Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

sobota 22. září 2012

Stádlecký most



Během našeho jihočeského pobytu v posledním prázdninovém týdnu jsme navštívili několik zajímavých míst. Jedním z nich byl most, který byl vzdálen od místa, kde jsme pobývali, dva kilometry.
.
Unikátní řetězový most, který byl postaven v letech 1847 - 48 Vojtěchem Lannou podle plánů inženýra Bedřicha Schnircha, stál až do roku 1960 u obce Podolsko, kde přemost'oval Vltavu.
V roce 1959 byl zapsán do Ústředního seznamu kulturních památek.
.

Zdroj obrázku internet
.
Roku 1960 bylo rozhodnuto o jeho rozebrání a to nejen proto, že se nad ním tyčil nový, 510 m dlouhý železobetonový most z let 1940 - 1942. Hlavním důvodem bylo napouštění Orlické přehrady, která by tento technický unikát zaplavila.
.
...
Pro znovupostavení mostu bylo vybráno 13 lokalit, kde by mohl stát. Nakonec bylo zvoleno údolí řeky Lužnice nedaleko obce Stádlec na silnici 3. třídy do Dobřejovic. Do té doby zde dopravu zajišt'oval přívoz a brod.
...
Při demontáži mostu byla objevena schránka, obsahující dobové dokumenty. Jednotlivé kamenné bloky, kterých jsou 2000, byly očíslovány. Jeden z mostních pylonů bílými arabskými číslicemi a druhý červenými římskými číslicemi. 1100 kusů železných částí mostní konstrukce bylo konzervováno. Po deseti letech dočasného uskladnění se však některé číslice smyly a některé železné části řetězů byly poškozeny, či vůbec chyběly. To vše podstatně ztížilo obnovu mostu. Část železných částí musela být nově pořízena, stejně tak musely být dodány i některé kamenné kvádry. O tom, jak náročné bylo znovupostavení této památky, svědčí to, že se dokonce uvažovalo o zkrácení mostu z původních necelých 90 m na 60 m.
Výstavba byla zahájena roku 1971 a dokončena v roce 1974. Most byl zprovozněn roku 1975, hmotnost projíždějících vozidel je omezena, stejně tak i rychlost.
.
..
V roce 2005 bylo zjištěno rozsáhlé poškození dřevěné mostovky dřevokaznými houbami a obrusem z provozu, proto most prošel od září 2006 celkovou rekonstrukcí. Mostovka byla zhotovena z jádrového dubu, který pochází z několika lokalit na Moravě.
.
.
Stádlecký řetězový most je od roku 1989 prohlášen Národní kulturní památkou.
.
Technické údaje:
Celková délka mostu............. 147,16 m
Světlá délka přemostění.......... 86.26 m
Šířka mostu............................. 6,8 .m
Šířka průjezdného profilu......... 3,82 m
Dovolené zatížení mostu ........... 1,5 t

Přijměte pozvání na procházku po tomto technickém unikátu, několik detailů mostu i pohled zdola.
Nejprve ale pohled z mostu na Markův jez:

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.

27 komentářů:

  1. Most je krásný. Je dobře, že se taková technická památka zachovala a byla znovu postavena.

    OdpovědětVymazat
  2. Dokumentace jako od památkáře.

    OdpovědětVymazat
  3. Jela jsem okolo před pár měsíci a taky mám někde fotky, je nádherný.

    OdpovědětVymazat
  4. To jakože trochu pokračuješ v projektu Mosty? :)

    OdpovědětVymazat
  5. Ten most znám, byla jsem se na něj podívat a je opravdu moc hezký. Parádní je ta dobová fotka, kde je vidět místo, na kterém stál před zatopením Orlickou přehradou. Jsou na ní krásně vidět i domky, které jsou teď pod vodní hladinou.   

    OdpovědětVymazat
  6. Je krásný, znám ho z různých fotek ale osobně ne... je to stará poctivá architektonická i řemeslná práce a zaslouží si být opečováván.

    OdpovědětVymazat
  7. "hmotnost projíždějících vozidel je omezena"

    OdpovědětVymazat
  8. Krásně jsi to zdokumentovala a nám hezky přiblížila. Most je skutečný skvost.

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrá volba trasy na výlet. Stádlecký most je něco, co stojí za to vidět osobně.

    OdpovědětVymazat
  10. Jé můj milovaný most, jezdila jsem tam na úžasný tábor a chodili jsme přes něj denně, kluci z něj i skákali do řeky. Je úžasný koupat se pod ním, když nahoře jede auto. Potěšila jsi mě, jsou to samé hezké vzpomínky...

    OdpovědětVymazat
  11. [8]: Samozřejmě. Dřevo je totiž dost pevným materiálem. Přece by nestavěli takové monstrum jen pro pěší. V dobách prvního postavení byl dokonce určen i pro těžší zátěž, protože po něm jezdily naložené koňské povozy.

    OdpovědětVymazat
  12. Pěkně napsané i nafocené.Mohlo by to sloužit skoro jak učební pomůcka.....

    OdpovědětVymazat
  13. Vida nakonec je most delší než původní. Je fajn, že se občas podaří zachovat staré unikáty, pohled z mostu i na most je moc pěkný a tvůj článek mě obohatil o výskytu jednoho z mnohých unikátů v naší malé zemičce.

    OdpovědětVymazat
  14. Zajímavý most i článek o něm. Škoda, že to mám tak zruky. Ale člověk nikdy neví, třeba se tam jednou taky dostanu, abych ho mohla obdivovat na vlastní oči.

    OdpovědětVymazat
  15. [1]: Je opravdu krásný a stojí za to ho vidět.

    OdpovědětVymazat
  16. K tvým fotkám přidám i jeden pohled z ptačí perspektivy. Mám tyto pohledy rád, protože člověku podají ucelenější pohled na objekt.

    OdpovědětVymazat
  17. Děkuji za zprostředkování této informace. Most před napuštěním Orlické přehrady si pamatuji, ale netušila jsem, kam byl přestěhován. Do Stádlece se podívám asi až v příštím životě. Ohromně zajímavý článek.

    OdpovědětVymazat
  18. Opravdový skvost. Neměla ho v projektu Mosty Jarka? A jeho záchrana, to je taky unkát.

    OdpovědětVymazat
  19. Zajímavý článek, Ali. Most je úžasný a vyfotila jsi ho skvěle. Fotka s odrazem oblohy ve vodě je taky moc pěkná.

    OdpovědětVymazat
  20. [19]: Moc děkuji. Prohlédla jsem si ho takhle vcelku a vypadá to opravdu zajímavě. Dokonce jsem doputovala až k místu, kde jsme "bydleli".

    OdpovědětVymazat
  21. Tak to byl krásný dokument! Moc se Ti povedly i fotky! Zase jsem viděla něco nového! Díky.

    OdpovědětVymazat
  22. Nice post. I had been checking constantly this site and I am impressed! Very helpful information specially the last part Smile I look after such info a good deal. I'd been trying to find this particular info to get a long time. Thank you and enjoy.
    http://www.isdress.org

    OdpovědětVymazat
  23. Jsme šťastní ,že se most zachránil.Bylo by ho škoda,kdyby ho vzala velká voda     

    OdpovědětVymazat
  24. děkuji že dali v dobré kvalitě.......tak jsem čekala......

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤