Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

čtvrtek 28. dubna 2011

Životodárná tekutina

"Jsme jedné krve, ty i já". Tato věta je napsána ve slavných Knihách džunglí od anglického spisovatele Rudyarda Kiplinga, nositele Nobelovy ceny za literaturu. Přesně tato věta mě napadla, když jsem na blogu zjistila, jaké je téma tohoto týdne. Proč mě napadla, nevím. Byla uložena někde v mé paměti z doby mého dětství, kdy jsem Knihy džunglí četla.

Krev je životodárná tekutina, která koluje v našich cévách a žilách. Jejím hlavním úkolem je dopravování živin a stopových prvků do tkání a odvádění odpadních produktů. Je složena z plazmy, červených a bílých krvinek a krevních destiček. Naše tělo má stálou teplotu a proto se řadíme, spolu se savci a ptáky, mezi teplokrevné. Plazi, obojživelníci a ryby mají krev, jejíž teplota se odvíjí od podmínek, ve kterých momentálně jsou. Hmyz má pouze hemolymfu, bez obsahu krvinek. Tolik teorie.

Patřím mezi lidi, kterým vadí pohled na krev.
Nemohla bych být zdravotníkem, ale o to víc si zdravotníků vážím a jejich práci obdivuji.
Asi jsem svým způsobem srab, ale když jsem si jako dítě rozbila koleno, nebo mě pokousal sousedovic pes, řvala jsem do té doby, dokud mi nebyla rána ovázána a já krev neviděla. To, že rána bolí, bylo podružné.
Tahle, dalo by se říci fóbie, je v naší rodině dědičná. Moje hodně hluboká vzpomínka mě vrací do dětství. Lékaři měli podezření na žloutenku a odeslali mě na odběr krve. Tehdy jsem nevěděla, co mě čeká. Vím jen, že jsem měla podivný pocit slabosti. Ten pak vystřídal úlek, když moje maminka, do té doby stojící za mnou, zkolabovala. Vzpomínám si ještě, jak jsme spolu seděly na schodech na poliklinice a čekaly, až maminka bude schopná chůze, abychom šly domů. Žloutenka se naštěstí nepotvrdila a já se po nějaké době uzdravila. Tehdy se u mně rozvinul odpor k odběrům krve.
Jako dítě jsem byla poměrně zdravá, ale občas nějaká nemoc přišla a když po ní následoval kontrolní odběr krve, doprovázel mě vždy táta. Občas jsem se sesunula ze židličky a můj odpor se prohluboval. Později z preventivních důvodů mi krev byla brána vleže.
V době studií jsem raději některé choroby přecházela, nebo léčila sama, abych se vyhnula eventuelním odběrům krve.
Čas pokročil, byla jsem vdaná a čekala své první dítě. Byla jsem odeslána v rámci prenatální péče, mimo jiné, také k odběru krve. Nad ránem jsem byla vzhůru a obávala se toho, co mně čeká. Můj muž, který to nemohl pochopit, mě dovezl na polikliniku. Seděla jsem zhroucená na lavici a nemohla se vůbec dívat na lidi vycházející ven, kteří si přidržovali gázu na místě po vpichu jehly. Přišla řada na mého muže, tak mě zavolal a ve frontě jsme se vystřídali. Několik lidí nesouhlasně hučelo, ale mě bylo tak zle, že jsem to téměř nevnímala. "Zapumpujte si" zazněl pokyn a já jednala jako stroj. Odvrátila jsem pohled a těšila se, až to bude za mnou. "Ježíšmarjá, vám ta krev vůbec neteče". Sestra pustila gumový pás, dala mi ho ke druhé ruce a znovu jsem pumpovala. "To přeci není možný, máte vůbec krev, ženská?" Krev netekla ani z druhé ruky. Sestra znervózněla a začala mi poklepávat na žíly. Stále nic. Potom zavolala druhou a opět následoval neúspěšný pokus připravit mě o mojí životodárnou tekutinu. Oběma se to podařilo zhruba po čtvrthodině a já odcházela se založenýma rukama, jako kdybych chtěla tančit kozáčka. Do tance mi vůbec nebylo a moje barva korespondovala se stěnami na poliklinice. Můj strach byl tehdy tak silný, že krev netekla a netekla.
Když jsem pak čekala druhé dítě, nastaly komplikace. Mé druhé těhotenství bylo rizikové a já trávila své dny v Motolské nemocnici, kde ke každodennímu rituálu patřil i odběr krve. Před prvním odběrem, kam nás na sesternu odvelely tři, jsem upozornila, že při braní krve někdy omdlévám a že je radno mi krev odebírat raději vleže. "Tak to tady nepůjde, nemáme tu lehátko, zavolejte sanit'áka". Moje spolupacientka z vedlejší postele také hlásila, že omdlévá. Usazeny na kulaté otáčecí stoličce jsme byly odvezdány do rukou upírek s nabroušenými jehlami. Za mnou a mou sousedkou stáli dva statní chlapi a zatímco my dvě jsme odběr zvládly bez omdlení, třetí paní, která říkala, že vše zvládne v pohodě, se tiše sesunula na zem.
Odběry krve pokračovaly denně a já si na ně zvykla. Přestala jsem omdlévat, ale žádnou radost mi to nezpůsobovalo.

Jednou jsem ale chtěla udělat výjimku a rozhodla se, že daruji krev. Nevím už tehdy, co mně k tomu motivovalo, ale rozhodla jsem se a šla na vyšetření. Absolvovala jsem odběr pro laboratoř s tím, že mě potom pozvou. Nepozvali mě k odběru, ale na další a další vyšetření a pak mi sdělili, že mám alergii a tudíž mou krev nemůžou potřebovat.

Odběry krve nemám ráda pořád. Zvládám to, ale nedívám se. Potom s rukou v křeči opouštím upíry. Ted' si tak uvědomuji, jak píšu, cítím podivný tlak v ohbí ruky.

Před pár lety, kdy ještě dcera bydlela u nás doma, jsme onemocněly a obě musely na sedimentaci. Dcera šla asi o dva dny dříve než já. Naše paní doktorka mi potom říkala: "Dcera asi bude po vás, taky nám tady omdlela."
Co na to říci? Naše rodová linie pokračuje a máme dvě vnučky.
Budou také po nás?

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
"Sestro, odebrala jste pacientovi krev?"
"Ano, pane doktore, měl jí pět litrů."

36 komentářů:

  1. Já s krví nemám problém, jen jí po mě všude chtějí, když zjistí že mám RH mínus, což je poměrně vzácné. Nejradši by mě odebrali jako v tom vtipu na konci.   

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: To je opravdu vzácné. Já mám nejčastěji se vyskytující skupinu A Rh+.

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Jé, já mám také Rh-, ale po mně nikde nic nechtějí, když zjistí, že se svou červenou náplní mám neustále nějaké problémy

    OdpovědětVymazat
  4. Moje dcera taky kolabovala při odběru krve, podobně jako epileptický záchvat, ale dostala se z toho... bylo to v její mysli.

    OdpovědětVymazat
  5. Taky mi odběry krve nesedí. Ale neomdlévám Dárcem krve jsem ale ještě nebyla. Nějak nemohu.

    OdpovědětVymazat
  6. Je to legrační, ale já raděj daruji sestrám tři zkumavky krve  a ještě se budu dívat, než bych si nechala vzít krev z prstu. Tam teprve pro mě začíná drama.

    OdpovědětVymazat
  7. [5]: Edith, sešit z pohádkami jsem zkoušela hledat, zatím marně. Našla jsem zatím jen sešity s písněmi a akordy, které jsou ještě staršího data. Pokud ho nenajdu, začnu něco vymýšlet.

    OdpovědětVymazat
  8. [2]: Ona už je dneska vzácná všechna krev, co dá někdo zadarmo...

    OdpovědětVymazat
  9. [7]:Nemám rád kopíčka (po Šmoulovsku), zato punčáček, ten můžeme všichni. No není to hezké, když oslavenec vidí, jak všichni myslí zcela nesobecky na něj, co by si mohl víc přát?

    OdpovědětVymazat
  10. Já mám 0 Rh+, takže krev univerzální a mohu všem posloužit. Mě ani tak nevadí krev, jako samotné jehly a píchání. Při očkování se nikdy nedívám na místo vpichu, jinak bych zaručeně ucukla a utekla pryč. A sama bych nedokáza nikoho píchnout, ani třeba ze srandy, špendlíkem.   

    OdpovědětVymazat
  11. [8]: Svatá pravda. Dnes je opravdu zázrak, když je někdo bezpříspěvkovým dárcem krve. Můj kamarád takový byl a krev dával až do svých 65 let. Ted' je mu líto, že už nemůže.

    OdpovědětVymazat
  12. Jednou mi při odběru probodla sestra žílu a od té doby to nesnáším.

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Asi nás bude víc, kteří odběry nemají v oblibě.

    OdpovědětVymazat
  14. Mě odběry nevadí. Dokonce si pořád pohrávám s myšlenkou darovat krev. Ale od činu mě odrazují spíš technické komplikace - musím někoho (manžela) otravovat, aby mě tam zavezl, pak tam čekal kdovíjak dlouho, aby mě mě mohl zas odvést.

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: Já se kdysi také rozhodla darovat krev a stále přemýšlím, co mně k tomu tehdy vedlo. Možná to byla vážná nemoc mé kamarádky, nebo mě jen někdo vyhecoval, fakt nevím. Sešlo z toho, ale byla mi zjištěna alergie a byly tím vysvětleny občasné zdravotní problémy.

    OdpovědětVymazat
  16. Já nemám s krví problém žádný, nevadí mi a když se stalo a jako malá jsem spadla z kola, tak jsem honem hledala jitrocelový list, ten jsem si na tu odřeninu připlácla a jezdila dál. To kolo jsem měla půjčený, svoje jsem neměla tak to pro mne byl svátek. A věděla jsem, že jakmile příjdu domů tak už by mě nepustila mamka zpátkay jezdit. Ale! s čím mám obrovský problém tak to jsou ony nástroje na odebírání krve, injekční stříkačky a hlavně jehly. V tom je po mně dcera, syn je po mužovi, na odběrech omdlívá. A tak díky fobii z jehel se moje dcera nestala feťačkou a syn se svými skoro dvěma metry zase zaměstnává sestry když ho mají chytat

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: Já byla jako dítě hrozná cít'a, krev jsem nemohla vidět. Bolest mi až tolik nevadila. Dnes už mi asi opravdu nejvíc vadí odběry, nebo injekce do žíly. To se mi všechny žíly stáhnou.

    OdpovědětVymazat
  18. Mě odběry nevadí. Díky zdravotním problémům před pár lety, kdy jsem měla zabodnutou jehlu v žíle permanentně a kdy mi bylo odebíráno denně několik ampulí, jsem si zvykla. Ale dívat se na to pořád nemůžu...

    OdpovědětVymazat
  19. Jejda, vidím, žes to neměla opravdu lehké. Tou omdlívací reakcí jsi mi připomněla knižní Bellu ze Stmívání, které se taky dělalo zle při pohledu na krev... tady je vidět, že i knižní postavy mají své vzory v realitě.

    OdpovědětVymazat
  20. [18]: Musím přiznat, že já si také trochu zvykla díky rizikovému těhotenství, ale nemám to pořád vůbec ráda. A dívat se? To bych opravdu nezvládla. U mně je obrovský pokrok to, že v laboratoři už sedím a pak odcházím do čekárny po svých.

    OdpovědětVymazat
  21. Ne že bych se v tom nějak vyžívala, ale pohled na krev mi nevadí. Znám ovšem pár lidí, kteří jsou na tom stejně, jako ty. Nemáš to zrovna lehké, ale snažíš se svůj odpor překonat, takže žádný srab nejsi!

    OdpovědětVymazat
  22. [21]: Děkuju moc za komentář. Vím, že nejsem sama, kdo krev nemá rád, ale snažím se s tím bojovat.

    OdpovědětVymazat
  23. Já na odběry chodím pravidelně do krevního centra ve FNsP Ostrava. Mají tam šikovné sestřičky, nemám s tím problém a vždy se na to koukám. Asi jsem zvířátko nebo co . I když na druhé straně, na dárcovském odběru jsem nikdy nebyla. To je asi o něčem jiném.

    OdpovědětVymazat
  24. Tak to bylo hezké povídání. Taky krev nemusím, ale odběr mi až tolik nevadí.

    OdpovědětVymazat
  25. u mna je to napriklad zlozite.. moja krv mi neva.. ale nemam rada, ked beru niekomu inemu, skratka to nemam rada citim sa neprijemne

    OdpovědětVymazat
  26. Mě pohled na krev nevadí, když mě doktor pitval nohu pořád mě nadával, že se zvedám a koukám. Krev vzácnou nemám, tak kolem upíři nelétají. Soutěže teď zatím další nebudou v pondělí nastupuji do práce , tak uvidím jak budu vše stíhat, ale budu doma asi až po páté hodině. Pokud to nepůjde tak v zimě to bude času více. Přeji ti moc krásný víkend a šťastný let. Vyhýbej se komínům, já jsem loni narazila a od té doby, je to znát!! Hanka

    OdpovědětVymazat
  27. [10]: Tak úplně univerzální není, mě bys třeba posloužit nemohla (Rh-) Ale 0 je už dnes moooc vzácná.

    OdpovědětVymazat
  28. Naštěstí jsem že  takové žádné problémy nemam

    OdpovědětVymazat
  29. Já vlastně nevím jakou mám krev, nejspíš modrou.

    OdpovědětVymazat
  30. [23]: Musím se přiznat, že obdivuju to, že se na odběr můžeš dívat. Mě to nejde.

    OdpovědětVymazat
  31. [26]: Hani, to tě obdivuju. Já se raději nekoukám na nic. Bolest mi nevadí, injekce, pokud nejsou do žíly zvládám, ale nedívám se.

    OdpovědětVymazat
  32. Ahojky, do práce se už moc těším! Bude to paráda, budu tady na obci a navíc s kamarádem jen sami dva, sami si budeme určovat co a kdy budeme dělat. Budeme udržovat čtyři obce, on už to tu dělá spousty let. Když bude pršet, tak budeme dělat v bytě, co se tu předělává a jinak sekat a upravovat letní kino. Jde jen o to, abych měla poctivě oddělané hodiny, ale jinak je jedno, kdy. Zlatá práce v továrně bych já umřela. Přeji ti krásnou neděli.

    OdpovědětVymazat
  33. Na odběry krve jsem si docela zvykl, ale že bych se na ně těšil, to se říci věru nedá. Vlastní krev mi nevadí. Ale pohled na krev cizí, nějakou ránu na těle a tak podobně, to snáším hodně nedobře. Mojí noční můrou je, že někdy někde narazím na někoho zraněného, komu budu moci dát první pomoc a nebudu to umět, či se k tomu neodhodlám.

    OdpovědětVymazat
  34. [34]: Omlouvám se, za překlepy. Psala jsem po paměti a už mi to nejde.

    OdpovědětVymazat
  35. LidiNekecejteNesmysly27. května 2011 v 13:29

    [10]: "univerzální" je 0 Rh-, s 0 Rh+ můžeš darovat sice všem skupinám, ale jen když mají také Rh faktor + !

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤