Během našeho jihočeského pobytu v posledním prázdninovém týdnu jsme navštívili několik zajímavých míst. Jedním z nich byl most, který byl vzdálen od místa, kde jsme pobývali, dva kilometry.
.
Unikátní řetězový most, který byl postaven v letech 1847 - 48 Vojtěchem Lannou podle plánů inženýra Bedřicha Schnircha, stál až do roku 1960 u obce Podolsko, kde přemost'oval Vltavu.
V roce 1959 byl zapsán do Ústředního seznamu kulturních památek.
.
Zdroj obrázku internet
.
Roku 1960 bylo rozhodnuto o jeho rozebrání a to nejen proto, že se nad ním tyčil nový, 510 m dlouhý železobetonový most z let 1940 - 1942. Hlavním důvodem bylo napouštění Orlické přehrady, která by tento technický unikát zaplavila.
.
...
Pro znovupostavení mostu bylo vybráno 13 lokalit, kde by mohl stát. Nakonec bylo zvoleno údolí řeky Lužnice nedaleko obce Stádlec na silnici 3. třídy do Dobřejovic. Do té doby zde dopravu zajišt'oval přívoz a brod.
...
Při demontáži mostu byla objevena schránka, obsahující dobové dokumenty. Jednotlivé kamenné bloky, kterých jsou 2000, byly očíslovány. Jeden z mostních pylonů bílými arabskými číslicemi a druhý červenými římskými číslicemi. 1100 kusů železných částí mostní konstrukce bylo konzervováno. Po deseti letech dočasného uskladnění se však některé číslice smyly a některé železné části řetězů byly poškozeny, či vůbec chyběly. To vše podstatně ztížilo obnovu mostu. Část železných částí musela být nově pořízena, stejně tak musely být dodány i některé kamenné kvádry. O tom, jak náročné bylo znovupostavení této památky, svědčí to, že se dokonce uvažovalo o zkrácení mostu z původních necelých 90 m na 60 m.
Výstavba byla zahájena roku 1971 a dokončena v roce 1974. Most byl zprovozněn roku 1975, hmotnost projíždějících vozidel je omezena, stejně tak i rychlost.
.
..
V roce 2005 bylo zjištěno rozsáhlé poškození dřevěné mostovky dřevokaznými houbami a obrusem z provozu, proto most prošel od září 2006 celkovou rekonstrukcí. Mostovka byla zhotovena z jádrového dubu, který pochází z několika lokalit na Moravě.
.
.
Stádlecký řetězový most je od roku 1989 prohlášen Národní kulturní památkou.
.
Technické údaje:
Celková délka mostu............. 147,16 m
Světlá délka přemostění.......... 86.26 m
Šířka mostu............................. 6,8 .m
Šířka průjezdného profilu......... 3,82 m
Dovolené zatížení mostu ........... 1,5 t
Přijměte pozvání na procházku po tomto technickém unikátu, několik detailů mostu i pohled zdola.
Nejprve ale pohled z mostu na Markův jez:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
Most je krásný. Je dobře, že se taková technická památka zachovala a byla znovu postavena.
OdpovědětVymazatDokumentace jako od památkáře.
OdpovědětVymazatJela jsem okolo před pár měsíci a taky mám někde fotky, je nádherný.
OdpovědětVymazatBomba, pre mna. Super clanok.
OdpovědětVymazatTo jakože trochu pokračuješ v projektu Mosty? :)
OdpovědětVymazatTen most znám, byla jsem se na něj podívat a je opravdu moc hezký. Parádní je ta dobová fotka, kde je vidět místo, na kterém stál před zatopením Orlickou přehradou. Jsou na ní krásně vidět i domky, které jsou teď pod vodní hladinou.
OdpovědětVymazatJe krásný, znám ho z různých fotek ale osobně ne... je to stará poctivá architektonická i řemeslná práce a zaslouží si být opečováván.
OdpovědětVymazat"hmotnost projíždějících vozidel je omezena"
OdpovědětVymazatKrásně jsi to zdokumentovala a nám hezky přiblížila. Most je skutečný skvost.
OdpovědětVymazatDobrá volba trasy na výlet. Stádlecký most je něco, co stojí za to vidět osobně.
OdpovědětVymazatJé můj milovaný most, jezdila jsem tam na úžasný tábor a chodili jsme přes něj denně, kluci z něj i skákali do řeky. Je úžasný koupat se pod ním, když nahoře jede auto. Potěšila jsi mě, jsou to samé hezké vzpomínky...
OdpovědětVymazat[8]: Samozřejmě. Dřevo je totiž dost pevným materiálem. Přece by nestavěli takové monstrum jen pro pěší. V dobách prvního postavení byl dokonce určen i pro těžší zátěž, protože po něm jezdily naložené koňské povozy.
OdpovědětVymazatTa první fotka je nádherná.
OdpovědětVymazatPěkně napsané i nafocené.Mohlo by to sloužit skoro jak učební pomůcka.....
OdpovědětVymazatVida nakonec je most delší než původní. Je fajn, že se občas podaří zachovat staré unikáty, pohled z mostu i na most je moc pěkný a tvůj článek mě obohatil o výskytu jednoho z mnohých unikátů v naší malé zemičce.
OdpovědětVymazatKlobouk dolů, Alenko.
OdpovědětVymazatZajímavý most i článek o něm. Škoda, že to mám tak zruky. Ale člověk nikdy neví, třeba se tam jednou taky dostanu, abych ho mohla obdivovat na vlastní oči.
OdpovědětVymazat[1]: Je opravdu krásný a stojí za to ho vidět.
OdpovědětVymazatK tvým fotkám přidám i jeden pohled z ptačí perspektivy. Mám tyto pohledy rád, protože člověku podají ucelenější pohled na objekt.
OdpovědětVymazatDěkuji za zprostředkování této informace. Most před napuštěním Orlické přehrady si pamatuji, ale netušila jsem, kam byl přestěhován. Do Stádlece se podívám asi až v příštím životě. Ohromně zajímavý článek.
OdpovědětVymazatOpravdový skvost. Neměla ho v projektu Mosty Jarka? A jeho záchrana, to je taky unkát.
OdpovědětVymazatZajímavý článek, Ali. Most je úžasný a vyfotila jsi ho skvěle. Fotka s odrazem oblohy ve vodě je taky moc pěkná.
OdpovědětVymazat[19]: Moc děkuji. Prohlédla jsem si ho takhle vcelku a vypadá to opravdu zajímavě. Dokonce jsem doputovala až k místu, kde jsme "bydleli".
OdpovědětVymazatTak to byl krásný dokument! Moc se Ti povedly i fotky! Zase jsem viděla něco nového! Díky.
OdpovědětVymazatNice post. I had been checking constantly this site and I am impressed! Very helpful information specially the last part Smile I look after such info a good deal. I'd been trying to find this particular info to get a long time. Thank you and enjoy.
OdpovědětVymazathttp://www.isdress.org
Jsme šťastní ,že se most zachránil.Bylo by ho škoda,kdyby ho vzala velká voda
OdpovědětVymazatděkuji že dali v dobré kvalitě.......tak jsem čekala......
OdpovědětVymazat