Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

neděle 26. dubna 2020

Soumarské rašeliniště

Návštěvci Šumavy a zejména vodáci určitě znají Soumarský Most. Pro ně se stal v poslední době výchozím místem, odkud lze, i přes různá omezení počtu vodáků a po zaplacení registračního poplatku, splouvat horní tok Vltavy, tedy Teplou Vltavu. Podmínkou je dostatečný stav vody.
Kdysi  tolik živelné splouvání řeky je to tam.
Jméno tomuto místu dala legendami opředená Zlatá stezka, která tudy vedla z Pasova do Prachatic a tady se soumaři, kteří vozili sůl, vyhýbali bažinám. Stával tu kdysi starobylý most, ale jeho pozůstatky se dosud nepovedlo nikomu objevit.
Teplá Vltava tudy protéká širokým údolím, zvaném Vltavský luh. U mostu, který po spoustě přestaveb a rekonstrukcí, z nich poslední byla roku 1998, se samozřejmě jmenuje Soumarský, se po obou březích řeky rozkládá tábořiště, které pamatuji, jako trvale přelidněné a velice hlučné místo. Dnes je to klidné místo pro rekreaci.

Opět jsem se tedy ponořila do svého fotoarchivu a zavzpomínala na konec srpna roku 2017.
Přijměte tedy pozvání na Soumarské rašeliniště.


Rašeliniště, které má rozlohu 85 ha a leží v nadmořské výšce 741 - 750 m, se vyvíjelo od konce doby ledové po dobu 9 tisíc let. Stalo se místem chladnomilné severské přírody, zatímco okolní krajina zarůstala lesní vegetací. Druhy, které zde přetrvaly od konce doby ledové, se nazývají glaciální relikty.
V dobách, kdy jsme začali jezdit na Šumavu, se v těchto místech intenzivně těžila rašelina. Celé rašeliniště bylo odvoděno sítí povrchových kanálů, v důsledku čehož poklesla hladina podzemní vody hluboko pod povrch a silně se rozkolísala. Horní vrstva rašeliny se provzdušnila, začala se rozkládat a v důsledku toho bylo celé původní vrchoviště rozvráceno a vzácná severská společenstva téměř vymizela.
Těžbu v těchto místech firma Rašelina Soběslav ukončila v roce 2000 a dnes je tento kousek naší země unikátní ukázkou revitalizace přírody.
Podoba rašeliniště se radikálně změnila po roce 2000, kdy došlo k obnově rašelinového mokřadu.
Roku 2012 byla jeho část zpřístupněna návštěvníkům formou naučné stezky, která je dlouhá 1520 metrů. Z toho 601 metrů vede po povalkovém chodníku. Je na ní 7 zastavení s informačními tabulemi a doplňuje jí 9,3 metrů vysoká dřevěná vyhlídková věž. Je z ní hezký rozhled na Soumarské rašeliniště. Lze dohlédnout na hřeben Boubína, Stožec či Želnavskou pahorkatinu. Kromě rašeliníků, které se sem navracejí, tu roste vlochyně, klikva, vřes, suchopýr, ostřice, sítina, borůvky, brusinky a spousta dalších rostlin. Náletové stromy zastupuje převážně bříza pýřitá a borovice blatka.
Žije zde ohrožený tetřívek obecný (tetrao tetrix) a proto je rašeliniště přístupné pouze od června do října. Ochránci přírody prosí návštěvníky o respektování nároků tetřívka na nerušený život ve svém odvěkém domově. Setkat se tu můžete i se spoustou zástupců z říše obojživelníků, vyskytují se tu zmije a mnoho druhů hmyzu.

Tábořiště Soumarský Most  

Teplá Vltava, focená ze Soumarského mostu. Její voda je zbarvena rašelinou

Soumarský most

 Zvonek okrouhlolistý (Campanula rotundifolia) Díky, Dorko :-)

 Teplá Vltava 


Vstup na naučnou stezku Soumarským rašeliništěm je z tábořiště na levém břehu Teplé Vltavy. Jen malý kousek před sezónní restaurací, či osvěžovnou pro vodáky a návštěvníky tábořiště.



 Ukázka toho, jak vypadá rašeliník




 Vřes obecný (Calluna vulgaris)





 Sítina rozkladitá (Juncus effusus)

 Voda se sem vrátila





 Mokřad mezi dvěmi vyvýšenými místy je pozůstatkem odvodňovacího kanálu 

Vychýlené břízy

 Vyhlídková věž je focena v protisvětle, z druhé strany je přístup zakázán

 Tady probíhala intenzivní těžba rašeliny


 Pohledy z vyhlídkové věže

 Věž, opět v protisvětle

 Zde je kontrolována hloubka spodní vody a současně i vrstva rašeliny

 Vřes obecný (Calluna vulgaris)



 Obnažené kořeny stromů

 Jako by tu stál obrovský pták

 Teplá Vltava


 Vltavský luh


Podél břehu Teplé Vltavy jsme se vrátili zpět na tábořiště. Na Soumarský most už jsme se nevraceli. Vyzuli jsme si boty a tok přebrodili na druhou stranu, kde jsme měli postavený stan.




48 komentářů:

  1. Bože, Alenko, to je krása! Hned se mi vybavily naše pobyty ve Vyšším Brodu, na Lipně, ve Frymburku a jinde na Šumavě. Díky! paráda.
    Šumava v létě, na podzim, v zimě, navždy. pa Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, mám to tam moc ráda a vracím se tam. O to víc mě překvapil právě Soumarák, jak je klidný a hlavně to rašeliniště. Bývalo to kdysi místo průmyslové těžby rašeliny, teď je to krásný kout přírody.
      Hezký den.

      Vymazat
  2. Alenko, to je ale ta naše zemička nádherná! Pokochala jsem se. Když jsme jezdii po lázních, taky jsme párkrát využili rašelinu a na jednom rašeliništi jsme také byli, ale už nevím přesně, kde to bylo. Ale bylo to v západních Čechách, to vím. Já jen doufám, že se Ti zase ty krásné obrázky neztratí. To by byla škoda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libuško, naše země je opravdu krásná a pkná nejen památek, ale i přírodních krás.
      Já využívám rašelinu na zahradě, prospívá kyselinomilným rostlinám.
      Proti ztrátě obrázků jsem se už pojistila. Teď jen zbývá dodat je tam, kde pořád chybí. Zázrak návratu se nekonal.
      Hezký den.

      Vymazat
  3. Taky jsem se pokochala nádhernou přírodou a krásně jsem si početla. :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Páni, to je krása! Díky ti za úžasný virtuální výlet a za kouzelné obrázky! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, moc děkuji. :-) Budu podobnými výlety ještě chvíli pokračovat. Místo cestování budu "projíždět" archiv.
      Měj hezký den.

      Vymazat
  5. Milá Alenko,

    rašeliník je skvělý mech, i v sušené podobě může zachránit orchidej před smrtí. :-)

    A ještě korektura: nejedná se o zvonek rozkladitý, ale o zvonek okrouhlolistý, Campanula rotundifolia.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dorko, coby zahrádkář mám rašelinu stále po ruce. Prospívá spoustě rostlin. :-)
      Moc děkuji za opravu zvonku, připadal mi trochu světlejší, než ty co znám z louky. Už jsem to v článku opravila.
      Měj hezký den.

      Vymazat
  6. Taky bych hned vyzkoušela teplotu Vltavy.... Kdyby bylo léto - a Vltava tady k tomu. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teplá Vltava moc teplá nebývá. Jezdívali jsme celé roky kousek výš proti proudu do Horní Vltavice. Tam ta řeka trochu víc uhání a na koupání to moc není.
      Přebrodit jí, to ano. Ale koupat se v ní - brrr. :-D
      Hezký den.

      Vymazat
  7. Álo, krásné místo i fotky. Tady na Šumavě jsme ještě nebyli. :o)
    Přeji hezké dny.D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, moc děkuji. :-) Budete-li mít cestu kolem, není to velká zajížďka. Procházka po rašeliništi je zajímavá.
      Hezký den.

      Vymazat
  8. Lydie
    pěkné fotky i povídání.....

    OdpovědětVymazat
  9. Díky, že jsem mohla navštívit další šumavské rašeliniště.😊
    Přeji dobrý start do nového týdne.🌞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Emo, moc děkuji. :-) S rašeliništi ještě nekončím.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  10. Alenko, to je nádhera. Díky za reportáž, krásně jsem se s tebou prošla. Měj pěkný nový týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, moc děkuji. Jsem ráda, že se ti s námi procházka rašeliništěm líbila.
      Hezké a hlavně zdravé dny.

      Vymazat
  11. Alenko, nádhera! Hned bych zas vyrazila na Šumavu.
    Přeju pohodový začátek týdne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, moc děkuji. Také bych ráda vyrazila a prošla si známá místa a možná objevila i něco podobného, jako tady.
      Znala jsem to tu úplně jiné.
      Hezké dny.

      Vymazat
  12. Alenko, jak by se mi bývaly tvé reportáže ze Šumavy hodily... měli jsme si tam užít týden na konci května....
    No, nereptám, bude líp!
    Měj pokud možno hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, věřím, že bude líp a že se na Šumavu podíváte. My měli jet 22. května do Domanína, kousek od Třeboně. jsem spřádala plány na výlety. Místo toho probírám fotoarchiv. Taky nereptám, i když mě to trochu mrzí. Ale věřím a doufám. :-)
      Hezké a pohodové dny.

      Vymazat
  13. Alenko,krásná reportáž.Šumava mě láká,asi budeme muset zavolat sestřenici.Naladila jsi mě.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, moc děkuji. :-) Šumava je magické místo, kam se člověk rád vrací. Ty tam máš navíc zázemí, což je ještě bonus navíc.
      Měj hezké a pohodové dny

      Vymazat
  14. Nádherná reportáž, Šumava je z mé strany neprobádaný revír.
    Rašeliník je životadárná rostlina, lidé si ho v obkladech přikládali za války na zranění v suchém stavu,
    lidé v dnešní době, skalničkáři ho používají do aranžmá, orchidejoví pěstitelé na vyvazování a regeneraci rostlin.
    Já ho kupovala za neuvěřitelné peníze a měla jsem ho celoročně v šuplíku v lednici.¨
    Ty břízky mi připomněly sovětskou filmovou tvorbu, kdy se dva proháněli po lese a třetí to utnul kulometem :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, moc děkuji. :-) Nikdy není pozdě na to, abys na Šumavu zavítala. Já jí propadla v roce 1982 a trávívala jsem tam téměř celé prázdniny. V zimě jsme tam jezdívali na běžky. A stále se tam vracíme.
      Rašeliník je opravdu zázračný. Já používám už jen ten produkt, který jeho tlením vzniká. Moje rozmazlené kytky si díky rašelině libují.
      S těmi břízkami máš pravdu, vypadá to trochu jako Tajga. I když tam jsem nikdy nebyla, ale znám to z filmů.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  15. Krásné fotografie. my jsme před lety navštívili podobnou lokalitu - Borkovická blata. je to kousek od Soběslavi. Tam také bylo nádherně. měj se moc krásně a užij si krásně poslední dubnové dny.

    OdpovědětVymazat
  16. Járo, moc děkuji. :-) Borkovická blata neznám, viděla jsem je kdysi na jednom blogu. Kdysi jsme byli nedaleko s vnučkami na dovolené, ale těch lákadel tam bylo moc. Třeba to někdy vyjde a my tam zavítáme.
    Měj se báječně.

    OdpovědětVymazat
  17. Moc zajímavé čtení. Krásné fotky se Ti podařilo vyfotit. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, moc děkuju za milá slova.
      Měj hezký den

      Vymazat
  18. Ta rašeliniště mě všude fascinují. Černá jezírka s úžasnou zelení kolem. Nádherné fotky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, moc děkuji. :- Mně ta příroda neuvěřitelně fascinuje, možná o to víc, že si to tady pamatuju jako měsíční krajinu.
      Měj hezký den

      Vymazat
  19. Díky za zajímavý výlet, v pro mne neznámé části. A i za ty informace a krásné fotky.
    Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, moc děkuji. :-) I pro mně to tady bylo v podstatě nové a o to víc překvapivé.
      Hezký den.

      Vymazat
  20. Aleno,moc pěkný článek a hezké fotky. Šumavu jsme kdysi s mužem docela prochodili, ale zrovna tady jsme nebyli, takže jsem se ráda pokochala.
    Měj se pěkně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, moc děkuji. :-) Máme Šumavu také slušně prochozenou, některá tradiční místa (výstup na Boubín. Medvědí stezka, Lipka) byla naším každoročním cílem. Na Soumarák jsme rtaké kdysi zavítali, ale bylo to hlučné a přelidněné místo, vedle něhož probíhala průmyslová těžba rašeliny. Takže jsme byli velice mile překvapeni, jak je tady teď krásně.
      Hezký den

      Vymazat
  21. Ráda jsem se podívala na Tvoje fotky z místa, kde jsem nikdy nebyla.
    Hezký den!
    Hanka(bavi-mne-to)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moc děkuji za milá slova. Třeba někdy zavítáš do těchto končin.
      Měj hezký den.

      Vymazat
  22. Takový výlet po ránu si dam libit Alenko. Zvláště jak ležím v lůžku,opět krásné fotky a doprovodný text.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, jsem ráda, že jsem tě potěšila výletem hned po ránu. Moc děkuji za milá slova
      a měj hezký den.

      Vymazat
  23. Moc hezké fotky. Mne rašelina fascinuje. Celý ten mokvavý proces.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavle, moc děkuji. :-) Na celé tě věci mě fascinuje ten zázrak, který se tu udál v průběhu několika málo let. V porovnání se stářím rašeliniště.
      Hezký den.

      Vymazat
  24. Krásná, dlouhá procházka. Díky.J.

    OdpovědětVymazat
  25. Jani, moc děkuji a jsem ráda, že se ti na procházce líbilo.
    Hezký den :-)

    OdpovědětVymazat
  26. Krásne miesto. Kiež by sme mali niečo také po blízsku aj my

    Chlapček na vychádzke a jeho #ootd

    OdpovědětVymazat
  27. Jo v dětství jsem si představoval, že Teplá Vltava začíná horkými prameny.. Ale i tak je to pěkné..

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤