Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

úterý 27. září 2011

Jako za krále klacka ...

... přesně tahle věta mě napadala včera.
Už druhý týden marodím. To, co u každého normálního člověka proběhne jako běžná viróza, u mě se většinou zkomplikuje. Můžou za to moje plíce a astma. A nebo nejsem normální.

Na včerejší den si mě na odpoledne pozval náš pan doktor na kontrolu. Ráno jsem vstávala tak, abych si stačila vzít antibiotika ve správnou hodinu a pak jsem si říkala, že si musím umýt hlavu.
Odebrala jsem se do koupelny, zvedla baterii a chrrrr...
No báječné, ona neteče voda.
Tahle myšlenka šla mojí hlavou a jen jsem přemýšlela, jak půjdu s hlavou po téměř týdenním válení se k doktorovi. Ještě, že jsem se včera večer vysprchovala, ale i tak budu mít dost blbý pocit. Ty moje vlasy fakt byly hrozné.

Zapnula jsem počítač a dívala se na stránky Pražských vodovodů a kanalizací. Žádná porucha ani odstávka v této oblasti na webu nebyla. Zkusila jsem telefon a když mi asi 10 minut hezky hráli do sluchátka, zavěsila jsem.
Co budu dělat?
Vždyt' ta moje hlava je jak klouzek. Začala jsem si nadávat, že jsem si jí večer při sprchování taky neumyla.
Jo, děvče, za chyby se platí.
Chodila jsem po bytě jako lev v kleci a zkoušela střídavě baterii v koupelně a v kuchyni. Při pohledu do zrcadla jsem propadala ještě větší skepsi.
Chrrrr...
Uvědomila jsem si, že už v pátek netekla voda. Zjistila jsem to kolem poledního, když jsem vylezla z postele, abych si ohřála oběd. Měla jsem pocit, že mám špinavé ruce, tak jsem si na ně kápla Jar, zvedla baterii a také chrrrr... Jar jsem si z rukou smývala minerálkou, kterou nechal (naštěstí) manžel na kuchyňské lince. Pak jsem znovu zalezla do pelíšku a kdy "přišla voda" nevím, ale odpoledne už tekla.
Nojo, odpoledne - ale to už mám být u doktora. A s touhle hlavou?
Napadla mě spásná myšlenka. Půjdu se podívat do sklepa, kde je umyvadlo. Je tam ještě z doby, kdy tu manželův děda měl firmu, kterou mu pak komunisti znárodnili. Ale co je hlavní, sklep je pod úrovní ulice a občas, když neteče voda, tak tam trošku teče.
Vyzbrojena hrncem jsem šla do sklepa.
Voda tekla slabým čůrkem.
Já, nemocná, trpící astmatem jsem pendlovala mezi sklepem a bytem, kam jsem v hrncích a kbelících nosila vodu.
Dvě patra dolů, dvě patra nahoru a dvě hodiny času, který jsem převážně trávila ve sklepě, než mi natekla voda. Ale, hlavně, že nějaká tekla.
Po chvíli mi bylo jasné, že si vody musím nanosit víc, nejen na hlavu. Tělo zbrocené potem a dýchala jsem jako v posledním tažení.
Jako za krále klacka, říkala jsem si.
Vzpomínala jsem si přitom na babičku, která měla vodu pouze ve studni a žádnou koupelnu. Je zvláštní, jak jsme tehdy tu dobu přežili. Jednou týdně se z komory vytáhla na takových zvláštních sáních zinkovaná vana. Ze studny se nanosila voda, která se ohřála na kamnech, ve kterých se topilo a nastal obřad koupání. Nejdříve děti a pak ve stejné vodě i dospělí. Dnes, když si na to vzpomenu, říkám si, že je zázrak, že jsem dětství prožila ve zdraví.
Opravdu jako za krále klacka.
Vodu ohřívá bojler, topí ústřední topení, místo kamen sporák se sklokeramickou deskou a další vymoženosti, na které jsem si během svého života zvykla.
A já se ted' budu muset vrátit o 50 let zpátky.
Vodu jsem ohřála na svém moderním sporáku ve dvou největších hrncích, které mám.
Mezitím volal manžel a říkal, proč tak blbě dýchám. Vylíčila jsem mu dvoupatrovou storry s donáškou vody. Slyšela jsem, jak se chechtá a začala se smát taky.

Odnosila jsem vodu do koupelny, v kyblících a škopíku na praní vlněných svetříků jsem jí namíchala na patřičnou teplotu a vlezla do naší luxusní rohové vany. Malým kyblíkem jsem ze sebe splachovala vlasový a posléze i tělový šampón. Když jsem nabyla pocitu, že už takhle můžu jít mezi lidi, osušila se a oblékla si župan.
Stěhováním kyblíků byly v koupelně louže, které jsem setřela a pak jsem si šla opláchnou ruce. Naprosto bezmyšlenkovitě jsem zvedla pákovou baterii a chr..chr.. začala téci voda. Vlezla jsem znovu do vany a asi deset minut jsem se ještě sprchovala. Nechávala jsem po sobě vodu stékat a bylo mi nádherně.
Celá moje předchozí snaha s donáškou vody mi v ten moment připadala zbytečna a i směšná. Ale kdo mohl tušit, že v poledne vodu pustí.

Odpoledne jsem šla k lékaři. Znovu poslouchal moje plíce a pak řekl, že se mu to nelíbí. Mám prý přijít ve čtvrtek, až doberu antibiotika. Pokud prý nedojde ke zlepšení, bude mě muset poslat na plicní.
Doufám, že můj špatný dech byl způsoben tou dopolední donáškou vody do bytu, kdy jsem si opravdu připadala jako za krále klacka.

33 komentářů:

  1. Alčo, parádní povídání. jako z filmu! nakonec je slast se bezstarostně osprchovat, viď?

    OdpovědětVymazat
  2. Možná je to o tom, že neumíme trpělivě čekat. Kdyby jsi si počkala, ušetřila by jsi tu námahu. Jenže chápu, když jde o vlasy...

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Já si pak tu tekoucí vodu užívala jako zázrak. Dříve to tak bývalo s tím koupáním a tehdy jsme to brali jako normální věc. Když jsem to líčila dceři, tak se ošívala [3]:Doufám, že jsem si nějak svou nemoc nezhoršila.

    OdpovědětVymazat
  4. Vyrůstal jsem v domku u babičky, kam jsme si museli vodu přivážet v bandách z nedalekého JZD. Koupání u nás probíhalo dost podobně.

    OdpovědětVymazat
  5. A představ si takové necky, než se voda nanosila...

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Já o tom přemýšlela taky, že se na něco vymluvím, ale pak se ze mě stal nosič vody.

    OdpovědětVymazat
  7. Na dobré bydlení a různé vymoženosti se rychle zvykne.Vracet se zpět?...brrrr

    OdpovědětVymazat
  8. Vždycky míváme v létě odstávku teplé vody. Dřív to bývalo krušných 14 dní, dnes už jim stačí tři dny, ale je to hrozná otrava. Místo večerního sprchování, ty tři dny provádím, jak já říkám, hrníčkování. To znamená, že si nahřeju vodu a pak se ve vaně polévám a mydlím a znovu polévám hrníčkem.    Jenže to nám teče aspoň ta studená voda, tys to měla opravdu jak za krále Klacka. Držím palce, aby ti antibiotika do čtvrtka zabrala a měla jsi plíce ke spokojenosti své, i pana doktora.

    OdpovědětVymazat
  9. Naši byli pokrokoví (nebo na to asi měli) a ze studně tahali vodu čerpadlem ze sklepa. Takže vodovod byl, ale koupelna v celém velkém baráku ne. Chodili jsme se koupat do prádelny, která byla na dvoře. Muselo se zatopit v kotli, kam jsme hadicí napustili vodu a pak do plechové vany hrncem nabrat , vykoupat se a pak ještě chvíli sedět v prádelně, aby tedy v zimě či chladnějším počasí člověk nenastydl. Jinak umývat se v lavoře nejdříve do půl těla a pak stoupnout do něj a nožičky atd. Jo, ani nevíme jak složitý a nepohodlný život naši předkové měli.

    OdpovědětVymazat
  10. [8]: No právě, dnes už si nedokážeme představit život bez vymožeností, které nás obklopují. Doma jsme topili uhlím v kamnech, místo ledničky byl studený sklep, maminka dávala maso do kameného hrnce a zakrývala plátnem namočeným do octa, máslo se uchovávalo v hrnci pod vodou. Vzpomínat by se dalo dlouho, ale také říkám brrrr

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Přeji brzké uzdravení. U nás se bude v říjnu vyměňovat teplovodní i studenovodní potrubí vedoucí sklepem. Teplá voda nepoteče 2 dny, studená prý 1 den. Uvidíme, to snad vydržíme. Jako obvykle naplníme kanystry a hrnce co se dá a pak tu vodu budeme používat, i když už z vodovodu poteče.     

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: V činžáku, kde jsem trávila dětství jsme měli už městský vodovod, ba i koupelnu. Sice tu tekla jen studená voda, ale byl tu bojler na plyn, kterého jsem se jako dítě bála. Umývání v lavoru jsem taky zažila, na kamnech byla neustále v hrnci horká voda.

    OdpovědětVymazat
  13. Pevně držím pěsti, ať tvůj špatný dech je opravdu následkem běhání sklep-koupelna. Problémy s plícemi nejsou žádná sranda, tak se opatruj a šetři! :)

    OdpovědětVymazat
  14. Tedy Alenko, nevím, jestli jsi udělal dobře, mám pocit, že sis to mohla ještě pohoršit, ten tvůj stav. Ale já vím. A co suchý šampon? Mám a v případě největší nouze už jsem taky použila. O moc ne, ale o trochu to lepší je. A naše koupání v mládí? Jo, to byla štrapáce. Jednou týdně v neckách! Ještě mám někde fotky. Tatínek, coby profesionální fotograf ten zdokumentoval všechno! Tak už žádné tahání vody a běhání s ní po schodech! Nebo se ti doma líbí?

    OdpovědětVymazat
  15. Něco podobného také občas zažíváme. Akorát u nás je to vždy spojeno s odstávkou elektřiny. Holt vlastní voda ve studni a elektrické čerpadlo. To jsme pak opravdu jak za krále Klacka - bez proudu i bez vody. Sporák máme naštěstí plynový.

    OdpovědětVymazat
  16. [14]: Já taky pevně věřím, že se to do čtvrtka zlepší a pan doktor bude spokojen. To nošení vody mi určitě neprospělo. Nojo, když jsem byla v neděli večer líná a odložila hlavu na pondělí, tak ted' pykám.

    OdpovědětVymazat
  17. V létě někdy v Praze vypínají vodu, aspoň co vím, na Novodvorské. A i u kadeřníka umyjí hlavu, ale jde to do peněz.

    OdpovědětVymazat
  18. Bydlíme v paneláku, kde je zcela normální, že v létě má topič dovolenou, takže jsme na tato uskalí léta zvyklí. Nahřát vodu do hrnce, nalít do kýble, dotočit studenou vodou, stoupnout si do vany, polít se hrnečkem vody, namydlit, zase se polít a hotovo! Jsme na to léta zvyklí a kdyby u nás tekla teplá voda pořád - to by bylo sakra divné. Nyní něco opravovali, takže netekla teplá opět 3 týdny. Nu a v zimě se často stává, že neteče voda žádná - prostě prasknou někde trubky a jsme bez vody.

    OdpovědětVymazat
  19. My jsme v zimě kolikrát rozpouštěli sníh, abysme se měli čím umýt... a na chatě u babičky byli vždy bojové podmínky a studená voda ze studny, ale rádi na to vzpomínáme.

    OdpovědětVymazat
  20. Hezká povídka..Ale vůbec Ti to nezávídím s tím běháním sem a tam..Přeju brzké uzdravení a ať Ti zbyde na zážitek vzpomínka pouze v podobě blogu..

    OdpovědětVymazat
  21. Holka zlatá já si hned od začátku říkala, až to vyřeší voda poteče a taky jó . Jó je to k vzteku, u nás takto netekla voda pravidelně na Štědrý den v poledne . To zhoršení máš opravdu po té štrapáci s vodou. A vůbec ležíš v lůžku a nebo štrapácíš po bytě?

    OdpovědětVymazat
  22. Vidíš, a starodávné týdenní koupání jste zvládli všichni bez újmy na zdraví, a dnes, v době přemrštěné hygieny, spousta lidí je pořád na hromadě. (Přemrštěnou hygienou myslím ty šílené reklamy na domácí čistotu, kdy můžeš nejen jíst z podlahy, ale tu podlahu ještě oblízat... A taky lidi, co se sprchují třikrát denně a takovou přečistou domácnost opravdu mají. Potom se diví, že jejich děti jsou náchylné na všechny nemoci, protože nemají žádnou imunitu.)

    OdpovědětVymazat
  23. [24]: P.S. s tím "nepobavením" jsem myslela to, že úplně chápu, jak ses cítila - nemyslela jsem to tak, že by tvůj článek nebyl zábavný.   

    OdpovědětVymazat
  24. Signoroo, to já bych si tu palici nechal klidně mastnou, než abych podnikal takou šílenou operaci.

    OdpovědětVymazat
  25. [20]: Jak se říká, člověk si zvykne i na šibenici . Asi bych netekoucí vodu neřešila, kdybych nemusela k doktorovi, ale bylo mi jasné, že s mastnou hlavou nemůžu ani před barák, natož k doktorovi. Občas se nám taky v zimě stává, že někde něco rupne a voda neteče, pokud je sníh (což na Bílé Hoře bývá dost často), máme většinou vyhráno.

    OdpovědětVymazat
  26. No, to věřím, že by se za ten týden na tvé hlavě mohly smažit i vajíčka, úplně si teď dokážu představit tu vlasovou "konzistenci", a to jsem slyšela, že se nějaká žena s někým vsadila, že si měsíc neumeje hlavu. Na první pohled to vypadalo snadně, ale už po týdnu nevěděla, co s tím. Když si dá člověk vlasy do culíku, tak se pak mastí o to víc. V práci už si i stěžovali, že od ní jde nepěkný zápach...už si ale nepamatuji, jestli tu sázku dodržela. Nu, tak snad sis tím dobrodružstvím ještě víc nepřitížila, i když ke zdraví ti to určitě nepřidalo. Brzy se uzdrav :)

    OdpovědětVymazat
  27. [28]: Opravdu jsem měla hlavu jako klouzek, nebo jako mastný knedlík

    OdpovědětVymazat
  28. Nechci znevažovat problém který jsi popsala tak čtivě a poutavě, promiňte mě všichni, kdož máte podobný problém, NESNÁŠÍM ÚZKOSTLIVOU HYGIENU, je to zřejmě tím že jsem také vyrůstala v době, kdy se donášela vana, nahřívala voda na koupání na kamnech a mají li se má dítka či vnoučátka vykoupat v řece či v rybníku a ofrňují se, že do takové špíny za žádnou cenu nevlezou, řeknu jen. ABY JSTE SE NEPOS...Y.

    OdpovědětVymazat
  29. Omluva za výlev emocí, přeji odchod nemoci, nedělička jak se praví, odpočinek je ten pravý, po neděli hodně zdraví.

    OdpovědětVymazat
  30. [30]: Aničko, kdybys viděla mojí hlavu. Veškerá mastnota na světlých vlasech vynikla a po týdenním ležení jsem vypadala velice nevábně. Šlo i o můj pocit, abych nebudila veřejné pohoršení.

    OdpovědětVymazat
  31. This is my first visit to this blog. We are starting a new initiative in the same niche as this blog. Your blog provided us with important information to work on. You have done a great job.
    http://www.isdress.org

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤