Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

čtvrtek 30. dubna 2020

Jezerní slať

Opět jsem vybrala něco ze svého fotoarchivu a pozvu vás na další ze šumavských slatí a tou je Jezerní slať.
Navštívili jsme jí loni v dubnu, i když fotografie vypadají ještě jako zimní. 
Může za to její poloha. Slať, které se také někdy říká Kvildská, se nachází v nadmořské výšce 1058 - 1075 metrů mezi šumavskými obcemi Kvilda a Horská Kvilda. Je součástí I. zóny Národního parku Šumava.
Svou rozlohou, která je 103,5 ha, je čtvrtou největší slatí na Šumavě a patří k jednomu z nejstudenějších míst na našem území. Průměrná roční teplota je tu 2°C. Leží na rozvodí dvou řek. Větší část odvodňuje Kvildský potok do Vltavy, menší Hamerský potok do Vydry a pak Otavy.
Ač je její název Jezerní, jezero by jste tu hledali marně. Bývalo tu, ale už dávno zarostlo rašeliníky.
V 19. a 20. století se zde těžila rašelina. Část rašeliniště byla odvodněna a rašelina z části vytěžena. Roku 1933 byla na 34 ha vyhlášena přírodní rezervace a těžba rašeliny byla ukončena. I dnes jsou následky těžby patrné. V těchto místech se nevyskytuje kleč. Průměrná hloubka rašeliny tu je 2,5 metru. V částech nezasažených těžbou je to 7,6 metru.
Na slati se vyskytuje velké možství rostlin, které jsou ve střední Evropě velmi vzácné. Převážnou část tvoří kleč borovice blatky, ale vyskytuje se tu bříza zakrslá, jejíž výška nepřekračuje 50 cm. Mimo to jsou tu vzácné rašeliníky, suchopýr pochvatý, kleč horská a spousta dalších. Vyskytují se tu i vzácní živočichové, jako je rys ostrovid, tetřívek obecný, zmije obecná, ještěrka živorodá, myšivka horská a rejsek horský.
Vstup do rezervace umožňuje 300 metrů dlouhá naučná stezka. U vstupu stojí dvoupatrová vyhlídková věž, ze které jsou pěkné výhledy na téměř celé rašeliniště. Po povalkovém chodníku, který je doplněn informačními tabulemi, je možno zajít trochu hlouběji do slatě.
V zimním období je slať uzavřena, aby nebyla narušena zimoviště chráněných druhů živočichů.

Přijměte tedy pozvánku na další dubnovoprocházku Šumavou. 

 Silnice z Borových Lad na Kvildu, po levé straně Teplá Vltava

 Před námi je Kvilda, nejvýše položená obec u nás, která leží v nadmořské výšce 1065 m. 

 Na Kvildě. Na dolním snímku - cesta vlevo vede k pramenům Vltavy. Je to odsud 5 km.
Udělali jsme si tu krátkou zastávku.

Sníh za kostelem sv. Štěpána

 Kostel sv. Štěpána, je novogotická stavba z let 1892 - 1894.
I když obklad vypadá na první pohled jako břidlice, jedná se o dřevěné šindele


 Oltář v kostele sv. Štěpána


Jsme u cíle. Na parkovišti u Jezerní slati je také zastávka autobusu, 
ten tudy však projíždí pouze v letní sezóně.

 V lesním půseku bylo místy bílo. V létě tudy vede cyklostezka, 
v zimě se tu upravují běžecké tratě

 A můžeme vejít ...



 Po zhruba 200 metrech lesem se před námi otevřel tento pohled

Porosty kleče se přizpůsobí sněhu a "lehnou si"

 Kolem potůčku už sníh taje

 Kleč

Vyhlídková věž

 Pohled z konce povalkového chodníku

 Sokol (zvaný též Antýgl) 1253 m

 
 Kam nedopadá slunce, je ještě sníh. Zanedlouho se to tu zazelená.

Díky slunci jsme na této fotce oba, i když jen jako stíny

Chodník slatí je ukončen vyhlídkovou plošinou, dál už se nesmí

Tady už je kleč vzpřímená

 Vyhlídková věž


Na sníh v lese napadaly větvičky a šišky ze stromů

 Pohled na slať z vyhlídkové věže


Dosud jsme Šumavu znali jen v létě, z počátků podzimu a zimy. Jaro na Šumavě pro nás bylo, po té spoustě pobytů či kratších návštěv, premiérou. Zatímco na Chalupské slati, která odtud není až tak daleko, panovalo už jaro a louky byly rozkvetlé, tady ještě vládla paní zima. 


Takhle jsem Jezerní slať kdysi dávno namalovala olejem

Slatí na Šumavě je mnohem víc, ale přístupných je jich pouze pět. Mohla bych ještě psát o další navštívené a tou je Tříjezerní slať, bohužel fotografie, které mám, nejsou digitální. 

Příště vás proto zavedu na další zajímavé místo, které určitě stojí za návštěvu.



43 komentářů:

  1. Tam jsem už hodně dlouho nebyla, milá Alenko, proto jsme tvůj výlet uvítala. Šumavu mám moc ráda.
    A se zbytky sněhu to vypadá tak nadějně.Že jaro už pokukuje zpovzdálí.
    pa Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, vracíme se tam pravidelně. Jsou to místa, která se nám zaryla pod kůži. Sněhu tam byla loni spousta, bylo to foceno ve druhé půlce dubna. Snad to zase vyjde a my tam zavítáme.
      Měj hezký den.

      Vymazat
  2. Ten sníh je boží, moc jsme ho letos neviděli ani my, horalové :D.
    Díky ti za další parádní výlet a fotky! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, byly to už jen zbytky sněhu. Já zkusím najít fotku ze zimy, kde stojím na kupce sněhu a vedle mě je střecha autobusové zastávky. :-D Jsem moc ráda, že se ti s námi na Šumavě líbilo.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  3. Šumava je krásná celá. Díky za možnost se tam vrátkt prostřednictvím tvých fotek.
    Hezký prodloužný víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, souhlasím. Navíc pokaždé objevíme něco nového, co nás překvapí. Potěšilo mě, že jsem ti umožnila alespoň takovýto návrat.:-)
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  4. Nádherné fotografie i průvodní text. Děkuji za moc krásnou procházku nádhernou Šumavou. Tuto část znám jen z televize, chtělo by to napravit, ale to je pro nás na ubytování náročnou cestu vlakem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, moc děkuji. :-D Jsem moc ráda, že jsem ti mohla zprostředkovat procházku po Šumavě. S vlaky to na Šumavě moc růžově nevypadá. V této části, která se nazývá Pláně, vlaky nejezdí. Vlak jezdí ze Strakonic na Vimperk a odtud přes Kubovu Huť do Lenory a končí ve Volarech. Jednou jsem tam jela vlakem, cesta motoráčkem byla malebná. Víc jsem jezdívala autobusem, byla přímá linka z Prahy až do Strážného. Pobývali jsme pravidelně v Horní Vltavici, kde autobus stavěl.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  5. Alenko, děkuji za další část Šumavy, krásné fotky, povídání i ten obraz na závěr.
    Snad se tam brzo podíváme.
    Měj pohodový den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, moc děkuji za milá slova. :-D Moc bych ti přála, aby ses tam podívala. Já bych to přála i sobě. :-D
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  6. Alenko, krásně maluješ. A díky za další krásnou reportáž ze Šumavy. Měj pěkný a klidný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, moc děkuji. Už jsem dlouho nemalovala. Na stojan a paletu se práší na půdě. Mě to musí vyloženě "rafnout" a pak maluju. :-D
      Jsem moc ráda, že se ti na Šumavě s námi líbilo.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  7. Alenko, bezvadný výlet. Ten kostel je krásný.
    Přeju pohodový prodloužený víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, moc děkuju. :-D Kostel na Kvildě je opravdu krásný, bylo bohužel zavřený, takže interiér jsem fotila skrz mříže (tak jako mnoho jiných).
      Hezký prodloužený víkend

      Vymazat
  8. Alenko, krásně mi bylo na téhle procházce. Měj hezké dny. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, jsem moc ráda, že se ti procházka libila.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  9. Alenko,to je nádhera.Šumava je lákavá,no uvidíme,co bude a kam se vydáme,ale ráda bych se sem opravdu podívala.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, moc děkuji. :-D Šumava je opravdu lákavá. Ty doby, kdy tam bylo pár turistů jsou už bohužel ty tam, ale to je asi všude. A letos to bude, co se počtu turistů týká, asi davové šílenství.
      I já bych se tam moc ráda podívala.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  10. Pěkný výlet a toho sněhu v dubnu. Moc nezvyklý a zajímavý kostel.
    Krásný sváteční den. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, noc děkuji. Sněhu tam loni bylo opravdu hodně a vydržel dlouho.
      Kostel sv. Štěpána je zajímavý. Je zděný a tím šindelem je pobitý, aby lépe odolával povětrnostním vlivům.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  11. Alenko, moc hezké, ale já bych přece jen raději chodila se sluníčkem. Moc krásný je také ten Tvůj obrázek. Netušila jsem, že umíš tak krásně malovat. Já mám taky jeden malovaný obraz mé snachy, studovala výtvarnou výchovu a moc jí to jde pořád. Obdivuji tyto lidičky. Krásný den!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libuško, moc děkuji. :-) Sluníčko svítilo, ale na Jezerní slati ještě panovala zima. Také děkuji za pochvalu obrázku. Byl to takový momentální nápad ho sem dát. Namalovala jsem jich spoustu, hodně jsem jich rozdala. Ale už dlouho jsem nevzala štětec a barvy do ruky. Musím na to mít chuť a také čas.
      Měj hezké a hlavně zdravé dny.

      Vymazat
  12. Alenko, před pár lety jsem byli na Šumavě na letní dovolené a mimo jiné jsme navštívili stejná místa.Kostel sv. Štěpána se nezapomíná, je to nádhera. Také mám doma pár fotek. Přeji krásný májový víkend ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, myslím si, že kdo jednou Šumavu navštívi, je ztracen. :-D Jsou to místa, která jsou nezapomenutelná.
      Měj krásné a pohodové dny.

      Vymazat
  13. Nikolko, moc děkuji a přeji hezké dny. :-)

    OdpovědětVymazat
  14. Moc ráda jsem si prohlédla Tvoje krásné fotky. Asi je to ostudné, ale já na Šumavě ještě nebyla a že už nějaký ten pátek po tom světě chodím :-).
    Měj se hezky!
    Hanka(bavi-mne-to)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moc děkuji a jsem ráda, že se ti na Šumavě, prostřednictvím fotek, líbilo.
      Žádná ostuda to není, já byla loni poprvé v Beskydech a to už tu straším taky hodně dlouho. Vždy je něco poprvé. :-)
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  15. To, že maluješ je pro mne překvapení nebo jsem to zaregistrovala poprvé. A ještě olejomalba, pane jo.
    Příjemný výlet do přírody a jako bonus zelená kleč, ta vůně.
    Šumava je skutečně fenomén, je mnoho lidí, co nejezdí jinam, úplně jí propadli a stále mají, co objevovat.
    A když vidím tyto fotky, není se čemu divit.
    Pohodový víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už kdysi v dávných dobách o tom svém malování psala na blogu. A začít rovnou olejem? Bylo to z neznalosti věcí. Jako adolescent jsem sice chodívala s tužkou a skicákem, ale pak přišly jiné zájmy. A když jsem si ve svých 36 letech pořídila podruhé v životě příušnice, ze kterých jsem se hrabala hodně dlouho, přišlo mi na mysl malování. Už jsem dlouho nevzala paletu a štětce do ruky. :-D
      Šumava je srdeční záležitost. Propadli jsme jí všichni a co mě těší nejvíc je to, že se tam vracejí i moje děti.
      Mně stačí, když vyjedeme z Volyně a v zatáčce na nejvyšším bodě se otevře ten nejkrásnější pohled. Tomu místu se říká "Brána Šumavy". To se moje srdce začne tetelit radostí a vím, že se vracím tam, kde to miluju. A podobně "postižených" nás je víc.
      Měj krásné dny.

      Vymazat
  16. "A kde je voda?!" .... do dneška tu větu slyším a vidím ty zklamané pohledy moji ségry a dcery.😉😃 Tvoje snímečky mi tu naši návštěvu připomněly.😊
    Přeji krásný májový víkend.🌞😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Emi, on ten název Jezerní je v tomhle případě zavádějící. Jezero tu není, ale ta voda je tady všude kolem. Stačí jen pár kroků ze zpevněné cesty k vyhlídlové věži do lesa a ejhle. Voda je tu a někdy dokonce i v botách.
      Měj krásné květnové dny.

      Vymazat
    2. Byly namlsané jezírky na Tříjezerní a Chalupské slati. Proto to "zklamání".😃

      Vymazat
    3. Tak tomu rozumím, zejména když se slať jmenuje Jezerní. :-D

      Vymazat
  17. Krásně jsem se pokochala. Navíc zimní krajina je skoro vzácností. Střecha toho kostelíka je zajímavá. Dřevěné došky jsem viděla na starším domku na Slovensku.Nechávali ho spíš jako skanzen, jinak už také modernizují.Díky za pěkný výlet.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ruženko, moc děkuji za milá slova. :-) Nás ten sníh také trochu překvapil, o to víc, že na Chalupské slati bylo už jaro. Když se kolem silnice směrem na Kvildu začal objevovat sem tam sníh, bylo mi jasné, že na Jezerní slati bude taky. Těmi dřevmi šindely je na Šumavě obloženo poměrně dost domů, je to v podstatě tepelná ochrana.

      Vymazat
  18. Také se mi líbí ten tvůj olej. Umíš krásně fotit a nakonec i malovat. Všestranně nadaná žena...♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za pochvalu fotek a i obrázku. :-D
      Měj hezké květnové dny.

      Vymazat
  19. Fukčarinka, krása Alenko. Na jednom místě při průjezdu lesem mě to připomíná naše cesty směr Ostravice. Zbytky sněhu ,kolem les a také voda. Děkuji za prochazku,výhled nádherný a velké plus,byli jste tam sami.��Všude klid,ten obraz co jsi namalovala je moc hezký ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, moc děkuji. :-D Cesty v horách podél vodních toků jsou si určitě podobné. Proto se mi loni moc líbilo v Beskydech. Jsem ráda, že se ti s námi na Šumavě líbilo. Na té Jezerní slati jsme byli opravdu sami. Také moc děkuji za pochvalu obrázku.
      Hezké a pohodové dny.

      Vymazat
  20. Jo houpsve slati, král Šumavy, uteky přes hranice v 50.letech..

    OdpovědětVymazat
  21. Pěkný den,
    nádherné fotografie a pro mne krásné vzpomínky na loňské léto, kdy jsme trávili dovolenou na mé oblíbené Šumavě...
    Ta malba je opravdu nádherná!
    Mějte se hezky, Peťka 😉

    OdpovědětVymazat
  22. Kolem malebného vrcholku Antýglu (pokud se tam tedy trovna netěží) jsou krásné procházky, které jsem absolvoval docela často, a ani tohle krásné rašeliniště jsem si nenechal ujít. Díky za připomenutí pěknými obrázky.

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤