domů....

    OdpovědětVymazat
  7. Pěkně popsaný "dušičkový" výlet.Krásné podzimní fotky.Také se starám o hrob,ale na hřbitov to je pouze 800 metrů./na kole mám počítadlo/.To,že se bude přesouvat čas mi vůbec nevadí.Dělala jsem v práci denní a noční směny,tak nějaký posun o hodinu......Ať se Vám brzy zahojí koleno.

    OdpovědětVymazat
  8. Zase jsem si krásně početla a fotky jsou skvělé! Já musím také přiznat, že obdivuji, jak jste pořád v pohybu a myslím, že to je jen dobře. I když teď to tvé koleno, snad se umoudří samo, hlavní je, abys byla funkční, když budeš ta hlídací babička! Tak pěkný dušičkový víkend a ať je to vše OK!

    OdpovědětVymazat
  9. Ali, vidím, že jste urazili pěkných pár kilometrů za jediný den. U nás včera bylo nádherně, tak jsem to využili a vyrazili do lesa. Hřbitovy jsme obešli a objezdili během týdne. Samozřejmě, že bude ještě večerní návštěva místního hřbitůvku, možná s některou vnučkou, kvůli světýlkům.

    OdpovědětVymazat
  10. Bolest kolena je opravdu nepříjemná, to znám... Dělala jsem téměř 10 let závodně aerobic a to si vzalo svou daň, právě na mém koleni..

    OdpovědětVymazat
  11. Na hroby nejezdím. Většina mých předků a příbuzných byla rozptýlena. Místo toho si vyšetřím tak hodinku sama pro sebe, kdy si udělám kávu, zapálím svíčku a s fotoalbem v rukou si na všechny zavzpomínám.

    OdpovědětVymazat
  12. Děj plyne jako potůček, a já jsem se neudržela a čtu nahlas, jako nedělní pohádku, ne pro děti, ale svému muži a ten vás chválí také nahlas, že je to moc hezky napsané a já říkám to pokaždé, hezký nový týden.

    OdpovědětVymazat
  13. Pěkně napsané. Taky jsem byla včera na hřbitově, miluji procházky tichými a klidnými místy, i když včera tam moc klidu nebylo. Brzké uzdravení přeji. Vnučky jako neřízené střely? A  vybíravé v jídle? nemáš moje děti, :-p

    OdpovědětVymazat
  14. Hezké fotky, hlavně ta první. Já v sobotu sice pracoval, ale zato v neděli jsem si užíval krásného jarního počasí. Dočetl jasem se u přátel že i v Čechách bylo hezky.

    OdpovědětVymazat
  15. [1]: K cestám kupředu patří neodmyslitelně i návraty. Návraty ke kořenům, do krajiny dětství, návraty na místa blízká mému srdci.

    OdpovědětVymazat
  16. [18]: Hani, moc děkuju. Pochvala od takové fotografky jako jsi ty opravdu potěší. Nepadla jsem, ale včera jsem vůbec nezapínala počítač. Holky si rodiče odvezli večer po návratu a my pak s mužem dávali dohromady puzzle, pexeso, karty a další věci, které roztahaly.

    OdpovědětVymazat
  17. [20]: Přiznávám se bez mučení, že jsem v sobotu také neuklízela. Bylo mi naprosto jasné, že v neděli znovu vše vykramaří a takhle měly obě vše po ruce.

    OdpovědětVymazat
  18. [22]: Dcera od nás klíče má, my máme jen od jejich branky. Dům patří zet'ovým rodičům a ti, když ho kupovali, měli omezený počet klíčů. Ke vchodovým dveřím jsou to takové zvláštní, atypické, vypadají jako k autu. Budou muset stejně do budoucna měnit zámek, až budou holky větší, aby jim nemuseli chodit odemykat. Takže když hlídáme, fasujeme k holkám také klíč od domu.

    OdpovědětVymazat
  19. Do Německa jezdíme pro kočičí žrádlo, ale taky pro víno - mají širší nabídku a lepší ceny.

    OdpovědětVymazat
  20. [24]: Také jsme donedávna jezdili pro kočičí žrádlo, naše kočka totiž nic jiného nežrala. Jezdíme i pro víno a zjistili jsme, že kromě široké nabídky jsou tu i příznivější ceny. Víno, které jsme letos dovezli z Itálie, jsme pak koupili v Německu o 2 € levnější. Také si tu kupujeme métský salám.

    OdpovědětVymazat
  21. [17]: Fíha, 36. výročí svatby :) tak to vám přeji vše nejlepší a ať vám to vydrží ještě déle!

    OdpovědětVymazat
  22. Obdivně jsem četla cestu Peyraka ,fuj fuj naše nohy, ale snad je líp. Hroby jsme objeli také 28. 10. a klobouky už byli na cestě , taky je můj muž "zbožňuje"

    OdpovědětVymazat
  23. [26]: Děkuji moc. Je to už hodně dlouhá doba, kterou jsme spolu ušli.

    OdpovědětVymazat
  24. I usually dont post in Blogs but your blog forced me to, amazing work. beautiful Big thanks for the useful info i found on Happy Thanksgiving.
    http://www.isdress.org

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤