pondělí 25. března 2024

Italský deník 2023 - 3. část

Pokračování předchozí části

Pondělí 5. června 2023

Po půlnoci mně probudila bouřka. A byla hodně silná. Hromy a blesky trvaly hodinu. Jen jsem vstala, abych se ujistila, že dovnitř neprší. Okenice jsme nechali otevřené, stejně tak i okno. Naštěstí ani kapka.

Probudila jsem se v šest a před půl sedmou tiše opustila ložnici. Bylo mi jasné, že už neusnu. Už se mi totiž hodně dlouho nestalo, abych si šla lehnout před desátou. Navíc mám v sobě nastavený budík, protože až do pátku jsem vypravovala vnoučata do školy. Jiřík odjel včera na školu v přírodě a Bětuška bude muset po tu dobu chodit do družiny, protože jsme se všichni obávali, že by se do školy také nemusela včas vypravit. Je to taková éterická víla, která nic neřeší. Až se Jiřík vrátí, bude jí muset "velet". On je na rozdíl od své sestry, která ho svým klidem vytáčí, disciplinovaný.

První, co jsem ráno udělala, byla kontrola stavu venku. No jasně, stále prší a obloha má barvu olova. To vypadalo na hodně dlouho a návštěva pláže se v daný moment jevila jako naprostý nesmysl. Posadila jsem se v kuchyni u otevřených dveří a pustila se do deníku. Pak jsem si četla a čekala, až se muž probudí. Po snídani jsem chodila koštětem stírat vodu z balkonu a sledovala, zda už se náhodou nezačíná lepšit počasí.

Vydali jsme se v pláštěnkách na trhy. Už jsem mockrát psala, že italské trhy miluju. V Rosolina Mare se konají dvakrát týdně. V pondělí v jeho jižní části a ve čtvrtek v centru. Kromě toho tu každý večer funguje místní tržiště. Když jsme tu před lety byli, chodívali jsme tam. Bydleli jsme totiž jen kousek od něj. Na trhy jsem se těšila. I když s ohledem na počasí jsem  přemýšlela, zda vůbec budou. Stále vytrvale lilo a na spoustě míst voda zaplavila ulice.

Strada Sud

Podle Strada Sud stála auta trhovců, kteří čekali, zda se počasí zlepší. Jen jedni v té slotě rozkládali pod velkým stanem své zboží. Když si všimli, že jsme naboso, nabízeli nám ponožky, které už měli vybalené. Prošli jsme celou Strada Sud. Jediné, co fungovalo byl obchod s potravinami, cukrárna a čínský obchod, který jsme zaregistrovali už v sobotu, když jsme u něj parkovali. Ale ti všichni mívají otevřeno denně a s trhy nesouvisí. Agentura, kam jsme zabloudili, byla naproti čínskému obchodu. Vraceli jsme se zpátky a potkávali spoustu lidí, kteří měli stejný cíl jako my. Někteří z nich se nás ptali, zda se trhy konají. S dalšími jsme se shodli že je „brutto tempo e pioggia“, tedy špatné počasí a prší. Jediní prodejci, kteří byli na kraji, nám při návratu domů opět nabízeli ponožky.

Vrátili jsme se zpět. Voda po schodech nám tekla naproti. Soused zdola zvědavě vylezl a my ho opět pozdravili. Znovu bez odpovědi. Zkusíme to ještě jednou a pak …. V apartmánu jsme potom řešili nerudovskou otázku, co s mokrými pláštěnkami. Ve skříni byla pouze tři ramínka a byla obsazená. Nedalo se nic dělat. Jedno z nich mělo na bocích kolíčky, takže jsem z něj sundala oblečení, na kolíčky pověsila pláštěnky za kapucu a pak to vše zavěsila v koupelně na kliku okna, které bylo dostatečně vysoko. Na záchod jsme pak procházeli pod pláštěnkami.

Stav nezměněn

Co se dá dělat v takovém počasí? Téměř nic. Byla jsem z toho nic otrávená. A protože jsem měla dostatek času, uvařila jsem k obědu knedlíky a konzervu slepice na paprice, která je od firmy Veselá pastýřka, jsem vylepšila plnotučným kondenzovaným mlékem. Muž si liboval. Kdyby bylo hezké počasí a my trávili čas lenošením na pláži, byla by k obědu nějaká rychlovka. Po obědě jsem si chvíli četla a se čtečkou v ruce usnula. Šla jsem si normálně lehnout. Muž chvíli vzdoroval, ale pak se nechal inspirovat. Když siesta, tak se vším všudy. Když už tedy nemůžeme ležet na pláži. Ve dvě hodiny jsem se cítila svěže a odpočatě. Venku stále pršelo. Vzala jsem si opět čtečku, sedla si k otevřeným dveřím a četla si.

Pohled na protější rezidenci

Balkon nebyl z největších

A prší a prší.....

Když se muž probudil, uvařila jsem kávu a pak jsme zvažovali, co podnikneme. Nakonec jsme se vydali do velikého diskontu v Rosolině. Doporučila nám ho před lety paní, která tu bydlí a dělá delegátku jedné cestovní kanceláři. Díky jejím informacím jsme tehdy měli i tipy na výlety a spoustu dalších informací. Tentokrát nic. Agentura, od které máme ubytování, nic podobného nezajišťuje. Jsme hozeni do vody a plavte.

Diskont je obrovský a rozhodně lépe zásobovaný, než všechny obchody v okolí. Nakoupili jsme hlavně balenou vodu, zeleninu, vejce, která nás vyšla v přepočtu na necelých 5 korun. Oproti supermarketu u pláže více než o polovinu levněji. I rajčata tady byla za poloviční cenu. Muž pak rozhodl, že koupíme i ramínka na šaty, protože tři týdny mít věci na věšáku opravdu není nic moc. Také jsme se odměnili zmrzlinou Tartufo. Není to sice originál, ten se dělá pouze v městečku Pizzo Calabro, kdy v kouli zmrzliny je tekutá čokoláda. Ale i tato varianta je moc dobrá. V minulém roce jsme si Tartufo na Garganu kupovali do mrazáku taky. Vedlejší hala, kde před lety býval veliký outlet s oděvy a botami, byla prázdná. Škoda.

Večer jsme chvíli seděli na balkóně, protože nepršelo. Byla nám ale zima. Dokonce jsem si oblékla sametové kalhoty a bundu. Vozím si dlouhé kalhoty od doby, kdy nám z větší části propršela dovolená v Kalábrii a kdy nám byla opravdu zima. Nejen nám. Domácí tehdy přirovnávali počasí k tomu, jaké tam panuje v listopadu. Přesunuli jsme se dovnitř a do půl jedenácté hráli žolíky. Znovu téměř po roce. Doma nás nenapadne vytáhnout karty. Asi to k náplni naší dovolené patří a tuhle soupravu jsme vozili už před více než dvaceti lety na Hvar. Asi by to chtělo už nové karty, tyhle jsou už hodně unavené.

Pokračování příště

1. Alenko, počasí nic moc,ale nakonec jste si zábavu našli. Na žolíka nemám doma parťáka,kdysi jsme hráli karty s vnoučaty. Doufám, že pršet přestalo na druhý den a vy vyrazili na výlet. Cena vajec hodně rozdílná.🍀 Ať máš dobré zprávy od lékařů 🍀

1. Marti, jak se říká - počasí a příbuzné si nevybereš. Kdysi jsme hráli žolíky doma i s potomky, ale v poslední době už jen na dovolené.
      Vzpomínám si na své dětství, kdy rodiče chodívali k sousedům (nebo sousedé k nám) a hráli žolíky někdy až do rána.
      Děkuji za přání dobrých zpráv. Zatím mám za sebou endoskopii na ORL a tam je to v pořádku. Další kontroly mně čekají v dubnu.
      Měj hezké dny. 🍀

2. Člověk v těchto destinacích s nepříznivým počasím nepočítá nebo lépe řečeno nechce počítat, ale i to se může stát. Je to sice nepříjemné, ale nic proti tomu nezmůžeme. Určitě bylo druhý den už krásně, jsem zvědavá. Měj se hezky, pá 😊

1. Evi, člověk se špatným počasím u moře většinou nepočítá, ale stane se... V roce 2018 nám v Kalábrii propršela z větší části dovolená a navíc byla zima. Tam bych to rozhodně nečekala. Vše způsobila cyklona nad Řeckem, která měla vliv i na samotný jih Itálie. Odjížděli jsme ze "zimy" a čím víc jeli na sever, tím víc stoupala teplota.
      Měj hezké dny. 🍀

3. Moc hezky se tvé deníky Alenko čtou.Myslím,že u moře nikdy dlouho neprší a tak příští pokračování už bude se sluníčkem nad hlavou.
    Opět se těším.Měj se hezky

1. Jituš, jsem moc ráda, že se ti deníky hezky čtou. I u moře dokáže ošklivé a nevlídné počasí někdy vydržet docela dlouho.
      Měj hezké dny. 🍀

4. Alenko, připomněla si mi mou první návštěvu ve Florencii - bouřka jako hrom, voda se valila ulicemi a já chtěla objevovat ty krásy...
    Pevně věřím, že tohle byl na vaší dovolené jen jeden den!
    Moc tě zdravím, Helena

1. Helenko, počasí se občas opravdu nevyvede. Vodu valící se ulicemi a tvořící vodopády ze schodů jsme už také párkrát zažili. Většinou se to přehnalo rychle a pak bylo zase hezky. Na druhou stranu jsme zažili i sérii dnů, kdy se nám ani nechtělo vystrčit nos ven.
      Já si vzpomínám na návštěvu Florencie, kdy teploměr ukazoval 39°C a všichni normální lidé byli ve stínu. Jen my dva blázni se plouhali po rozpálené dlažbě, občas se ochladili v některém z kostelů a nakonec skončili v zahradě u Palazzo Pitti, kde bylo příjemně. Cesta k autu, které jsme zaparkovali u Porta al Prato, byla tehdy nekonečná. 😵
      Měj hezké dny. 🍀

5. Déšť na dovolené nepotěší, i když my jsme tedy zvyklý. Jezdíme dost často na dovolenou na podzim a do hor, tak vždycky taky vymýšlím "mokré" varianty.

1. Stáni, to nepotěší nikoho. My jsme celkem trénovaní z našich pobytů na Šumavě, protože tam když prší, stojí to za to. Vzpomínám si, že dceři bylo 15 měsíců, měla ještě pleny (tehdy látkové, jiné nebyly) a já je denně v dešti máchala v Teplé Vltavě, když jsem je předtím v karavanu vyvařila. Sušila jsem je uvnitř a nechtěly schnout. Stejně tak oblečení syna, který nedbal na špatné počasí a lítal venku v dešti. To už je dávnověk. 😀
      Měj hezké dny. 🍀

6. Tak tohle byl doslova vodní deník! Karty vytahujeme taky jen o dovolené, asi nějaký dovolenkový zvyk :).
    P.S: Tvoje Bětuška je úplně stejná, jako mí kluci, kteří to mají zase po manželovi. Naprostí salámisti! :D

1. Jani, opravdu to byl příspěvek plný vody. Karty k našim dovoleným patří, doma nás je už hodně dlouho nenapadlo je vytáhnout. Maximálně mariášky, když hrajeme s malými vnoučaty prší.
      Bětuška je opravdu těžký pohodář. Dcera byla také taková, absolutně nic neřešila. Takže Bětka to má asi po tetě, která dodnes spoustu věcí moc neřeší.
      Měj hezké dny. 🍀

7. Alenko, někdy není nic lepšího než špatné počasí. Sice jste kvůli dešti nejeli do Itálie, ale odpočinek a knížka je taky fajn.
    Přeji ti klidné Velikonoce. Zdraví Jitka

1. Jituš, vzhledem k tomu, že jsme tam byli na tři týdny a měli střechu nad hlavou, tak to nebyla taková tragédie. Spíš mi bylo líto těch, kteří tam byli jen na týden.
      Děkuji moc za přání k Velikonocům a přeji též pohodové prožití. 🍀🥚