Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

středa 7. března 2012

A řehtá a řehtá .....

Kdože tu řehtá?
Úřední šiml přece.

Před necelými dvěma roky přišel můj muž o práci. Stává se to a není zdaleka jediný, koho to potkalo.
Začal proto pracovat jako osoba samostatně výdělečně činná.
Zaregistroval se na Pražské správě sociálního zabezpečení a podal si přihlášku k sociálnímu a nemocenskému pojištění. Totéž udělal u své zdravotní pojišt'ovny.
Úředničinu, kterou do té doby vykonával jeho zaměstnavatel, jsem převzala já.
Přiznám se, že s tím moc práce nemám.
Na sociální, zdravotní a nemocenské pojištění jsem udělala trvalý příkaz a faktury? To je pro mě v pohodě, v práci jich mám několikanásobně více. Manžel není plátcem DPH, takže i účetnictví je jednoduché.

Zpočátku manžel platil na nemocenské pojištění v poměrně vysokou částku. Při návštěvě "sociálky" začátkem loňského roku, mu bylo sděleno, že je zbytečné, platit tolik. Kdyby chtěl v době nemoci pobírat státem určených 60%, tak jako mají zaměstnanci, musel by do systému přispívat v řádu tisíců. Takhle prý stačí, aby posílal minimální částku a byl jen nemocensky pojištěn. Pro jistotu. Důvodem je to, že jako OSVČ nedostává v prvních třech týdnech od státu (sociálky) nic, neboť' v této době nemocenské hradí zaměstnavatel, což v případě OSVČ znamená platit si sám sobě, čili od nikoho nedostane nic. Až když nemoc pokračuje dvacátý druhý den, teprve nastupuje sociálka.
Loni po návštěvě sociálky jsem tedy částku na nemocenské pojištění snížila na 100 korun. Prý je zbytečné platit víc.

Letos v lednu jsem zvyšovala částky na sociální a zdravotní a na nemocenskou jsem zapoměla. Nebo jsem to přehlédla? Nevím. Každopádně z našeho účtu odcházela částka na nemocenské pojištění stejná, jako v minulém roce.
Manžel byl stejně jako minulý rok začátkem tohoto na sociálce, aby tam odevzdal přehled plateb. Současně si tam ověřil i výšku platby na sociální pojištění. Bylo to v pořádku. Na nemocenské zapoměl také a ani úřednice, která tuto agendu zpracovává, nic neříkala.

Peníze odcházely a já se mylně domnívala, že je vše v naprostém pořádku.
Pak přišel dopis.
Bububu! Pro neplacení nemocenského pojištění Vám toto zaniklo!
Dopis přišel začátkem března, nemocenské pojištění bylo zrušeno k poslednímu dni minulého roku.
Dovolat se na sociálku nešlo.
Podařilo se po dvou dnech, konečně.
Manžel se vypravil na sociálku s výpisy z účtu, které jsem mu vytiskla, aby doložil, že peníze posíláme.
Ano, tady byla chyba. V lednu odešla částka za prosinec ještě v pořádku, ale v únoru, při platbě za leden, chybělo celých patnáct korun!

Z výpisu z účtu však vyplývalo, že nám sociálka vrátila přeplatek ve výši 151 korun.
Chybí 15 korun a 151 přebývá?
Co na to úřední šiml?
Jednalo o stále jeden a tentýž účet. Navíc jsou platby na něm vedeny pod variabilním symbolem, což je manželovo rodné číslo. Stejný účet, stejný variabilní symbol, který jsem raději na přiloženém dokladu vymazala. I já jsem svým způsobem "ouřada" a ctím zákon na ochranu osobních údajů.
Šiml zařehtal.
Patnáctého února odešla z našeho účtu částka nižší o patnáct korun.
Dvacátého čtvrtého února nám na účet přišel přeplatek stopadesát jedna koruna.
Stále pohyb peněz mezi dvěma stejnými účty a se stále stejným variabilním symbolem!

Když se manžel zeptal, proč chybějících patnáct korun nepoužili z vráceného přeplatku, bylo mu sděleno, že je to z jiného účtu.
Úřední šiml zaržál.
Ta úřednice je asi slepá. Nebo nosí klapky na očích.
Manžel musel vyplnit novou přihlášku k nemocenskému pojištění.
Pokud by se, nedej Bůh stalo, že během následujících tří měsíců onemocní, nedostane samozřejmě nic. Tedy od toho již zmíněného dvacátého druhého dne nemoci. Před tím samozřejmě také nedostane nic, vždyt' je OSVČ.

Když mi vše doma líčil, byl ze všeho hodně rozpačitý.
Prý jiný účet. Znovu jsem si na výpisu ověřila, že se jedná o jeden a tentýž účet.
Hlava mi to opravdu odmítla brát.

Nevím, jak na sociálce pracují. Když nedokáží použít na jednom účtu pod variabilním symbolem, na kterém navíc přeplatek, částku na vyrovnání rozdílu v platbě, nabývám pocit, že je cosi shnilého ve státě Českém.
Trvalý příkaz jsem opravila a navýšila ho o patnáct korun.
To aby úřední šiml měl co kousat.

Chvíli jsem nad tím vším přemýšlela a vzala do rukou znovu dopis ze sociálky.
"Od kdy jsi tedy znovu nemocensky pojištěn?" zeptala jsem se muže.
"Od pátého března". Trochu se na mě mračil a jeho oči říkaly, proč se zase ptám.
"No, já jen, že bych měla zrušit platbu na to nemocenské ted' v březnu."
Vyjel na mě docela ostře: "A prosímtě proč? Vždyt' mi ta úřednice řekla, abychom to v březnu zaplatili. "
"Ale to je přeci blbost, v březnu se platí za únor a to jsi pojištěn nebyl."
"Nojo, ale ta úřednice mi řekla, že to mám poslat ted' v březnu."
Vzala jsem si do ruky dopis ze sociálky. "Prosím tě, tady čti. Pojistné na nemocenské pojištení je splatné v následujícím měsíci od 1. do 20. dne. Tak sakra, proč platit v březnu?"
Asi jsem i zvýšila hlas.
Můj muž se na mě díval a znovu opakoval: "Ale mě řekla, že to mám zaplatit v březnu."
Úřední šiml už neřehtal, ten už řval.

Nechci se zde strefovat do všech úředníků, kteří jsou placeni z našich daní, ale toto je minimálně hodně podivné. Spíš by se asi hodil výraz "bordel". Stejná úřednice, která napsala dopis, řekla manželovi, aby zaplatil v březnu. Ale proč? Pojištěn nebyl, tak proč platit?

Začínám se děsit toho, až na stejný úřad, kde jsou takhle "kvalitní" pracovníci, půjdu v srpnu požádat o starobní důchod.

Můj děda říkával: "Dej volovi razítko, dáš mu moc!"



Fotografie razítek jsem použila z internetu.

31 komentářů:

  1. 15 korun ... to je tak akorát pro šimlíka na oves.

    OdpovědětVymazat
  2. Domnívám se, že ve vašem případě došlo ke komunikačnímu šumu. Účtem úřednice zřejmě neměla na mysli bankovní účet, ale účet účtové osnovy. A tam to bez dokladu převést nemůže, to by v tom nadělala bordel, že by se v tom po ní nikdo nevyznal. Stačilo včas o přeplatku vědět a napsat dopis, že si přejete použít ho na úhradu nedoplatku.

    OdpovědětVymazat
  3. Mně úplně stačilo, když jsem si koncem roku 2010 vyřizovala rodičovský příspěvek. Úředníci vidí mámu s kočárkem, ale v zimě tě honí z úřadu na úřad, tedy spíš od čerta k ďáblu .

    OdpovědětVymazat
  4. Já bych se s tou březnovou platbou nenervovovala, bude-li to přeplatek, zas to na účet, při vyúčtování, vrátí. Ale jinak je to jak v blázinci na dvorku.   

    OdpovědětVymazat
  5. Jak se dostaneš do rukou " státu" tak je to v háji.Mému klinetovi,který se přehlašoval z okresu do okresu- se stalo to, že to přehlášení trvalo 4 měsíce- v době počítačů.Takže dostal upomínky za neplacení i když platil a ta původní mu zaslala přeplatek- že už platit nemá.Ale asi záleží na,lidech než na počítačovém šumu.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak to mi něco připomíná, školní jídelnu starší dcery.

    OdpovědětVymazat
  7. Ne, od doby Marie Terezie si úřady jen a jen libujou....papírování přibývá, razítek přibývá a tím pádem i těch blbců s nimi přibývá. Já tedy musím říct, že tady v gubernii jsem se zatím setkávala a setkávám jen s perfektním a ochotným přístupem pracovnic jak na finančáku, tak na sociálce. je pravdou že teď jsme se tam moc dlouho nevyskytovali neb nám daně dělala poradkyně a tudíž všechno tohle oběhávání bylo na ní, ovšem po nástupu kríze se manželovi nahromadily nedoplatky a tak po domluvě na sociálce a zdravotce nastala nutnost podat daňové přiznání teď, aby se mohl spracovat splátkový kalendář. Takže jsem zvědavá s čím přijde. Ale vzhledem k tomu, že mu to paní teď poradila i řekla co a jak, si myslím, že ten přístup asi bude stejný. Zatím milý a vstřícný....

    OdpovědětVymazat
  8. Myslím, že úřednice za to až tak úplně nemůže. Mají nasatavený nějaký systém a ten ty dopisy a upomínky automaticky vygeneruje. To, že se vytrácí z komunikace lidský faktor je fakt, ale je to všude, komunikujeme přes eutomaty, počítače a systémy a když dojde k chybě, neumíme se s tím lidsky vypořádat. Hlavně buď te oba zdraví. Hezký den přeju, u nás je zasaněžený. Ach jo.

    OdpovědětVymazat
  9. Znám jiné přísloví , také výstižné : iniciativní blbec je horší než třídní nepřítel .

    OdpovědětVymazat
  10. Těžko říct,proč tomu tak je,myslím si,že oni to tak musí udělat,i když zaplatíte v podstatě za únor,tak Vám ty peníze pak vrátí.

    OdpovědětVymazat
  11. [1]: Spíš jen na malou hrstičku ovsíka. Mám také někdy pocit, že jsem poněkud dementní a nerozumím druhé straně. Nedávno mi přišla pozvánka na "webinář".

    OdpovědětVymazat
  12. Podle mě, pokud zaplatíte za březen, příště dostanete přeplatek. Mému bývalému manželovi se to stávalo dost často. Přestav si, kdyby se jednalo o jednu korunu. To teď čtrnáct je proti tomu "mailand." Aspoň, že tomu rozumíš, jsou lidé, kteří jen tápou.     

    OdpovědětVymazat
  13. Z toho bych byl sám tumpachovej. Jako dítě jsem miloval razítka.

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Za březen zaplatíme, ale až v dubnu. V březnu se platí za měsíc únor a když mužovi vypověděli 29. února zpětně pojištění, není důvod platit. Je v tom binec, který jsem vlastně způsobila já, tím, že jsem nenavýšila platbu. Přeplatky na pojistném vrací až po ukončení roku, to bude až v únoru 2013.

    OdpovědětVymazat
  15. Alenko,tak zase trefa do černého s tématem. Zrovna odešel od nás zeť.Rozčiloval se . Šiml úřaduje všude. Potřebuje refinancovat úvěry na barák,tak něco vypověděl u ČMSS 27.2.2012. Tam to předal,ověřili jejich podpisy a hotovka.Žádný potvrzení si nevzal. No a výše uvedená spořitelna od 1.3.změnila podmínky,takže to co předali v Brně,dorazilo do Prahy na centrálu až 1.3. a už nemají na nic nárok.Kdyby to možná pracovník poslal až příští rok,tak je to taky v pořádku. Myslela jsem,že platí vždycky datum předání v organizaci,ale asi jak kde.No a když byl manžel žádat o důchod,tak tam byl vloni asi 3x a nebýt tam já s ním(samozřejmě,že prvně se rozčiloval,že se dospělej)tak možná důchod nebere ještě dneska. Pracovnice nejenže neporadí,ale nevěděla ani to,co jsem si nastudovala já,a to měla už něco přes 50let,vypadalo to na dlohodobou.Prostě v této zemi,v této době se obyčejný člověk,který při vyřizování nezná všechny předpisy a zákony ničeho nedobere a čeká ho zřejmě už jen pobyt pod mostem.Ale člověka potěší,že nás jsou miliony takových.Hezký den A.

    OdpovědětVymazat
  16. Jo uredni siml!!!!Ja mam narok popirat po manzelovi cesky duchod,on uz ho rok bral nez zemrel,tak jsem podala znovu zadost,trvalo to 26 mesicu nez mi ten duchod doplatili!!!A kazdy mesic musim posilat uredne potvrzeny muj podpis na potvrzeni o ziti,tedy za predpokladu,ze chci ten duchod aby byl vyplacen kazdy mesic.A stejne i kdyz to potvrzeni prvniho v mesici poslu,zridkakdy duchod dostanu do konce mesice!

    OdpovědětVymazat
  17. oprava - pobirat- ne popirat

    OdpovědětVymazat
  18. U náš šiml taky ržál. Dostala jsem dopis, že mám platit čtvrtletně nižší pojistné na dům než dosud. Bylo mi to divné, tak jsem zavolala na dané tf. číslo. A tam jsem se dozvěděla, že nám pojistné snížili v r. 2007, protože jsme neměli pojistnou událost. To se však nenamáhali dát vědět. Kdybych tam nevolala, tak pořád platíme víc. Operátor mi sdělil, že dá vědět dalším pracovníkům, aby nám přeplatek vrátili. Zatím kde nic, tu nic. Možná, kdyby mi posílali složenky, tak na to přijdu dřív. Ale mám léta trvalý příkaz, tak se nestarám.

    OdpovědětVymazat
  19. Toto je tedy úřední šiml jako barák! Já tomu taky nerozumím! Selský rozum by musel trochu myslícímu člověku napovědět, že to není nic složitého, ale oni u té práce asi fakt nemyslí. Mají to vše jen jako na automat. Kdyby uměli číst, bylo by to jiné! Bohužel. Můj syn také pracuje na OSVČ, musím se ho zeptat, jak to má.

    OdpovědětVymazat
  20. Je to jak kocourkov, český bordýlek.

    OdpovědětVymazat
  21. [21]: Nezbývá mi už co dodat,vše tu bylo řečeno, takže souhlasím i s tím posledním komentářem!-:)

    OdpovědětVymazat
  22. [16]: Tvůj příspěvek je opravdu dokonalým příkladem úřední arogance. Já si taky myslím, že vždy platilo datum předání. Nějaké přeposílání už by na to vše nemělo mít žádný vliv. Bohužel šiml řehtá a já se vůbec nedivím, že je tvůj zet' rozlobený.

    OdpovědětVymazat
  23. Ach jo, to je špatný. Jenže úředníci tak nějak odmítají používat selský rozum...to je vážně síla! A jde tohle vůbec nějak vyřešit? Docela by mě zajímalo, jak to teda nakonec je a jestli teda v březnu zaplatíte.

    OdpovědětVymazat
  24. [24]: Tam je nejen absence selského rozumu, ale i absence člověčenství. Měla jsem tu čest s tou paní kdysi jednat, protože na mou adresu přišlo pět obsílek do vlastních rukou. Dcera, když se vdala a odstěhovala, uvedla na sociálce změnu jména i novou adresu a hlavně pozastavila kvůli mateřství činnost. Paní to jaksi nerespektovala a posílala stále upomínky (dcera je také Alena),které chodily k nám domů. Nejprve jsem s ní jednala já, pak i dcera, která nakonec uspěla až u její nadřízené. Tehdy mi připadalo, že ta úřednice jen otrocky vykonává svou činnost podle předpisů.

    OdpovědětVymazat
  25. Ali, abych pravdu řekla, jsem strašně ráda, že jsem z tohoto procesu definitivně vypadla (aspoň doufám), dvacet let před důchodem jsem pracovala jako mzdová účetní a k tomu jsem pro sestru (OSVČ) dělala účetnictví. Taky jsem si s tím občas pěkně užila, ale teď je všechno úplně postavené na hlavu!

    OdpovědětVymazat
  26. [26]: Mě na tom všem vadí naprostá absence lidského přístupu. Mzdy jsem nikdy nedělala, pracovala jsem jako výrobní účetní. Manželovi také dělám účetnictví a vystavuji faktury. Vím, že je to moje chyba, že jsem zapoměla navýšit trvalý příkaz, ale peníze od nás sociálka měla. V podstatě 10x víc, než činil nedoplatek.

    OdpovědětVymazat
  27. To mi připomíná vyřizování jedné věci, co tatínek zařizoval pro dědečka. Velmi podobné .

    OdpovědětVymazat
  28. K těm nelogičnostem: mám na mobilu ZERO, kde platím jen to, co ten měsíc protelefonuju. Každý měsíc by mi přišla složenka na třeba 34 kaček (plus poštovné). Snažila jsem se domluvit, že předplatím tisícku dopředu. Prý to nejde. Vědomá si toho, že takto si dávno předplácí Pepíno, a taky to nejde při jeho paušálu, udělala jsem to. Mejlem jsem pak napsala, že a jak jsem to udělala. Od nich mi pak přišel mejl s informací, že existuje "párování", kdy si z dodaných údajů na zaplacené složence dokážou najít dva doklady, které k sobě patří. Ofic to nejde, ale lidi to dají dohromady. To jde a umí to i vysvětlit i použít a vyhovět. Je to v lidech...

    OdpovědětVymazat
  29. This is a fantatic web site. Good clean interface and nice informative blogs. I will be coming back soon, thanks for the great blog.
    http://www.isdress.org

    OdpovědětVymazat
  30. Každý z nás tak či onak aspoň raz tvárou v tvár s akciami, ktoré sľubujú veľké ocenenie - televízory, autá, chladničky alebo iPhone6Plus. Ale je to naozaj - získať zdarma iPhone? Podrobnosti WEB

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤