Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

středa 3. května 2023

Italský deník 2022 - 12. část

 Pokračování předchozí části


Sobota 18. června 2022

Vstávali jsme oba kolem sedmé a po snídani jsme se vypravili do Peschici. Co kdyby byly trhy? A Když nebudou, alespoň natankujeme, protože nafta je tam opravdu levnější než ve Vieste.

Trhy se tentokrát konaly. Za nejdůležitější úlovek jsme oba pokládali krabici uchošťourů, které nám došly. Vzali jsme sebou jen jeden balíček a ten jsme už ráčili téměř celý spotřebovat. Tak trochu jsme to tentokrát podcenili. Mít v uších mořskou vodu, není příjemné. Ve spoustě obchodů, kde jsme byli, jsme je nesehnali. Dokonce ani vyhlášený Spar ve Vieste je neměl. Koupili jsme hezké polo triko pro mužova bratra k jeho svátku. Původně zamýšlená lahev vína zůstane doma. Nosit víno do restaurace by asi nevypadalo moc dobře.

Po návratu do rezidence jsme se převlékli do plavek a šli k moři. Včera jsme se rozloučili s Kovářovými a dnes s maminkou a dcerou z Plzně. Byly tu jen na týden. A zatímco náš kontakt se omezil jen na pozdravení, poslední den jejich pobytu jsme šli z pláže společně do rezidence. Říkaly nám, že je domácí nechali v apartmánu déle, protože autobus pro ně přijede ve dvě hodiny.

V apartmánu jsem udělala oběd, pak jsme si dali kávu a po krátké siestě jsme se v půl čtvrté znovu vydali k moři. Plzeňačky seděly na kraji pláže pod stromem. Po té, co si vše přenesly přes lungomare, jim pět minut před avizovaným odjezdem zavolali, že autobus má zpoždění a odjezd bude až po čtvrté hodině. Bylo mi jich líto, mrzelo mně, že jsme jim mohli poskytnout trochu lepší dočasný azyl. Teď už to opravdu nestálo za to. Takže jsme jim ještě jednou popřáli šťastnou cestu a pokračovali po pobřeží na naši pláž. Na pláži jsme byli do šesté hodiny. 

Byla jsem vytočená jako šroubek. Na lehátkách vedle nás byla místo sympatického italského páru rodinka se dvěma psy. Mám psy ráda, ale když je jejich majitelé nechávali konat potřebu na pláži, v místech, kde si den předtím děti stavěly hrad, to mi vadilo. Krom toho očůrávání pláže, štěkali psi na každého, kdo kolem prošel. A když neštěkali, tak hrabali. A máme po klidu. Byla jsem zvědavá, jak se na tohle bude tvářit plavčík. Nijak na to nereagoval. Bylo mi líto dětí, které si budou zase tady stavět hrady z písku.

Po příchodu jsme zjistili, že máme sousedku. Starší žena v podivném hábitu se dvěma psy. Dívala se na nás a na náš pozdrav nereagovala. Možná se přeslechla? Netuším. V apartmánu jsme se osprchovali a hodili se do gala. V sedm jsme sedli do auta a jeli na severní stranu Vieste. Projet večerním městem nám trvalo více než dvacet minut. Na pláži se zvýšená návštěvnost moc neprojevila, ve městě ale bylo znát, že je tu více lidí. Klasika, jako doma. Jsme zvyklí na kolony a na ucpané silnice, takže jsme trénovaní. Restaurace San Lorenzo, kam jsme jeli oslavit svátek manželova bratra leží už za hranicí města. Přes den funguje jako plážový bar a večer se z ní stává vyhlášený podnik, se skvělou kuchyní, kde je nutné si stůl s předstihem rezervovat. Měli jsme štěstí, že se nám povedlo zaparkovat kousek od schodů, které k ní vedou. Asi jen díky tomu, že jsme dorazili v momentě, kdy pláž opustili ti, kteří tu relaxovali. Restaurace se otevírá v půl osmé a my dorazili chvíli před tím. Sešli jsme dolů po schodech a já si fotila moře a trabucco, zatímco muž se šel podívat, zda už z druhé strany přichází příbuzní.


Pohled na pláž San Lorenzo


Cesta ke stejnojmenné restauraci


Do restaurace jsme všichni vešli chvilku po jejím otevření. Číšník se nás okamžitě ujal a zavedl nás ke stolu. Potom se zeptal, v jakém jazyce budeme chtít jídelní lístek. Manželův bratr s partnerkou požádali o německou verzi, já o italskou a muž smutně pronesl: „Škoda, že to nemáte v češtině“. Číšník se usmál, zeptal se, zda jsme Češi a když jsme to potvrdili, přinesl českou verzi jídelního lístku. Bylo to velice milé překvapení. Jídlo bylo vynikající, dali jsme si mečouna na grilu. Výborné bylo i víno.

Restaurace se naplnila do posledního místa. Na téměř všech stolech byla rezervace. Pan šéf zavelel a číšníci vynesli na pláž další stoly, aby mohli uspokojit gurmánské požadavky i dalších zájemců, i když museli s talíři scházet po schodech dolů na pláž. Můj muž si dal vína jen trochu, i přesto, že v Itálii je určitá tolerance alkoholu, a potom pil jen vodu. 



Pláž se změnila v restauraci

V půl jedenácté jsme se vypravili domů, když jsme předtím odvezli na Punta Lungo příbuzné. Původně se chtěli vrátit stejnou cestou po útesech, po které sem přišli. Rozloučili jsme se, protože se uvidíme až po návratu domů. Přesun na jižní stranu Vieste se nekonal a měli v plánu pokračovat dál na jih. To je výhoda obytného auta. Noční Vieste žilo, stejně tak i plážové bary na lungomare. Rezidence byla už tichá.


Neděle 19. června 2022

Probudila jsem se před osmou hodinou a po snídani jsme se vypravili, jak jinam, než k moři. Proti včerejšku byla hladina klidná a dalo se bez problémů plavat už blíže břehu. Na to, že byla neděle, tu moc lidí nebylo. Animátoři se opět snažili, seč mohli, ale jejich snaha nebyla korunována moc velkým úspěchem. Před polednem dorazili noví sousedé se psy. To, že je nechávají znečišťovat pláž jsem už psala, ale oni jim dokonce ustlali na lehátku a pán seděl na písku. Co dodat? Před polednem jsme se zabalili a vrátili se do rezidence na oběd. Sousedka se psy, kterou muž pojmenoval „divnobába“ přišla chvilku po nás. Opět nereagovala na pozdrav, jen na nás koukala. A mně došlo, kdo že nás to v ohavných zelených plavkách a růžovém klobouku sledoval na pláži. Prošla, zamkla se, aby po chvíli vylezla ven i se psy, které šla vyvenčit. Po návratu se opět zamkla a vydrželo jí to až do našeho odchodu na pláž po třetí hodině odpolední. Muž, který se byl podívat, zda už je konečně zprovozněný bazén, po návratu zkonstatoval, že má i zavřené okenice.



Oproti dopoledni byly na moři opět vysoké vlny. Plavat šlo až za dunami, ale nebylo to ideální. Po té, co mi moře pěkně „nafackovalo“, šla jsem ven. Muž přišel chvilku po mně se slovy, že je taky dokonale propláchnutý. Voda mu vletěla nosem a vyběhla ústy. Celý zbytek dne jsme trávili na lehátkách, která jsem co chvíli posunovali tak, abychom byli ve stínu. Vedlejší psi hrabali, štěkali a čůrali po pláži. Mám psy ráda, ale tohle mi opravdu vadilo. Jeden z nich vyděsil malou holčičku tak, že nebyla k utišení. Přesto všechno jsme vydrželi při četbě a povalování se na lehátkách do třičtvrtě na sedm. Chvilku po nás dorazila „divnobába“ a světe div se, sama pozdravila. Na rozdíl od ní jsme jí oba odpověděli a přemýšleli nad tím, jak budou naše „sousedské“ vztahy pokračovat. Prošla, zamkla se a po chvíli se vydala s velkou taškou někam. Muž pronesl, že se asi stěhuje. Psi kňučeli a žalovali za dveřmi a jejich majitelka nikde. Tak to bylo celý večer. Kdy se vrátila, netušíme. Než jsme šli spát, domů nedorazila.

Psů bylo v rezidenci až zbytkem. Nikdy jsme jich při našich pobytech na jednom místě tolik nezažili. Mám zvířata všeobecně ráda, ale čeho je moc, toho je příliš. Zejména, když si jejich majitelé pletou krásný udržovaný areál se psí loukou. Nechodí s nimi po chodníčcích, ale pouští je mezi oleandry a další květenu, aby zde vykonali potřebu. Prý je to důsledek covidu. V Itálii byly restrikce ještě přísnější než u nás, byl zákaz vycházení a jedinou výjimkou bylo venčení psů. Takže spousta lidí, aby se dostala ven, pořídila si psa.


Pondělí 20. června 2022

Vstávala jsem před sedmou hodinou. Dnes by snad konečně měly být trhy ve Vieste. Po snídani jsme se tedy vydali do míst, kde by se trhy měly konat. Náš poslední pokus. Už silný provoz aut a naprostý nedostatek míst k zaparkování nasvědčoval, že už i tady se konečně svět vrátil k normálu. Trhy byly! Ovšem najít místo k zaparkování byl problém. Ale nakonec se povedlo a my zaparkovali u nového hotelu, který byl postaven nedávno. V těchto místech bývala kdysi holá pláň.


Konečně se nám podařilo sehnat dárky pro kukačky, tedy dceřiny holky. Přály si černá trička s japonskými nápisy, nebo animo. Ovšem vysvětlovat to nám, prarodičům, bylo pro ně samotné dost náročné. Ono je náročné pro ně cokoliv koupit. A nejsme v tom sami. Stejné starosti má i dcera.

Italské trhy miluju, udělala jsem radost i sobě a pak v té radostné euforii zapomněla koupit rajčata. Zelináři tu však nebyli, trhy byly kvůli rozrůstajícímu se městu a novým stavbám kolem, přeci jen o něco menší, než bývaly před lety, kdy tu zelináři bývali. Rozhodli jsme se zajel ještě na městský trh, kde určitě rajčata koupíme. Na kruhovém objezdu do nás napálila Italka s autem. Naše auto poskočilo, muž vyskočil jako čertík z krabičky a obhlížel škody. Mladá Italka seděla za volantem, ruce sepjaté a omlouvala se. Byla velice hezká a nárazník trochu promáčknutý. Muž mávl rukou a rozhodl se, že to řešit nebude. On prostě v Itálii jezdí fakt jako Ital. A navíc ta holčina byla opravdu moc hezká.

Po návratu do rezidence jsem udělala oběd a když už tedy mám toho Itala, šli jsme si po obědě lehnout. Prostě když siesta, tak jako Italové.


V půl třetí jsme šli k moři, zalezli si do stínu a chodili se osvěžit do vody. Oproti předchozímu dni byla hladina klidná, moře u břehu teplé a za dunou studené proudy. Domů jsme šli v půl sedmé. Od pana domácího jsme byli varováni, že se bude provádět postřik proti komárům. Ještě v devět hodin se nic nedělo. Sušák s osuškami a plavkami jsme strčili dovnitř a sundali ubrus ze stolu. Co kdyby.

Spát jsme šli po desáté. Na následující den jsme si naplánovali velký výlet.


Pokračování příště.



















22 komentářů:

  1. Ráda jsem si přečetla další pokračování.Výhledy na moře jsou nádherné.
    Marně jsem vzpomínala,ale se psy na pláži jsem se snad nikdy nesetkala.Je fakt,že jsme
    chodili na placené pláže a tak snad ani psi nemohli.V té době jsme měli doma taky psa,vždy
    ho hlídal někdo z dětí,právě proto,že jsem si neuměla představit,když půjdeme někde na pláž
    c o s ním.Psy mám ráda,ale dělat potřebu někde vedle mě do písku by mi hodně vadilo.
    Psi nesmí na pláže ani u nás u rybníků.Třeba v Jinolicích a Sedmihorkách byly cedule zákaz koupání psů
    Alenko,měj hezké májové dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, my se s takovým obrovským počtem psů setkali poprvé. A bohužel také poprvé byli svědky toho znečišťování pláže a také rezidence. Na vině však nebyli psi, ale jejich majitelé. Pláž byla také placená, my měli lehátka v ceně pobytu. Zažili jsme volně žijící psy, kteří občas na nějakou pláž zavítali, ale nikdy jsem nezaregistrovala nějaké znečišťování. Psy mám ráda, obě rodiny našich mladých mají psa.
      Vím, že u nás je spousta koupacích míst, kam psi nemohou. Na druhé straně vím, že například v Harasově (Kokořínské údolí) je psí pláž, tedy místo vyhrazené pro majitele psů a jejich mazlíčky.
      Měj hezké květnové dny. 🍀🌸

      Vymazat
  2. Alenko, tak jsem si zase početla a zavzpomínala, když jsme pluli na výlet z Vieste k těm jeskyním, do kterých se vplouvá, na břehu byla vypálená mnohá místa v lese na skalách a říkali nám, že zdejší ,,mafiáni,, podplatí někoho, aby to zapálil a oni tam pak postaví hotely, neb už to není chráněné území, ale tvrdit to já nemůžu, mám to z druhé ruky. Sluší vám to spolu a s mořem. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, mořské jeskyně na pobřeží Gargana jsou krásné a určitě stojí za návštěvu. Poprvé jsme se k nim plavili z Rodi Garganico a podruhé z Peschici. Celé území Gargana je chráněným územím. Ale i tak se staví na útesech rezidence a hotely a ani tam nemusí předtím hořet. Když jsme se plavili do jeskyní poprvé, ukazovali nám lodníci rezidence Sophie Loren, Adriana Celentana a Luciana Pavarottiho. Ten měl od své "chatičky" na pláž výtah. 😀 Bylo toho více, ale už jsem další jména zapomněla.
      Moc děkuji za pochvalu a přeji hezké májové dny. Opatruj se.🍀🌸

      Vymazat
  3. Alenko, ač milovnice psů, nadšená bych z takové sousedky taky nebyla a na pláži už vůbec ne. Nedivím se, že někdo s klienty se psy nechce nic mít, když se takhle chovají...
    Na druhou stranu oslavu v restauraci s výhledem na moře bych si nechala líbit, to je nádhera!
    Děkuji, početla jsem si.
    Přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, jsem také milovník psů. Ti za své chování nemohou, na vině je pokaždé jejich majitel. Naprosto jsem chápala bratra našeho pana domácího, který zavřel bránu do své rezidence, aby mu tam nekorzovali majitelé se svými psy. První dva týdny byl v rezidenci jen Iro, pes domácích, ale ten třetí týden byl opravdu výživný. Navíc tahle rezidence byla jedna z mála, kde byli domácí mazlíčci povoleni.
      Restaurace San Lorenzo byla velice příjemná a jídlo výborné. Navíc milá obsluha a krásný výhled. Co si přát víc.
      Moc děkuji a přeji hezké májové dny. 🌸🍀

      Vymazat
  4. Alenko, ti psi by mi také vadili, a to jednoho mám doma. Je to dost nezodpovědné od majitelů psů, nechat znečišťovat pláž. Je zvláštní, že to nevadilo ani plavčíkovi 🤨 Jinak jste si pobyt u moře užívali, oslava přímo u moře musela být skvělá. Zase jsem si se zájmem početla. Měj se hezky, zdravím 😉😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, vím že máš doma svou Barunku. My máme v domě také psí slečnu a dcera má krom dvou koček také psa. Chování některých majitelů psů bylo naprosto bezohledné. Konání potřeby na pláži a do té doby krásná rezidence plná kvetoucích oleandrů, kterou "zdobily" psí exkrementy. Plavčík tohle fakt neřešil, což jsem nechápala. Ovšem když tam přišel psí potula, toho z pláže vyhnal.
      Pobyt jsme si přes to všechno užili a oslava byla opravdu skvělá. Jsem moc ráda, že sis u mně početla. 😀
      Měj hezké květnové dny.🍀🌸

      Vymazat
  5. Alenko, ráda jsem si početla a koukla na fotky. Nejvíc se mi líbí pohledy na večerní pláž a moře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, moc děkuji a potěšila mně pochvala fotek.
      Měj hezké májové dny. 🍀🌸

      Vymazat
  6. Alenko, já vůbec nechápu, proč tahají psy na pláž s rozpáleným pískem. Je to pro ně utrpení. Jinak obě bezva počtení, úplně cítím tu letní atmosféru.
    Krásný víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, já to také nechápala. A až teď, když čtu tvůj příspěvek, mi dochází, proč ti psi byli na lehátku a páník seděl na písku. Rozpálený písek je nepříjemný i pro lidi.
      Moc děkuji za komentář a přeji též hezké májové dny. 🍀🌸

      Vymazat
  7. Alenko, taky by mě překvapil jídelní lístek v češtině. Hezké povídání a pěkné fotky. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, bylo to pro nás velice milé překvapení. Dříve bylo Gargano plné Čechů, asi s nimi obsluha restaurace počítala. Tentokrát nás tam bylo opravdu hodně málo. Děkuji za pochvalu.
      Měj hezké májové dny. 🌸🍀

      Vymazat
  8. Alenko, díky za další pokračování tvého italského cestování :).
    Divnobába je super název :D. Trička by se mi líbila i mně, jsi skvělá babička ❤.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, moc děkuji za komentář. Ta ženština byla opravdu divná. 😀 Děkuji za pochvalu triček, kukačky je kupodivu ohodnotily pozitivně. A to je co říct.
      Měj hezké májové dny. 🍀

      Vymazat
  9. Italie je tak krásná....byla jsem tam minulý rok a letos se chystám na poznávačku zase.
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto souhlasím, Itálie je opravdu krásná. Jakmile jí člověk jednou "ochutná", rád se tam vrací.
      Přeji, aby se poznávačka vydařila. ✊🍀🌞 My se chystáme na třítýdenní pobyt.
      Hezké májové dny.

      Vymazat
  10. Dovedu si představit, jak pobíhající psi na pláži mohou relaxování znepříjemnit.
    Kdysi jsme byli na večerním trhu v Salernu (poblíž Neapole) a tam mě překvapilo, kolik aut mělo pomačkané plechy, Italové si s tím asi hlavu příliš nelámou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Miloši, spíš bych řekla čůrající, hrabající a štěkající na vše. A přitom mám psy ráda.
      Salerno jsme navštívili v roce 2004, tehdy jsme si projeli Amalfskou riviéru. Teď už je to tam značně omezené.
      Italové si opravdu nelámou hlavu s pomačkanými plechy a odřeným lakem. Když muž před lety nacouval do zídky při otáčení, jen mávl rukou a pronesl, že si tak trochu "poitalštil" auto. 😀
      Měj hezké májové dny.

      Vymazat
  11. Další krásné pokračování, fotky jsou úžasné. Mám vnučku, té je 14, tedy vím , jak je náročné koupit správný dárek. Mějte prima dny. Jarka sev.Čechy

    OdpovědětVymazat
  12. Ti psi by mbe dokazali otravit...

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤