pondělí 13. dubna 2020

Chalupská slať

Teď, když je omezeno cestování a všeobecně výletování, jsem se ponořila do svého fotoarchivu a zavzpomínala na náš loňský dubnový pobyt na milované Šumavě.
Už mnohokrát jsem se na svém blogu, a nejen tam, vyznala z lásky k této části naší země.
Stále se tam ráda vracím a procházím místy, kterými jsem už prošla mnohokrát.

Přijměte tedy pozvání na jedno z nejmalebnějších míst Šumavy a tím je Chalupská slať. Fotografie, které jsou v článku, vznikly většinou při našem loňském pobytu. Až na pár výjimek, které jsou z roku 2011.

Chalupská slať je vrchovištní rašeliniště, které se nachází v I. zóně Národního parku Šumava. Najdete jí přibližně 1 km severně od obce Borová Lada na levém břehu Teplé Vltavy nad soutokem s Vydřím potokem. Samotná slať leží v katastrálním území obce Svinná Lada v nadmořské výšce 897 - 920 metrů. Její rozloha je 137 ha.
Slať, podobně jako jiná šumavská rašeliniště, začala vznikat po skončení doby ledové před 8 až 10 tisíci lety. Základem pro vznik se stalo mělké pánevní jezírko, které nejprve začalo zarůstat rákosem a ostřicemi a později rašeliníkem. Tento odolný mechorost se na slatích vyskytuje asi ve 20 druzích. Kromě rašeliníků tu roste kosodřevina, borovice blatka, smrčina, vysoké borůvčí, vřes a pozoruhodně nízké keříky břízy zakrslé, která se tu vyskytuje už od konce doby ledové. Jsou tu k vidění i další rašeliništní rostliny jako klikva, kyhanka, suchopýr úzkolistý a spousta dalších.

Bříza zakrslá (Betula nana), foceno v červenci 2011

Oblast připomíná severskou tundru.
Po povalkovém chodníku se návštěvníci dostanou k největšímu rašeliništnímu jezírku v Čechách, jehož vodní plocha je 1,3 ha. Na jeho hladině jsou plovoucí ostrůvky, na kterých se daří masožravé rosnatce okrouhlolisté.

Červeně svítící rosnatka okrouhlolistá (Drosera rotundifolia), foceno v červenci 2011

V této oblasti se dřívější době těžila rašelina, po ukončení těžby se vytěžená plocha, která má rozlohu  přibližně 50 ha, přirozeným způsobem zregenerovala. Sice už na ní nejsou porosty kosodřeviny, ale plocha po těžbě zarůstá náletem břízy pýřité a občas rostoucími borovicemi a smrky.
Přístup na Chalupskou slať je pohodlný. Od parkoviště za obcí Borová Lada směrem k nově vybudovanému informačnímu středisku a pak po povalkovém chodníku až k jezírku, kde je vyhlídková plošina. Chodník je doplněn řadou informačních tabulí.

Pohled z parkoviště, v pozadí Zvěřín 1133 m

Cesta ke slati

Už je vidět povalkový chodník

Ve vzájemné symbióze tu roste smrk s břízou. Pamatuji si je jako malé stromky.
Vlevo duben 2019, vpravo červenec 2011

Sasanka hajní (Anemone nemorosa) a blatouch bahenní (Caltha palustris)

Kosodřevina

Špičatý kopec je Homole 1044 m a opět porovnání mezi 2019 a 2011

Vyhlídka 1068 m a znovu pohled z 2019 a 2011

Chalupské jezírko

Vyhlídka 1068 m

Potůčky na promokřených loukách jsou zbarveny rašelinou

Cedule a čáp u infocentra

Vzpomínám a cítím tu čerstvou vůni jarního povětří, opírají se do mně paprsky slunce, které hřejí.

Slibuji Šumavo, že se zase vrátím.

1. Nádherné fotografie i krásné srovnávání. Opravdu jsem se potěšila nádhernou Šumavou. Ta příroda je nádherná. Mám ráda takováto místa a obzvlášť když tam nejsou davy lidí a mohu s tím prostředím "souznít" a ponořit se zcela do vnímání té krásy. Vnímat čistotu a sílu přirody i tajemné zvuky ptáků a zvířat. Mě takto před lety ohromila Borkovická blata. Děkuji za krásnou procházku nádhernou Šumavou a přeji krásné jarní dny.

1. Járo, moc děkuji. :-D Šumavu miluju, je hluboko v mém srdci. Kdysi dávno jsme se tam dokonce chtěli odstěhovat. Měla jsem zajištěnou práci v knihovně ve Vimperku, muž měl pracovat v Tesle, která by nám poskytla i byt. Vše ztroskotalo na tom, že Tesla chtěla elektrikáře slaboproudaře a muž je silnoproudař. Trávívali jsme tam celé prázdniny, umožňovalo mi to zaměstnání ve školství. Stále se tam rádi vracíme a co mě těší, je to, že i naše děti jsou "praštěné" Šumavou.
      V době naší návštěvy jsme tam potkali jen jeden manželský pár v našem věku. Ale v létě to tam bývá někdy lidí jako na pouti.
      Hezké jarní dny.

2. Alenko, na Šumavu jsme před lety jezdili každý rok, ale už dlouho ne. Díky za připomenutí tvojí krásnou reportáží. Měj pohodové dny.

1. Marti, my také. Začátkem prázdnin jsme zapřáhli karavan a jeli do Horní Vltavice. Já se pak autobusem vracela domů, protože jsme ještě museli po odchodu dětí ze školy vše uzavřít a ukončit. Zpátky jsem znovu jela autobusem. Muž tam za námi jezdil na víkendy a pak tam nějaký čas s námi pobyl. V přípravném týdnu jsem zase odjela já. A tak to šlo každé prázdniny. Kdybych nepracovala ve školství, tohle by asi nešlo. :-D Ráda se tam vracím.
      Hezké jarní dny.

3. Alenko, to je taková nádhera! Asi za měsíc jsme si měli na Šumavě vylepšit pracovní cestu... Kdo ví, jak to bude.
    Moc děkuji za tu podívanou a přeji pokud možno krásný den, Helena

1. Helenko, děkuji. :-D Obávám se, že za měsíc to ještě asi nebude moc reálné. My už zrušili náš pobyt na jihu Čech, kousek od Třeboně.
      Až to půjde a vše se vrátí k normálu, budeme si asi absence v cestování vynahrazovat.
      Krásný a pohodový den.

4. Alenko, krásné fotky, taky jsem si zavzpomínala ....
    Přeju pohodový den.

1. Ilonko, moc děkuji a jsem ráda, že jsem mohla Šumavu připomenout.
      Hezký a pohodový den.

5. Šumavské slatě jsou i mými oblíbenými místy. Ještě bych se chtěl na Šumavu podívat, než se vrátím do "pracovního ruchu", ale obávám se, že napřed to ještě nějakou dobu nepůjde, a pak zase ta místa pro změnu vezmou čeští turisté útokem z frustrace, že nemůžou k moři.

1. Petře, i já mám tato místa moc ráda. Působí uklidňujícím dojmem. Já už se do pracovního ruchu vracet nebudu, takže za normálních okolností by mi nic nebránilo vyrazit na cesty. Ale okolnosti normální nejsou, takže se jen probírám fotkami a vzpomínám.
      Tvé obavy jsou opodstatněné, hranice asi zůstanou nějakou chvíli zavřené a naši turisté určitě vyrazí na cesty.
      Hezký den.

6. Milá Alenko,
    tys mě tak krásně nostalgicky naladila... :-)
    Mimochodem, vůbec jsem netušila, že je tolik druhů rašeliníku!

1. Dorko, já už měla nostalgickou náladu, když jsem se probírala fotkami.
      Druhů rašeliníků je obrovské množství, tady se jich vyskytuje dvacet.
      Měj hezký a pohodový den

7. Tak na Šumavě jsem nebyla, ale strašně moc toužím po tom se tam někdy podívat. Jednou jsem absolvovala podobný výlet na rašeliniště a blata, ale u Třeboně.

1. Vendy, Šumava je krásná a já věřím, že není všem dnům konec a ty tam někdy zavítáš. :-)
      K Třeboni, přesněji do Domanína, jsme měli jet ve druhé polovině května. Jak se říká - plány jsou od toho, aby se měnily.
      Hezký den.

8. Nádherná příroda! Připomíná mi to dvacet let zpátky jarní pobyt ve Františkových Lázních, kdy jsme šly se spolubydlící na výlet do rezervace SOOS :).

1. Jani, děkuji. :-) Trochu to SOOS připomíná, zejména tu jeho první část před Císařským pramenem. A také ty povalkové chodníky jsou podobné. Tady už jsou takové sofistikované. Pamatuju si, že kdysi začínaly až za mokrou loukou a byly zhotoveny z kulatiny. Občas někde kousek chyběl. Děti byly malé, občas se nám některé někam zabořilo. :-D
      Měj hezký den.

9. Alenko,to je nádhera.Na Šumavu jsme hodně jezdili,když byly děti malé a byli jsme tam i sami,když už děti odrostly.Manžel tam má sestřenici a tak jsme od ní podnikali výlety.Vždy jsem si říkala,zase se sem vrátíme,ale to už uteklo hodně let.Bohužel nám pravidelně pršelo,ale za to rostlo hodně hub.Děkuji za připomenutí.
    Měj hezké dny

1. Jituš, moc děkuji. :-D Naše děti tam trávily téměř celé prázdniny. Já dělala ve školství a měla jsem díky tomu dostatek volna.
      Na Šumavě dokáže parádně pršet. Jezdívali jsme s karavanem, před kterým ještě byla stanová předsíň, takže se i ty deštivé dny daly zvládnout. Když naše děti odmítly poprvé s nám vyrazit, jeli jsme ve dvou. Půjčili jsme si stan, ale byli jsme upozorněni, že do něj teče. Pořídili jsme si velikou igelitovou fólii a nad stan jí rozprostřeli, co kdyby? Díky igelitu vznikla nad "áčkem" i jakási předsíň. Už večer přišel déšť. Do stanu zatékalo podlážkou. Molitanové matrace byly nacucané jako mech, vše mokré.
      Ráno vylezlo sluníčko, my si našli trochu vyvýšené místo, přestěhovali stan a pak zajeli do Vimperka koupit nafukovací matrace. A od té doby lilo a lilo. Kamarád, který tam měl pronajatou chatičku, nám nabídl, abychom se přestěhovali k nim. Měl čtyři děti, nechtěli jsme je omezovat. Přes den jsme courali v holínkách a pláštěnkách po výletech, večer chvilku poseděli u kamaráda na verandě a pak si zalezli do půjčeného stanu. Vydrželi jsme tam celou dobu. Stejně tak vydržel i déšť. Počasí se vybralo v den našeho odjezdu. Vylezlo sluníčko, my stihli jakž takž osušit stan a jelo se domů. Na Šumavě když prší... tak opravdu prší.
      Měj hezký den

10. Na Šumavu jsme jezdili na Moravu a Brcalnik.. Ale vzpomínám jak nám průvodce vyprávěl, že kdo by šel mimo hate, napřed normálně, pořád nic, a najednou... Jaké byl.. Byla to tenkrát udesna představa..

1. Modravu znám velice dobře, na Brčálníku jsme nikdy nebyli. Na Modravě jsme se stavovali na Zlaté stezce při cestách k Tříjezerní slati. Naše děti si tam jednou k obědu objednaly svíčkovou a broskvový kompot Číšník se nás přišel dvakrát zeptat, zda to tak má být a když děti trvaly na svém jen pronesl. "Ale to jim bude blbě." Muž mu jen odpověděl: "Ale to už vy neuvidíte." Zvládly to v pohodě, děti prostě mají kachní žaludky. :-D
      Místní určitě znají stezky, kudy projít přes hatě a slatě. Také si to představuji a vzpomínám na film Král Šumavy. Hrozná představa.

11. Krásná Šumava. Jiřina z N.
    Alenko, ozvu se jindy a více.

12. ...moc krásné,kdybych uměl,budu závidět...díky.

1. Moc děkuji za milá slova. :-D Ještě, že neumíte závidět. :-D
      Krásný den

13. Z přístupných šumavských slatí je prý nejhezčí. Byli jsme tam v r. 2017 a je tam fakt krááásně.👍😊
    Přeji krásné a zdravé jarní dníky.:-)

1. Emi, říká se to o ní. Slatí jsme navštívili několik, ale tahle je opravdu nejmalebnější. Je to hlavně kvůli Chalupskému jezírku, které jí dodává na atraktivitě. Tříjezerní slať je také krásná, jsou na ní tři malá jezírka, kolem nichž se dá jít po povalkovém chodníku. Poprvé jsme na ní byli ještě v době, kdy ležela v hraničním pásmu. Jediný přístup byl po asfaltce, z obou stran cedule zákaz vstupu do pásma.
      Krásné a pohodové jarní dny :-)

2. Byli jsme na Chalupské i na Tříjezerní slati. Když jsme pak byli na Jezerní slati, dcera a ségra se rozhlížely a hledaly, kde je voda (jezírka).😉😃 Vynahradily si to o rok později v Jeseníkách u Velkého mechového jezírka.😃

14. Mnoho let jezdí můj synovec na dovolenou do vesničky Borová Lada. Vždy mi vyprávěl, jaká je tam Šumava krásná. Teď už to chápu. Tvá reportáž je skutečně nádherná. Hezké a zdravé jaro přeje Marie.

1. Maruško, Šumava je opravdu krásná a já moc děkuji za pochvalná slova. :-) Ten, kdo jí jednou navštívil, rád se vrací. My tam byli kdysi ještě za svobodna. Pravidelně jsme jezdili od roku 1982, dceři bylo v té době 15 měsíců. Denně jsem vyvářela plenky a máchala je pak v Teplé Vltavě. Ta měla asi 4°C. Dětem to tam úžasně prospívalo.
      Hezké a pohodové jarní dny ve zdraví. A.

15. Alenko, tam je opravdu nádherně, také jsme před pár lety byli, děkuji za připomínku. Povedené fotky. Šumavu mám také moc ráda, nejčastěji se vracíme na Vydru. :o)
    Měj hezké dny. D.

1. Šumava je krásná celá. Je to místo, které mám uložené hluboko ve svém srdci. Mám takových míst víc, ale Šumava prostě vede. :-D
      Co mě těší úplně nejvíc, je to, že i moje děti se sem rády vracejí. Vydra a stezka Povydřím patří k pravidelným procházkám.
      Krásné jarní dny. A.

16. Nádherná krajina, čirý potůček, to mi moc připomíná moje dětské prázdninové pobyty na Vysočině. Tam se mi taky vždy moc líbilo. Je ta naše malá zemička nádherná, že? Snad budeme zase moci brzy jezdit na výlety a do přírody.

1. Libuško, moc děkuji. :-D Kéž bys měla pravdu, abychom mohli už brzy vyrážet. Obávám se, že to asi hned tak nebude. U nás je opravdu spousta krásných míst, která stojí za návštěvu. My byli loni pár dnů na Vysočině a pak týden v Beskydech. V obou případech jsme měli premiéru. Stejně tak se nám na oběma místech moc líbilo.
      Blog.cz má opět nějaké problémy, nemůžu se na něj chvílemi přihlásit a když už se mi to podaří a napíšu komentář, tak mě to zahlásí, že je tam chyba serveru, či abych vše opakovala později. Proto se raději omlouvám všem svým bývalým souputníkům, ke kterým se stále ráda vracím. I když kvůli poruše to teď vypadá poněkud jinak.
      Měj hezké a pohodové dny a opatruj se. A.

17. Krásný výlet, já to tady neznám, ale ráda bych jižní Čechy i Šumavu navštívila. Doufám, že alespoň toto nám bude letos umožněno.
    Děkuji za krásné fotky a zdravím.
    Jitka

1. Jituš, moc děkuji. :-) Šumava je opravdu krásná, stejně tak i jižní Čechy. I já doufám, že budeme moci cestovat alespoň po vlastech Českých.
      Krásný den.

18. Alenko, děkuji za výlet. Šumava je opravdu nádherná,jak je nyní v televizi Policie Modrava, dívám se znovu a víš proč? Pro tu nádhernou krajinu.

1. Marti, noc děkuji. :-D Šumava je opravdu krásná. Také znovu sledujeme Policii Modrava a říkáme si s mužem, kde jsem byli a kdy jsme tam byli. Takových, kteří se na to dívají kvůli té krásné krajině je víc.
      Měj krásný den.

P.S. Zkoušela jsem se dnes opět dostat na původní blog. Neúspěšně.

19. Šumava je krásná. Ráda jsem si potěšila oko fotkami odtud a připomněla si chvíle, kdy jsme Šumavou brouzdali v pohorách.
    Měj se pěkně

1. Stáňo, Šumava je opravdu krásná a my se tam rádi vracíme. Loni jsem tam jedny pohorky dorazila, zbytek pobytu (i když rána byla ještě hodně chladná) jsem dochodila jen v teniskách.
      Krásné jarní dny.

20. Překrásná příroda, je to dávno, kdy jsme tam byli na několik dní na výletě, ale pohled na tu krajinu vždy potěší. Snad jen na ten poslední umírající strom je smutný pohled. Díky za připomenutí krás naší republiky.

1. Ruženko, moc děkuji za milá slova. Šumava je místo, které mám hluboko ve svém srdci.

Jsi asi jedna z posledních, která viděla fotky, než mi opět záhadně zmizely. Nerozumím tomu, co se děje. Už se mi to stalo u jednoho z předchozích článků, kde mizely opakovaně.

21. Krásné fotky Šumavy😊 Tady v Toskánsku máme krajinu která se jí velmi podobá, jezdíme tudy k moři do San Vincenza. Obec se jmenuje Orciano a vždycky když tudy jedeme, říkám že projíždíme Šumavou ☺️
    Snad tam pojedeme i letos.

1. Růženko, moc děkuji. :-) Pokud se mi někdy podaří opět zavítat do Itálie, potažmo do Toskánska, zkusím se do Orciana podívat, abych mohla porovnat obě krajiny. Letos to rozhodně nebude. Když jsme pobývali v Toskánsku, navštívili jsme většinu z "turisticky profláknutých měst". Byla to nezapomenutelná dovolená, nádherné tři týdny většinou v pohybu. :-D
      Držím palce, abyste letos opět projeli Šumavou. :-D

22. Na Šumavě jsme také byli na dovolené již několikrát a je tam opravdu nádherně. Po odvysílání seriálu Policie Modrava prý enormně stoupl zájem o šumavské chalupy a jejich ceny samozřejmě také. Alenko, fotky se mi nezobrazily, ještě to zkusím přes Google ☺☺☺

1. Evi, Šumava je opravdu krásné místo. :-D Seriál Policie Modrava způsobil enormní zájem o tuto část země. Její režisér šumavu miluje a na těch záběrech je to vidět.
      Fotky mi opět z nějakého neznámého důvodu zmizely. Takže se moc olmouvám, že nebyly k dispozici. Jsem z toho už notně otrávená, nevím, kde je chyba.

23. Šumava je nádherná a vlastně celá naše republika. Ale také lituji, že fotografie se nezobrazily :-(

1. Moc se omlouvám, ale fotky opět zmizely. Nechápu, nerozumím tomu.
      Šumava je opravdu krásné místo v naší kouzelné zemi.

24. Nádherné " retro " , ještě že můžeme vymetat ty archívy, fotky mají kouzelný přesah.
    Já na Šumavě nikdy nebyla a přiznám se, že každý o ní mluví jako o srdcové záležitosti, kdo jednou pozná, nechce jinak.

1. Simi, já mám fotek na spoustu podobných retro článků. Jen asi někde dělám chybu, protože fotky mizí. On můj počítač žije svým vlastním životem. Samo od sebe se mi změnilo přístupové heslo. Domnívala jsem se, že je to nemožné. Ale dle odborníků mi ho možná někkdo hacknul.
      A pokud tomu tak je, tak mi tu asi i škodí. Možná nějaký počítačový skřítek.
      Jsem z toho poněkud rozladěná. A to se hodně mírním ve výrazech.
      Kupříkladu včera mi vůbec nešly vložit na blogspot komentáře.

25. Ani mě se bohužel fotografie nezobrazují. Zkusím kouknout později

1. Patriku, moc mě to mrzí. Jak už jsem psala v předchozích odpovědích na komentáře, fotky mi opět samy od sebe zmizely. Na Blog.cz se mi to nestalo nikdy, tady už u druhého článku. U toho prvního zmizely několikrát.
      Moc se omlouvám.

26. Šumava je pro mne srdeční záležitost, jen z ní nemám tolik fotek, protože v té době se ještě fotilo analogicky a tak mne mrzí, že se mi zde fotky nezobrazují. Zkusím změnit prohlížeč, ale jak vidět, nejsem sama.

1. Pomohl ti jiný prohlížeč? Od doby co jsem odešel z Blog.cz už nemám jiný nainstalovaný.

2. Patriku, není to v prohlížeči. Asi dělám něco špatně, nebo se mi opravdu někdo naboural do počítače. Už jsem z toho rozčarovaná.

27. Majko, také se moc omlouvám. Jsou věci mezi nebem a zemí, kterým opravdu nerozumím. Fotky zmizely a já na to koukala a nevěřila. Jen jsem si říkala: "Už zase?" Fotky nahrávám rovnou ze souboru v počítači, teď jsem je zkopírovala do Google a nahrávala odtamtud. U článku, kde mi zmizely několikrát, po nahrání z Google, už zůstaly.
    Fotek ze Šumavy mám spusty. Některé na diapozitivech, další na fotografich. I když tehdy jsem fotila méně, byla jsem limitovaná počtem 36 záběrů na kinofilm.

28. MOJI MILÍ BLOGOVÍ PŘÁTELÉ,
    MOC SE OMLOUVÁM TĚM, KTEŘÍ TU NEVIDĚLI FOTKY. OPĚT SE STALO TO SAMÉ, JAKO V PŘÍPADĚ ITALSKÉHO DENÍKU.
    FOTKY JSEM OPĚT NAHRÁLA A BUDU SE V DUCHU MODLIT (JSEM ATEISTA), ABY ZNOVU NEZMIZELY.
    VŠEM HEZKÝ DEN S OMLUVOU
    ALENA :-)

1. Chyba nebude na tvé straně. Nejsi v tom jediná.Konečně jsem našel volný čas,abych prohlédl zmeškané články a alespoň u tří blogů je to samé.Buď se nezobrazují fotky vůbec,nebo alespoň část. Ze zkušeností z Blog.cz bych řekl,že to tu čelí útoku hackerů

29. Koukl jsem na administraci : https://support.google.com/blogger/thread/40872736?hl=en a tady píší,že o problémech s fotkami vědí a pracují na nápravě. Zatím ale neví,jak dlouho to bude trvat

1. Patriku, moc děkuji za odkaz. :-) Podívala jsem se na to a je vidět, že v tom nejsem sama. Raději se ani nebudu dívat na starší články, zda tam jsou fotky, nebo také jen zákazy vjezdu.
      Děkuji moc a přeji hezký večer. Alena

30. Nádherné fotky překrásné, i když mnohdy drsné Šumavy. Procestovali Jsme ji s rodiči jako děti a tak už to si moc nepamatuji. Později jsem navštívila Šumavu kolem Železné Rudy, Hojsova Stráž, Pancíř, Černé a Čertovo jezero, nebo Čerchov...se zájezdem pak na Boubín.... už se tam asi nepodívám...