Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

středa 30. října 2013

O čem by pan Čapek nepsal


Karel Čapek by určitě nepsal o poště negativně. Jeho milá a poetická Pošt'ácká pohádka v žádném případě nemůže korespondovat s tím, o čem budu psát. Asi ti dřívější pošt'áci a listonoši měli něco, čemu se říká "stavovská čest". Kam se poděla?
Zhruba před rokem jsem se zmínila v jednom ze článků o peripetiích s Českou poštou.
Pominu-li skutečnost, že mi v září poslal známý balíček z Teplic v pondělí a na mou adresu dorazil až ve čtvrtek, neměla jsem mnoho důvodů si na poštu a pošt'áky stěžovat. Naopak, paní doručovatelka, která ví, že jsem doma, mi nechává korespondenci pro manžela i syna, aby nemuseli na poštu. Že by už bylo líp?
I když?
Nedávno jsem četla u Kitty článek, ve kterém také nebyla úplně spokojená s prací pošty. V komentářích pod článkem jsem zjistila, že v tom zdaleka nejsme samy. Tedy já a Kitty. Těch ne úplně spokojených je nás více.

Vánoce se blíží a já, raději s předstihem, vymýšlím, čím obdarovat své blízké. Než dlouze běhat po obchodech, mnohdy volím variantu pohodlného výběru zboží z domova - at' už z tištěného katalogu, či přímo na webu. Raději mám vše s předstihem, než potom honit dárky na poslední chvíli.

S dcerou jsme nad jedním katalogem společně vybraly dárky pro holčičky a současně pro mého syna a snachu. Objednávku jsem odeslala emailem v úterý 22. října s tím, že do vánoc jsou dva měsíce. I kdyby došlo ke zdržení, snad to do té doby dojde. Ve středu ráno, než jsem odjela hlídat holčičky, jsem se podívala na svůj email a tam zjistila, že moje objednávka je zaregistrovaná a zboží bude odesláno za tři až sedm dní. Po drátech to evidentně funguje.

Ve čtvrtek jsem si doma "lízala rány" po předávkování prášků na alergii. Pozdě odpoledne mi pípla SMS. Odblokovala jsem telefon a užasla. Zásilkový obchod zboží odeslal a Česká pošta mi sdělila, že zásilku přijali k přepravě. Zapnula jsem počítač a skutečně. Zboží bylo odesláno z Jablunkova po necelých dvou dnech od objednání. To je teda rychlost. Ještě, že jsem vyzvedla peníze z bankomatu, když jsem byla v čistírně.

V pátek jsem znovu kontrolovala web České pošty a tam zjistila, že balík mi bude doručen "ještě dnes" tedy v pátek 25. října.
Balíková pošta k nám přijíždí mezi první a druhou hodinou odpolední. I když už se jednou stalo, že přijela až ve čtyři. Tak jsem čekala. Dokonce jsem ani nešla pověsit prádlo na půdu. "Co kdyby?" Seděla, čekala, klovala předchozí článek do počítače.
Manžel přijel před druhou hodinou. "Jak to, že ještě nejsi oblečená?" "Čekám na ten balík." "A on přijde dneska?" "Píšou to tady." Ukázala jsem manželovi na počítači stránky pošty.
Vypnula jsem počítač, nechala muže v bytě, vzala koš s prádlem a šla na půdu. Při návratu mi muž hlásil: "Ještě nic."
Tak utíkal čas. Oblékla jsem se a čekala. Můj muž čekal také. Bylo na něm vidět, že začíná mít zlost. Má spoustu práce a ted' čeká. Navrhla jsem mu, že mu nákup sepíšu, aby jel sám. Jenže, mužský a nákupy. "Ještě počkáme."
Při každém hluku z ulice jsem šla k oknu a sledovala projíždějící auta. Naše ulice je jednosměrná a frekvence dopravy je minimální. Sousedi asi jedou volit. A támhle jede Novák už asi na chalupu. K dalším přijela návštěva z Polska. Po poštovním autě ani vidu, ani slechu. Ve čtvrt na pět mi pípla SMS: "Že by dcera dorazila už na chatu?" Nikoliv, to mi jen Česká pošta sdělovala, že "po neúspěšném pokusu o doručení" byla zásilka uložena na naší poště, kde si jí mohu vyzvednout do 1.11.
"To si snad dělají pr..l!" Muž zvedl oči od časopisu a díval se na mě, proč sprost'ačím. "Víš, co mi tady píšou?", a přečetla jsem mu SMS. "Tak my tu dřepíme dvě a půl hodiny a na h...o!" I můj muž použil slovo, které se v tomhle případě hodilo.
Cítila jsem, že začínám mít vztek. Vadí mi, když se někdo chová nefér. Z té SMS totiž vyznívalo, že jsem nebyla doma a že chudák pošt'ák zvonil nejméně třikrát. "Tak to teda ne."
Zapnula jsem počítač, opsala si číslo balíku a vytočila info linku.
Hlas se mi rozčilením třásl. Paní na druhém konci drátu jsem vysvětlila, že jsem celý den doma a ted' mi přišla SMS.
Podařilo se mi z ní "vyrazit" telefon na poštovní depo, který není nikde uveden. Pak mi ještě dala druhý, soukromý, prý na vedoucí depa. Asi poznala, že jsem parádně vytočená. A byla jsem. Na konci hovoru jsem jí rozčíleným hlasem sdělila, že pokud se nedovolám, at' počítají s tím, že pošlu stížnost na postup pošty. Sakra! Vždyt' jí si zaplatila doručení do ruky - to je domů. Kdybych chtěla balík na poštu, bylo by to o pár kaček levnější.
První pokus, druhý, třetí. Můj muž mě sledoval, jak se snažím dovolat na depo. "To jsou debilové, ty pošt'áci", ucedil, aby mě uklidnil. "Já jsem taky debil, protože ten zásilkový obchod nabízel i PPL. Nevím, co mě to popadlo, že jsem odklikla poštu." Asi jsem se nechala ukolébat tím téměř ročním klidem. "No, ted' už s tím nic neuděláš."

Konečně! Telefon zvonil a na druhé straně ho zvedla nějaká paní. Nadiktovala jsem jí číslo balíku a sdělila jí, že celý den s prominutím dřepím doma jako slepice na vejcích, že mám také nějaký program a ne vyhlížet pošt'áka. "Víte, dokázala bych to pochopit, kdyby ta SMS přišla v jednu nebo ve dvě hodiny, ale takhle? Dokážu snad pochopit i to, že je před námi prodloužený víkend a pošt'ák také třeba někam jel." Paní mě chápala. Jen se ještě zeptala, zda bylo ve schránce nějaké avízo o nedoručení. "Ne, nic tam nebylo, manžel před druhou vybíral schránku." Můj muž ještě jednou pro jistotu seběhl dolů a znovu kaslík zkontroloval. Jeho "Nic tam není", slyšela i paní na poštovním depu. Sepsala se mnou po telefonu stížnost a přislíbila doručení hned následující pracovní den, tj. v úterý.

Včera jsem vstávala brzo. Nemusela bych, ale změna času se mnou opět cvičí, tak jako každý rok. Hodina navíc by byla příjemná, ale mému tělu a jeho biorytmům trvá minimálně dva týdny, než změnu vstřebá. Vyhlížela jsem pošt'áka. Přijel mezi první a druhou hodinou. Tentokrát jsem se na něj neusmívala, tak jako obvykle a místo toho jsem mu po pozdravu řekla, že jsem na něj čekala už v pátek. Omlouval se, nebo vymlouval? Já nevím. Jen říkal, že z depa vyjeli tentokrát později, že rozváželi pneumatiky do firem. Bla, bla, bla .... Prý musel on sám nechat na poště 200 balíků, protože si je nesmí nechat ve voze. Zaplatila jsem požadovanou částku, tentokrát ani korunu navíc. Začnu šetřit - žádná "dýška". Sice mi bude důchod valorizován asi o 43 korun, ale ty si raději nechám. Po jeho odjezdu jsem otevřela kaslík a ejhle! Je tady to avízo.
A příště? Pokud bude zásilkový obchod nabízet dopravu zboží i jiným způsobem, než Českou poštou, využiju té nabídky.
Howgh.

41 komentářů:

  1. Vešina pošťáků ztratila stavovskou čest.

    OdpovědětVymazat
  2. Zdá se, že tvůj muž neumí čekat stejně, jako ten můj a zvlášť markamtně se to projevuje při čekání právě na poštovní auto. To chodí od okna k oknu, sleduje hodiny a je nervní tak, že tu nervozitu přenáší i na mě. Proto raději nakupuji v obchodech kamenných, než zásilkových. A s poštou máme úplně stejnou zkušennost s tím rozdílem, že jsme ve schránce avízo o tom, že nemohla být zásilka doručena našli, přestože jsme plni očekávání dřepěli doma na zadku.

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Bohužel, je to tak. Štve mě to taky. Přemýšlím jen, zda se to někdy zlepší.

    OdpovědětVymazat
  4. Já si na začátku léta objednala USB klávesnici. Měla mi přijít do vlastních rukou. No já jsem zvyklá, že když mi něco chodí do vlastních rukou, pošťačky z naší vesnice to dávají mámě do práce, takže dopisy ze školy přímo pro mě končí u ní jako všechno. Budiž. Ale ten den, kdy dorazila ta klávesnice a spolu s ní i pár dopisů z pojišťoven jsem jela na zkoušku a rodiče na výstavu. Vrátili jsme se přibližně stejně asi ve čtyři hodiny odpoledne. A pošta? Dopisy i ta nelevná klávesnice ležely na terase na stole jen tak pohozené. Takže kdyby se tam někdo pořádně podíval, přelezl plot, který dokážu přelézt i já, ne fyzicky zdatná, a vzal si to, nikdo to nezjistí a pošta řekne, že to doručila. Fakt paráda...

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Ještě, že to takhle dopadlo. Jen by mě zajímalo, zda pošta nafixlovala i podpis na dodacím lístku?

    OdpovědětVymazat
  6. Dokud dcera pracovala na poště tak jsme se měli dobře. Jak skončila tak skončilo oi období hojnosti a kvality doručování. Taktéž jsme tu nedávno celý den vartovala protože synovi měli přijít pneumatiky a když se nic nedělo koukla jsme do shcránky, a nic....volala jsem mu tedy že nic nepřišlo a ža se jdu ještě podívat a hele ono se tam na mne culilo avízo že jsem nebyla doma!!!!Vytočila jsem se přesně jak ty, jen bez toho vytočení pošty, říkala jsem si že se na to můžu vykašlat a neničit si tím zdraví. Znám to jak to před svátky vypadá, i dceřin ex jezdí jako doručovatel, jenže on je ta vyjímka která jezdí až do večera dokud všechno nerozveze, naproti tomu jeho kolega prostě ve tři zaklapne dveře, zbylé balíky odveze zpět na poštu s tím že adresáti nebyli doma! I tak funguje Česká pošta....

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: Vidím, že to znáš i z té druhé strany. Je to všechno o lidech. Někteří se na to prostě vyprdnou a ti jiní, poctiví, to rozvezou. Kéž by takových bylo víc. Já ve schránce neměla ani to avízo, pošt'ák se totiž vůbec neobtěžoval balíky rozvážet. Včera mi to potvrdil, že nestíhal. Dvěstě kusů je pěkná porce. Docela by mě zajímalo, zda se ozval ještě někdo další, nebo že bych byla jen já ten kverulant?

    OdpovědětVymazat
  8. [7]:Dvěstě balíků je vcelku normální dávka, vím že míval Michal i kolem tří čtyř set. Auto narvaný od podlahy po střechu.....a vidím to i u ppl když k nám jezděj jak se jim to začíná plnit jak lidi objednávaj na vánoce.

    OdpovědětVymazat
  9. Poštou po nedávné zkušenosti už nikdy neé. Ať se pak nediví, když si zvolíme pohodlné dodání PPLkou či jakou jinou. Internetové obchody tam mají víc možností. Pokud dáš telefon, (u nás) zavolají, případně to řeknou, že nedojedou. To se pak jinak čeká. Je to všude o lidech. Jen se divím, že si lidi nestěžujou a nespolehlivý lemply si pošta ochraňuje. Chápu vás; člověk může dělat něco jinýho než zjistí, že ač byl doma a vyhlížel, přistál místo balíku jen lístek o nemožností doručení. Už končím, zlobila bych se zbytečně. Příště - jinak než s ČP

    OdpovědětVymazat
  10. Tak já mám asi na poštu štěstí. Jednu dobu jsem posílala hodně balíčků a nemohu si stěžovat. Tak snad i u vás bude lépe. Pěkný sluníčkový den přeji.

    OdpovědětVymazat
  11. [8]: Těch dvěstě bylo nedoručených a to si myslím, že je sakra hodně.

    OdpovědětVymazat
  12. [11]:Aha, no tak to je fakt hodně. Jen jsem chtěla říct že někdy toho mají opravdu hodně a že to třeba nestihnou, a navíc nemají ty hodiny které mají přes čas zaplacené. Tak si holt pak prostě některý řekne že to nemá zapotřebí a vykašle se na to. Víš, je to tvrdá práce a dost podhodnocená....jak jsi správně řekla, znám to i z té druhé strany. Takže vím jak taky Michal po takové šichtě vypadal a to musím říct že měl fyzičku dobrou...

    OdpovědětVymazat
  13. U nás máme asi štěstí. Zatím si nemohu na doručování psaní i balíků stěžovat.

    OdpovědětVymazat
  14. Alenko, bohužel to je dnes krutá realita pošt. Kolegyně taky včera nadávala, že jí balík do ruky nedoručili. Prý balíková jezdí kolem poledne, ale už ráno měla ve schránce avízo o uložení zásilky. Takže se s tím asi ani neobtěžovali vozit. Pošta prostě nefunguje jak by měla. Ale abych pravdu řekla, tak to není jen problém dneška. Už před mnoha a mnoha lety se mi v Brně stávalo, že jsem občas měla ve schránce naházené dopisy pro celou naši ulici - pošťačce se zřejmě do toho kopce nechtělo chodit

    OdpovědětVymazat
  15. Tak to se nedivím, že jsi byla vytočená, mne by to taky rozčílilo doběla. I já mám s poštou "své" zkušenosti. Nedávno jsem byla taky na omdlení, jak si zvýšili všude ceny a efektivita že by byla lepší? Ani náhodou! Jen jednoho slušného pošťáka znám a to toho našeho nového, který roznáší, ne rozváží a klidně mi poštu přinese až ke mně domů, tedy do 3. patra, venku pozdraví, super.

    OdpovědětVymazat
  16. Alenko, já si nechávám posílat vše PPL. Moje bývalá kolegyně chodí u nás jako doručovatelka. Na poště propustili jednu doručovatelku a ona má teď obvod 17 km - kus našeho města a vedlejší vesnici. Hlavně, že pošta zvýšila opět poštovné.

    OdpovědětVymazat
  17. Já mám pocit, že poštovní doručovatelé kvůli pohodlí automaticky hážou do schránky lístky na vyzvednutí na poště. Podobně policisté, aniž by se příliš snažili, hlášení o krádežích po měsíci předstíraného pátraní po zlodějích aut administrativně odloží a vše se převede na pojišťovnu.

    OdpovědětVymazat
  18. Alenko, ani já nemám dobré zkušenosti z poštou, spíš pošťačkou. Vylomila mi schránku na dopisy, přestože má dole šuflík na objemnější zásilky. Když mi nosila důchod, tak ani nepozdravila, ale natahovala ruku na zpropitné. Tak jsem to utnula, dala si ho na účet. Jinak pokud si dávám něco poslat přes net, tak vždy HDS, protože jinak se nedočkáš.

    OdpovědětVymazat
  19. Poštovní služby opravdu téma k zamyšlení. Dříve se jezdilo maximálně na kolech, dnes mají na všechno auta. Tomu také odpovídají ceny za poštovní služby a neuvádím rušení řady poboček,kdy dotyčný musí pro vyzvednutí zásilky absolvovat cestu až 4 km.. Tak tomu se říká služba obyvatelstvu.

    OdpovědětVymazat
  20. Alenko, to je právě to že propouštějí zaměstnance a přibírají služby na které nestačí. A protože jsou moloch tak zdražují. Kdo jiný než my zákazníci jim zaplatíme nová loga a pod. Já mám nejlepší zkušenost s PPL.

    OdpovědětVymazat
  21. Korunky naučí, měli by jim střihnout po korunkách. Lajdáš dostaneš méně   

    OdpovědětVymazat
  22. Vše to povede k prodeji české pošty a pak už nám skoro nic nebude patřit, máme prodanou celou zemi.Smutné.....

    OdpovědětVymazat
  23. Všem Vám moc děkuji za komentáře. Vidím, že problémy s Českou poštou mají mnozí z Vás, i když se tu občas vyskytne št'astlivec. Je to všechno hlavně o lidech a o jejich přístupu k práci.

    OdpovědětVymazat
  24. Já, pokud mám možnost, raději odkliknu balík na poštu než balík do ruky. Nemusím pak sedět celý den doma a čekat. Vyzvednu si ho, kdy se mi to hodí.   Ono ale i jinými přepravci jsou problémy. Třeba Tchibo má přepravce pouze GLS a to je také něco! Nedá se dopředu odhadnou, kdy balík přijde, někdy to trvá 3, někdy i 5 nebo šest  dní. Ráno pošlou SMS, že balík přivezou v určitou hodinu. Musím volat zpět, že třeba nejsem doma a oni se srašně diví, kde jsem, proč nečekám doma, proč jsem si nedala doručovací adresu do práce, apod.

    OdpovědětVymazat
  25. Tak tohle se mi stalo taky, že jsem si objednala balík do ruky a předpokládala, že když je to s příplatkem do ruky budou se taky snažit mi ho předat, tj. telefonem mi oznámí, KDY přijedou a ne že se alibisticky mihnou kolem a uloží to na poště. Myslím, že ostatní poslíčci jsou lepší.

    OdpovědětVymazat
  26. Dobré téma, možná aktuální. Tento týden v rádiu ve večerních zprávách info tohoto druhu: Má se projednávat návrh, aby Česká pošta zrušila až jednu třetinu svých poboček, protože jsme v EU a tam stačí, když dostupnost na poštu je 10 km . Pokud si dobře pamatuju, jednalo by se asi o 2500 pošt. Bydlím ve městě, na počet obyvatel mi nepřipadá, že bychom tady měli těch pošt hodně. Když přijdu na hlavní poštu, bývá tu nabito, někdy lidé odcházejí, protože už ten pohled na čekající je odradí. Možná ty naše rušit nebudou, ale na vesnicích?? Zase nějaká "moudrá" hlava zauvažovala.

    OdpovědětVymazat
  27. Pošťáci určitě nejsou to, co bývali, jenže to se netýká jen pošťáků, bohužel.

    OdpovědětVymazat
  28. Můj názor je, že to v lidech není, je to  v organizaci, vlastně reorganizaci, a to se má ještě rušit asi třetina stávajících pošt! Na vesnicích budou poštu suplovat obchody. Již  před rokem mně o tom záměru řekla jedna prodavačka, která již chodila na školení. Problém je jen malinkatý: budou přijímat platby, ale nebudou platby vyplácet! Takže, kam budou stařenky a dědouškové chodit pro důchod, nevím.

    OdpovědětVymazat
  29. [24]: Dříve jsem si také nechávala posílat balíky na poštu, ale od té doby, co jsem v důchodu, volím variantu do ruky - tedy doručení domů. Poštu máme cca 20 minut autobusem a když započítám jízdné, doručení domů vychází levněji. Společnost GLS neznám, s PPL mám jen dobré zkušenosti. Udělala jsem holt chybu, že jsem zvolila poštu.

    OdpovědětVymazat
  30. Taky u nás to pošťáci řeší tak, že rovnou hodí lístek do schránky, že si máme přijít na poštu, i když doma jsme. Prostě po patrech nechodí. Střídají se tu pomalu každý měsíc, tak ani nevíme jaký pošťák to zrovna je.

    OdpovědětVymazat
  31. [30]: A to je přesně to, co mi vadí. Spousta zásilkových obchodů a e-shopů nabízí zaslaní domů. Je to o něco málo dražší, než na poštu. A stejně si dělají co chtějí. K nám jezdí už hodně dlouho - nevím, zda je to rus, či ukrajinec.

    OdpovědětVymazat
  32. Tak od rána sedím doma a čekám na balík doručovaný PPL.Včera dceři napsali,že dovezou dneska. Poštu nechválím,ale já si objednávám to,co zaplatím předem a pak mně to doručí pošta domů,bez problémů,vždycky kolem 9 ráno. Zase mám jen potíž s tím,že když posílá dcera něco z Itálie,pokud to vůbec dojde,tak vždycky poškozený-dopis rozlepenej,přelepenej znovu,balíček taky a ještě to dorazí pozdě.Toto asi ale je chybou někoho  tam,kde se pošta rozděluje k doručení k nám,protože ostatní zásilky ,které dcera posílá různě po republice dojdou neporušené a včas,třeba i když je posílá současně i pro nás. Tak pak toto je to asi fakt v lidech.

    OdpovědětVymazat
  33. To vážně dovede naštvat, protože ta čekačka na pošťáka vás zdržuje od jakýchkoliv dalších aktivit, od pověšení prádla po nákup nebo i kdyby sis dala šlofíka, ale čtyři hodiny čekáš (nebo i víc) a ono nic a nakonec to ještě vypadá, jako by se chudák nemohl dozvonit? Takže pro balík na poštu, přestože sis vyžádala doručení do domu?

    OdpovědětVymazat
  34. [26]:Tak to je zase geniální nápad, blbci! To snad není možný, co za prasárny se rodí v těch hlavách. Co takhle zrušit kompletně všechno, lidi ať si jezdí pro balíky do firmy nebo do obchodu, a kdo nemůže, má smůlu?

    OdpovědětVymazat
  35. Mohu tě uklidnit, že podobné je to i v Německu.

    OdpovědětVymazat
  36. Mám to podobně: s poštou negativní zkušenosti a né jednou. Většinou jsem doma a stejně ve schránce lístek o nedoručení, ale já si neumím stěžovat..fňuk. Z Austrálie mi zase chodily rozlepené balíky

    OdpovědětVymazat
  37. Začíná to být horší. U nás vím proč. Zábřeh musel propustit ,,pošťačky", protože v Šumperku  (15 km od nás) navýšili počet. Všechno je doručeno tam a pak se odsud vozí sem a tady to teprve třídí pošťáci sami na jwdnotlivé ulice. Balíky už te´d vozí také přes Šumperk, ačkoliv Zábřeh je železniční uzel. Jenže to prý vozí většinou auty. Tak nevím. Poštovní poplatky se zvyšují, služby zhoršují.Nejlépe je to vidět na doručování důchodů. Dříve tak do 9 ráno, nyní čekáte celý den, protože dojdou klidně i odpoledne. Při nejlepším tak před obědem. Na ten den je lépe se neobjenávat nikam a být doma celý den.

    OdpovědětVymazat
  38. Ale jinak musím říci, že balíky nám doručují nejen pro nás, ale i pro syna (v témže domě bydlí), případně i sousedky, se kterými jsme domluveni, aby nemusely na poštu. Kluci jsou ochotní.

    OdpovědětVymazat
  39. Stížností na poštu je hodně, jak vidím. Já si toho moc neobjednávám a navíc mám poštu tak 10 minut cesty pěšky.

    OdpovědětVymazat
  40. Minulý týden jsem si vzpomněla na tvůj článek o pošťácích a doručování, protože dvě ženské si stěžovaly na totéž. Mně taky přistálo oznámko o balíku na poště, ale tentokrát v tom byla pošta nevinně, protože jsem nebyla doma. Ale další čekám v pondělí, tak jsem zvědava.

    OdpovědětVymazat
  41. P.S. a mimo pošťáky bych ještě chtěla zkritizovat blog.cz a psaní komentářů, protože na první pokus se mi zveřejní asi jeden z třiceti.

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤