Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

pátek 27. května 2011

Co mě čeká

Jsem už ve věku, kdy bych měla spíš rekapitulovat a bilancovat, než se zamýšlet nad svojí budoucností.

Co mě čeká?
Co bude v budoucnu?
Bude ještě vůbec nějaká budoucnost?

V současné době svou budoucnost vnímám tak, že mě příští rok čeká odchod do důchodu. Mám z toho tak trochu rozporuplné pocity. Na jednu stranu se těším, že už nebudu muset vstávat denně krátce po páté a cestovat přes půlku Prahy, ale na druhou stranu si říkám, zda mi nebude chybět každodenní kontakt s lidmi. Budu mít víc času na vnučky a na své koníčky, ale budu mít zase o něco méně peněz. Spousta pro i proti.

Přemýšlím i nad tím, co mě čeká.
Není to žádná budoucnost, ale čeká mě ted' o víkendu sraz se spolužáky ze základní školy. Věnovala jsem jeho přípravě poměrně dost času, shánění kontaktů, dopisování si se spolužáky, vytvoření a rozeslání pozvánek. Nemám vůbec představu, kolik se nás sejde. Za těch 43 roků, kdy jsme se na konci deváté třídy rozešli, se nám podařilo uskutečnit jen jeden sraz. Tenhle bude teprve druhý. Už nikdy se všichni nesejdeme, i kdybychom chtěli, protože pár spolužáků zemřelo. Jo, už se kácí i v našem lese. Možná se objeví i náš učitel, který v roce 1968 emigroval do Německa a od té doby tam žije. Pozvánku jsem poslala i jemu.
A i tady mám hodně rozporuplné pocity, protože se po třech měsících vracím do svého rodného města, ve kterém jsem nebyla od té doby, co zemřela maminka.

Těším se však na dnešní večer. Je "Noc kostelů" a my máme se sestrou naplánováno, že navštívíme při této příležitosti jednu z nejvzácnějších památek v našem městě, kterým je Loretánská kaple a kostel sv. Vavřince. Kromě komentované prohlídky tohoto nádherného areálu, bude v prostoru chrámu i varhanní koncert.

A co dál? Za tři týdny, touhle dobou, budu sedět v autě a po mnohokrát projeté trase budu putovat na každoroční pobyt na jihu Itálie.
Po návratu, kdy jak předpokládám, se vrátím odpočatá, začnu péct cukroví. Ne, nechystám se už na Vánoce, ale začátkem srpna se žení náš syn.
Pak se rychle přiblíží konec prázdnin a nástup starší vnučky do školky. Podařilo se to na druhý pokus a já jsem moc zvědavá, jak se adaptuje v kolektivu. Je introvert, stydí se lidí. Na druhé straně však potřebuje společnost dětí jako sůl.

O nějaké své vzdálenější budoucnosti moc nepřemýšlím. Už hodně dlouho se řídím heslem "Carpe diem" (Užívej dne). Došla jsem k poznání, že je důležité prožít a vychutnat si každý okamžik, který právě je. Přestala jsem odkládat cokoliv "na pak" nebo "na někdy jindy". Mohlo by se stát, že "pak" a "někdy jindy", už by nemusely nastat, protože v poslední době, se veškeré moje plány zbortily, jako domeček z karet. Můj muž má heslo: "Plány jsou od toho, aby se měnily". Něco na tom je.

Budoucnost - někdy přemýšlím, co čeká moje děti a moje vnučky. Jaký budou prožívat život? Ještě ho mají v podstatě před sebou.
Přemýšlím občas i nad tím, zda se někdy v budoucnu podaří objevit lék na rakovinu, lék na AIDS. Vždyt' medicína od dob mého mládí udělala obrovský pokrok. Třeba se někdy v budoucnu stane ten zázrak, že dnes nevyléčitelné nemoci se stanou léčitelnými.
Zamýšlím se i nad tím, zda zůstane zachována tato kultura, nebo nás všechny "převálcují" vyznavači islámu. Nedávno se mi dostal do ruky článek, který pojednával o demografickém vývoji a nevypadalo to vůbec optimisticky.

Kdysi, před mnoha lety jsem četla sci-fi povídku. Napamatuji se na její název, natož na autora, ale byla o tom, že nějakému člověku se dostaly do rukou noviny. Četl a podivoval se, o čem se v nich píše. Zamýšlel se nad událostmi, které se staly a nestaly. A potom si všiml data. Ty noviny byly "mladší o dva dny". Defacto, ten člověk si četl o tom, co se stane zítra a o čem pozítří budou noviny psát. Pročetl si černou kroniku a tam popisovali hroznou smrt člověka, který si zkracoval cestu železničním tunelem a další zprávy. Dostal se na poslední stranu a četl si výsledky sportovních utkání. Krátce zauvažoval nad tím, že by se tyto noviny daly využít. Zamířil do sázkové kanceláře a vsadil podle novinových výsledků na sportovní utkání. Druhý den vyhrál a byl neskonale št'astný. Plánoval, co si pořídí za vyhrané peníze. Pozval své přátele a výhru s nimi oslavil. Po oslavě šel domů, nechtělo se mu obcházet celý blok, tak se rozhodl, že si tak jako mnohokrát předtím, zkrátí cestu železničním tunelem.....

Nevím, zda bych chtěla znát svou budoucnost.
A nevím také, zda bych někdy něco udělala jinak, nebo lépe, kdybych jí znala.

29 komentářů:

  1. Tohle je pěkné zamyšlení nad budoucností blízkou, vlastně nejbližší.

    OdpovědětVymazat
  2. Máš před sebou samé pěkné vyhlídky, sraz spolužáků jistě bude fajn, jako už tyhle akce bývají a tu cestu do Itálie ti tak trochu závidím. Svatba je taky pozitivní záležitost, takže všechno jen dobré. A znát budoucnost? Vědět dopředu, co mě čeká? Ne, to bych opravdu nechtěla.

    OdpovědětVymazat
  3. Přesně takhle beru budoucnost i já. Loni zemřel můj kamarád a bylo to náhlé úmrtí. Bylo mu 55 a krátce před smrtí si koupil barák za Prahou. Hrozně se těšil, jak si ho zařídí a jak se tam nastěhuje, že předá své pracovní místo ředitele někomu jinému a bude mít klid. No, a klid už má!

    OdpovědětVymazat
  4. Nevím jak kdo, ale většina mých známých, kteří už jsou v důchodu, si po práci nějak nestýská. Kamarádka dokonce říká, že jsou to nejlepší léta jejího života a směje se mi, že ještě musím makat. Možná to bude tím, že to jsou všechno lidé, kteří celý život fest makali a mají tedy již "odpracováno". V prvních týdnech je samozřejmě každý vykolejený, ale většinou se to srovná. Nejhorší jsou na tom šéfové, kteří byli zvyklí někomu poroučet a najednou nemohou, protože je neposlouchá ani klika u dveří.

    OdpovědětVymazat
  5. Když máš radost z toho co děláš i z toho co plánuješ dělat, tak je budoucnost krásná.

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Díky moc. Akce určitě zrušená nebude, jediným problémem je to, abych to stihla. V práci jsem do půl čtvrté a začíná to v 6 večer. Toereticky se to stihnout musí, ale jak se říká - náhoda je blbec. Fot'ák mám sebou, ale nejsem si jistá, zda se tam bude moci fotit. Jednoho spolužáka poznám určitě, jsme v kontaktu a viděli jsme se v lednu. Maximálně se vymluvím na to, že blbě vidím.

    OdpovědětVymazat
  7. Taky jsem ještě měla pracovat, šla jsem do důchodu o celé tři roky dřív. Po rozpuštění našeho podniku, už jsem nějak neměla chuť, soutěžit na konkurzech s těmi mladšími. Korunek je pomálu, ale neztěžuji si, peníze budou a my nebudem. Užívám si volna a těším se z každého nového dne. Tebe čekají samé příjemné věci, zvlášť ta dovolená, bude báječná. A vidět moc daleko bych nechtěla, raději se nechám překvapit.

    OdpovědětVymazat
  8. dnes je medicina prevazne na to aby potlacovala, ci aby pomaly liecila.. naozaj je isto vela liekov, ktore by vyliecili bela zakernych chorob, dokonca som pocula z davno existuje na cukrovku.. len je zadrziavany skus to dat na obeh, zato by ta boli schopny vyrobcovia liekov aj zabijat aby si nekazil kseft.. takze aj ak by vymysleli, ci uz daavo vymysleli, pre obycajnych ludi to nebude

    OdpovědětVymazat
  9. Carpe Diem je i moje heslo, zalíbilo se mi už v mládí a čím je člověk starší, tím důležitější je ho naplňovat. Přeji ti, ať ti tvé plány vyjdou a budoucnost je jen růžová

    OdpovědětVymazat
  10. Vidíš, krásná ta nejbližší budoucnost, snad to všechno klapne. Já od doby, kdy jsem párkrát musela zrušit něco, nač jsem se moc těšila, říkám že "mám jet" ne jedu atd. Ale je pravda, že co mám prožité za dnešek, to mám jisté. Teď mám nejbližší budoucnost na zítra, přijede dcera s vnoučaty na oběd, tak bude veselo. Přeji, ať ti to všechno vyjde, jsou to hezké vyhlídky a věř, že i na důchod si zvykneš a najdeš si jiné aktivity, které tě zaměstnají tak, že jako všichni důchodci nebudeš stíhat.

    OdpovědětVymazat
  11. Je krásné, jak koukáš do budoucna Nikdy není pozdě na cokoli! Já sama nemám moc v lásce, když slyším z úst staršího člověka "Mě už nic nečeká, jen čekám, až si pro mě přijde smrt." To můžu vyletět z kůže. Tvůj přístup je mi milý. A ač má důchodový věk plno negativ, tak i právě těch pozitiv. Upnula bych se k vidině více času stráveného s vnoučaty, to ti nikdo nevezme a budou to určitě krásná léta. Není tomu dávno, co si mi na brigádě stěžovala asi padesátiletá vedoucí, že jí utíkají nejkrásnější léta, kdy má malé vnoučky a ona veškerý čas tráví v práci, že by stokrát raději měla polovinu peněz a byla v důchodu - ale s vnoučky :) Tak si važ toho, že máš takovou příležitost, je to krásný opěrný bod budoucnosti. A když už jsme u té bližší budoucnosti, přeju ti, ať se sraz po tolika letech vydaří, určitě bude plný krásných vzpomínek a melancholie! A Itálie? Krása! Čeakjí tě samé krásné věci

    OdpovědětVymazat
  12. Znát svou budoucnost...to by asi bylo hodně zajímavé.Nevím proč si myslím, že by se jí snažil každý změnit a pak by měl budoucnost jinou...Né každému by se to ale podařilo, nebylo by to v jeho silách.Někde jsem slyšela, že budoucnost si tvoříme sami - nevěřím tomu, to by jsme přeci všichni byli přešťastní.

    OdpovědětVymazat
  13. Svojí budoucnost raději nechci znát a o budoucnost svých dětí se opravdu bojím...

    OdpovědětVymazat
  14. Hah, zajímavé, já o tomhle můžu jen těžko polemizovat. Tohle všechno je tak neuvěřitelně vzdálené, že si to ani představit neumím, ale však vím, že čas plyne jak voda a že se sotva otočím a už budu stejný článek psát také

    OdpovědětVymazat
  15. Zrovna jsem před chvilkou taky na svém blogu psala na téma budoucnost.Něco o tom,že ji můžeme ovlivnit my i okolí.Ty máš však před sebou budoucnost krásnou-budeš v důchodě a budeš moci dělat co budeš chtít-ovšem jen do výše přijmu

    OdpovědětVymazat
  16. Píši na dvakrát ať nejsem SPAM.Tu výši příjmu jsem nemyslela jizlivě-dá se toho podniknout mnoho a hlavně klíďo-píďo a užívej si ten důchodek je to skvělé.

    OdpovědětVymazat
  17. Napsalas to moc hezky, a mně se to moc hezky četlo. Vzhlídka na důchod lidi znejisťuje, ale je to jen nový kabátek do kterého vklouzneš a za pár dní ti padne jako ulitý, zvlášť proto, že tě čekají samé hezké věci.

    OdpovědětVymazat
  18. Také často přemýšlím co jednou bude, co děti, jak se budou mít. Dceři bude v lednu osmnáct, za dva roky jí čeká maturita. Přemýšlím koho si jednou přivede domů, mám strach, aby nebyla nešťastná a syn se svými  problémy, jak vše dopadne.

    OdpovědětVymazat
  19. [8]: Je mi naprosto jasné, že farmaceutické firmy se snaží o vyšší zisky na úkor pacientů, jako tomu bylo například v případě očkování proti prasečí chřipce. Ale kdyby snad existoval lék, na ty hnusné nemoci, tak by ho asi netajili.

    OdpovědětVymazat
  20. článek je moc hezký a až moc dobrý..otázky jako co mě čeká nemám ráda..protože je nemůžu zodpovědět a trochu ve mě vyvolávají strach z budoucnosti..!

    OdpovědětVymazat
  21. Jasně spolužačky a maminka má vždy pravdu ,ale ne uvidíš to půjde.Jo a ty soukromníky to mě povídej.....

    OdpovědětVymazat
  22. Ahoj Alenko, dnes se u nás nějak zkazilo počasí bude asi pršet, tak se při malování budu schovávat. Přeji ti moc pěkný den!!

    OdpovědětVymazat
  23. [21]: Děkuji za pochvalu. Málokdo z nás ví, co ho čeká v budoucnosti.

    OdpovědětVymazat
  24. S těmi muslimy máš bohužel pravdu. Nevypadá to vůbec dobře. Možná v Čechách to není tolik vidět, ale tady v Německu škoda mluvit. Nikdo to neřeší a spíš si myslím, že jsou politikové bezradní.

    OdpovědětVymazat
  25. [25]: Nemám z muslimů nejlepší pocit, přitom mám kamaráda z Libanonu, ale ...

    OdpovědětVymazat
  26. Moje první láska byla holka z Libanonu. Hala Samadi se myslím jmenovala. Nosila mi žvejkačky, protože její strýc tam měl fabriku na čokoládu.

    OdpovědětVymazat
  27. Alenko, sděluji ti, že se v důchodu rozhodně nenudím a po kontaktu s bývalými spolupracovníky se mi vůbec nestýská, naopak, jsem ráda, že mám konečně klid. Šla jsem do důchodu o tři roky dřív, teď už si ho užívám čtvrtý rok.

    OdpovědětVymazat
  28. [28]: Já o předčasném důchodu uvažovala letos, když jsem se dozvěděla, že se od 30. září bude měnit jeho výpočet. Nechala jsem si poslat z ČSSZ předběžný výpočet a zjistila, že budu mít důchod s minimálním rozdílem pokud půjdu dříve nebo v řádném termínu. Čeká mě to příští rok a já se opravdu nebojím, že se budu nudit. Plánů mám na víc životů.

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤