Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

pátek 14. října 2011

Konec sezóny


Polovina října a krásné dny jsou ty tam.
Nemám ráda tenhle čas.
I když musím přiznat, že dnešní den byl celkem povedený. Svítilo sluníčko a pokud se člověk teple oblékl, bylo příjemné být venku.

Každý večer zasedám k televizi a čekám, jaká bude předpověd' počasí. Včera jsem jí prošvihla, protože jsem telefonovala se sestrou. A my dvě, když se do toho dáme, meleme a meleme a nedíváme se na čas. Dělí nás téměř 150 kilometrů. Čím větší dálka, tím více informací. Zejména, když moje sestra byla minulý týden v Krkonoších a musela mi povykládat o výletech a výšlapech, které podnikali. Já sama znám Krkonoše pouze v zimě a navíc jen z lyží. Na Sněžce jsem sice byla jednou na podzim, ale šli jsme tehdy z polského Karpacze. Výlet do Krkonoš plánujeme už několik let. A kdyby jen ten?
Zjišt'uju, že mám podstatně víc plánů, než času.

Ráno, než jsem šla k doktorovi, jsem si pustila televizi, abych se podívala na předpověd' počasí.
Milý meteorolog s úsměvem sdělil, že o víkendu bude krásně, slunečno, jen v noci má mrznout.
A je to tady. Konec sezóny mých kytek.
Nemám tenhle čas vůbec ráda.

Zajeli jsme s manželem do Hornbachu, nakoupila jsem si postřiky proti přezimujícím škůdcům a pak jsem ještě dvakrát prošla venkovní areál a hledala substrát pro řízkování. Marně.
"Hele, nevadí, zajedeme ještě do OBI", pronesl můj manžel. V OBI měli poslední 3 pytlíky se substrátem. Preventivně jsem ještě přikoupila další chemii.

Odpoledne jsem vyrazila na zahradu.
Sbírala jsem semínka kytek na příští rok a vyrývala malé semenáčky oleandrů, které byly i s květináči zapuštěny v zemi. Malé byly, když jsem je v květnu zakládala do země, ted' už jsou z nich pěkné rostliny. Evidentně se jim dařilo.
Manžel zatím likvidoval rajčata, za týden se lehce začervenaly pouhé tři plody a už by venku stejně nedozrály. Vzal dvě krabice s rajčaty a odešel nahoru do bytu.
A já pak po jeho odchodu podnikala chemický útok na přezimující škůdce.
Výrobci radí, aby lidé při provádění postřiků pracovali s ochrannými pomůckami. Vzpomínám si, jak jsem před pár lety v pláštěnce stříkala růže a přišla se na mě podívat půlka ulice, kterou jsem svým oblečením evidentně pobavila. Od této mé estrády používám jen gumové rukavice.
Pofukoval takový zrádný větřík, jednou foukl k jihu, podruhé k severu. Pokud jsem pracovala vedle domu, dokázala jsem proudění větru "vychytat" a cíleně kropit rostlinstvo, které bude přezimovat v domě. Malé oleandry, malé ibišky to byla pohoda. Postupovala jsem podél domu a otravovala potencionální hmyz. Na dvou velikých ibišcích byly černé mšice makové. Dostaly několikanásobnou dávku postřiku, když jsem před tím olámala květy a poupata, které byly napadeny nejvíc. Tak tohle opravdu nemám ráda. Utěšovala jsem se tím, že v domě stejně už tak krásně nepokvetou, jako venku.
Na prostranství před domem se točil vítr. Já se točila kolem oleandrů, které jsou už některé vyšší než já. Vypadalo to, jako když provádím nějaký podivný rituální tanec. Prevít vítr vyhrál a mě se několikrát stalo, že to co jsem foukla na kytky, jsem měla vzápětí zpátky v obličeji. Po třech hodinách bylo dobojováno a kytky byly ošetřeny.
Uklidila jsem vše do kůlny a šla domů. Svlékla jsem to otrávené a postříkané šatstvo raději před bytem na chodbě. Do bytu jsem vešla pouze ve spodním prádle, muž sedící v kuchyni se na mě jen tázavě podíval, ale nic nekomentoval. Za ty roky už ví, o co jde.
Má zase doma jedovatou babu.

Stála jsem pod sprchou a splachovala ze sebe zbytky chemického roztoku na hubení přezimujících škůdců. Vzala jsem šampon, abych si umyla i vlasy. Málo mydlil, tak jsem si přidala ještě notnou dávku a znovu vetřela do vlasů. Sakra, proč ten šampon nemydlí. Sáhla jsem po obalu a zjistila, že jsem si do vlasů napatlala kondicionér. No, to se mi povedlo. Znovu jsem sprchovala vlasy, tentokrát ne od postřiku, ale od kondicionéru. V podstatě, obojí je chemie.

Dnes to byl zatím jen začátek.
Začátek konce.
Konce mé květinové sezóny.
Nemám tohle období roku vůbec ráda.

Pro ilustraci několik fotek, na kterých jsou muškáty v květu. Zítra, nejpozději pozítří z nich budou jen malé zbytečky. Z vrcholů stonku sadba na příští rok a v truhlíku ostříhaný keřík.

.
.
.
.
.

25 komentářů:

  1. No jo, kytičky máš fakt krásný. Ale ber to tak,, že co je pro tebe konec, je pro jiného zase začátek. Provozovatelé vleků a horských penzionů už se určitě těší. Já mám taky radši jaro, ale přejme těm druhým i tu jejich sezónu.

    OdpovědětVymazat
  2. Samozřejmě, že každému přeju tu jeho sezónu. Pro mě je to spíš takový hlasitý povzdech, ten článek. Ony až budou všechny kytky v domě, tak mě to už přestane trápit. Mě jen deptá to, že ted' krásně kvetou a já, proto aby kvetly i příště, je musím dát do pro ně horších podmínek.

    OdpovědětVymazat
  3. To je nádhera ty muškáty.Taky na to uklízení chci v sobotu vlítnout.Já toho ovšem nemám tolik co ty .Ale kaktusy se do neděle uklidit nestihnou,tak jen doufám,že to s těmi mrazíky nebude tak hrozné.

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Podzim je klinická smrt přírody. A trochu i moje.

    OdpovědětVymazat
  5. Taky nemám ráda podzim, tedy přesně řečeno, nemám ho ráda na zahradě. Spousta práce, takové té neradostné, zima, bláto. Jó, takový podzim na horách, to je jiné kafe - krásné barvy, tam ten podzim vůbec nevypadá jako zmar, ale jako vrchol umění přírody. Nemůžu se vynadívat, jak ti ještě všechno krásně kvete. Já jsem včera uklízela domů muškáty, kaktusy, fuchsie, ale všechno je to už odkvetlé. Navíc mám na fuchsiích molice, tak musí taky dostat chemii a půjdou do karantény.

    OdpovědětVymazat
  6. Nikdy mě nenapadlo, že může být květena na zahradě tak náročná...

    OdpovědětVymazat
  7. Taky nejsem nadšená, když jdou kytky spát. Taky je mi to líto. Taky jsme už uklidili kytky. Ohna jsou smutná, musím udělat nějdou výzdobu.Uteče to léto vždycky moc rychle. Jaký postřik používáč na ty přezimující škůdce? Taky bych měla postříkat, ale nevím čím.

    OdpovědětVymazat
  8. Celý život jsme pod kontrolou sprejů!

    OdpovědětVymazat
  9. Jo, vím jak ti je, mne to čeká dneska, ráno tu byla jinovatka jak sviňa, budu dneska lítat po schodech jak utrženej plakát a nosit kytky na půdu. A jako na potvoru pěkně těžký, protože jak pršelo tak jsou nacucaný vodou. Taky tuhle část roku nesnáším, navíc to teprve teď všechno tak úžasně kvete....

    OdpovědětVymazat
  10. No jo, ty mrazíky už předpovídají. My jsme dnes, v prvním patře, měli na teploměru +3°C, ale to jistě díky tomu, že se nakonec přes noc trochu zatáhlo, ale jestli bude jasno, je to jasný. S tím stříkáním jedu, je to docela nebezpečná záležitost, je fakt, že v pláštěnce, si jeden připadá jak blázen, ale má to svoje opodstatnění. A co tvoje astma!?   

    OdpovědětVymazat
  11. Tak také dopřej i těm kytičkám odpočinek, ony se ti na jaře zase odmění. Máš opravdu nádherné muškáty! Takhle by se mi líbila vyzdobená všechna okna na světě! To by byla nádhera! A s tím šamponem, z toho si nic nedělej, taky se mi to už povedlo a divila jsem se proč to nepění. Je nás takových víc.

    OdpovědětVymazat
  12. Krásné muškáty,já jsem na pěstování tele. Ostřihávám, zalévám, případně přesazuji, ono to nějak jde, ale ne tak krásně- hojně. Chystá se u nás hodně úprav na domě, z chodby bude muset příští rok skoro všechno pryč, tak nemá cenu rozmnožovat. Co půjde, uchováme, co odejde budeme muset nahradit něčím novým.

    OdpovědětVymazat
  13. Na balkon to také na příští rok neplánuji, bude se zateplovat barák, takže generální úklid balkonu, všechno pryč.

    OdpovědětVymazat
  14. Muškáty jsou moc pěkné.Také mě čeká "úklid".Já jich nemám tolik.V truhlíkách před domem mám afrikány,petunky ap.-ty se nemusí zazimovávat.Pak také begonie-hlízy se dobře schovají.

    OdpovědětVymazat
  15. Ty tvoje muškáty jsou výstavní.

    OdpovědětVymazat
  16. Taky si vždy říkám to je škody ještě vše kvete a už se musí dělat podzimní opatření. No co naděláme, budem trpělivě čekat na další jaro. Snímečky krásné

    OdpovědětVymazat
  17. Já ještě tohle období snáším dobře, s listopadem je to horší...

    OdpovědětVymazat
  18. Krásně Ti to kvete. Taky jsem nesnášela uklízení kytiček do sklepa ap. Já jsem letos neměla na kytičky čas. Ale aspoň se na ně mohu dívat na svých oblíbených blozích, to je přece prima. Bez práce mám "koláče".

    OdpovědětVymazat
  19. Alenko, strašně se mi líbí tvoje "kvetoucí okna"! Muškáty máš nádherné, vůbec se nedivím, že je ti jich líto.

    OdpovědětVymazat
  20. Nu, alespoň se zase budeš těšit na to, až ti zas pokvete zahrádka, všechno má své pro a proti a pro vychází proti a naopak

    OdpovědětVymazat
  21. Taky mám raději přicházející jaro a nové kvítky, než podzim a první mrazíky... Tohle počasí musíme nějak protrpět a bude zase jaro! Nádherné fotky muškátů, úplně mi připomněly prosluněné prázdniny u babičky, kde je nádherně přemuškátováno

    OdpovědětVymazat
  22. Nádherné květy...všechny fotky se mi moc líbí.

    OdpovědětVymazat
  23. ja mam rada jesen, ale ze nam za posledne dni prituhlo az prehnane uznavam krasne fotky, teraz mi je dokonca luto ze obdobie kvetov, slniecka a voni skoncilo

    OdpovědětVymazat
  24. Bába jedovatá zní legračně, tady je to jasný dvojsmysl. Díky bohu jsi ten druhý...

    OdpovědětVymazat
  25. Já mám začátek slunečného podzimu hodně moc ráda. Zvlášť, když svítí sluníčko. Ale když se zatáhne a jen leje, je to otrava..

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤