Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

čtvrtek 30. března 2023

Italský deník 2022 - 8. část

 Pokračování předchozí části



Pátek 10. června 2022

Pršelo pravděpodobně celou noc. Déšť mně probudil v půl čtvrté. Došla jsem si na záchod, podívala se na lesknoucí se okraj terasy a znovu zalehla. Vstávala jsem krátce po sedmé. Když jsem viděla, jak to venku vypadá, vrátila jsem se do ložnice pro foťák, abych zdokumentovala následky deště. Kolem chodníčků k apartmánům stály louže, ve kterých se zrcadlilo šedé nebe, s občasnými okénky s azurovou modří, která se snažila proniknout skrz šeď. Ta však měla stále nadvládu. Občas nějakou dírkou v mracích vykouklo sluníčko, aby se podívalo, jak to dole vypadá. Rozkvetlé oleandry sklonily své hlavy a spousty květů serval déšť na zem. Rostliny kolem byly ohnuté a jejich listy zdobily kapky vody. Muž ještě spal. Po ranní hygieně jsem si vzala deník, oblékla si bundu a sedla si na terasu. Znovu začalo pršet.




Díky chodníčkům k jednotlivým apartmánům lze i při "velké vodě" projít suchou nohou.







Občas se objevilo na kousku šedi azzurro


Oleandry v dešti sklonily hlavy


Z dalších opadaly při dešti květy

Chvíli jsem pak pozorovala mraky, které rychle postupovaly k jihu. A opět další déšť. Tady když prší, tak důkladně. Potom vykouklo sluníčko a louže se začaly vsakovat. Když muž vstal, udělala jsem snídani a pak jsme zvažovali, co podnikneme. Na plážový ležing to moc nevypadalo. Nakonec jsme se rozhodli, že se vypravíme na jih k Manfredonii, kde je veliké a současně jediné nákupní centrum na Garganu. I když tu budeme ještě dva týdny, můžeme začít nakupovat dárky už teď. Cestou do Manfredonie jsem si mobilem fotila cestu podél moře.



Ostrůvky u Baia di Campi

Pobřeží u Mattinaty



V Oviese jsme koupili hezké šaty pro Bětušku a ve vedlejším supermarketu dvě kilové Nutelly, do každé rodiny jednu. Nakoupili jsme i balenou vodu, nějaké pečivo, kousek mortadelly a víno. V Globe jsme si oba koupili boty, ne že bychom je potřebovali. Ale já si spravila chuť po tom včerejším nákupu nepáru.

Sluničko venku svítilo jako o závod, ale foukal protivný a studený vítr od severu. Cestou zpátky jsem sledovala z auta, jaké jsou velké vlny na moři. Asi bude i o něco chladnější voda, napadlo mně.

Po návratu domů jsem udělala oběd a pak zjistila velice nemilou věc. Když jsem šla po obědě odnést z terasy nádobí zpět do kuchyně, ztuhla jsem jako Lotova žena. Prkénko, na kterém jsem krájela, bylo obalené stovkami malých mravenců. Napadli mně faraoni, ale pamatovala jsem si, že ti byli zrzaví. Když jsem ležela v Motole s rizikovým těhotenstvím, nechala jsem si nějaký kus jídla na parapetu okna a nebyla jsem zdaleka sama, vypadalo to podobně. Sanitárka z nás tehdy opravdu měla velkou „radost“, když ten élent uklízela. My těhulky musely ležet. Zhnuseně jsem se dívala na prkénko a jediné, co mně napadlo, byl repelent. Fungoval. Sice jsem si přidělala trochu práce s úklidem kuchyňské linky a také sporáku, ale hmyz zahynul. Ale kde se tu vzali? A tak rychle a v takovém obrovském počtu. No, fuj! Takže další úkol je před námi. Tentokrát sehnat nějaký insekticidní prostředek.

Odpoledne jsme trávili na lehátku u moře. Tentokrát jsem si k moři sebou vzala foťák. Koupat se moc nešlo, foukal vítr a zvedal vysoké vlny, které šly přes pláž. Některé až k našemu lehátku. Muž se osmělil a do moře šel. Jako jediný. Jeho bílá hlava se ztrácela ve vlnách a já si něco myslela o starém bláznovi. Ale muži přeci nestárnou. 









Plovoucí hotel


Pohled na sever a na jih z pláže Castello


Když muž vylezl z vln, okamžitě se zabalil do osušky a bylo vidět, že mu rozhodně není teplo. Po chvíli si navlékl i tričko. Zabalili jsme naše ležení a šli pomalu zpátky. Kotník jsem stále trochu cítila a byla vděčná za to, že v žabkách mi ten otok, ani puchýř na spodku nohy, nevadí. První co bylo po návratu do apartmánu, byla kontrola kuchyně. Po mravencích ani stopa, jen repelent byl stále cítit.

Večer jsme, tak jako obvykle hráli karty. Když jsme doma, tak nás to ani nenapadne. Do bloku si zapisujeme výsledky. A já tak nerada prohrávám.


Sobota 11. června 2022

Vstávala jsem před sedmou, uvařila čaj a ve čtvrt na osm budila manžela. Už večer ho napadlo, že v sobotu bývají v Peschici trhy a že by tam teoreticky mohl být ten člověk s botama. Po snídani jsme vyrazili. Sluníčko svítilo, vítr foukal a při pohledu na moře jsem zaregistrovala velké vlny s bílou čepicí. Oproti včerejšímu odpoledni téměř žádná změna. Na obvyklém místě trhy nebyly, jen stánek s ovocem a zeleninou. Tašku s botami jsme dali zpátky do kufru a pak si udělali malou procházku městem. Zavzpomínali jsme na dva pobyty tady, v ověřené gelaterii jsme si dali zmrzlinu a pak zajeli natankovat, protože jsme došli k závěru, že tady je to přeci jen o něco levnější než ve Vieste. Stavili jsme se v obchodě, kam jsme chodívali nakupovat, když jsme kousek odtud bydleli u pana Luigiho. Prostředek proti mravencům jsme nesehnali. Se stejným výsledkem jsme pak dopadli i v Eurosparu na kraji Vieste.



Kostel Sant Antonio (Svatý Antonín)


Chiesa Madre di S.Elia Profeta
(Kostel Matky sv. Eliáše Proroka)


Archanděl Michael - patron vojáků, policistů a vysoko položených míst.
Jeho sochy jsou na Garganu ve všech obcích. 
Poprvé se tu zjevil na konci 5. století a pak ještě dvakrát, 
kdy si za svou svatyni vybral jeskyni v dnešním Monte SanťAngelo. 
 

Po návratu do rezidence jsme se převlékli do plavek a vydali se na chvilku k moři. Vítr a vlny nepolevovaly. Předpokládali jsme, že pláž bude plná. Byla přeci sobota. Opak byl pravdou. Na pláži bylo překvapivě minimum lidí. Před dvanáctou hodinou jsme se zabalili a vrátili se do apartmánu. Udělali jsme si kávu a já se pak pustila do přípravy oběda. Opět jsem prohlédla všechna místa. Po mravencích ani památky. Jen takový divný pocit ve mně setrvával. Někde asi mají hnízdo, protože se včera objevili hodně rychle a v obrovském počtu. 


Návštěvník si přinesl šišku a očekával nějaký pamlsek.

Po obědě jsme se opět vypravili k moři. Parta Italů, kteří pobývali na třech lehátkách vedle nás, se u recepce loučila s domácími a pak se rozloučili i s námi. Popřáli jsme jim šťastnou cestu a pak „Arrivederci“. Když jsme prošli uličkou a čekali u přechodu přes lungomare, ještě jsme bývalým sousedům ve čtyřech autech zamávali. Odjížděli jižním směrem. Na pláži jsme byli odpoledne v první řadě lehátek jedinými rekreanty. Ostatní deštníky zůstaly zavřené. Překvapilo nás to, byla sobota a to bývají pláže plné těch, kteří se rozhodli trávit víkend u moře. Možná za to mohl vítr, který stále zlobil. Nebo ještě stále panující obavy z covidu? Dokonce i vedlejší veřejná pláž byla téměř prázdná. Jen tři ležení na tak velikém prostoru. 


Kočky a koťata byly na svém místě

Akt 

Když jsme se vraceli kolem půl sedmé od moře, zkonstatovali jsme, že se obsazenost parkoviště, po odjezdu té italské party, snížila na polovinu. Očekávali jsme, že vedlejší apartmán bude už obsazený a že budeme mít sousedy. Nebyl. 


Oleandr po včerejším dešti. Většina se, na rozdíl od tohoto, zvedla.

Večer, tak jako už tradičně, jsme hráli žolíky. Měli bychom udělat nějakou změnu, z té naší dovolené se stala dost jednostranná záležitost. Ovšem, na druhou stranu, mám doporučeno, abych odpočívala.


Pokračování příště.



39 komentářů:

  1. Díky za tvé krásné povídání. V Itálii jsem zatím ještě nebyla. Možná letos???

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rijo, moc děkuji za komentář. Itálie rozhodně stojí za návštěvu a já ti držím ✊✊🍀, aby to vyšlo.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  2. To musel být pořádný slejvák, když zanechal takovou spoušť. Podobné následky jsme zažili na jedné dovolené a dívali jsme se na to ze zasklené terasy. druhý den bylo nádherně, ale paní domácí měla dost práce navíc s uklidem venkovní zeleně. Ty plovoucí hotely, teda, to je něco. Vždycky říkám, že se to vůbec udrží na hladině. Fascinují mne ty úzké uličky a přesto mají nbalkonky proti sobě. Sousedi si mohou poklábosit přímo z obýváku do obýváku. :-D hezký den Ali.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, moc děkuji za komentář. Slejvák to byl pořádný, ono se to celý den honilo kolem nás a v noci ta voda spadla. Už jsme pár podobných lijavců na dovolené zažili.
      Plovoucí hotel jsem viděla poprvé v Dubrovníku, kdy jsem se ho snažila vyfotit v přístavu. Byl tak obrovský, že se mi nevešel do záběru. Kamarádka se na něčem podobném plavila a říkala, že tam bylo snad úplně vše, včetně kluziště, kde se dalo i v létě bruslit.
      Uzoučké uličky jsou v historických centrech měst docela častým jevem. Je to takové kontaktní bydlení. 😀
      Měj hezké jarní dny. 🍀

      Vymazat
  3. Alenko, čtu si a vzpomínám, fotky máš krásné. Pa Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc děkuji. Je mi potěšením, že jsem tě mohla "vrátit" do míst, která znáš.
      Měj hezké jarní dny. 🍀

      Vymazat
  4. Alenko to jsou nádherné vzpomínky a já jsem kochala hlavně nádhernými fotografiemi. Ty oleandry jsou úžasné. To musela být vůně a nádhera. Lodě na moři... vše super. Děkuji za krásnou podívanou a přeji ti krásné jarní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, moc děkuju. Pochvaly fotografií si od tebe velice vážím.💓 Oleandry jsou krásné, hezky voní a přitom jsou velice jedovaté.🌸
      Měj hezké jarní dny. 🍀

      Vymazat
  5. Alenko,moc hezky se to čte a probouzí moje vzpomínky.Nám v Itálii nikdy nepršelo.
    za to v Chorvatsku,skoro každou dovolenou,nejhorší byly bouřky,to se klepala země.
    Fotografie jsou nádherné a moře neskutečně lákavé.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, moc děkuji za komentář a hlavně pochvalu fotek, které si moc vážím.💓 Jsem ráda, že sis mohla zavzpomínat.
      My už těch dešťů v Itálii zažili spoustu. Naštěstí jak rychle přijdou, většinou tak rychle zase odejdou.
      V Chorvatsku jsme také zažili pár parádních bouřek a průtrží mračen. Jednou jsem seděla pod loďkou na pláži, abych mohla fotit blesky nad ostrovem Vis. Klepání země jsme tam nezažili, ale místo toho jsme zažili požáry, kdy jsme nejprve sledovali hořící ostrov Hvar, kam jsme jezdili moc rádi a následně když začalo hořet kousek nad námi na Brači. Byli jsme tehdy připravení na evakuaci. Bylo to naposledy, kdy jsme v Chorvatsku byli.
      Měj hezké dny. 🍀

      Vymazat
  6. U nás za oknem právě dořádila bouřka s lijákem a já plynule přešla do tvého článku o dešti :D.
    Díky za další krásné povídání a obrázky, fotografie moře jsou úchvatné, podobné vlny byly před dvěma dny při vichřici na naší přehradě :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, i u nás byla včera bouřka s lijavcem a před chvílí totéž, jen s kratším trváním.
      Jsem moc ráda, že se ti povídání a fotky líbily. 💓 Vichřice dokáže pěkně zvednout vlny i na menších vodních plochách.
      Měj hezké jarní dny. 🍀

      Vymazat
    2. Tady už to trvá třetí den, počasí jako na houpačce, každou chvíli čekám, kdy to všechno, co napršelo, zase zmrzne :D.

      Vymazat
    3. Jani, i u nás to počasí stojí za starou bačkoru. Z mrazů mám taky strach, obávám se hlavně o hortenzie, u kterých se už otevřely pupeny. Ty jsou hodně choulostivé. Štve mě, že nemůžu v tomhle počasí jít pracovat na zahradu.
      Musíme doufat, že se to zlepší.

      Vymazat
  7. Bych nečekal, že v přímořském kraji může tolik pršet. Několikrát jsme byli v Řecku a déšť si vůbec nevybavuji, ale nejdelší náš pobyt měl jen 12 dnů, ostatní byly týdenní.
    Ta ulička je tak úzká, že z protilehlých balkónů by si mohli podat ruce.
    Zmizelí mravenci jsou záhadou, možná je repelent vylekal a čekali, až odjedete :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Miloši, i v ráji může pršet. Na Garganu když prší, tak většinou velice vydatně. V Peschici jsme před lety zažili lijavec, kdy se ze schodů stal vodopád, který nesl listy stromů a jehličí z pinií. V roce 2018 nám z větší části propršela třítýdenní dovolená v Kalábrii. Tehdy byla nad Řeckem cyklóna a ovlivňovala počasí i na jihu Itálie. Nízké teploty, každou chvíli déšť. Domácí nám tehdy říkali, že je počasí jako v listopadu. A to byl červen. Při odjezdu domů byla teplota 12°C a čím víc jsme jeli na sever, stoupala. Milujeme italskou zmrzlinu a vůbec první toho roku jsme si dali až na Lago di Garda, kde jsem se také dočkali horka.
      Mně se ty úzké uličky ve starých městech líbí. Při svých toulkách občas vlezu i někam na dvorek. 😀
      Mravenci byli velice nemilým překvapením.
      Měj hezké jarní dny. 🍀

      Vymazat
  8. Alenko, početla jsem si a zasnila se. Kamarádka odlétá do Říma, včera jsem to probíraly, nepokrytě závidím :o)
    Přeji příjemné jarní dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, moc děkuji. Řím je úžasný a mystický a já se tam moc ráda vracím. Až teď jsem si uvědomila, že už je to dlouhých třináct let, kdy jsme tam byli naposledy. Jako by to bylo včera. Asi bychom to měli napravit, dokud jsme ještě schopní cestovat. 😀
      Měj hezké jarní dny. 🍀

      Vymazat
  9. Alenko, my jsme byli vloni v Itálii (na Sardinii) v druhé polovině června a to bylo už hodně teplo a ani kapka. Moc jsme si to užili a když vidím tu tvou italskou atmosféru, hned bych se zase rozjela. Tak snad něco během léta vyjde.
    Měj pěkný víkend a snad se i to počasí už umoudří. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, děkuji za komentář. My byli v Itálii od 3. do 27. června. Ty deště byly v prvním týdnu pobytu. Sardinie je na úplně druhé straně Itálie a navíc o něco jižněji, než Gargano. Také bych se tam někdy moc ráda podívala, na Sicílii jsme už byli. Věřím, že jste si to tam užili.
      Budu ti moc držet ✊✊🍀, aby i letošní dovolená vyšla a vy si užili cestování a středomořské (nebo i jiné) atmosféry.
      Měj hezké jarní dny. 🍀

      P.S. Počasí je bláznivé. Včera večer bouřka, dnes opět. Teď momentálně svítí sluničko.

      Vymazat
  10. Alenko, vaší dovolenou provázel docela často déšť, ale naštěstí vždy jen část dne. Fotky jsou krásné a na těch mořských je vítr pořádně znát. Přeji pěkný víkend, momentálně také deštivý a větrný 😀😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tenhle lijavec se celý den honil okolo nás. Dopoledne nás zalil cestou do Vico del Gargano, v poledne spadlo pár kapek při našem návratu a večer nás z historického centra Vieste hnaly k "domovu" mraky. Dalo se to očekávat, že to přijde. A přišlo to v noci.
      Moc děkuji za pochvalu fotek, vítr je na nich opravdu vidět.
      U nás teď aktuálně svítí sluníčko, ale před nějakou dobou tu byla znovu bouřka. Jako kdyby ta včerejší nestačila.
      Měj hezké jarní dny. 🍀

      Vymazat
  11. Aleno, kdysi jsem moře s takovými vlnami milovala, bavilo mne je proskakovat :). Jestli bych do nich vlezla ještě teď, to si nejsem jistá.. A moc se mi líbily fotky z městečka - ty uličky mají atmosforéru, kostely taky.
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, moc děkuji za komentář. Také jsem kdysi tyto vlny měla ráda, ale teď je moc nemusím. Některé jsou natolik zrádné, že dokáží člověka zabalit.
      Městečka na Garganu jsou kouzelná, mají úžasnou atmosféru a jsou plné památek. Peschici je oproti Vieste klidnější.
      Měj hezké dny. 🍀

      Vymazat
  12. Ian Dury..Opet pekne fotky, zaujmou i mraky po desti..Mtabrnci maji propracovany system signslizavr31. března 2023 v 23:42

    Mravenci maji propracovany system signalizace, jak nektery neco najde, za chvili o tom vi cele mraveniste

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Honzo, jsou to pěkní prevíti a hlavně hodně rychlí. Pro nás to bylo nemilé překvapení. Vzpomínám si, že jsme kdysi v Kampánii řešili cestu mravenců přes terasu. Tady jsme měli premiéru v tom, že byli v obydlí. A to v hojném počtu.

      Vymazat
  13. Alenko, zdravím. Obdivuju oleandry na fotografiích, ty jsou moc hezké. Letos jedete na stejné místo nebo někam jinam ? Měj se moc hezky a pozdravuje Tě můj táta, já mu totiž Tvůj deník čtu. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, moc děkuji. Oleandry jsou krásné. Mám jich doma spoustu, věnuju jim péči, ale nikdy nekvetou tolik jako ty, které jsou na jihu.
      Letos máme v plánu Benátsko. Už jsme tam byli na týden v roce 2019 a stihli jsme toho vidět docela dost, včetně Benátek, kam jsme pluli lodí. Letos si to chceme zopakovat. V plánu máme i další města, rádi bychom se znovu podívali do Ravenny, která je ohrožená podobně jako Benátky a potápí se. Jsou tam úchvatné mozaikové kostely a my při naší první návštěvě objevili hrob Dante Alighieriho. Budeme na to mít tři týdny. Snad to všechno klapne. Muže čeká 20. dubna operace šedého zákalu na jednom oku a za týden druhého oka. Podle doktorů by to mělo být do odjezdu v pořádku. Já totiž neřídím.
      Moc děkuji za pozdrav od tvého tatínka a zdravím ho také. 🍀💓
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  14. Alenko, opět jsem si ráda početla. Pohodový víkend přeju🥰

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libby, moc děkuji a jsem ráda, že sis početla. Pohlaď za mně svoje kožušky. 🐱
      Měj hezké dny.

      Vymazat
    2. Kožušci moc děkují, mají to rádi🐱

      Vymazat
  15. Alenko, díky za další vyprávění. V Itálii jsme byli několikrát a já si to při čtení tvého deníku připomíná. Hezký zbytek neděle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuji za komentář. Je mi potěšením, že jsem ti mohla přivolat zpět vzpomínky na Itálii.
      Měj hezké dny. 🍀

      Vymazat
  16. Vija
    Alenko, oleandry na dovolené obdivuji pokaždé, barvy, vůni, vzrůst. Mají správné podmínky. Při čtení tvého příspěvku jsem zavzpomínala na dovolenou loňskou a konstatovala, že do letošní už to není tak daleko, teda doufám …. Mraky, moře , uličky no prostě letní čas na tvých fotografiích je hezké prohlížení.
    Měj se hezky. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, moc děkuji za komentář. Máš pravdu, že do té letošní dovolené to už opravdu není daleko. Pokud vše dopadne dobře, za dva měsíce vyrážíme. V podstatě se jen párkrát vyspíme ....
      Měj hezké jarní dny. 🍀

      Vymazat
  17. Žolíky lze zčásti nahraditi canastou :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petře, my jí bohužel ani jeden neumíme. Zato v žolících jsme přeborníci. 😀

      Vymazat
  18. Fukčarinka - Alenko, čtením si připomínám naše dovolené u moře. V Itálii jsme nebyli, ale všude u moře je krásně, vy více cestujete. my více odpočívali. ☺

    OdpovědětVymazat
  19. Děkuji za další hezké povídání - dnes to opravdu bodlo, protože je zataženo a vypadá to, že bude pršet. Dneska je to na toho žolíka. 🙂
    Hezký den.

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤