Asi bych měla nadpis článku trochu upřesnit.
Zimu nemám ráda v Praze. Přesněji, zimu v Praze nesnáším.
Bílý sníh jí na chvilku pokryje, schová se špína a vše je na malý moment čisté.
Krásná iluze, která evokuje vzpomínku na Ladovy obrázky. Ale jen na chvilku.
Prosolená břečka na vozovkách krásnou iluzi jako mávnutím proutku zničí.
A navic? Změnou vyhlášky magistrátu se znovu od 1. února solí chodníky.
Praha je po každém sněžení během chvilky pokryta břečkou.
V noci na dnešek v Praze napadlo dost sněhu. Znovu bych to měla upřesnit, sníh napadl na Bílé Hoře.
Před šestou ranní jsem se proběhla s hrablem, abych odhrnula sníh na chodníku k brance a potom i s koštětem. Vrátila jsem se do chodby pro kabelku a okamžitě si všimla, že část sněhu je zpátky. Silný západní vítr ho navál zpátky tam, odkud jsem ho před chvílí odmetla. Rezignovaně jsem pokrčila rameny, odemkla branku a vyrazila.
Preventivně jsem si ráno vzala tříčtvrteční džíny a vysoké kozačky. Nechtěla jsem mít urousané a mokré nohavice.
Svojí volbu oblečení jsem několikrát během cesty k tramvaji ocenila, protože na mnoha místech byla navátá hodně vysoká vrstva sněhu.
Tramvaj mi jela téměř hned. Tři stanice a pak vystoupit a počkat na další.
Foukal ostrý západní vítr, stála jsem k němu zády a čekala, tak jako mnozí další na to, až tramvaj vyjede z konečné na Vypichu.
Ten autobus jsem přijíždět neviděla, oči vzadu nemám. A i kdybych je měla, bylo by mi to platné, asi jako mrtvému bonbóny. Proletěl kolem refýže v těsné blízkosti a já si uvědomila, že jsem mokrá. Vedle se ozvalo: "Ty vado, to je hovado". Na refýži nás bylo asi patnáct. Městský autobus, který jel evidentně z výpravny v Řepích projel nejen mnohem rychleji, než ostatní vozidla, ale navíc v tak těsné blízkosti, že svými koly nabral prosolenou, špinavou a hnusnou sněhovou břečku ze žlábku, kde se vozovka trochu svažuje k refýži.
Pán, který stál kousek ode mně vyjekl: "Měl jsem strach, že mě smete." Podívala jsem se na své kalhoty a viděla mokré tmavé fleky, na které se lepily sněhové vločky. Paní ve světlém kabátě plakala. Další cestující si raději stoupli do kolejiště. Někteří sbírali sníh a otírali si ten hnus, kterým nás autobus ohodil.
Přijela tramvaj a my na světle konečně viděli, jak vypadáme. Pán vedle pronesl: "A to jsem měl mít jednání, takhle tam nemůžu." Shodli jsme se, že svůj ranní zážitek popíšeme dopravnímu podniku.
V tramvaji bláto osychalo. Seděla jsem a měla jsem vztek na bezohledného blba za volantem městského autobusu. Bělohorská je hodně široká, nic ho neomezovalo. Jen tak s plezíru projel těsně kolem refýže a musel vědět, co udělá.
Hlavně, že jsem nechtěla mít urousané nohavice.
Když jsem vystupovala z tramvaje, zjistila jsem, že mám bláto i na kolenou a džíny jsou mokré. Pak mi došlo, že jsem si, tak jako obvykle, dala kabelku na klín. Ještě, že je tma, říkala jsem si.
Přišla jsem do práce s hodně špatnou náladou. Můj kolega, který má "vedlejšák" u dopravního podniku, mi poradil, co mám dělat. Také mi potvrdil, že to určitě byla od řidiče schválnost. Prý pár takových "kolegů" zná.
Druhý kolega se na mě podíval a řekl: "Ten tě teda vzal pěkně, jen co je pravda."
Vzala jsem si služební fot'ák a vyfotila kabát a kabelku. Kolegyně vyfotila kalhoty. Vztek mě neopouštěl. Došla jsem si do skladu pro hadry a začala kabát čistit. Mokrý vypadal slušně, když oschl, fleky na něm se znovu objevily. Marast ze silnice jsem měla i v kapuce. Pak jsem umyla kabelku, boty a když uschly kalhoty, vzala jsem si "rejžák" a začala je drhnout na sucho. Znovu a znovu jsem čistila kabát.
Když jsem udělala kasu za včerejšek, otevřela jsem si stránky Dopravního podniku hl. města Prahy.
Mají to dobře ošetřené. V kategorii kontaktů mají pět kolonek s názvy "Podněty", "Dotazy", "Pochvaly", ale kolonka "Stížnost" tam jaksi není. Chválit je tedy určitě nebudu. Zkusila jsem "Podněty" a zjistila, že tam nelze vložit fotografie. Sakra! Začala jsem na stránkách hledat jakýkoliv jiný kontakt, kam bych mohla svou stížnost adresovat. Kde nic, tu nic. Jsou dobře opevněni. Jediný email byl na tiskové oddělení. Novinář nejsem, tak jsem usoudila, že jako ve většině firem existuje info@... Vztek mě neopouštěl. Napsala jsem stížnost, přiložila fotky a na závěr jsem se dotázala, kam mám poslat účtenku z čistírny, protože můj kabát nejde prát. Během chvilky mi přišel email, že info@ neexistuje a že mám využít kontaktní formulář. Tak jsem svůj původní email se stížností poslala na tiskové oddělení s vysvětlením, proč jsem nevyužila kontaktní formulář a se žádostí, aby ho předali tam, kam je adresován. Zatím neodpověděli.
Nedám se. Mám pořád vztek. Vyčkám do zítřka a potom fotky vytisknu a zkusím to poslat poštou.
Vadí mi bezohlednost. A ten řidič takový byl.
Obrovské štěstí bylo, že nikdo nestál na kraji refýže. Byla určitě také "klika", že jsou u nás jarní prázdniny a že tam nestál nějaký student, či žák s batohem. Kdyby přečníval, ten autobus by ho z refýže sundal. Hrůza pomyslet, co by se ještě mohlo stát.
Jeden blbec zkazil dnes po ránu náladu hodně lidem.
Když jsem psala email, vzpoměla jsem si na řidičku tramvaje, která mě nedávno pustila dovnitř, abych nestála na mrazu.
Na jedné straně dobrý člověk a na straně druhé bezohledný a zlomyslný blbec.
Divíte se mi ještě, proč zimu v Praze nesnáším?
Editováno v pondělí 20. února 2012
Dopravní podnik mi odpověděl v tom smyslu, že se jim nepodařilo zjistit autobus, který kolem zastávky na Vypichu projížděl a prý by pro jeho identifikaci potřebovali jeho registrační značku, či číslo, kterým jsou autobusy označovány. Potmě!!! Byla jsem ráda, že jsem vůbec viděla autobus a spíš jsem se vzpamatovávala z úleku z té špinavé sprchy. Navíc neopoměli zdůraznit, že touto trasou jezdí i autobusy jiných dopravců.
Tak si říkám, co jsem vlastně čekala.
Dnes jsem si vyzvedla kabát z čistírny. Fleky naštěstí zmizely a ta "sranda" mě stála 170 korun.
Vydrž a dovíš-li se , kdo tou dobou jel tou linkou, udělej mu trochu ostudu a žádej zaplacení čistírny. Být to jinde, zaplatil by i újmu psychickou a dost mastně.
OdpovědětVymazatNedivím. Ale brodit se sněhem na Vysočině, kde jsou silničáři jenom pouhý mýtus, taky není zrovna fajn.
OdpovědětVymazatAsi bych, namísto zaplacení účtu z čistírny, požadovala soukromou adresu řidiče a tou kabelou ho taky trochu seprala!
OdpovědětVymazatJako notorický ztěžovatel na DPP ti můžu poradit, že nejlepší je zavolat na infolinku 296 19 18 17 a nechat se přepojit na někoho odpovědného. S ním se pak dohodnout, kam mu máš poslat mail s přílohami.
OdpovědětVymazatBude asi těžké zjistit, kdo byl ten blb, pokud nebyl zrovna na své trase a nevíš ani číslo, takže se obávám, že celá stížnost půjde do ztracena.
OdpovědětVymazatJá už skoro ani ven nevyjíždím. To je skoro každý den, co mě i kočárek ohodí nějaký ko..t. Už na to nemám nervy a nedivím se ani tobě, že máš vztek, fakt ti rozumím. Přeju úspěšné vyvztekání a vyřízení ve tvůj prospěch, i když nevím, nevím, jestli se podaří řidiče identifikovat...
OdpovědětVymazatDopravní podnik je stát ve státě.
OdpovědětVymazatStížnosti skrz infolinku jak radí Tygr prý fungujou, dle zkušeností známých. Ale pochvaly v sekci Pochvaly taky ( http://blog.keekstudio.cz/2009/09/jak-byt-aktivni-ve-trech-krocich.html ). Možná by nebylo marný, tam napsat o té řidičce, tenkrát jsem ten článek četla a taky mě to zprostředkovaně zahřálo :)
OdpovědětVymazatPíšeš, že vás ohozených, bylo na té refíži víc, doufám, že se najde ještě pár iniciativních a bude si taky ztěžovat. Je jasné, že se fleky jen tak navyčistí, není to obyčejné bláto, ale pěkně chemicky upravené, solí a vším, co se nachází na spodku aut. Dej vědět, jak se situace vyvíjí.
OdpovědětVymazatNemají tam kolonku stížnosti proto , že spoléhají na to , že než se naštvaný člověk dopídínějakého kontaktu , vztek ho přejde. Sůl z kabátu nesmyješ vodou , nechává to fleky. Já mám boty umyté třeba třikrát a i mýdlem a naimpregnované a stejně je často vidět fleky po soli. Měli by tou solí šetřit. Je spousta nezaměstnaných , tak ať jim dají lopatu a koště , vymezený úsek a ať se snaží udržet ho čistý. Nedej se , souhlasím. Blbec potřebuje dostat do rypáku.
OdpovědětVymazatKdyž to mohlo jít s těmi nezaměstnanými za první republiky tak nechápu proč to nedělají teď. Asi aby náhodou ty nemakačenky nějak nevystresovalo to že mají něco pro to aby dostali prašule udělat. A nestěžovali si ve Štrasburku na porušování jejich práv na válení se a pobírání podpory a sociálních dávek za nic. Jo někteří šoféři jsou blbci, tady i v těch největších mrazech přijel autobus na terminál, měl pět minut do odjezdu, šofér si vytáhl noviny, termosku s kafetem a před autobusem mu stáli důchodci, maminky s dětma, i děcka jedoucí ze školy. A že by otevřel, ty lidi pustil do tepla a pak si v klídku dal to kafe? Ani náhodou....
OdpovědětVymazatJo, tenhle zážitek by mne asi taky nadzvedl.Holt-srážka s blbcem je horší než srážka s kometou.
OdpovědětVymazatÁjo, když už si budeš ztěžovat, najdi si dalšího ochotného člověka, který si bude ztěžovat na totéž. Jinak už se mi u DPP stalo, že kamarádovi napsali, že jde o jeho tvrzení proti tvrzení tramvajáka. Klidně ti potvrdím, že jsem na té zastávce byl.
OdpovědětVymazat[2]:Tady bych se trošičku silničářů zastala, nemohou být všude najednou. Jezdili včera celý den, pak celou noc a když fouká je to taková sysifovská práce. Co chcete, je zima, tak se tomu je potřeba přizpůsobit. Jsem taky z Vysočiny, taže vím o čem mluvím.
OdpovědětVymazatTedy to je vážně k vzteku, takový hovado.Dej vědět jak ta tvoje stížnost dopadla.
OdpovědětVymazatJá bych to tedy také nevzdala. Ani náhodou. Ten blb se tím určitě bavil. Ale to je hodně pitomá legrace. Je pravda, že by vás mělo být s těmi stížnostmi víc. A nedejte se! Nejsme přece hovada!
OdpovědětVymazatAli, věřím, že jsi pořádně naštvaná,kdo by nebyl. Ona ta zima je pěkná akorát tak za oknem a na kopečku u lesa, či na horách. V běžném provozu je to k uzoufání, ve městě i na vesnici. U nás musím jít pár set metrů podél státní silnice bez chodníků. Když prší nebo sněží,zdá se mi,že řidiči jezdí dvakrát tak rychleji a bez vody a špíny se to nikdy neobejde.Zdá se mi,že jim to dělá dobře,když mohou někomu ublížit.
OdpovědětVymazatNevím, jaká je šance na úspěch stížnosti, ale určitě bude vyšší, když vás podá tu stížnost víc. Takže podej a doufej, že alespoň někdo z těch ostatních si taky bude stěžovat.
OdpovědětVymazatTo je opravdu bezohlednost Alenko. Dobře jsi udělala a jsem zvědavá kdy a jak ti odpoví. Vzpomínám si jak jsi psala o té super paní řidičce. Ten dotyčný dělá velmi špatnou reklamu svému zaměstnavateli. Takových by bylo se třeba zbavit a nebo je nechat čistit chodníky a náměstí, navrch k těm jeho pracovním povinostem. Jó holka to jsem asi dobře nevymyslela, teď mě totiž napadá to by bylo zacákanejch lidí.
OdpovědětVymazatAli dočetla jsem zameškané, šaty parádní a jazyková bariéra
OdpovědětVymazatNe, nedivím se! Podle fotografií a tvého popisu je vidět, že vás "vzal" důkladně všechny, jak jste tam stáli. Jen se nedej a natři jim to! Fandím ti!
OdpovědětVymazatTo byla asi hodně citlivá paní, že se přede všemi lidmi rozplakala. Normálně člověka popadne vztek.
OdpovědětVymazatJezdím do práce a z práce celkem 4 MHD. Tyto situace znám moc dobře!-:( Nejsi v tom sama!
OdpovědětVymazatDěkuji Vám všem za milé komentáře. Musím sdělit, že Dopravní podnik vůbec nereagoval na moje emaily. Dnes jsem se v tramvaji domluvila s pánem, který měl mít ve středu jednání a ten mi řekl, že jemu taky neodpověděli, ale že posílá stížnost na Magistrát, pod který DP spadá. Udělám totéž.
OdpovědětVymazatZima vůbec v každém větším městě není hekzá, všude jsou špinavé břečky roztátého sněhu... Tohle se mi občas také stalo, a to nejen v zimě se sněhem, ale i na podzim při dešti... Řidič zkrátka jako naschvál, možná že ne jen "jako", ale doopravdy, vjede do té největší louže na silnici i přesto, že vidí, že na chodníku vedle jde spoustu lidí... Vypadali jsme všichni stejně jako Ty. Chápu Tvé rozhořčení, jen se nedej! A nám dej vědět, jak to vše s dopravním podnikem nakonec dopadlo, držím palce!
OdpovědětVymazatTu řidičku tramvaje bych veřejně pochválil , taková ohleduplnost se hned tak nevidí. Z dopravního podniku se snad ozvou. Že nedávají veřejnosti možnost si stěžovat, to je vážně svérázný způsob obrany.
OdpovědětVymazatTaké mě rozčiluje solení silnic a chodníků. Bydlím na předměstí, tam byly chodníka bílé a dobře se po nich šlo. Když jsme šli do města, byla tam hnusná břečka nejen na silnici, ale také na chodníku. Chodník byl místy pěkně klouzavý a ze silnice stříkala břečka na chodníky i když jelo auto celkem pomalu.
OdpovědětVymazatjá jsem vyloženě zimní tvor, ale tu břečku taky nesnáším. A nejsou to jenom autobusáci, kdo tohle dělají. přijde mi, že třeba znudění kamioňáci to vyloženě vnímají jako druh zábavy.
OdpovědětVymazat[24]: Víš, jen mě tak napadlo s tou pochvalou pro tramvajáky možná opatrně, mohlo by se stát, že něco takového, jako pustit pasažéry do tramvaje na konečné mají přísně zakázáno, aby pak neměla spíš průšvih.
OdpovědětVymazatBezohlednost některých lidí mě dojímá.
OdpovědětVymazatAlenko, držím palce, aby tahle schválnost bezohlednému řidiči autobusu neprošla. Takoví syčáci jsou bohužel všude, i v Třebíči.
OdpovědětVymazatJejda, držím palce, aby aspoň odpověděli. Tohle je opravdu hrozné... Také miluju zimu a sníh, ale ne ve městě...
OdpovědětVymazat[8]:Raději bych jim o té řidičce nepsala, ještě by mohla dostat sprdunk.
OdpovědětVymazat