středa 26. dubna 2023

Italský deník 2022 - 11. část

Pokračování předchozí části

Čtvrtek 16. června 2022

Vstávala jsem po půl sedmé a moje první činnost spočívala v natírání mého pečeného bůčku Panthenolem. Uvařila jsem čaj, připravila snídani a pak šla probudit muže. Byl to jeho nápad zajet se podívat do Ischitelly, zda tam budou trhy a zda stále platí, že tato dvě města se v jejich pořádání střídají s Vicem, tak, jak tomu bylo kdysi. Poprvé jsme tam na trzích byli před 18 lety. Přemýšlela jsem, zda tam bude ten prodavač bot, který mi prodal nepár. Jeli jsme tentokrát vnitrozemím Gargana.

Příjezd do Peschici.
Pro nás krásné vzpomínky.

Trhy byly. Jen ten prodavač bot tu nebyl. Muž jen pronesl, že už ho možná kvůli tomu někdo lynčoval a pokud ne, zkusíme to ještě za týden ve Vico, kde při té příležitosti nakoupíme sušená rajčata a sýry Caccio cavallo, které vozíme jako suvenýry. A navíc, pachatel se prý vrací na místo činu. :-) Zaregistrovali jsme, že je tu několik trhovců, kteří byli před týdnem ve Vico. Poznali jsme pána, u kterého jsem si před týdnem koupila plavky. A pak další spíš podle vystaveného zboží. Nakonec jsme koupili i sušená rajčata, už jen proto, že tady byla o 2€ levnější, než na městském trhu ve Vieste. A rovnou celé kilo. Doma se pak o ně podělím s dcerou, která je miluje. Konečně jsme také sehnali dárek pro vnoučka. Jen s dárky pro kukačky bude asi problém. Když jsme sondovali, co by si přály dovézt, byla to černá trička s japonskými motivy. Sára mi to přesně pojmenovala. Triček tu byly spousty, ale nic, co by odpovídalo kritériím našich už velkých vnuček. A koupit něco jiného? Přesně vím, jak by to dopadlo.

Z trhu jsme jeli horem z Vica a odtud pokračovali dál do Národního parku Foresta Umbra, podívat se na daňky. Touto trasou jsme jeli poprvé. Ač jsme ve Foresta Umbra byli několikrát, pokaždé jsme tam jeli z pobřeží. Možná i proto nám ta cesta připadala nějaká delší. Dokonce jsem začala přemýšlet nad tím, zda jsme někde špatně neodbočili a nejedeme někam úplně jinam. Místy byl les hodně hustý a byly vidět stromy s úctyhodným stářím. Mnohdy se jejich koruny vzájemně dotýkaly a my jeli zeleným tunelem. Když už jsem si mysleli, že jsme konečně u cíle, mýlili jsme se. Přijeli jsme k vojenským objektům skrytým v lese, o jejichž existenci jsme neměli tušení. Věděli jsme, že u obory s daňky je také vojenský prostor, ale ten byl jiný. Pokračovali jsme dál a nakonec dorazili do plánovaného cíle.

Musím poděkovat Jarušce za upozornění, že se vojenské prostory nesmí fotit.
Raději jsem fotografii smazala a nahradila jí něčím, co také létá.
Nerada bych riskovala smazání celého blogu.
Původně tu byl objekt vojenského letectva.

Hustě zalesněný Národní park Foresta Umbra (Les stínů) se rozprostírá v centru poloostrova Gargano na ploše 11 000 hektarů. V roce 1995 byl vyhlášen chráněnou přírodní rezervací. V téměř pohádkovém lese se v nadmořské výšce 272 až 827 metrů daří bukům, javorům, jilmům, tisům a jedlím. V podrostu vysokých stromů rozkvétá na jaře více než 65 druhů orchidejí, což je nejvíce v celém Středomoří. Foresta Umbra představuje pozůstatek původního zalesnění, které kdysi pokrývalo celou Apulii. Kromě stinných a místy poměrně dost stoupajících silniček, které rádi využívají cyklisté, jsou tu i pěší naučné stezky s endemickými rostlinami. Součástí Národního parku je obora s daňky.

Vracíme se dolů na pobřeží

Teploměr v autě ukazoval krásných 23°C a ve stínu stromů bylo příjemně. Chvíli jsme se tu zdrželi, udělali několik fotek daňků a potom, po trase, kterou už dobře známe, jsme jeli na pobřeží Gargana. Tady už teploměr v autě ukazoval 33°C. Dojeli jsme na důvěrně známá místa. Byli jsme tu v roce 2006 a měli jsme to důkladně prochozené, jak po silnici, tak i po útesech. Zastavili jsme se v Carefouru, kam jsme chodívali nakupovat, pro pití, které nám došlo a koupili i panini. Zásoby chleba z mrazáku se už ztenčily na poslední čtvrtku. Budeme už jen na bílém pečivu. Muž potom zavolal svému bratrovi, kam se přesunuli s jejich obytným autem. Dostalo se mu odpovědi, že nikam a že se máme stavit.

Kolem Punta Lunga jsme chodívali, když jsme tu pobývali. Dalo se k němu dojít po silnici a nebo příjemnější cestou po útesech, kde jsme si jako bonus mohli natrhat volně rostoucí kapary. Těch, kteří na ně sem chodili, tu bývalo pokaždé několik. A také mám odtud svůj první tmavě rudý oleandr, který má na sobě cedulku s nápisem Molinella.

Mužův bratr na nás už čekal s tím, že nás ohlásil na recepci. Rozloha rezortu Punta Lunga mě překvapila. Piazzolly pro karavany, obytná auta a stany a kousek dál bungalovy na pronajmutí a mobilhomy, kde si každý může vybrat. Poseděli jsme společně s vínem ve stínu vysokých borovic a dozvěděli se, že se přesouvat na jih Vieste nebudou. Švagr na elektrickém kole projel dopoledne všechny campy v našem okolí. Buď byly plně obsazené a nebo v nich nebylo místo, které by nabízelo stín. Takže zůstanou na Punta Lunga. Domlouvali jsme také společnou sobotní večeři a dozvěděli se, že mají několik tipů a že místo teprve musí upřesnit.

Lehce pod vlivem vypitého vína jsem pak v půl třetí připravovala poněkud opožděný oběd. Tentokrát to byla rychlovka. Zalévací polévka do hrnku a těstoviny s hotovou omáčkou. V půl čtvrté už jsem byla na značkách připravena vyrazit znovu k moři. Vydrželi jsme tu až do sedmé hodiny. Hladina byla klidná, u břehu byla voda teplá tak, že nemohla osvěžit.

Po návratu do apartmánu jsem vyprala nové osušky, které jsme koupili ráno za 5€ v Ischitelle na trhu. Také jsem si vyprala plážové šaty. Včera jsem šla domů v hodně mokrých plavkách a sůl z nich se na šatech vysrážela a udělala nepěkné mapy. Vůbec to nevypadalo hezky, právě naopak. Po večeři jsme seděli na terase a oba si četli.

Pátek 17. června 2022

Vstávala jsem kolem sedmé hodiny, ale vzhůru už jsem byla delší dobu. Vzpomněla jsem si na maminku, které by dnes bylo 98 let. Po ranní hygieně jsem si sedla na terasu s deníkem a pak i s četbou. Letos jsem si sebou nebrala svých obligátních deset knih, které jsem pokaždé během dovolené stihla přečíst, ale vzala jsem si jen dvě a potom čtečku. Konečně jsem jí vzala na milost. Před odjezdem jsem si do ní stáhla slušnou zásobu knih. Výhodu čtečky vidím zejména na pláži. Občas se mi povede u čtení usnout a když upadne čtečka, není to takové, jako když mi na obličej padla šestisetstránková Vzpoura oceánů. A navíc, pokud si zapomenu brýle, což se mi stává, lze písmena na čtečce zvětšit. Ale trvalo mi to pár roků, než jsem jí vzala na milost. Nicméně stále miluju tištěné knihy, které tak krásně voní papírem a tiskařskou černí. I když kvůli nim už skoro nebydlíme. Máme je všude. :-)

Když se muž probudil, udělala jsem snídani a pak jsme se, jak jinak vydali k moři. I odpoledne bylo jako přes kopírák. Rozloučili jsme se s manželi Kovářovými, kteří budou zítra odjíždět. Shodli jsme se, že je velká škoda, že jsme na sebe narazili tak pozdě. Letos jsme tu dovolenou pojednali opravdu hodně líně. Ale ono je to těžké. Jsme na Garganu už po několikáté a všechna místa v blízkém a širokém okolí jsme za tu dobu už viděli. Některá i několikrát.

Večer, když už nebylo vidět na čtení, jsme opět vytáhli karty.

Pokračování příště.

1. Alenko,tvůj deník se tak hezky čte a mně se před očima odvíjí všechny dovolené u moře.
    Těším se na pokračování.Nádherné fotografie daňků i moře.
    Měj se hezky

1. Jituš, moc děkuji a jsem moc ráda, že se ti deník hezky čte. Přiznám se, že já nad fotkami také často vzpomínám, nejen na to, co aktuálně popisuji, ale i na roky předchozí.
      Měj hezké jarní dny. 🍀🌷

2. Alenko, těším se na každý díl. Tento les, který popisuješ jsme na zájezdu projeli busem, dostalo se nám povídání a daňky jsme neviděli.
    U tebe je to se vším všudy. Hurá. Jiřina z N.

1. Jiřinko, moc děkuji. Foresta Umbra nenabízí moc prostoru k tomu, aby tu mohl zaparkovat autobus, proto vás asi jen provezli a informovali o tom, kde jste. Jsem ráda, že jsem ti daňky mohla ukázat.
      Měj hezké jarní dny. 🍀🌷

3. Ahoj Alenko, mohla bys to vydat knižně, hezky se to čte... Kdy letos vyrážíte ? Pozdravuju, Lenka
    www.babilenka.cz

1. Leni, moc děkuji za komentář. Knihy dnes už kupuje hodně málo lidí. Já mezi ně stále patřím, protože jsem knihomol.
      Pokud vše dopadne dobře, měli bychom vyrážet 3. června. Dnes operovali manželovi druhé oko a pokud zítra kontrola dopadne dobře, doplatím druhou polovinu pobytu. Tentokrát jedeme do Benátska, přesněji do Rosolina Mare. Byli jsme tam v roce 2019 na týden a líbilo se nám tam. Máme v plánu podívat se znovu do Benátek a Ravenny a prohlédnout si i další města, která neznáme.
      Měj hezké jarní dny.🍀🌷

4. Alenko to se moc hezky čte a fotografie jsou úžasné. Měli jste hezkou dovolenou a opravdu jste si ji užili. Fotit vojenský prostor bych si tedy netroufla, zvláště v cizině. To by se nemuselo vyplatit. Ono se to nesmí ani u nás...Ale daňci jsou úžasní. Tam bych vydržela koukat na ně dobu... Přeji Ti krásné jarní dny.

1. Jaruško, moc děkuji za komentář. Přiznám se bez mučení, že fotím všechno, dokonce i to, co je zakázané. Tedy včetně vojenských objektů. Rozhodla jsem se, že fotku raději smažu a nahradím jí jinou. Raději nebudu riskovat smazání blogu, protože "Velký bratr nespí".
      Moc děkuji za pochvalu daňků a hlavně za upozornění. Vůbec mi nedošlo, že se řítím do průšvihu.
      Měj hezké jarní dny.🍀🌷

5. Aleno, ráda jsem si přečetla další pokračování italského deníku. Výlet do lesa za daňky musel být osvěžující - přece jen 23°je příjemnější teplota než 33° (proto nejezdíme na jih - nesnáším horko)
    Hezký den

1. Stáni, děkuji za komentář. Výlet za daňky byl opravdu osvěžující a ta nižší teplota pro nás přirozenější. Horko na jihu zvládáme oba v pohodě. Pokud panuje i v noci, je to horší. I to už jsme zažili.
      Měj hezké jarní dny. 🍀🌷

6. Alenko, já už bych tak někam jela... Nejdřív sušená rajčata (ty milujeme), daňci, moře... Moc děkuji za příjemné čtení a přeji pohodové dny, Helena

1. Helenko, nám se to už blíží. Zítra mám poslední termín na doplacení dovolené, jen vyčkávám, jak dopadne zítřejší vyšetření manžela, kterému dnes operovali druhé oko. Bude-li vše v pořádku, můžeme se začít těšit.
      Jsem moc ráda, že se ti deník líbí.
      Měj hezké jarní dny. 🍀🌷

7. Alenko, tak jsem s tebou prožila dva dny u moře a pochopila jsem, že potřebuji Itálii :o) Je to návyková země a ani se ti nedivím, že tam jezdíte roky.
    Měj pěkný konec dubna. Jitka

1. Jituš, Itálie je silně návyková. Několik let jsme jezdívali do Chorvatska, které je také krásné, ale nejsou tam tak milí a příjemní lidé. Italové mají jinou mentalitu, nikdy jsme se nesetkali s tím, že jsme "druhořadí" návštěvníci, jako tomu bylo v Chorvatsku. Navíc jsou Italové komunikativní a i když člověk neumí jejich jazyk, mají zájem se domluvit. Poprvé jsme tu byli v roce 2004 (nepočítám týden dámské jízdy s dcerou do Caorle několik let předtím) a od té doby se sem rádi vracíme.
      Moc Ti přeju, aby i Tobě ta Itálie vyšla.
      Hezké jarní dny 🌷🍀

8. Ali, ráda jsem si početla a zajímá mě to. Cestování je jako droga a kdyby už nic, ten, kdo cestuje/cestoval, má přehled. Zaujalo mě to s tím trhem ohledně bot, docela to chápu a člověk očekává něco, co viděl před lety a musí se přesvědčit, protože si to k tomu místu prostě zafixoval. Fotit se má "všechno", také to tak dělám a jednou ve Francii jsem musela smazat fotky. Na místě. No, ale risk je zisk, to bych si zase vyčítala. ☺ Takových knih, co na dovolené přečteš, já bych doporučovala Mobby Dicka nebo Stařec a moře, aby si i představivost přišla na své. Ne, dělám srandu. 😁 Ale třeba Poklady na dně moří od Grobického slibují něco, co by možná i vnučky ocenily víc, než zmíněná trika. Přiznám se, že nejvíc mi na cestování jeden čas vadilo to, že "musím každému něco přivézt". Jistě to znáš, nemá cenu to rozvádět. Chce to dohodu, dnes nevozím zcela nic, maximálně fotky nebo něco na zub při posezení. Nezabere to místo a hlava je klidná.
    Věřím, ne, pevně doufám, že tu bude další díl. 👍 Ať se daří.

1. Hani, pro nás se stala Itálie srdeční záležitostí a moc rádi se tam vracíme. Úžasná města plná památek, báječné klima a navíc milí lidé. Letos to bude náročnější, jedeme do Benátska a tam se mluví dialektem, tzv. "venétštinou". Ale Italové jsou komunikativní, snad se domluvíme v pohodě, stejně jako před čtyřmi roky, kdy jsme tam týden pobývali. Italské trhy miluju, dá se na nich koupit v podstatě vše. A hlavně za hubičku.
      Fotím všechno. Dokonce jsem fotila ve Vatikánu v Sixtinské kapli, kde je to přísně zakázáno a kde se mezi turisty pohybují kustodi, kteří hlídají, aby se tam opravdu nefotilo. Já fotky zatím mazat nemusela, doufám, že teď na sebe něco nepřivolám. V roce 1980 jsme byli se synem v tehdejší NDR. Na Rujaně mě zaujal trajekt do Treleborgu ve Švédsku, protože do něj najížděly vlaky. Muže jsem proprosila, aby mi zastavil. Vyběhla jsem z auta a cvakla si pár záběrů. Až pak jsem zaregistrovala cedule, kde byl přísný zákaz focení a udivené pohledy lidí, kterým mé focení muselo přijít jako drzost nejvyššího kalibru. Až doma, po vyvolání fotek, jsem zjistila, že jsem si nafotila i ruskou raketovou základnu.
      Stařec a moře, usmívám se, protože tak nazývám fotografie mého muže, který buď plave, nebo vystupuje z vln. Někdy stačí říct jen Hemingway a už se oba smějeme.
      Dárky vozím našim dospělým dětem v podobě dobrého místního moku, sýrů a sušených rajčat. Vnoučat se ještě ptám, co by jim udělalo radost. Ovšem bývaly doby, kdy jsme na trzích měli sebou obkreslenou a vystřiženou šablonku dětských nožiček... Těch botiček, které jsme dovezli, těch bylo. Nebyl to pro nás problém, italské trhy opravdu miluju.
      Hani, měj hezké jarní dny a pokračování bude. 🍀🌷

2. Parádní zážitky máte. Člověk by měl cestovat, i kdyby "jen" po republice, to tvrdím pořád. My se teď vypravíme do Olomouce. Hlavně záleží na počasí.
      Připomněla jsi mi Vatikán, já tam také fotila i v té Sixtinské kapli, foťák pod rozepnutou bundou a moc mě to bavilo dělat že nic, známí mě pořád okřikovali, ať nefotím ... ale jsem si jistá, že jsem tehdy s tím foťákem nebyla sama. Přeji povedený 1. máj. 🌺

3. Hani, v té Sixtinské kapli nás bylo více, kteří jsme se opovážili fotit. Nejsem moc vysoká, takže na mně kurátoři neviděli. Na rozdíl od některých lidí, kteří museli mazat fotky.
      Povedené mám poslední tři dny. V sobotu jsem sletěla ze schodů na půdu, on je to v podstatě schodový žebřík. Pěkně jsem si vybarvila pravou stranu těla, natloukla si žebra, narazila ruku a nohu. Zítra jdu na kardiologii, jsem zvědavá, jak se jim mé vybarvení bude líbit. Bolí to a poněkud mě to omezuje v pohybu, potažmo v práci.

9. Alenko, jak já už se těším na dovolenou, i když jen tuzemskou. Ty dokážeš tu atmosféru na k krásně popsat. Tvoje cestopisy se čtou skvěle a fotky super. Nejvíc se mi líbí v daňčí oboře. .

1. Majko, moc děkuji za komentář a jsem ráda, že se ti deník líbí. 😀
      Dovolená v tuzemsku je také báječná věc. U nás je tolik krásných míst, která stojí za návštěvu.
      Měj hezké jarní dny. 🌷🍀

10. Alenko, opět jsem si ráda početla o vašich zážitcích z dovolené. Já doufám, že nám po dlouhé době také vyjde dovolená u moře, máme objednaný pobyt na Korfu a už se těším. Daňky v oboře můžu pozorovat i u nás na chatě, párkrát jsem je tam už viděla a je to zážitek. Já jsem zatím čtečce na chuť nepřišla, ale uznávám, že na dovolenou je to prima. Jedna čtečka a spousta knih, to je výhoda. Měj se hezky, pá 😉😊

1. Evi, děkuji za komentář a věřím, že se na Korfu letos určitě podíváš. Moc a moc Ti to přeju.
      Na daňky se jezdíme občas podívat do Veltrus, kde jich je v oboře také hodně. Nejdou ale tak blízko, jako ve Foresta Umbra.
      Se čtečkou mi to trvalo asi tři roky, než jsem jí vzala na milost. Stáhla jsem si do ní spoustu knížek, zdaleka nemám ještě všechny přečtené. Doma čtu zásobu tištěných, sešlo se mi jich hodně a na dovolenou letos pojedu opět jen se čtečkou.
      Měj hezké jarní dny.🍀🌷

11. Alenko, tak jsem se zasmála hned u první věty. Nějak mi nelezlo do hlavy, že hned ráno pečeš bůček a ten Panthenol mi k němu nějak neštýmoval. Když jsem si větu přečetla znovu, došlo mi, jak to myslíš a usmívala jsem se celou dobu čtení. Měj se moc hezky a těším se na pokračování🥰

1. Libuško, jsem ráda, že jsem tě svým bůčkem pobavila. 😀 Přiznám se, že jsem si jako pečené prasátko i připadala.
      Měj hezké jarní dny. 🌷🍀

12. Alenko, moc jsem se zasmála u toho bůčku. Chvíli jsem si říkala, že pečeš na dovolené... Hezké fotky i čtení. Měj pohodový víkend.

1. Marti, na dovolené nepeču, jen občas se připeču sama na sluníčku. 😀 Jsem moc ráda, že jsem Tě pobavila a také, že se ti fotky a text líbí.
      Měj hezké jarní dny. 🌷🍀

13. Pečený bůček mě opravdu pobavil, i když je mi jasné, že to moc k smíchu nebylo :).

1. Jani, já už se tomu dnes také směju a přesně vím, že se mi to určitě stane zase. 😀 Jsem v tomhle recidivistka.
      Moje kůže reaguje navíc se značným zpožděním, připálím se dopoledne a většinou až večer postižené místo zrudne. A to pak hledám v pelíšku pozici, ve které je to snesitelné.
      Měj hezké jarní dny.🍀🌷

14. Ten hluboký les by u pobřeží asi málokdo čekal. Oboru s daňky máme ale i v Brně (v lese mezi čtvrtěmi Kohoutovice a Bystrc) a všechna zvířata v lese jsou už na lidi tak zvyklá, že je sice opatrně pozorují, ale neplaší se a neutíkají.
    Čtečku jsem dostal před pár lety k Vánocům, nahrál jsem na ni několik knih v .pdf, zjistil, že funguje, tím to ale skončilo. Papírové knihy mám mnohem radši a nevím, zda na čtečku ještě někdy dojde.

1. Foresta Umbra je častým cílem turistů a také cyklistů. Když je příliš horko, spousta lidí se osvěží v lese, kde je příjemně.
      Do Kohoutovic jsem jezdila hodně často. A to ještě v dobách, kdy tu nestálo sídliště, ale byla tam pouze hájenka. Důvodem bylo konání Velké ceny v srpnu a závodů automobilů v červnu. To se nás tam scházela pěkně velká parta, protože původní závodní okruh vedl přesně tudy. Občas ještě zavítáme a v kontaktu jsme stále. Nevím, zda ta obora tam už dříve byla. Nicméně, až se zase vypravíme do Brna, určitě se zajdeme podívat. Děkuji za tip.
      Čtečku mi pořídili mladí a já hodně dlouho vzdorovala. Papírovým knihám dávám přednost, ale jsou momenty, kdy se čtečka hodí. Nejen na dovolenou, ale i do čekárny u lékaře. Ale trvalo mi to několik let, než jsem jí vzala na milost. 😀

15. Nejcitlivejsi na vojenske objekty jsou v Recku, jak jsem sam zazil

1. Honzo, asi to bude všude. Mně to vůbec nedošlo, že by se tam nesmělo fotit.

16. Vážka je mi milejší než letoun vojenského letectva.

1. Letadlo tam původně nebylo, ale objekt letectva ano. Nechám si fotku raději jen ve svém fotoarchivu.