neděle 1. listopadu 2020

Italský deník 2019 - 3. část

Pokračování předchozí části

9 .června 2019

Mě to blbé časné vstávání asi nepřejde. Ve čtvrt na šest už jsem zase strašila. Došla jsem si na záchod, v kuchyni se napila a pak chvíli seděla na židli. Slaměný výplet na ní mi také připadal vlhký. Nejen připadal, on byl. Vrátila jsem se potichu do ložnice, znovu si lehla a dokonce si mi podařilo usnout. Napodruhé jsem vstávala v půl osmé. Po ranní hygieně jsem si sedla s deníkem, ale napsala jsem jen několik řádků a vstával muž. Asi jsem ho vzbudila, když jsem se snažila potichu zavřít dveře, což se mi úplně nepovedlo. Po snídani, kdy jsme se chystali do agentury s voucherem a zaplatit kauci, úklid a pobytovou taxu, přišla delegátka. Přinesla nám přehoz na rozkládací gauč v kuchyni, jízdní řády lodí a hlavně svou publikaci o Chioggii, kterou jsme chtěli navštívit. Původní profesí byla novinářka, která nějaký čas pracovala jako „public relations“ pro kobliháře. Práce jí natolik vyčerpávala, že se rozhodla radikálně změnit svůj život. Aby se ze všeho vzpamatovala a hlavně se nezbláznila, pořídila si vlastní apartmán a na letní sezónu se zabydlela v Itálii.

Po jejím odchodu jsme zašli do agentury. Vzala jsem si sebou foťák a zdokumentovala část letoviska. Rosolina Mare je přímořskou částí stejnojmenné vnitrozemské obce. Leží na poloostrově, který z jedné strany omývá Jaderské moře a z druhé se rozkládá laguna Caleri. Je to typické letovisko s hotely, rezidencemi a apartmány, které bylo vybudováno až v poválečném období. Zatímco v letním období je tu spousta návštěvníků, na zimu se toto místo téměř vylidňuje. Kromě zaměření na cestovní ruch, je tato obec známá také rybolovem.

Nové, moderní budovy Rosolina Mare

Moderní kostel, který je zasvěcen sv. Ignácovi

Rovně, pak doprava a po několika krocích jsme doma

Pod piniemi vpravo, jsou zaparkovaná auta prodejců na každodenní večerní trhy

Cukrárna, od rezidence v podstatě za rohem, stažené rolety vedle patří k obchodu
s potravinami a drogerií

Parádní Harley na Via dell'Edera, v ulici, kde bydlíme

Villa Peggy

Po návratu do apartmánu jsme vyndali výplety ze židlí a dali je na balkon, aby vyschly. Pak jsme si oblékli plavky, vzali jednu osušku a šli se podívat k moři, či na průzkum terénu. Na mapě jsme si našli jinou trasu, než tu, doporučovanou delegátkou, abychom se pak ve finále dostali na kruhák, na kterém jsme se včera otáčeli, po té, co jsme přehlédli kostel, který je vedle agentury. Takže jsme žádnou zkratku neobjevili, spíš jsme si tak trochu zašli. Došli jsme na první veřejnou pláž, vybrali si místo a pak šli do moře. Bylo hodně mělké a navíc, díky větru, i poměrně studené. Vrátili jsme se k opuštěné osušce. Muž se za chvíli rozhodl, že se půjde projít a prozkoumat okolí. Já si lehla a slunila se. Muž se za chvíli vrátil, dal mi pár mušlí, které cestou sebral a oznámil, že se jde ještě jednou vykoupat. Znovu jsem se natáhla a oddávala se slunečním paprskům.
Po chvíli dorazily tři italské rodiny s dětmi a usadili se těsně před nás. Když jsem jen lehce upažila, dotýkala jsem se jejich věcí.
„To si snad dělají pr..l!“, pronesl muž, který se vrátil z vody. Ne, nedělali. Sice po chvíli pár věcí trochu posunuli o malý kousek dál. Jen použitou plenu od malého dítěte nechali ležet asi 20 cm od naší osušky. Vzpomněla jsem si na pláž Jagodna na Hvaru, která je kouzelná, ale současně malá. Na Jagodne, když člověk natáhl nohy, stoprocentně někoho nakopl. Tady bylo oproti tomu prostoru, že by se tu dalo tancovat. Tak trochu jsem nechápala, proč se natlačili těsně před nás a za záda těch, kteří byli před nimi. Ti jim řekli i několik ostrých slov. Poté, co mi jeden z nich šlápl na nohu, muž zavelel k odchodu.

Zpátky jsme šli cestou, doporučenou delegátkou. Zjistili jsme alespoň, kde co je.

Správcovi seděli na židlích před domem a my si s nimi chvíli povídali. Mluvili venétštinou, tedy benátským dialektem, na který nás už upozorňovala delegátka, a bylo jim tudíž hůř rozumět. Prý se to nedá, na rozdíl od italštiny naučit, ale po čase naposlouchat. Ale snaha o domluvu byla na obou stranách.

Po obědě jsem si pročetla vše, co jsme dostali ráno od delegátky a naplánovali jsme si výlety. Chtěli bychom toho stihnout hodně, tak uvidíme, co všechno v jednom týdnu zvládneme.

Ve tři po siestě jsme šli k moři. Auta nedělních návštěvníků parkovala všude, i na trávníku. Vybrali jsme si místo na pláži, zapíchli deštník, rozložili lehátka. Chvíli jsme si četli a pak šli do moře. Oproti ránu se hladina přiblížila k pláži, podle tyčí s praporky, o 27 mých kroků. Také už moře nebylo tak mělké, jako dopoledne. I teplota vody byla vyšší. Jen ty vlny! V nich se opravdu špatně plave. K večeru se moře začalo uklidňovat. Čtením, povalováním na lehátkách a občasnou návštěvou mokrého živlu, jsme na pláži vydrželi do půl sedmé.

Cestou z pláže jsem si mobilem vyfotila balzamíny u chodníku

V apartmánu jsme se vysprchovali, povečeřeli a pak vyrazili na nákupy. Zašli jsme na večerní trh, kde jsem si koupila malou plátěnou taštičku. Doma jsem to nějak nedomyslela, vzala jsem si velkou kabelu a tašku na foťák. Ale něco malého na peněženku a mobil, co bych mohla nosit na procházky, jsem neměla. Cestou z trhu jsme se zastavili v obchodě vedle cukrárny, koupili máslo, těstoviny a pytle na odpadky. Ty, co jsme si dovezli z domova, jsou malé. A nebo tady mají velké koše.

Večer jsme pak koukali v televizi na F1.

V noci jsem spala špatně, bolelo mě, nevím proč, koleno a muž sebou neustále házel.

Pokračování příště.

1. Tak vida Alenko, díky tobě i v covidu se ocitneme v Itálii. Úplně jsem se zachvěla před představou studeného moře ☺, kecám hned bych se rochnila, ani vlny by nevadily.Ta rodinka s tou plenou, tak to bych nevydýchala. ☺ Díky za skvělou reportáž.

1. Marti, moc děkuji. 💕 V ohavném počasí a s covidem za zády je snad dobré dívat se na prosluněné dny loňského června. Já do toho moře samozřejmě také vlezla. 😀 Byly to tři spřátelené rodinky, ta plena byl doklad jejich bezohlednosti.
      Měj hezké dny

2. Alenko, v tomto místě jsme byli při jednom zájezdu ubytovaní, ale jen jeden den kvečeru jsme šli okouknout pláž, jinak se jezdilo busem na výlety s návratem pozdě večer.Hned zkraje pobytu jsme ve 4 ráno zažili zemětřesení a naštěstí to dopadlo dobře.
    ( zemětření jsem zažila i na Brači ).Jsem ráda, že ses vrátila k popisu a tak si budeme u tebe lebedit v Itálii. pac Jiřina z n.

1. Jiřinko, ono je to vyloženě turistické letovisko, které se na zimu vyprázdní. Také jsme podnikali spoustu výletů, možná i do míst, kde jste byli. Zemětřesení jsme naštěstí nezažili, ale jé přírodní živly ano. Na Brači jsme zažili požár, kdy nám hořelo nad chalupou. Nebyl to příjemný pocit.
      Pokračovat samozřejmě budu.
      Měj hezký den💕

2. Alenko, při takovém zájezdu buď máš fičák nebo zůstaneš ten den na místě ubytování, ale to není to, proč tam jedu, takže jsme navštívili spoustu míst a vzpomínám na vše moc ráda ( Sirmione, Verona, Benátky, San Marino, Ravenna, Padova, a mnohé další, poslední den v horách v
      Cortině ), ale byla jsem tam i na jiných zájezdech, zase jinde a všude bylo krásně ( určitě mi to věříš ).Proto tak ráda k tobě chodím, že u tebe zažiju Itálii zase jinak. Jiřina z N.

3. V těchto nepříjemných dnech je procházka letní Itálií velmi příjemná. Možná by mi nevadilo ani to chladnější moře na rozdíl od té použité pleny, ta by mi teda určitě vadila. Alenko, klidné dny a hlavně zdraví, měj se ☺☺☺

1. Evi, to máš pravdu. 👍 Ještě než jsem měla blog, tak jsem si v téhle době (a počasí) prohlížela fotky z léta. Tak teď se budu na nějakou chvíli o ně dělit s váni a doufat, že budou na vás působit podobně jako na mně. Studená voda byla jen na začátku, pak jsem si na ní zvykla a byla příjemná. Na rozdíl do pleny s 💩. Byli jsme tam jen na obhlídku terénu s jednou osuškou, kdybychom měli rozložené ležení, asi bych jim něco řekla.
      Moc děkuji a i tobě hezké a pohodové dny ve zdraví 💕🌹

4. Trhy pod piniemi by mě lákaly :).
    S tou venétštinou jsi mi připomněla úžasnou scénku z Muže z Acapulca, kde potřebují tlumočníka pro padoucha z fiktivní země Marino Veneta :D - pro pobavení přidávám odkaz - https://www.youtube.com/watch?v=cbVHXPxRH_o&ab_channel=IvoJir%C3%A1%C5%88.

1. Jani, trhy pod piniemi byly prima, takže i my jsme se nechávali dost pravidelně zlákat.
      To mně vůbec nedošlo s tím mužem s Acapulca. Moc děkuji za odkaz, na který se ráda podívám.😀🤣😀
      Měj hezké dny

2. Podívala jsem se, měli jsme si najít Řeka, který jazyku rozuměl a pak i ty další.🤣😂🤣

5. Italské rodinky jsou někdy na zabití. Asi jste si sedlo na jejich oblíbené místečko - nebo se chtěli družit? Oni jsou někdy hodně komunikativní 🤣 Že nechali plenu na pláži mě neudivuje, snad jen že vám jí strčili pod nos . Všichni hubují, že je Itálie plná odpadků , pak ale hází všechno na zem. Záleží i na tom, odkud a hlavně jakého původu byli - na severu bývají trochu víc pořádkumiluvní, ale teď je všude takový mišmaš...

1. Růženko, většinou jsme se setkali s milými a příjemnými lidmi. Holt se občas objeví exot, ale to je i tady u nás. Ta plena mě trochu šokovala, coby čtyřnásobná babička si pamatuju, že jsem vždy kromě vnoučat a plen měla na ně i sáčky a okamžitě je balila. Nejhorší binec jsme zažili na Capo Vaticano, kam se při přílivu vracel ke břehu komunální odpad. V moři plavalo kolem čtvrté odpoledne snad vše. co lidi vyhodili. Na severu se pláže uklízejí, ale na jihu? Tam je to někdy tristní.
      Měj hezký den 🙋‍♀️🌹

6. Super deníček!
    Těším se na pokračování.
    Přeju prima večer.

1. Ilonko, moc děkuji a slibuji, že pokračování bude.
      Měj hezké podzimní dny

7. Obdivuji, že jsi schopna po rove a půl popsat tolik podrobností, musíš mít hodně tlustý deník. Třeba ti sousedé u vody si chtěli popovídat anebo nechat pohlídat dítě :).

Velmi zajímavý je kostel, takovou moderní stavbu si v Itálii neumím představit.

1. Miloši, píšu si deník ručně a pak ho doma přepisuji do počítače. S tou pamětí už to tak slavné není, začínám mít problémy s tou krátkodobou.
      Ti sousedé u vody si povídat nechtěli, seděli k nám zády. 🤣
      Kostel je opravdu zajímavý. Ve spoustě měst jsou k vidění moderní kostely, takže mně to moc nepřekvapilo.

8. Aleno, taky se mi výlet do Itálie po dnešním upršeném dnu líbil :)

1. Stáni, moc děkuju. Jsem ráda, že těch pár fotek přineslo trochu tepla (a léta) do podzimních dnů.😊

9. Alenko, děkuji za další část deníku a přeji pokud možno hezké a zdravé dny.
    Helena

1. Helenko, moc děkuji a přeji také pohodové a zdravé dny. Opatruj se 💕

10. Je prima, že se můžeme v této neradostné době podívat do Itálie. Tvůj deník se hezky čte.

1. Růženko, moc děkuji a jsem ráda, že jsem ti přinesla trochu rozptýlení.
      Měj hezké dny 🌹

11. krásné fotky, líbí se mi zpětně napsaný článek, v Itálii jsem byla před třemi lety a též si říkám, proč si tyto dny nepřipomenout formou blog.deníčku :)

Melissa Hartford | lifestyle & fashion blogger
    Instagram

1. Melisso, moc děkuji za milá slova. 🌹 Letos jsme vynechali, respektive jsme náš italský pobyt zrušili. Deníky píšu už několik let.
      Hezké podzimní dny

12. Alenko,to je tak příjemné se v tomhle čase dostat do tepla,do Itálie.
    Krásně to máš napsané a těším se na pokračování.
    Měj hezké listopadové dny

1. Jiruš, moc děkuji.💕 Jsem ráda, že jsem mohla tímhle způsobem přinést trochu tepla a léta do nevlídných dnů.
      Měj hezké a pohodové dny

2. Omlouvám se za zkomolení jména, Jituš. 🌹

13. Ten počet různých křižovatek a přechodů, to by bylo pro mne. Určitě bych se dostal jinam než by bylo potřeba. Ten Harley se mi moc líbí, docela bch se na něm rád svezl.

1. Mirku, ono to na těch fotkách vypadá složitě, ale bylo to celkem jednoduché. V podstatě jsme se zorientovali hned. 😀 Harley byl opravdu parádní. 👍👍👍

14. Alenko, to bylo hezké čtení i krásné fotografie. Jinak je vidět že mladí přírodu a pořádek v ní
    moc neřeší. Zažili jsme něco podobného při výletě na Tolštejn. Tak je to asi ve všech zemích podobné...Myslí si, že on to někdo uklidí.

1. Jaruško, moc děkuju. 💕 Pořádek nebude jen otázkou věku, ale spíš toho, jaký ten člověk je. Já jsem zavolala na dámu v kožichu, poté, co se její pes vykadil doprostřed chodníku, že něco ztratila. Ohlédla se, tvářila se jako kyselá okurka, ale vrátila se a s chodníku to 💩 sebrala. Přitom pytlíky na psí exkrementy jsou u nás na každém rohu.
      Měj hezký den

15. Je tam taky krásně, ostatně jako všude v Itálii, že? Fotky jsou nádherné už se těším na další.

1. Libuško, byla jsem sama překvapená, jak je tam hezky.👍 Byla to taková "nouzovka" na poslední chvíli.
      Měj hezký den

16. Já nemám rád přeplněné pláže...

1. Pavle, tady ty pláže byly obrovské. Nechápala jsem počínání těch tří rodin, asi měli rádi tlačenici. 😀

17. Itálii vždycky jen nejkratší možnou cestou přefrčím, tak si tady o ní aspoň trochu počtu :-).

1. Já si Itálii velmi oblíbila. 💕 Po dovolených v Chorvatsku, kde jsme byli zpočátku vítáni, protože jsme se nebáli jezdit po cestách, jejichž okolí bylo zaminováno a kde všude byly ještě patrné následky "oluje", jak oni nazývali válku, jsme udělali změnu. Když se tam situace zklidnila, dokončovala se dálnice do Splitu, začali tam jezdit Němci, Rakušané a další. A z nás se stali druhořadí turisté. V restauraci jsme si museli počkat, na rozdíl od Němců, před kterými se Chorvaté lámali v pase. Totéž i v obchodech jsme ten pocit zažili. V Itálii jsme se nikdy nesetkali s tím, že jsme něco méně. Tam je turista jako turista, bez ohledu na to, odkud přijel. Takže kromě moře, nádherných hor a neskutečného počtu památek, jsou tu vřelí lidé.
      I když občas se tady také nějaká ta chybička vloudí. 😀

18. Bezva zpříjemnění těch současných pošmourných dní. Těším se na pokračování :-).
    Měj se hezky!
    Hanka

1. Hani, moc děkuji a slibuji, že pokračování bude 😀
      Měj hezké dny🌹

19. Díky vašemu deníčku, mám dnešní deštivý den lepší. ☺ Těším se na pokračování.

1. Nikolko, moc děkuhji a jsem ráda, že jsem mohla trochu vylepšit deštivý den.
      Hezké dny 🌹

20. Kdyby něco jiného, tvoje vzpomínky na Itálii bych nevynechala. Už jsem kolikrát psala, že máš můj obdiv kvůli tomu deníčku. Já bych to nedala. A ještě přepis do počítače navíc. Máš ale pěkné vzpomínky na památky, na moře, na lidi, to je nejdůležitější. Díky za sdělení pocitů i pěkné fotky.♥

1. Ruženko, moc děkuji za milá slova. 💕 Deníky píšu už spoustu let a přepis do počítače už mám hotový. Zbývá jen doplnit fotografiemi, doplnit popisky k nim a nějaká fakta.
      O vzpomínkách se říká, že nám je nikdo nemůže vzít.
      Měj hezké dny

21. Alenko, pěkné vzpomínky na dovolenou v tomto čase. Prošla jsem se s tebou a těším se na další příspěvek.
    Měj krásné podzimní dny. Iva

1. Ivo, moc děkuju. 💕 Já většinou popisuju naše letní cesty v zimě. Dříve jsem si v tomto období jen prohlížela fotky z léta.
      Jsem ráda, že se ti procházka se mnou líbila.
      Měj hezké dny

22. Alenko, zmátl mě první obrázek a tak mi málem tento článek unikl. Myslela jsem, že jsem ho četla. Ti lidi na pláži jsou k nepochopení. Vybrali jste si pěknou destinaci. Těším se na další pokračování.

23. Majko, ten první obrázek bude u všech deníků. Je to jakési logo. Někteří lidé jsou opravdu trochu exoti. Většinou se setkáváme s milými a příjemnými lidmi, ale občas to holt nevyjde. Destinace byla z nouze ctnost, protože jsem se bála kvůli prodělanému infarktu kamkoliv vyjet. Takhle bylo rozhodnuto během jednoho týdne. Nicméně byli jsme mile překvapeni.
    Měj hezké dny 💕

1. Ale jo, netušila, jsem, že jsi prodělala infarkt. Jsem ráda že jsi v pořádku.

24. No s tou italskou rodinou to bylo asi nepříjemné... Jinak take si při hledání zkratek části říkám.. Je to sice dal.. Ale za to horší cesta...

1. Jako čtyřnásobná babička jsem těch plen zažila spoustu. Ale rozhodně jsem je nikomu nepodstrkovala.🤔 To přirovnání k hledaným zkratkám je trefné. V našem případě cesta nebyla horší, jen podstatně delší. 🤣😂

25. Taky mě zarazilo, proč se turisti nasáčkovali tak blizoučko vedle vás. To prostě nevymyslíš...