Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

čtvrtek 10. března 2011

Všeho s mírou


Možná svým článkem někomu "šlápnu na kuří oko", ale je to můj názor na téma týdne, kterým je vegetariánství.
Vegetariány neodsuzuji. Je to jejich volba, jak se budou stravovat.
Chápu ty, kterým maso nechutná a proto ho nejí. Sama bych nepozřela tlusté maso nebo houby.
Chápu i ty, kterým se příčí chov zvířat a jejich zabíjení pro maso, nebo lov. Sama bych nedokázala zabít nic živého. Dělá se mi blbě, když mám zabít i mouchu.
Ale vadí mi, když někdo vegetariánství pokládá za "světonázor" a apriori odsuzuje ty, kteří se tím jejich názorem neřídí.
Ještě víc mi však vadí, když někdo nutí děti, aby se stravovaly vegetariánsky. Domnívám se, že jednostranně zaměřená strava u dětí a dospívajích, může vést k poškození dětského organizmu.

Jsme všežravci. To slovo není moc hezké, ale je to výraz běžně používaný. Náše trávící soustava je uzpůsobena k tomu, aby byla schopna strávit jak potravu živočišnou, tak i rostlinnou.
Všežravců je málo. Kromě nás lidí se mezi všežravce řadí primáti, medvědi, hlodavci a některé druhy hmyzu, jako jsou mravenci, škvoři, švábi. Líbí se Vám ta společnost? Mě osobně moc ne. Snad jen ti medvědi jsou mi sympatičtí.
Jako všežravci jsme se však narodili.
A tady se vrátím k nadpisu - všeho s mírou. Naše strava by měla být hlavně vyvážená a pestrá. Měla by na jedné straně obsahovat maso, které je důležité, protože obsahuje nezastupitelné živočišné bílkoviny, mléčné výrobky a na druhé straně zeleninu a ovoce a to nejen pro obsah vitamínů, vlákniny, či kyseliny listové.

Ale i když jsem všežravec, sama jsem před několika lety podlehla velice nakrátko názoru o nezdravosti masa. Nechala jsem se zblbnout a dvakrát jsem zkusila rodině předložit sojové maso.
Zakoupila jsem kostky nevalného vzhledu i barvy a postupovala přesně podle návodu na jejich úpravu. Uvařila jsem tehdy guláš, který jsem předložila rodině v očekávání pochvaly. Voněl nádherně. Podívala jsem se na své tehdy téměř dospělé děti, které měly při přežvykování zoufalý výraz. Netroufly si tehdy můj výtvor kritizovat, ale oběd nedojedly. Můj muž byl statečnější, snědl vše a pak prohlásil: "Bylo to dobrý, ale prosím tě, už to nikdy nevař". Mě to taky nechutnalo, ale jak se říká: Kdo si co navaří, at' si také sní.
Zhruba po půl roce jsem opět podlehla a koupila malé sojové kostičky, které byly na rozdíl od předchozích kostek obarvené tmavočerveně a už sama barva svědčila o jejich nezdravosti. Opět jsem postupovala podle návodu a pak je společně s masem a dalšími ingrediencemi naložila jako čínu. Rodině jsem "čínu" předložila k obědu a můj syn, který netušil z čeho oběd je, napíchl jednu kostičku na vidličku a pak se zeptal: "Mami, prosímtě, proč vaříš z Kitekatu?" (kočičí konzerva). Tentokrát jsem to nezvládla já a můj žaludek se vzbouřil.
Byl to můj poslední pokus o jakoukoliv náhradu masa v jídle.

Moje kolegyně z práce má dceru, ze které se během středoškolských studií stala vegetariánka. Bylo jí to málo, tak z ní byl posléze vegan. Kolegyně z toho byla dost špatná a vždy když plánovala, co bude vařit, musela brát ohledy na dceru. Ve finále vařila pro rodinu a pro dceru zvlášt'. Dcera vystudovala vysokou školu a vdala se. Když otěhotněla, začala jíst maso, aby budoucí človíček nestrádal. Dnes má děti dvě a už pár let je z ní opět všežravec. Díky Bohu.

Nedávno se mi dostal do ruky článek, který poukazoval na škodlivost umělých tuků. Nejsem odborník, ale když si promítnu, že trvanlivost těchto náhražek másla je několikaměsíční, znamená to, že tyto výrobky musí nutně obsahovat různá "éčka", která trvanlivost těchto produktů prodlužují. Myslíte si, že je to zdravé? Já osobně ne. To si raději vezmu malé množství živočišného tuku (másla), o kterém vím, že ho můj organizmus snadno odbourá, než do sebe cpát cosi na bázi rostlinného tuku, ovšem obohaceného chemií.

Maso jím, kromě tlustého, které bych nepozřela, i kdyby mi platili. Snažím se, aby jídlo, které vařím a pak podávám bylo vyvážené. Jím produkty živočišného původu, stejně tak i původu rostlinného. Opět - všeho s mírou.

Jako člověk narozený ve znamení Lva mám maso ráda.
Nebo jste už někdy viděli lva, který by se živil naklíčeným obilím?

65 komentářů:

  1. Nutit děti být vegetariány je hrozitánská věc. Občas cpou vegetariáni své názory druhým a milovníci masa zase jim..jsem někde mezi, myslím, že maso - ryby, drůbež, zdravé jsou, hovězí prý moc ne..Většinou si můj žaludek sám řekne, co je zdravé. Třeba je absolutně proti párkům, s tím nic nenadělám, i když jednou za dva roky zkusím, jestli nezměnil názor Asi to bude tím, co do toho dávají za sajrajty

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: S těmi párky naprosto souhlasím. Taky to občas zkusím. Konkrétně včera jsem měla párek k večeři a byl doslova hnusný. Když jsem šla spát, cítila jsem, jak mě tlačí v žaludku. Jsem zas na hodně dlouhou dobu od párků vyléčená.

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem taky všežravec, ale je pravda že tlusté maso taky nesním...a rybu bohužel také ne.

    OdpovědětVymazat
  4. Taky jsem lev. U nás jí každý jinak. Syn nejí maso, dcera ano. Takže každý má svobodnou volbu. Mně osobně maso už ani nechutná, takže si nedělám násilí a cítím se zdravotně mnohem lépe. Takový lehký uvolněný pocit, který každý teprve pocítí, když skutečně to maso nejí. To se nedá vysvětlit, ale jen zažít.

    OdpovědětVymazat
  5. Ale jedna moje známá je vegetariánka, jednou nám dělala oběd. Předtím naložila na několik dní tofu do medu, oleje, bylinek a koření, až to nasáklo dobrou chuť, opražila to na pánvi a bylo to fakt velké mňam.

    OdpovědětVymazat
  6. Baštíme všechno, a už jsem ochutnala různá zvířátka.

    OdpovědětVymazat
  7. už jíme mnohem míň salámů, téměř žádné klobásy, akorát dietní párky a šunčičku od kosti, nějak už nemůžu ani vidět kuře...

    OdpovědětVymazat
  8. Já s vegetariány poměrně sympatizuju, smaa masu moc nedám, i když někdy na ně dostanu obrovskou chuť a dám si. Proti veganům v zásadě taky nic nemám, ale to že někdo nechá druhého, aby mu to zrní vyvařoval, přičemž sám vegan není se mi zdá docela bezohledné.

    OdpovědětVymazat
  9. [5]: Dcera, jako malá, také nejedla maso, ale bylo to jen krátké období. Jsi zvláštní lev.

    OdpovědětVymazat
  10. To my jsme kdysi brávali mraženky od dnes už zkrachovalého Ledového domu. Bylo tam i pár jídel s robi masem. Zkusil jsem to a jíst se to sice dalo, ale o jakékoli prospěšnosti takové diety pochybuju. Párky jsou nejlepší! Párky tenké, tlusté, dlouhé, krátké, ohřívané, studené, opečené a nebo jen tak v rohlíku. Párky jsou moje národní jídlo!

    OdpovědětVymazat
  11. Ale vadí mi, když někdo vegetariánství pokládá za "světonázor" a apriori odsuzuje ty, kteří se tím jejich názorem neřídí.

    OdpovědětVymazat
  12. Moje řeč. Jíst všechno, a hlavně střídat... a vlastně, všeho s Mírou platí pro všechny situace...

    OdpovědětVymazat
  13. Trochu bych tě poopravil. Dospělý člověk nepotřebuje mléko ani mléčné výrobky, dokonce k tomu není ani uzpůsoben. Jako každému savci vytváří jeho slinivka enzymy na štěpení laktózy pouze v dětství. V dospělosti tvorba těchto enzymů ustává a pokud dospělý člověk dále konzumuje mléko a mléčné výrobky, laktóza se u něho štěpí náhradním způsobem, který trávící systém poměrně zatěžuje. Stačí sledovat zvířata. Dospělý býk se taky nechodí napít mléka krávě z vemene.

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Tss, když řízek, tak jedině z prasete. Krůta je dobrá jen jako pečená vcelku. Ale to je ovšem velmi dobrá.

    OdpovědětVymazat
  15. [9]: Jsem na tom obdobně, uzeniny kupuju minimálně a maso taky nemusím 7x v týdnu. Vůbec si nedovedu představit, jak vypadá nebo chutná sojový salát.

    OdpovědětVymazat
  16. [1]: Uzeniny jsou stejně samá soja, takže kdo jí párky, je vlastně vegetarián.

    OdpovědětVymazat
  17. [13]: Souhlasím s Tebou. Nízkotučné potraviny pro děti je opravdu barbarství. Moje dcera mi nedávno vynadala, když jsem koupila vnučkám Pribiňáčka. Na můj dotaz proč, mi řekla, že je napěněn nějakým plynem, příště prý jen Lipánka, jinak nic.

    OdpovědětVymazat
  18. [14]: Já jsem se bála, že se tahle věta někoho dotkne. Já neútočím a nevnucuju nikomu co má, nebo nemá jíst. Je to jen můj názor, ve kterém jsem vyjádřila, co mi vadí. Je spousta lidí, kteří jsou vegetariány z přesvědčení a pak jsou další, kteří jsou donuceni k vegetariánství zdravotním stavem.

    OdpovědětVymazat
  19. [20]: Já už párky nějakou dobu vůbec nejím. Ty už nemají nic společného s masem. Jen samá soja a tzv. masový separát. Tedy semleté všechno co na jatkách zbude z prasete a nedá už se prodat jako maso na pultech. Nanejvýš si dám buřty pečené na ohni, ale ty kupuju u malého řezníka, který si je dělá sám. Nikoliv buřty ze supermarketu. Ty se nedají ani opéct, jen prskají a zůstávají pořád růžové.

    OdpovědětVymazat
  20. [21]: To máš stoprocentně pravdu. Někde bych možná ještě našla recepturu na párky z Makra, která mi kdysi přišla na email. Buřty jsou totéž. Poslední jsem koupila loni v srpnu, opékali jsme se na ohni a byl to hnus - byly také ze supermarketu.

    OdpovědětVymazat
  21. [22]: Fakt už blbnu - neopékali jsme se, ale opékali jsme je.

    OdpovědětVymazat
  22. [20]: Mne se to nedotklo, zvlášť od tebe. Jen se mi tím vybavilo, že jsme často jedlíky masa označováni jako agresivní vegetariáni a ono je to někdy právě naopak. Taky jen říkám svůj názor a jsem tolerantní. Zítra napíšu na blog proč. Nech se překvapit.   

    OdpovědětVymazat
  23. [23]: Ve čtvrt na šest To bych byl mrtvej. Takhle brzo jsem naposledy vstával když jsem před mnoha lety jel na vojnu.

    OdpovědětVymazat
  24. [24]: Agresívní vegetariáni jsou ti, kteří nutí své děti jíst také vegetariánskou stravu. A těch je bohužel většina.

    OdpovědětVymazat
  25. [15]: O tom mléce, jak je pro dospělého člověka nevhodné, jsem dokonce četl knihu. Ale musím říct, jak na koho. Moje žena, syn i dcera jsou alergické na laktózu, zatímco mne naopak mléko chutná a bez něho bych si nedokázal představit snídani. A žádné potíže nemám. Takže bych nebagatelizoval.

    OdpovědětVymazat
  26. [26]: Znáš osobně nějaké? Já se s nikým takovým nesetkal.

    OdpovědětVymazat
  27. [26]: Ale naopak denně vidím na ulici jak matky krmí u stánků s občerstvením svá batolata v kočárku párky a buřty. Příště dám na blog fotky.

    OdpovědětVymazat
  28. [28]: Ano, znám jich několik. To, že ses s žádnými nesetkal ještě neznamená, že neexistují.

    OdpovědětVymazat
  29. Hezký článek! Souhlasím s tvými názory. Já sama jsem všežravec, ale všeho s mírou. Maso nikdy nebylo mým oblíbeným chodem, ale vegetariánkou jsem nikdy nebyla. Do pusy dám z 99% jen kuřecí.

    OdpovědětVymazat
  30. Všežravci, tak co si pamatuji, tak jsem se na ZŠ učila, že první lidé se živili sběrem kořínků a bobulí. O něco později se naučili lovit zvěř, to je poznámka k těm všežravcům. Jinak soju jsem také jedla, ale vyřadila jsem ji ze svého jídelníčku a to proto, že ji v Americe pěstují jako plodinu pro dobytek a za ten já se nepovažuji.

    OdpovědětVymazat
  31. Velmi se mi líbí tvoje záliby, které uvádíš v úvodu svého blogu. To máme asi něco společného.

    OdpovědětVymazat
  32. [31]: Proč by se museli honit za stravou bez živočišné bílkoviny? Trávy je všude dost, jen z ní musí vyklepat brouky.

    OdpovědětVymazat
  33. [24]: Zo jsem ráda, já se opravdu nechtěla nikoho žádným způsobem dotknout a u Tebe by mě to obzvlášt' mrzelo. Na článek se těším.

    OdpovědětVymazat
  34. [31]: Přesně tak to je - všeho s mírou. Na vnucování vegetariánské stravy dětem jsem opravdu poněkud alergická. Jenom když si uvědomím to, že dítě jde do školky, pak do školy, kde je společné stravování. Jak tohle řeší, fakt nevím. To dítě pak nejí? Já se domnívám, že by rozhodnutí o tom, jak se stravovat, mělo být věcí každého člověka.

    OdpovědětVymazat
  35. [32]:[33]: Ano, sběr kořínků, bobulí, pak následoval lov a potom následovalo pěstování. Ale jsme všežravci.

    OdpovědětVymazat
  36. Jím všechno, i když s tlustým masem jsem na tom jako ty. Mám ráda jen libové a úplně nejraději kuřecí. Vůbec nemůžu jíst uzeninu, když se nechám jednou za sto let zlákat na párek, nebo klobásu, je mi pak hrozně těžko. A jinak musím říct, že se mi toto týdení blogové téma, zdá jako téma, pro téma. Stejně si každý zůstane na svém, jen se někdo nechá víc a jiný míň vyprovokovat k větší diskusy. Ale to byl možná právě záměr.   

    OdpovědětVymazat
  37. Ahoj Alí, nutit děti do vegetaránství=naprostá blbost, vnucovat ostatním, že maso není zdravé= to samé, ale co už tedy já jako pejskař nepochopím je to, že tihle "nadšenci" takhle krmí i své psy, a striktně pro ně vyžadují vegetariánské granule.A výrobci samozřejmě nadšeně takové granule vyrábí.Tak to mi už připadá hodně jetý !

    OdpovědětVymazat
  38. [18]: skvělé! parádní argument!

    OdpovědětVymazat
  39. [30]: Klobása na přepáleném tuku, ohněm rozšklebený buřt, kelímkové pivo ...

    OdpovědětVymazat
  40. [32]: My se učili, že kromě kořínků a bobulí, sbírali také červy, housenky, brouky, ptačí vejce a jinou pomalu se pohybující havěť.

    OdpovědětVymazat
  41. [30]: Byla tu o uzeninách řeč, jen proto jsem se o nich zmínil. Nemám ve zvyku útočit.

    OdpovědětVymazat
  42. Bože, dej ať už je pondělí a tohle téma zmizí... tyhle věčné rozmíšky... kdo to má číst?

    OdpovědětVymazat
  43. [38]: Vidím, že jsme na tom obdobně. Já se snažím do jídelníčku zařadit i červená masa a nevyhýbám se ani divočině, kterou mě občas zásobuje synovec (lesní ing.), ale převažuje kuřecí a ryby, už jen proto, že je dříve upravené.

    OdpovědětVymazat
  44. Dávám přednost zážitkům, než stání u plotny. A zdravé systémy stravy vyžadují stání u plotny delší než zvládám Maso mám ráda a mí tři chlapi ještě víc. Ale ambivalentně mám problém se zabíjením. Velkofarmy, kde jsou zvířata jen pro brzké zabití a ještě v hrozných poměrech, kuřata nacpaná hormony na rychlý růst ... Hrůza, hrůza ... Ale maso jím.

    OdpovědětVymazat
  45. [47]: Problém se zabíjením mám taky, hromadné chovy jsou svým způsobem koncentráky. Navíc mám dokonce problémy, když mám vykuchat rybu.

    OdpovědětVymazat
  46. [48]: Já vařím rád, pro mne je vaření zábava. Hezký den. Nevím jak je v Čechách, ale tady je opět jarně.

    OdpovědětVymazat
  47. Vše už bylo napsáno, nezbývá mi, než souhlasit. Tlusté maso taky nemusím, nejím ani to nejlepší z kuřete a kachny, příp. kolena, tedy kůži. Tu bych nepolkla. Párky si občas dám, ale kupuji je jen na jednom místě. Ne v supermarketu. Sóju jsem taky ochutnala jen jednou a víckrát nemusím. Ale jinak jsem v poho.

    OdpovědětVymazat
  48. [49]: Já vařím také ráda, v zimním období jsem schopná v kuchyni trávit spoustu času a největší odměnou pro mně pak jsou spokojení strávníci. Jakmile vyleze na jaře sluníčko, snažím se být co nejvíc venku. Vařím také, ale spíš rychlá a lehčí jídla. A baví mě to.

    OdpovědětVymazat
  49. Jeden by neřekl, jak konfrontačně se dá pojmout téma vegetariánství vs. všežravost. Já se řídím zásadou, že lidé by měli přemýšlet, co jedí. Už jsem svůj názor na vegetariánství dala k sobě na blog, takže se moc nebudu rozepisovat, ale myslím si, že jakékoliv stravovací odchylky od "všežravosti" jsou vlastně dobrým signálem. Jsou signálem, že si můžeme vybírat, protože máme z čeho, máme na to. Je to vlastně atribut "blahobytu". Takže ještě aby se kvalita potravin zlepšila a bude to super.

    OdpovědětVymazat
  50. [29]: pavle, ty stravovací návyky batolat, která do sebe (přičiněním svých rodičů) tlačí párky a hambáče jsou hrozné. V tom s Tebou souhlasím. K tomu, jak píšeš, že vegetariánská strava je lehčí, lidé nesmrdí apod.... Určitě souhlasím s Tebou, že vegetariánská strava je lehčí. Myslím si, že některým lidem může i pomoct od problémů s trávením. Ale taky si myslím, že to není jen o druhu potravy, že je to i o množství a kvalitě. A v tom možná bude zakopaný pes... Takže ať žijem všichni - vegetariáni, všežravci i sójožravci (... nejlepší celer je stejně v hovězí polívce).   

    OdpovědětVymazat
  51. [52]: Souhlasím. Problém je opravdu v kvalitě potravy a také v tom, že ne všechno si můžeme vypěstovat, potažmo vyrobit sami. Přiznávám se, že zavařuji a nepoužívám žádnou chemii. Tady mám jakous takous záruku, že nekonzumujeme škodliviny.

    OdpovědětVymazat
  52. [16]: Krůtu bych asi do trouby nenacpala, teda vcelku...

    OdpovědětVymazat
  53. [56]: Vzpomínám si, jak jsme v mládí chodívali do Koruny na párek. Byla to opravdu pochoutka, ale dnes je to děs. Já se obávám, že tady jsou párky z jednoho zdroje. O nějakém menším výrobci nevím, jen vím, že dcera si jezdí pro špekáčky občas do Radotína.

    OdpovědětVymazat
  54. My teda rozhodně vegetariáni nejsme, jsem zastáncem toho, že člověk by měl jíst všechno, na co má chuť. Sojové maso jsem vyzkoušela jen jednou a nedalo se jíst, přestože jsem použila všechno možné koření.

    OdpovědětVymazat
  55. [58]: Mám na to stejný názor. Měli bychom opravdu jíst všechno. Sojové maso jsem se také snažila upravit tak, aby bylo dobré. Přes veškerou snahu nebylo.

    OdpovědětVymazat
  56. Celá má rodina jsou všežravci a maso máme rádi. Můj manžel by oběd bez masa (kromě plněných žampionů) nejspíš nesnědl a sóju mám po pár experimentech přísně zakázanou. Co se mi narodily děti, dávám si mnohem větší pozor na to, co kupuji. Kvalita u mně převažuje nad kvantitou.

    OdpovědětVymazat
  57. [54]: Už jsi ochutnal/a smažený celer? Taky skvělej.

    OdpovědětVymazat
  58. [60]: My jsme také rodina všežravců, i když občas udělám bezmasé jídlo. Také kupuji kvalitnější věci. Občas se mi to ale vymkne, viz debata na téma párky výše.

    OdpovědětVymazat
  59. Maso jíme a rádi, ale zcela jsme vyloučili kupované uzeniny. Když uzené, tak domácí bez rychlosoli a podobných nezdravotin.Když maso, tak pokud možno taky z domácího chovu a hodně vyvažujeme zeleninou.Často dělám zelné saláty. Prostě vyvážená strava. Nic se nemá přehánět ani na jednu ani na druhou stranu. Takže s článkem souhlasím.

    OdpovědětVymazat
  60. [63]: Děkuji moc za názor. Musím se přiznat, že uzeniny občas koupím, ale nijak to nepřeháním. O mase z domácího chovu se mi může už jen zdát. Ještě v dobách, kdy žil můj strýc, občas nám dovezl králíka. Nezbývá mi, než maso kupovat v obchodě.

    OdpovědětVymazat
  61. Alenko, plně s Tebou souhlasím. Vegetariánství je věc jednotlivce, který se pro ně rozhodne, ale jeho propagaci nebo dokonce nucení dětí jíst vegetariánskou stravu odsuzuji. Strava má být vyvážená a pestrá a maso jako cenný zdroj bílkovin do ní patří.  Maso mám ráda a máš pravdu, lev se nemůže živit sojou a naklíčeným obilím - jsem totiž také narozena ve znamení Lva ))

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤