Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

středa 8. února 2012

Před čtyřiceti lety


Stalo se Vám někdy, že jste se ztrapnili tak, že jste v ten moment nechtěli být?
Nebo jste se chtěli propadnout někam hodně hluboko, aby vás níkdo neviděl?
Mně ano. Ta vzpomínka je hodně stará a od události, při které jsem chtěla být menší a ještě menší, až budu nejmenší na celém světě, uplynulo přesně dnes čtyřicet let.

Nojo, utíká to, utíká.

Podívala jsem se do kalendáře a uvědomila si, že už to je čtyřicet let od mého maturitního plesu. Všem vzpomínkám na tento den kraluje trapas.
Vzpomínka na něj mě pronásledovala hodně dlouho.

Na naší škole byly tři maturitní ročníky a slavná událost se odehrávala v sále hotelu Merkur v České Lípě.
Byl to důvěrně známý sál, tady jsem udělala své první kroky na tanečním parketu.
Tancovala jsem ráda, byla jsem schopná protancovat podrážky na botách.
Na naší škole studovala převážně děvčata. Už jen při vyslovení názvu "Ekonomická škola" jako synonymum se objeví slovo "holky". Naše třída byla pouze dívčí, ve zbylých dvou se vyskytovalo pár kluků.

Na slavnou událost jsem se náležitě připravovala. A nejen já. Vše začalo výběrem látky na plesové šaty. Světle zelený základ brokátu, doplněný stříbrným vytkáváním, mě zaujal v prodejně textilu hned na první pohled. Na rozdíl od mnoha mých spolužaček, jsem měla obrovskou výhodu v tom, že maminka byla švadlena, která kdysi po vyučení šila v jednom z pražských salónů a pak po přestěhování na sever ve Vkusu, což byl na maloměstské poměry Rumburka jediný salón. I pak později, když už pracovala jinde, šít nepřestala a udržovala si svou klientelu.
Šaty jsem si navrhla sama a pak svůj názor konzultovala s maminkou. "Půjde to takhle ušít?"
Maminka se vyznamenala a šaty byly ještě hezčí, než na mém návrhu.
Dlouhé šaty s rozparky, aby se v nich dobře tančilo, prostříhané rukávy, doplněné perličkami a stejné průstřihy i ve výstřihu. Nádhera, až přecházely oči. Maminka pak ještě ze zbytků vytvořila taštičku pompadůrku, která byla na stříbřitém řetízku a byla také pošitá perličkami. Čím víc se ples blížil, tím víc jsem se těšila. Vznášet se po parketu v té nádheře, krásná představa.

Maminka na ples přijela sama, táta se doma zotavoval po druhém infarktu.
Pro rodiče a rodinné příslušníky byly vyhrazeny stoly na obou galeriích a my, maturanti a profesoři jsme měli stoly kolem tanečního parketu.
Konečně! Stáli jsme na parketu a byli jsme stužkováni. Každý z nás měl stužku se zlatými písmeny "Maturant 1972". Vzhledem k tomu, že naše škola byla z větší části školou dívčí, byl velký nedostatek tanečníků. Kamarádily jsme se s bývalými maturanty a ti nás provázeli na parket. Mezi nimi vynikal jeden, který se jmenoval Olda. Závodně tancoval a byla radost s ním na parket jít. Ale nás holek bylo hodně. Co dělat, když jsme právě netančily? Chodily jsme se občas podívat na rodiče, kteří sem tam přidali nějakou korunu, kterou jsme vzápětí proměnily za alkohol. Vždyt' maturitní ples je jen jedenkrát. Popíjely jsme nejdříve víno a pak někdo přinesl lahev vodky. Nálada stoupala.
Šla jsem na parket s Oldou. Byli jsme pohledný pár, já ve stříbrozelených šatech a on ve fraku. I moje spolužačky několikrát potvrdily, jak nám to s Oldou na parketu sluší.
Valčík s dlouhými kroky a s perfektním tanečníkem. Musela jsem si přiznat, že se mi trochu točila hlava. Tancem nebo alkoholem? Byla jsem št'astná. A pak jsme nacouvali, naprosto neúmyslně, na nejméně oblíbeného profesora, kterému nikdo neřekl jinak, než Bukoun.
Já, současná studentka a Olda, bývalý student jsme se omluvili a pokračovali v tanečním reji. "To bylo dobrý", pronesl Olda, který už měl také trošku upito. Svou taneční kreací jsme opět vrazili do Bukouna a já mu tentokrát šlápla na nohu. Naše odvaha stoupala. Olda, který slíbil provést i moje další spolužačky usoudil, že já jsem vhodný nástroj, kterým se může pomstít neoblíbenému profesorovi a já? Nebyla jsem proti. Tanec střídal tanec a my se občas přichomýtli k Bukounovi. Naše odvaha se pomalu ale jistě, začala měnit v drzost.
A pak... nevím kdo z vás to zažil. Z tance se mi točila hlava a já vnímala rozmazené hlavy kolem. Najednou jsem už neviděla hlavy, ale rej nohou.
Kruh kolem nás se rozestoupil. Ležela jsem uprostřed tanečního parketu na zádech a na mě spočíval Olda ve fraku. Přes Oldovo ucho jsem viděla rudou tvář mé maminky. Jeden jediný pohled a pak zmizela za zábradlím.
V ten moment jsem si přála nebýt, neexistovat.
Zmizet několik sáhů pod zem.
Trapas jako prase.

Jak to dopadlo?
Od maminky jsem dostala příšerně vynadáno. Zdůraznila mi, že se snad nikdy v životě nestyděla tolik, jako když se její dcera válela uprostřed parketu a na ní ležel kluk. Frak nefrak!

S Bukounem jsem po zbytek čtvrtého ročníku válčila. Dokonce mě chtěl nechat propadnout z matematiky a nepustit k maturitě. Zachránila mě jednička z matiky v prvním pololetí a klasifikační řád, který připouštěl zhoršení známky z jednoho pololetí do druhého, pouze o dva stupně. Dal mi, ač nerad, z matiky trojku.

Na Oldu jsem nedávno narazila, když jsem se brouzdala na Spolužácích.cz a navštívila stránky školy.

Na tanec jsem nezanevřela, i když jsem později tančit přestala. Nebylo s kým. Můj muž sice chodil i do pokračovacích kurzů, ale nezanechalo to na něm žádné následky.

A moje nádherné šaty? Půjčila jsem je potom jedné naší mladé profesorce, která se v nich vdávala. Jsou dodnes schovány s mými svatebními šaty v kufru na půdě.

Trapas? Dneska už se nad ním usmívám a dávám ho "k lepšímu" pro pobavení.
Snad Vás také pobavil.

48 komentářů:

  1. K zasmání to je, ale zas tak hrozný trapas to nebyl. Podle dramatického úvodu a toho, že si tak přesně pamatuješ i datum jsem čekala, že sis přinejmenším na plese roztrhla šaty odshora dolů a všichni tě viděli v průsvitném kombiné.

    OdpovědětVymazat
  2. Teď po těch letech je to už úsměvná historka.Je mi jasné,že tenkrát to byl fakt trapas...

    OdpovědětVymazat
  3. Tohle mě čeká příští rok a už tak se toho děsím. Ale doufám, že na sebe nebudu muset upozorňovat . Hlavně, když je to bráno s nadhledem .

    OdpovědětVymazat
  4. Já bych to zase za tak velký trapas nepovažoval, taky jsem s jednou holku ležel na tanečním parketu a oba jsme se tomu zasmáli. I když maturitní ples bylo trochu něco jiného.

    OdpovědětVymazat
  5. Moc se nedivím, že jsi to brala za trapas, ale jinak to vidí mladé děvče a jinak dospělý člověk. Vzpomíná se na to jako na příhodu, ale když navíc maminka zanadává, je to nepříjemné. Byl to trest, že jste toho profesora otravovali. Kdybys někoho viděla tak blbnout dnes, určitě by sis řekla- co to dělají? Proč tak blbnou?     

    OdpovědětVymazat
  6. Ali, trošku jsem to tušila,ale teď je mi to jasné. Ve stejném roce, sice na úplně jiném konci republiky se konal také maturitní ples, kterého jsem se účastnila, přípravy garderóby byly stejné,jak jinak v té době, než domácí výroba. Stejně tak dívčí třída, hrůza! Už jsem na to trošku zapomněla. Z plesu mám jenom fotky a vůbec si nepamatuji, jak probíhal. Asi budeme očekávat nějaký absolventský sraz, jestli se najde nějaká dobrá duše, která ho zajistí,já jsem odtamtud dost daleko. Ale byly to krásné roky.....

    OdpovědětVymazat
  7. [1]: Tehdy to pro mě byl opravdu hrozný trapas, možná, kdyby tam nebyla maminka. Dlouho mi to připomínala. Datum si pamatuju, snad je to mojí láskou k historii? Nebo proto, že ten den slavil narozeniny člověk, který byl mému srdci hodně blízký? Mám dobrou pamět' na čísla, můj muž říká, že mám sloní pamět'.

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: Tehdy to byl opravdu trapas, dnes se tomu směju. Možná i proto dokážu pochopit, že mladí lidé občas zablbnou. My jsme pana profesora neotravovali, my ho chtěli zničit.   

    OdpovědětVymazat
  9. No, když si představím sebe, myslím, že by mi taky dalo velkou práci takový trapas vydýchat, i bez maminky, natož za jejího přísného dozoru. Na druhou stranu, právě z trapasů jsou po letech ty nejlepší historky.

    OdpovědětVymazat
  10. [7]: Heli, já fotky z plesu nemám. Dokonce mám pocit, že se tam ani nefotilo. S přípravou garderóby jsem měla štěstí, vím, že některá děvčata si nechávala šít šaty v krejčovském salónu v České Lípě.

    OdpovědětVymazat
  11. J´válet se na parketu a ěště s chlapem ve fraku No ne fakt nám ukaž ty šaty. Ali to ti věřím, že by jsi se zavrtala, ale dnes? Fajn jsi mě pobavila i když nerada se chichotám někomu, ale to musel být pohled. A co dcera následovala maminku a nebo byla vzorňačka a uměla se chovat   

    OdpovědětVymazat
  12. Jo a ten profesor nerozuměl srandičkám, no jasan. Jinak by se uchechtl a poslal vás do háje   

    OdpovědětVymazat
  13. [9]: Taky jsem to tehdy pokládala za konec světa a ten mámin pohled snad nikdy nezapomenu. Školní řád je velice dobrá věc.

    OdpovědětVymazat
  14. Pěkná příhoda, ale já, která beru za trapas i úplný prkotiny, bych z toho byla asi dlouho rozhozená Maturita mě čeká za tři roky, za měsíc jdu na maturitní ples kamarádům a především neumím ani jeden taneční krok. Ale nějak se nebojím, že bych snad s někým tancovala, takže dobrý

    OdpovědětVymazat
  15. [11]: Šaty jsou na půdě, ale zkusím je zítra vyndat a nafotit. Bukoun srandičkám vůbec nerozuměl, žil jen matematikou, původně učil na vysoké škole a snad psal i učebnice.

    OdpovědětVymazat
  16. Ali, dovedu si představit, jak ti tenkrát asi muselo být. Dneska už se tomu můžeš klidně zasmát. Nic takového jsem osobně nezažila, ale jinak jsem s trapasy jedna ruka. Mám ovšem velkou výhodu, strašně rychle všechno poslední dobou zapomínám.   

    OdpovědětVymazat
  17. [15]: Já ve tvém věku pokládala také každou prkotinu za trapas. Dnes už jsou to jen úsměvné historky. Tancovat se určitě naučíš. Přeji ti hezké zážitky na plese a hlavně úspěchy při studiu.

    OdpovědětVymazat
  18. Chudák manžel, tak se trápit tancem:) mazurku bych po nějakým přiblížení možná dala dohromady:)

    OdpovědětVymazat
  19. To co se nám zdá v době maturity trapas, je později jen úsměvné.

    OdpovědětVymazat
  20. V dnešní době by to asi takový trapas nebyl, ale chápu, že tenkrát to tak mohlo vypadat .

    OdpovědětVymazat
  21. Tu situaci vidím úplně před sebou. Obdivuju, jak si pamatuješ detaily různých  zážitků! Myslím, že spousta lidí na plese měla upito, což snad sílu trapasu trochu snížilo

    OdpovědětVymazat
  22. Alenko, jsem stejný maturitní ročník a všimla jsem si v komentářích, že i Helenka. Na parketu se mi nikdy natáhnout nepodařilo, nedivím se, že si tu událost tak dobře pamatuješ, trapas to byl, to je bez debat, zvlášť když tomu všemu přihlížela maminka. Jsem moc zvědavá, jestli pro nás ty šaty vyfotíš.

    OdpovědětVymazat
  23. [18]: Markétko, můj muž se tancem netrápí, naopak. On se snažil vždy tančit, ale jeho kreace byly pohled pro bohy. A v jeho blízkosti bylo vždy velice nebezpečno. Jeho ruce byly jako větrný mlýn.

    OdpovědětVymazat
  24. No, hodně často se cítím tak, že bych se nejradši propadla do země, hodně často po koncertech, protože nikdy nezazpívám, jak bych chtěla. Hrozně moc si to beru k srdci. Ale je fakt, že proti tomuto zážitku jsou to vážně jen prkotiny. Nikdy jsem se neopila, protože nepiju, takže nevím, jaké to je vidět rozmazaně.

    OdpovědětVymazat
  25. Ano, znám to, kdo nezná. Jako vychovatelka korpulentní s nejlehčím vychovatelem jsme začali vířit jídelnou a pak najednou pád. Podvazky a kdoví co všechno viditelné! Trapas. Ale teď už to jen konstatuju. Mám rozum, čo bolo to bolo...

    OdpovědětVymazat
  26. Boje s profesory občas naberou nevídané formy, jak tak koukám.

    OdpovědětVymazat
  27. [25]: Pocit, že by bylo lépe se propadnout do země určitě zažil každý. Potom však s odstupem se problém jeví jako malicherný a dost často je pak zdrojem veselí. My tehdy nebyli opilí, jen jsme měli náladičku umocněnou alkoholem. Kdybych byla opilá, asi by mi ten "ležing na parketu" tolik nevadil. Hlava se spíš točila z tance.

    OdpovědětVymazat
  28. [28]: Rozparky asi něco ukázaly, ale znám lepšího Bukowského, jeho pravý opak opak.

    OdpovědětVymazat
  29. [29]: Charles Bukowski? Představitel beatové generace?

    OdpovědětVymazat
  30. Trapasy, no a co? Nad čím bychom se ve stáří smáli? Já měla v době tvé maturity už desetiletého syna, ani jsem neměla maturitní ples, protože, i když mám také ekonomickou školu, tak jsem studovala až od 17 let a to při zaměstnání (už)! Ale pád při tanci - to znám. Také se mi to povedlo, už jsem byla starší - tak 35 let, byla jsem tancovat, nebyla jsem opilá ani trochu a přesto jsem sebou švihla! Tenkrát chtěl být menší, ještě menší .... můj partner. Styděl se mi i pomoci vstát.

    OdpovědětVymazat
  31. Za život se stane fůra trapasů. Po létech se vždy vzpomíná s úsměvěm.   

    OdpovědětVymazat
  32. Pravda je, že v té době pro mladou holku to muselo být něco příšerného. Já bych se snad zakopala sto sáhů pod zem a vylezla až za několik let.    

    OdpovědětVymazat
  33. Výchovných facek jsem v životě dostala několik, a musím si přiznat, že všechny mně dali něco do života, člověk má etapy, kdy je dostává, a pak také ty kdy je dává, a nikdy to nejsou facky prospěšné ani příjemné, po čase na to vzpomíná s jistou shovívavostí a nadějí že se to nebude opakovat s dětmi a potom ještě s vnoučaty, protože každá generace, má své trapasy a ta následující si to musí také prožít, ale ze svého úhlu pohledu.

    OdpovědětVymazat
  34. No muselo to být pro tebe hrozné! Je to ostatně jasné i z toho, že přesto, že to je 40 let v paměti ti to zůstane navždy!

    OdpovědětVymazat
  35. [14]: Tak to vidíš ono na tom něco je, že jablíčko nepadá ..... Alenko veselo musí být.

    OdpovědětVymazat
  36. To je moc hezká příhoda,ano,na takové se nezapomíná. Nevím,jak bych se zachovala,asi by mě přepadl záchvat smíchu, ale ta maminka, chápu Můj muž,jako tanečník je také neodolatelný. Ač je slušný muzikant, tancuje děsně. Pokud už na nějaký taneček došlo,řešili jme ho improvizací, což u mého muže představuje zvláštní opakující se pohyb pravé ruky ,jako by dirigoval a neurčité podupávání.Vždycky jsem měla dojem, že je natažený na klíček

    OdpovědětVymazat
  37. Ty šatičky mohly být nádherné. Škoda že není fotka...

    OdpovědětVymazat
  38. Stane se :) on ten parket totiž nepěkně klouže. Mě se něco podobného stalo v tanečních, pád na záda, na mě tanečník, oba ležíme a vyvaleně na sebe hledíme :) doteď mě to rozesměje :)

    OdpovědětVymazat
  39. Každému z nás se něco takového určitě přihodilo... Každý si alespoň jednou v životě zažije svůj velký trapas a v následujících letech se mu už jen směje

    OdpovědětVymazat
  40. Také znám ten pocit, kdy při polce všechno kolem mě jaksi rychle utíká. To je signál pro mě přestat pít. On alkohol je mrška.Dodá dobrou náladu, ale zradí, když to nejméně čekáš.Já jsem spíše zažila několik slovních trapasů. Jeden teď nedávno v nemocnici při vyšetření. Ach jo....   

    OdpovědětVymazat
  41. Nádherné vzpomínání.Pamatuju, když jsem chtěla udělat dojem na krásného chlapa a natáhla jsem se na jehličkových podpatcích přesně pod jeho nohy.A v široké sukni- takže mohl otypovat nejen moje " krásné" nohy,ale i spodní prádlo.   

    OdpovědětVymazat
  42. Do tanečních jsem nechodila. Tehdy mi to bylo líto, ale na druhou stranu většina mých spolužake vzpomíná na taneční s divnou pachutí Buď trapasy nebo zpocené ruce maldíků nebo to, že zůstaly sedět

    OdpovědětVymazat
  43. Ještě jsem chtěla říct- je zvláštní, jak se nám některé věci zaryjí do paměti. Je to už tak dlouho a pamatuješ si to, jako by se stalo včera...

    OdpovědětVymazat
  44. Po těch letech je to úsměvná historka, ovšem věřím, že tehdy to musel být opravu trapas. Šatičky byly určitě nádherné, škoda, že není fotečka. Ale když jsou na půdě, ještě by mohla být.

    OdpovědětVymazat
  45. Ty šaty vypadají i po těch letech krásně.

    OdpovědětVymazat
  46. Myslím,že žádný trapas se nemohl konat,to jen život tropí hlouposti...

    OdpovědětVymazat
  47. V osmdesátých letech jsem na oslavě narozenin svého šéfa jsem upadla při sólovém tanečku právě s ním. Měla jsem podle poslední módy na sobě úzkou černou sukni ke kolenům s rozparkem po straně. Při pádu se rozparek podstatně zvětšil a já měla navíc pod sukní silonky s podvazky. Ten pád tak zase strašný nebyl, já se zvedla a tancovali jsme dál sami na parketě. Když jsme skončili, všichni tleskali a kolegyně mne upozornila, že právě z rozparku mi kouká podvazek. Byla jsem rudá až za ušima.

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤