Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

pondělí 14. ledna 2013

Táta


O víkendu jsem tu měla vnučky a nezapínala jsem proto raději počítač. Jednou stačilo! Jsou to holky šikovné, ale i všetečné.


Po procházce a svačině jsem jim pustila na videu pohádku a začala jsem konečně rovnat korespondenci a staré fotografie, které jsem po maminčině smrti zachránila před vyhozením.
Jsme totiž se sestrou naprosto odlišné. Zatímco ona je vyhazovací typ, já jsem úplný opak.
Co kdyby se to hodilo?
Mám k tomu vztah.
Vážou se k tomu moje vzpomínky.
Je toho škoda.
A nakonec? Vyhodit to mohu vždycky.
Toto jsou věty, kterými si odůvodňuji svoje "kramářství".

Rovnala jsem fotky a uvědomila si, že se můj táta narodil před 90 roky.

Seděla jsem a přemýšlela nad tím, jaký byl.
Společenský, pracovitý, někdy až pedantický, obětavý, milující svou rodinu a na druhé straně příšerný cholerik. V době své puberty jsem ho nesnášela, vše mi na něm vadilo. Dnes se nad tím usmívám, protože podobné vztahy jsem zažívala v období dospívání i se svými dětmi.
Cestu k sobě jsme našli v době, kdy se zotavoval z druhého infarktu. Bylo mi sedmnáct pryč. Sedávali jsme dlouho do noci a filosofovali nad životem. Škoda jen, že na tak krátkou dobu. Jeho srdce bylo vážně nemocné.

Svůj genetický vklad rozdělil mezi mne a mou sestru. Já zdědila jeho světlé vlasy, modrou barvu očí a moje sestra jeho podobu a oční vadu. Zdědila jsem i jeho povahu, včetně toho, že jsem cholerik a občasný pedant. Bohužel.

Naučil mne i sestru mnoha dovednostem, umíme se zručně ohánět nářadím a nástroji, které nejsou až tak běžné pro holky. Když jsem odcházela z domova, dostala jsem kromě rad do života i kladívko, šroubovák a další nářadí (mám a používám je dodnes). Poznala jsem na společných cestách hodně krásných míst v naší zemi, v zimě jsme spolu na běžkách jezdívali na dlouhé výlety. Vzpomínám, jak jsem se mu vždycky smála, když si na hlavu navlékal pletený kříž. V létě jsme krajinou putovali pěšky, nebo na kolech. Táta mi předal i lásku k historii. Také byl sběratel všeho možného - i to jsem po něm "podědila".

Hodně četl, psal kroniku a dokonce i básně. Objevila jsem verše, které psal v mládí mamince. Seděla jsem nad nimi, četla si je a slzy se mi draly do očí. Začala jsem si uvědomovat, že jsem svého tátu znala málo.

Tak takový byl:

Narozen 14. ledna 1923.

Prostřední ze tří dětí, své dětství a mládí prožil v Kostelci nad Labem. Někde existuje fotka, kde je se svým bratrem a sestrou, ale bohužel jsem jí nenašla.

Tato fotografie je z roku 1938. Táta končil "měšt'anku".

Detail z předchozí fotografie.

V devatenácti letech.

Tady mu bylo dvacet roků.

Krátce po válce, kdy se vrátil z lágru

Takoví jsme byli - rok 1956 (já jsem ta holčička s mašlí)

1978 - poslední tátova fotografie - oslava 3. narozenin neteře.


Jeho nemocné srdce ho zradilo v padesátipěti letech. Letos to bude už 35 let, kdy na tátu jen vzpomínám. Medicína udělala obrovský pokrok, ale pro mého tátu moc pozdě. Vždycky litoval, že nemá mužského potomka. Čtyři ženské doma, počítám-li i babičku. Pak se v roce 1978 narodili dva vnuci a táta se moc těšil, jak jim předá své zkušenosti, naučí je svým dovednostem. Zůstalo však jen u těšení.
Celý život se řídím krédem, které mi vštípil:
"Konej a pracuj tak, aby ses kdykoli mohla ohlédnout za sebe a nemusela se stydět."

Díky, táto.

29 komentářů:

  1. Krásné vzpomínání.Já se svým tatínkem mluvím snad každý den- ale jen v duchu.už dávno ho nemám.A vím, že to byl nejskvělejší táta pod sluncem.O jeho lásce ke mně jsem nikdy neslyšela,ale cítila jsem ji na každém kroku.

    OdpovědětVymazat
  2. Jsou věci, které by se vyhazovat neměly. Jak sama říkáš, na to je vždycky dost času.

    OdpovědětVymazat
  3. Některá věci se nemají vyhazovat.

    OdpovědětVymazat
  4. Jsou to krásné fotky a na člověka padne nostalgická nálada vzpomínek.

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem taky shromažďovač, ale pak si také, stejně jako ty, můžu hezky zavzpomínat, to vyhazovači nemají

    OdpovědětVymazat
  6. Já bych nejraději shromažďovala úplně všechno, ale bohužel to nejde. Vždycky mi rve srdce, když něco musím vyhodit.

    OdpovědětVymazat
  7. Taky si tvořím vztah k věcem, jsou to takové kasičky na vzpomínky, nemít je tak bych o většinu z nich nejspíš díky své nedokonalé paměti přišla. Jsou lidé, kteří nejsou moc orientováni na minulost, žijí dneškem nebo dokonce zítřkem, ale já většinu sil čerpám právě z minulosti, to znamená spousty krabic a krabiček, na půdě a fotky a deníky jsou takřka posvátné, nikdy by mě nenapadlo vyhazovat fotky, natož fotky rodinné.

    OdpovědětVymazat
  8. Já shromažduji a pak likviduji. Neúprosně, a výsledek, To co nechám nic moc a co vyhodím pak hledám. Natsane období nevyhazování, shromažďuji, pak vyhazuji, hledám a dokola.

    OdpovědětVymazat
  9. Schovávám také různé věci. Vysvědčení, rodné a oddací listy. Čas od času si přitáhnu krabici a list po  listě prohlížím, vzpomínám a také brečím. Položím poslední lístek, zavřu krabici, poděkuji a poprosím. Nevím, proč, ale já je prosím. Aby celé rodině, pokud můžou, pomáhali...

    OdpovědětVymazat
  10. Pěkné zamyšlení. Taky neumím vyhazovat.

    OdpovědětVymazat
  11. Moc krásné vzpomínky i fotky! To krédo je podobné, jaké celé život říká moje maminka, která se chová tak, aby na ni všichni vzpomínali v dobrém.

    OdpovědětVymazat
  12. Moc milé vzpomínání. Mně samotné je moc líto, že nemám podobných fotografií víc, vlastně skoro žádné, jen ty ofocené od mé babičky, které se snažím pomalu restaurovat, ale jde to ztěžka. Kdo ví, kam se všechny ty obrázky poděly...

    OdpovědětVymazat
  13. Také schovávám a nemuzu vyhodit staré fotografie,nekteré i vícekrát(vsechno nakonec zustalo na me a já musela vsechno resit),tátu jsem si uzila^^az poslední tri mesíce jeho zivota.To se prestehoval ke me a byl vetsinou nemocný,potom co umrel jsem si zacala pripadat stará. Ale vzpomínky nám nikdo nevezme a casem zustanou jen ty dobré.

    OdpovědětVymazat
  14. Moc krásné vzpomínání Alenko, taky na svého tátu moc vzpomínám, odešel brzy ve svých 66 letech, nečekaně, byl to krásný a zdravý člověk. Fotek moc bohužel nemám, ale vzpomínka v srdci zůstane napořád!

    OdpovědětVymazat
  15. Alenko, moc krásné vzpomínání. Tatínek byl fešák.

    OdpovědětVymazat
  16. Můj táta byl správný chlap a já jsem celá po něm (i s tou dršťkou - jak říkával kdekdo z rodiny). Možná vyřídilka, možná postava - to spíš. Po Tvým vzoru si udělám čas a napíšu o něm článek. Zaslouží si to. Taky umřel ve čtyřiapadesáti letech.

    OdpovědětVymazat
  17. Alenko, to je krásné a zároveň i smutné vzpomínání. Tvůj tatínek umřel hodně brzy. Můj se dožil čtyřiašedesáti let, taky byl hodně nemocný.

    OdpovědětVymazat
  18. Můj tatínek dosud žije, je mu 71 , ale maminka umřela v necelých 47 na rakovinu. Už to je 25 let. Bylo to rok po Černobylu. To tenkrát umřelo strašně moc lidí, protože zvýšená radioaktivita s nemocnými lidmi pěkně zacvičila. Bylo mi necelých 19 a měla jsem ještě rok školy před sebou. Shodou okolností se přesně o 19 let později narodili sestřenici kluci - dvojčata. Byli tak trochu vymodlení a já si pořád říkám, že jí je maminka poslala, aby jí dělali radost.

    OdpovědětVymazat
  19. Moc všem děkuji za milé komentáře. Současně se omlouvám, že reaguji se zpožděním. Já holka šikulka si přivodila úraz na ruce - znehybnila jsem si prostředníček pravé ruky. Raději nebudu popisovat podrobnosti. Ne nadarmo se říká, že nejvíce úrazů se přihodí v domácnosti - jsem toho důkazem.

    OdpovědětVymazat
  20. Člověk často zapomíná, že staří lidé byli mladí. A ještě horší, myslím si, když to zapomenou i o sobě.

    OdpovědětVymazat
  21. Já jsem spíš ten vyhazovací typ, ale staré fotky bych nevyhodila nikdy, protože je mám moc ráda a s chutí si nad ně sednu a vzpomínám. Taky už tatínka nemám, byl to vášnivý fotograf a zůstalo po něm spousta fotek krásně uspořádaných v albumech. Jednou mamka říkala, že jí ty albumy zabírají místo a že je vyhodí, okamžitě jsme se začali všichni předhánět v tom, kdo jim poskytne azyl, ale nakonec zůstaly u mamky a prohlížíme si je u ní. Zaujala mě rodinná fotka u kočárku, kromě toho, že vám to tam všem moc sluší, jsem si všimla těch stužek(?) na klopě rodičů. Nevíš co to bylo?

    OdpovědětVymazat
  22. [20]: Je to úhel pohledu. Pamatuji si, když jsem studovala, přišla na školu nová profesorka. Nám bylo 18 - 19 a jí celých 25 roků. Byla pro nás nepředstavitelně stará. Dnes jezdí na naše srazy a věkový rozdíl jako by nikdy nebyl. Já na své mládí nezapomínám a říkám si, že věk je jen číslo. Důležitá je duše a ta přeci nestárne.

    OdpovědětVymazat
  23. Krásně a dojemně jsi na tatínka zavzpomínala. Oslzely mi oči. Vzpomněla jsem si na svého tatínka, který mi taky dost brzy odešel. Alba mám taky schovaná, ale bohužel jsem vyhodila negativy a to je mi líto.  U Vlasty jsem se dověděla, že jdou takovou šikovnou mašinkou převést do počítače.

    OdpovědětVymazat
  24. [19]: No nechci být zařazena ani mezi archiváře, ani křečky, chtěla bych minimalisovat. Jenže se to ve mně dost pere.   

    OdpovědětVymazat
  25. Alenko, moc krásně si zavspomínala na tatínka, já také vše skladuji, mám spousty starých fotek, ty vzpomínky jsou nádherné. S rodiči se nevidím každý den, protože bydlíme dál, ale jsem ráda, že je mám. Je dobře, že máš všechny fotky, tatínek byl opravdu fešák a ten kočár, také jsme měli takový "bourák". Dnes už takové pořádné nejsou. Já na svém taťkovi visím i z mích starých fotek je to hodně vidět a myslím, že jsem hodně po něm. Teď domů často volám a po pravdě mám stále strach, aby byli v pořádku.

    OdpovědětVymazat
  26. [23]: Moc děkuji. Mě se draly slzy do očí, když jsem objevila básničky, které táta psal. Bohužel, už jsme ve věku, kdy nám zbývají jen vzpomínky.

    OdpovědětVymazat
  27. Je zajímavé jak nám rodiče předávají své geny. Já po babičce a mamině zdědila šikovnost na ruční práce a po dědovi a otci zase pro technické práce (taky mám pořád v kabelce nářadíčko), focení a lásku ke kytkám. A i to "sběratelství" a nechuť  tomu věci vyhazovat. Děti v tom už moc nejedou, snad syn s tou technickou šikovností a mánií rozebírat a zase všechno skládat a to focení. Je škoda že tvůj tatínek měl vyměřený jen tak krátký čas, dokázal by asi spoustu věcí předat i svým vnoučatům....

    OdpovědětVymazat
  28. [27]: Taky mě to mrzí, že tu nebyl déle. Navíc, když se konečně dočkal vnuků. Radoval se z nich a už se těšil, jak jim předá svou zkušenost a své zručnosti. Bohužel, zemřel, když kluci byli ještě mimina. Geny fungují dokonale, můj syn zdědil cholerickou povahu po mém tátovi a po manželově tátovi je zase introvert. Oba dědové byli zruční a můj syn umí nejen kovat železo, vyrábět zbroj, přestavěl si dokonce auto, ale umí i šít. Dcera je také úžasně zručná, jen pletení jí nejde. Někdy v duchu s tátou mluvím a říkám si, že by určitě měl radost i z pravnoučat.

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤