Pokračování předchozí části
V posledním pokračování jsem vás nechala stát na náměstí Vittorio Veneto a jednou fotkou ukázala to, proč jsme sem jeli.
Přijměte tedy pozvání do města Matera, které se také nazývá "Kamenné město".
Čtvrt' Sassi, která byla po roce 1952 vystěhována a do které se začíná pomalu vracet život, se dělí na dvě části - Sasso Barisano a Sasso Caveoso.
Naší prohlídku jsme začali, jak už jsem psala v předchozí části, na Piazza Vittorio Veneto, kterému dominuje Palazzo Annunziata (Palác Zvěstování), původně klášter, s jehož výstavbou bylo započato v roce 1735. Roku 1747 se stal domovem ženského dominikánského řádu. Roku 1844 byl přistavěn kostel a v roce 1861 přešel celý klášterní komplex do obecního majetku. Palác se stal sídlem soudu a z části i střední školy. Po zemětřesení roku 1980 byl soud i škola přemístěny do jiných budov ve městě a palác začal chátrat. V roce 1993 došlo k jeho rekonstrukci a po pěti letech, roku 1998, do něj byla umístěna provinční knihovna. Kromě rozsáhlých a významných sbírek knih se může pochlubit i numismatickou sbírkou.
V bývalém kostele je dnes kino.
Palazzo Annunziata
Naproti paláci je velice zajímavá stavba kláštera, který je zasvěcený sv. Dominikovi. Je vybudován v apulsko-románském slohu a jeho počátky se datují do roku 1230. Kostel, který je součástí kláštera, je trojlodní a byl přestavěn v 17. století v barokním slohu. Jeho portál, který zdobí rozetové okno se symbolem dominikánského řádu, si i po přestavbě zachoval románský vzhled.
Kostel a klášter San Domenico
Vedle stojí malá kaple Mater Domini. Tato kaple pochází z roku 1680 a patřila Maltézským rytířům. Má jen jednu lod a kromě terakotového basreliéfu Madony s dítětem jí zdobí plochá věž se zvonicí.
Mater Domini
Z vyhlídky u náměstí jsme byli okouzleni a udělali si obrázek toho, co bychom rádi viděli.
V jedné z uliček jsme si koupili místní specialitu. Koláč plněný mozzarellou a šunkou byl vynikající. Snědli jsme ho sedíc u stolečku před barem, kde jsme ho koupili. Pak už jsme si hodně dlouho nesedli, nepočítám-li sezení v kostelní lavici při výměně baterek do fot'áku. Orientovali jsme se podle mapy a pokračovali horní cestou po Via San Biagio nad údolím kamenných domů.
Pohled na Sassi
Odbočovali jsme na další a další vyhlídky a pak se před nám otevřel pohled na úchvatnou stavbu, kterou byl kostel San Giovanni Batista (Sv. Jan Křtitel), stojící na stejnojmenném náměstí.
San Giovanni Batista
Končila v něm mše takže jsme s několika dalšími turisty počkali, až věřící vyjdou ven a pak vešli. Před vstupem jsem si oblékla košili, kterou jsem si vzala sebou. Od nevpuštění do kostela v San Giovanni Rotondo, když jsme si předtím vystáli dlouhou frontu, si nosím sebou vždycky něco na převlečení. Tedy pokud rovnou nemám na sobě něco, co kryje ramena. Interiér nás ohromil. Byl tu ještě kněz a pár řádových sester a s nimi ještě několik z těch, kteří se účastnili mše.
Hlavní oltář
Kašna a vitrážové okno nad hlavním oltářem
Pod klenbou nezbývá, než se poklonit umu dřívějších stavitelů
Slunce pronikající bočním oknem osvětluje nádheru interiéru
Socha Sv. Jana Křtitele uvnitř kostela
Kostel San Giovanni Batista (Sv. Jan Křtitel) je první sakrální stavbou, která byla postavena vně tehdejších městských hradeb. Na jeho místě stál stál původně kostel Santa Maria Nuova, na jehož základech byl tento kostel postaven. Jeho stavba byla započata roku 1230 a byla dokončena už v roce 1233. Jeho architektura je převážně románská, ale jsou na ní vidět i jiné styly. Je tu patrný arabský vliv na jeho portálech, jsou tu gotické oblouky a čtvercový půdorys svědčí o řeckém vlivu.
Po Tureckém vpádu do Otranta a likvidaci jeho obyvatelstva, o kterém jsem už psala, byl kostel v roce 1480 na dlouhé roky opuštěn. Ke svému původn
ímu účelu se vrátil až v roce 1695.
ímu účelu se vrátil až v roce 1695.
Kvůli čtvercovému půdorysu nemá klasické průčelí, tak jako další kostely. Dominuje mu hlavní portál, jemně zdobený rostlinnými motivy, sloupy a sochami zvířat. Ve výklenku nad vchodem, pod kulatým oknem, je umístěna socha Sv. Jana Křtitele.
Vstupní portál
Výklenek se Sv. Janem Křtitelem nad vstupním portálem
Jeho interiér je trojlodní a je ohraničen osmi sloupy, které jsou zdobené rostlinnými a zvíčecími motivy. V centrální lodi je klenutý strop a do bočních lodí jsou velké průchozí oblouky, tvořící křížovou klenbu.
Poslední pohled na kostel a jde se dál
Po prohlídce jsme vyšli ven. Foukal vítr, což bylo velice příjemné, protože horké jižní slunce se opíralo nejen do staveb ve městě, ale i do nás.
Opět jsme fotili a točili to, co bylo v údolí a nad čím se zvedal kopec s úchvatnou katedrálou.
V uličkách a s nepřehlédnutelnou katedrálou v pozadí
Každý pohled nabízel další zajímavosti
Na střeše a nad střechami
Schody a průhled dolů
Když jsme stáli s mužem, na začátku naší pouti městem, na první vyhlídce na náměstí Vittorio Veneto a dívali se dolů na obydlí, z části vysekaných do skály, domnívala jsem se, že katedrála stojí na jakémsi pokračování toho, kde stojíme a domy Sassi vyplňují jen údolí mezi. Až cestou mi došlo, že domy dole pokračují a katedrála se tyčí na vrcholu uprostřed.
Současně jsem také dospěla k tomu, že procházka městem bude poněkud náročnější.
Katedrála je opravdu nepřehlédnutelná
Objevila jsem zídku, na kterou jsem položila fot'ák
a katedrálu jsem si přiblížila. Když už jsem neměla stativ...
Z jedné z vyhlídek jsme viděli veliký kostel a pokračovali k němu.
Kostel Santa Maria delle Grazie a klášter Sant'Agostino
Cestou ke kostelu, který jsme viděli v dálce, jsme objevili výstavní síň, do které jsme vstoupili a kde si prohlédli fotografie, které tu byly vystavené. Navíc jsme využili i toho, že tu byly záchody. Odnesli jsme si nejen dojmy z krásných fotek, ale i suvenýr v podobě fotek umělce.
Výstavní síň v kameni
Strop ve výstavní síni a kořeny toho, co roste nad ní
Kudy dál?
Po schodech kamenným městem
Střechy domů v pozadí s katedrálou
První kostel, druhý kostel a jeskyně na Murgii
Do některých domů se vrací život
Katedrála z jiného úhlu, pod mrakem
A ted' kudy? Vrchem, nebo sejít po schodech dolů?
Všimli jsme si vyčnívající věže u jedné z vyhlídek. Bylo rozhodnuto. Podle mapy z infocentra by tu měl být další z kostelů.
Vlevo v dálce je náš cíl, ale věž stojí za prozkoumání
Foto ze schodů
Sešli jsme tedy dolů a před námi stál kostel San Pietro Barisano.
San Pietro Barisano
Zaregistrovali jsme, že se do něj platí vstupné. Chvíli jsme stáli před vchodem a zvažovali, zda si koupit vstupenky a vejít dovnitř. Podobně, jako my, tu postávalo víc váhajících. Nikdo dovnitř nešel, všichni si fotili kostel zvenku a pak odcházeli. Nakonec jsme odešli také.
Mohli jsme si koupit společnou vstupenku do dalších dvou kostelů, kde by cena za vstup byla výhodnější.
Ale máme my dva jistotu, že zbylé dva placené kostely najdeme?
Nebo nám dojdou síly a my dál nepůjdeme. Sleva je tu sice poskytována, ale až od 70 let věku. Oba nás to pobavilo, protože ne každý sedmdesátník je natolik zdatný, aby šplhal městem nahoru dolů jako veverka.
San Pietro Barisano je dokonalým příkladem typické architektury Sassi. Jeho portál je vybudován z tufového kamene, zatímco jeho interiér je téměř úplně celý vykopán. Patří k nejstarším kostelům a jeho historie sahá až od roku 1000. Jeho původní název je San Pietro in Veteribus. Původní kostel ve skále byl v roce 1755 rekonstruován a částečně upraven. Zejména však byl vybudován jeho portál, který je vytvořen ze tří částí, aby vyhovovoval tvaru původní svatyně. Je opatřen třemi dveřmi, nad prostředními je zajímavě tvarované okno. Je to jakýsi čtyřlístek, uprostřed něhož je okno čtvercové. Nad bočními vchody jsou okna oválná. Zvonice stojí na přírodním skalním základu. Má tři patra a mezi ní a kostelem stoupají schody na terasu, která je na úrovni jejího druhého patra. Interiér kostela je trojlodní. Při poslední rekonstrukci byla objevena kostnice, která byla zazděná. Díky tomu zde zůstaly zachovány staré fresky.
Zvonice San Pietro Barisano, vlevo nahoře terasa, ze které jsem fotila
San Pietro Barisano
Vracíme se nahoru, je vidět už kostel Santa Maria delle Grazie
Ještě pohled na zvonici a máme před sebou, pro změnu, schody
Pohled ze schodů na katedrálu opět pod mrakem
Po schodech kolem zvonice jsme se znovu vrátili nahoru a pokračovali po Via d'Addozio k již vyhlédnuté mohutné stavbě. Opět jsme fotili a natáčeli. Kromě již mnohokrát focené katedrály to byly i jeskyně na druhém břehu Graviny.
Via d'Addozio
Dokladem toho, že se sem navrací život, jsou i restaurace.
Ceny v nich nejsou rozhodně lidové a hosté? Žádní tu nebyli
Kostel, ke kterému jsme nakonec došli, byl oproti dalším stavbám modernější a vykazoval barokní prvky. Byl součástí konventu Sant'Agostino, který se skládá z kostela Santa Maria delle Grazie, kláštera Sant'Agostino a skalního kostela San Guglielmo da Verceli. Celý komplex je od roku 1988 italskou národní památkou. Klášter byl vybudován mnichy z řádu Ordo Emeritarum sant Augustini (Augustiniánští poustevníci) roku 1592 na starověkém hypogeu San Guglielma da Verceli (Sv. Vilém z Verceli). Kostel byl přistavěn v roce 1594. Roku 1734 byly obě budovy poničeny hrozným zemětřesením. Po jejich obnově se staly sídlem generální kapituly Augustiniánského řádu.
Portál kostela zdobí nad vchodem výklenek se sochou Sv. Augustina. V horní části nad římsou je výklenek se sochou biskupa a na o obou stranách sochy svatých Petra a Pavla. Kostel má půdorys latinského kříže a naprosto netradiční je umístění varhan z roku 1749 nad hlavním oltářem, který je zhotoven z vykládaného mramoru a zdobí jej dřevěný kříž ze 16. století.
Portál kostela Santa Maria delle Grazie
Interiér s hlavním oltářem
Kostel jsme si prohlédli a pak vstoupili do jeho podzemí, kde je kamenná svatyně San Guglielmo da Vercelli. Zdobily jí fresky, z nichž nejvýznamnější je Svatá trojice. Kolem byly vystavené fragmenty soch, sloupů a nějaké úlomky.
Vstup do svatyně San Guglielmo da Vercelli a jedna z fresek - Sv. Silvestr
>
no to je spleť a labyrint uliček! Zlaté kostely s věžemi, ty jsou alespoň zdálky poznatelné
OdpovědětVymazatZaujaly mě stavby vysekané do skály. Všude žili lidé
OdpovědětVymazatZase jsem se u Tebe hezky zahřála a někam si vyjela Vidím, že náš Míša má v Itálii dvojníka Tak díky za zahřátí, to jaro ne a ne tu zimu vyhnat a ujmout se vlády Zdravím z Valašska
OdpovědětVymazatAlenko, to je taková nádhera! Jako by se člověk ocitl o několik set let zpátky, neskutečný! Tvoje obrázky prostě nemají chybu, jeden z nejkrásnějších fotočlánků, jaké jsem kdy viděla. Navštívit tohle místo mě opravdu láká .
OdpovědětVymazat[1]: Souhlasím s tebou, že uličky jsou opravdu labyrint, kde se dá bez problémů zabloudit. My šli po hlavnějších cestách s mapou v ruce, abychom nezakufrovali. A stejně se nám "povedlo" nevidět za roh, kde pokračovala cesta. Kostelní věže a vysoké budovy jsou výhodou při orientaci.
OdpovědětVymazatTo je památek na jednom místě. Bylo na co koukat. Zaujalo mne, že v Itálii nosíš na prohlídky kostelů košili. S dlouhým rukávem? Nebo stačí krátký? Myslela jsem, že je ten zvyk jen někde "hodně daleko od nás".
OdpovědětVymazat[6]: Lotty, tohle je jen část památek.
OdpovědětVymazatVypadá to tam krásně :). S kamarádkou plánujeme, že spolu musíme procestovat Itálii :)...
OdpovědětVymazat[7]: Alenko, děkuji za info. Pomalu se připravuji do Chorvatska. Kostel v místě je.
OdpovědětVymazatKrásná reportáž i fotky Je to hezká vzpomínka na teplo, protože momentálně sice přestaly slejváky ale funí silný studený vítr.
OdpovědětVymazatTy stavby mají opravdu něco do sebe. Ty zvláštní kulturní znaky a celkový nádech. Jsou inspirativní.
OdpovědětVymazatMalebné místo.
OdpovědětVymazatA já toužila po kočičákovi. A jeden tam je! Tímto se omlouvám Itálii, ale kožíšek je kožíšek!
OdpovědětVymazatPřipadá mi, že jste museli chodit spoustu km. Je to nádhera, když máte oba zálibu v historii
OdpovědětVymazatTo mesto na fotkach vypada opravdu středověké...tak nějak si alespoň mesto ve středověku predstavuji...Koukam, že ta zemětřesení ovlivnuji vystavbu už po staletí...i když u nas zas požáry ppznamenaly mnoho hstorickych měst...
OdpovědětVymazat[8]: Nejen vypadá, ke tam opravdu krásně. Doufám, že plány vyjdou a cesta do Itálie se uskuteční.
OdpovědětVymazat[16]: Alenko, díky. Tak obrázky snad přečtu.
OdpovědětVymazat[17]: Určitě ano. Navíc v Chorvatsku se určitě i domluvíš.
OdpovědětVymazatPro turistu je to místo exotické, lákavé, fantastické, zajímavé, ale žít bych tu nemohla. Kámen a kámen natěsnaný na sebe. Obdivuju ti lidi a tak nějak se mi zdá, že i kamenná bude i mentalita lidí, kteří v těch drsných podmínkách žijí. A nebo úplně naopak. Chybí mi zeleň.
OdpovědětVymazat[19]: Místo je opravdu exotické a láká především turisty. Jsme už zvyklí žít v pohodlí a určitém komfortu, takže asi by to v těch kamenných domech nebylo "to pravé ořechové." Nicméně pro turisty a návštěvníky je to úžasný zážitek.
OdpovědětVymazatAlenko, přišla jsem popřát krásné a pohodové Velikonoce Tobě i rodině. ☼
OdpovědětVymazat[21]: Ivo, moc děkuji za milé přání.
OdpovědětVymazat