pátek 29. března 2019

Italský deník - část 7.

Pokračování předchozí části

Neděle 17. června 2018

Sluneční paprsky ozařovaly stromy za apartmánem. Vítr pofukoval a hýbal se záclonou. Povalovala jsem se v posteli a přemýšlela, kolik je asi hodin. Mobil, který si dávám pod polštář a na kterém kontroluji čas, zůstal tentokrát v kuchyni. Hodinky sebou nevozím. Loni jsem udělala výjimku, kdy jsem si je sebou vzala. Po příjezdu jsem je strčila do šuplíku v nočním stolku, abych po dvou dnech zjistila, že se zastavily. Tiše jsem vylezla z ložnice a v kuchyni se podívala na mobil. Bylo krátce před osmou hodinou. Venku opravdu svítilo sluníčko. V noční košili jsem vyšla na terasu, abych se podívala na teploměr. 18°C na slunci. Tedy nic moc.
Na mobilu jsem našla SMS od Marie, která psala, že jsou v pořádku doma.
Zpráva přišla už večer, ale pro bouřku jsem jí neslyšela.

Do deníku jsem zapsala včerejší den

Po snídani se teplota o trošku zvedla, takže jsme se rozhodli, jít na pláž.
Moře bylo po včerejších bouřkách kupodivu klidné a díky chladnějšímu vzduchu se jevilo jako příjemně teplé.
Na pláži bylo jen pár lidí. A to je prosím neděle, to bývají pláže obležené. Z loňských hostů, tu kromě už zmíněných manželů z Pisy s malým Giacomem, nebyl nikdo. Ale třeba se ještě někdo objeví.
Nad Pollinem byly mraky a podle předpovědi by mělo odpoledne zase pršet.
Na pláži jsme vydrželi do dvanácti hodin a pak šli do apartmánu na oběd.
Po něm se mi povedlo usnout s knížkou na terase a byla jsem po probuzení tak zpitomnělá, že mi notnou chvíli trvalo, než mi došlo, kde vlastně jsem.

Obloha se mračila čím dál tím víc, ale i přesto jsme se převlékli do plavek a šli opět na pláž.
Do vody jsme nešli, přišla sama z oblohy. Nejprve jen takový náznak deště, který nám radil: "Koukejte se jít schovat".
A my neposlechli a za chvilku jsme pádili před obrovskými kapicemi do apartmánu.

Převlékla jsem se a pak jsem seděla na židli u vchodových dveří a četla si. Dlouho mi to nevydrželo, déšť sílil a začalo pršet i dovnitř. Okapy vůbec nestačily pojmout množství vody, která padala z oblohy a ty přetékaly Vzala jsem si foťák a šla si to zdokumentovat.

Foceno z okna ...

... ze dveří a z terasy

Je po dešti

Po průtrži mračen zůstaly všude obrovské louže vody. Nedalo mi to a šla jsem si fotit zrcadlení auta. Asi jsem cvok.

Pak se déšť ještě vrátil, ale už nebyl prudký.
Byl to takový ten déšť, který máme, my zahrádkáři, rádi, protože je zalévací.
Navečer vylezlo sluníčko a my se šli podívat k moři.

Tropické zahradě déšť prospěl

Dnes se učitě nebude večer pouštět zavlažovací systém

Brána se zrcadlí v louži

Před rezidencí se zrcadlí v loužích palmy

Bella po dešti

Moře bylo klidné, hladina byla jako zrcadlo. Půlka oblohy nad ním byla blankytná, druhá tmavá a na druhé straně zálivu se blýskalo. Zkoušela jsem blesky fotit, ale ve výsledku jsem měla jen několik záběrů jižní části Tarantského zálivu. Muž, který na rozdíl ode mě, se z plavek nesvlékl, vlezl do moře. Když vylezl ven, prohlásil, že takhle nádherné moře ještě nikdy nezažil. Já ho netestovala na vlastní kůži. Stála jsem na břehu a dívala se do průzračné vody, kdy byly vidět i veliké kameny u břehu v místech, kde bývá vždy voda zkalená. To jsou ty, kvůli kterým je zde doporučováno nosit boty do vody.

Hemingway
aneb stařec a moře

Dnes mi nic neneseš?

="" />
Klidné a čisté moře

Slunce už zase kryjí mraky, přicházející z hor

Smutná Bella

Vrátili jsem se do apartmánu a stihli povečeřet venku na terase, i když do posledních soust nám už zase pršelo.
Znovu nad námi létaly blesky a hřmělo tak, že rezonovala okna. Tak to je ta bouřka, kterou jsem se snažila před několika okamžiky fotit. Přišla se nám ukázat v plné parádě.
Plážové osušky, které byly už notně prosolené, jsem úmyslně nechala na sušáku na terase.
Déšť by z nich mohl vypláchnout nějakou sůl.

Muž večer sledoval v televizi fotbal a já si na jeho notebooku hrála karty.
Když jsem si šla lehnout, venku opět lilo jako z konve.

Pondělí 18. června 2018

Když jsem se ráno po sedmé probudila, svítilo venku slunce. Kapky na rostlinách a louže na terase dokládaly, že ještě před chvílí pršelo. Déšť byl opravdu silný, všude kolem byla spousta nepořádku a louže. Opadané květy a listy z oleandrů, na nerovnostech dlažby nánosy špíny, která byla předtím v rohožích nad terasou.

Při pohledu na sušák mi došlo, že nechat osušky v dešti na terase, byla čirá blbost. Muž tu nechal večer i plavky. Ty jsem vyprala, ale osušky ne. Až uschnou, vyklepu z nich to nejhorší a vypere je až doma pračka. Máme jich sebou dostatek.

Po snídani jsme se vydali k moři. Svítilo sluníčko a my tu vydrželi téměř do dvanácti. Když jsem si všimla, že přijíždí zelinář, vydala jsem se před rezidenci. Nějaké drobné nosíme na pláž stále, protože v malé peněžence míváme i klíč od apartmánu. S taškou zeleniny jsem se vrátila zpátky k lehátku. Koupila jsem opět ta úžasná malá rajčátka, také pár větších a čtyři obří papriky, které měřily kolem 30 cm. Zítra bude lečo, jen musíme koupit nějakou uzeninu. Ostatní máme a český chleba k němu si vyndáme z mrazáku.
Po obědě se obloha začala znovu mračit. Když jsme se dívali na satelitní mapu, podobně to vypadalo i v Řecku.
Muž pak ještě kontroloval poštu a pak mi přečetl titulek ve zprávách: "Cyklóna vylidnila řecké pláže".
"Asi by tam mohli připsat, že i ty kalabrijské", dodal.
Chvíli jsem si četla na terase, manžel se šel natáhnout. Před třetí jsme, i přes mračící se oblohu, šli k moři. Znovu to hrozilo deštěm což dokládaly černé mraky nad Pollinem, ale sluníčko ještě svítilo. Když jsme vlezli do moře, slunce se schovalo za mraky. To byla rychlost, kterou od hor přišly. Chvilku jsme pobyli na lehátkách a pak nás dešťové kapky vyhnaly.
S italský sousedem, který přijel v sobotu a vedle kterého jsme bydleli, jsme se shodli, že je to "brutto tempo" (špatné počasí). V apartmánu jsme si dali sprchu a pak jsme si každý u jednoho okna četli. Sedět u dveří nešlo, pršelo nám dovnitř. Loni jsme měli terasu zastřešenou a navíc pršelo za celou dobu jen dvakrát a velice krátce. Jen jsem si v duchu říkala, jak jsem byla prozíravá, že jsem plážové osušky, včetně těch opakovaně zmoklých, pověsila na šňůru v kuchyni. Sice to moc nezdobí, ale alespoň to uschne.

Když se déšť zmírnil, vydali jsme se do COOPu v Trebisacce na nákup. Chybělo nám pečivo a hlavně jsem chtěla koupit nějaký salám do leča. Dopadlo to jako loni. U pultu měli jen mortadellu, které je do leča škoda a pak různé suché salámy a klobásky. Balení salámů v chlaďáku bylo obrovské, takže jsme opět koupili párky.
Pokud nás někdo pozoroval, myslel si, že jsme cvoci.
Muž při pohledu na balení se zeptal: "Hele a kolik je tam tentokrát procent toho psa?"
A já se začala chechtat a strhla jsem manžela. "Žádné cane, ale carne."
Po nákupu jsme vyšli ven. Už nepršelo, ale vzduch byl jako v prádelně. Horko a dusno. Teploměr před obchodem ukazoval 28°C. Možná tu teplotu trochu zkreslovalo slunce. Párky jsme dali do chladící tašky a zvažovali procházku městem, ale mraky a první dešťové kapky, které se rozpleskávaly na parkovišti, nám jí rozmluvily.
Vrátili jsme se do apartmánu. Uložila jsem párky do lednice a vytáhla hrnek s těstovinnami, které nám zbyly ze včerejšího oběda. Pak jsem uložila zbylý nákup a šla těstoviny ohřát.
Venku jsem otřela stůl, dala na něj příbory a vrátila se dovnitř naservírovat večeři. Muž nesl ven skleničky a vrátil se hned zpět, nejen s nimi, ale i s příbory a se slovy: "Už tam zase ch...e."
Znovu jsem si vzpomněla na výhody loňské terasy.

Po večeři jsme si pustili další DVD s "cimrmany".
Na čtení a hraní karet je v kuchyni při dešti a s plnou šňůrou osušek dost tma.
Já si pak ještě chvíli hrála karty na notebooku a když jsem si šla v půl jedenácté lehnout, muž už spal.

Úterý 19. června 2018

Byla jsem vzhůru už od šesté hodiny. Muž se probudil chvíli po mně. Vstala jsem a šla se podívat, jak je venku.
Obloha nad horami byla azurově modrá a teploměr ukazoval 19°C.
Snad bude konečně hezky.
Z mrazáku jsem vyndala půlku českého chleba, aby byl v poledne k leču. Pak jsem otřela venkovní sušák, na který opět napadala špína z rákosu a na něj rozvěsila osušky. Chybělo jim opravdu jen málo, aby byly suché.

Vyprala jsem plavky ze včerejšího odpoledne. Zůstaly v koupelně, protože je nebylo kam pověsit.
Gaetanno, který šel kolem, se podivoval, že už jsme vzhůru. Je přibližně v našem věku a holt starší lidé už hůř spí.
Tedy jak kdo. Můj muž spí dobře a já mu to občas, dost často, závidím.
Po snídani jsem seděla s deníkem a pak později s knihou na terase.
"Tak co podnikneme?"
"Vyrazíme na nějaký výlet, nebo půjdemem na pláž?"
Nad mořem se začaly objevovat mráčky. I přesto jsme tam šli. Měli jsme pocit, že jsme si toho moře moc neužili.
Byli jsme na pláži první, nepočítám-li Bellu, která vrtěla ocáskem, když nás viděla. Asi holka psí něco čekala. Samozřejme, že se dočkala. Musela jsem jí trochu vynahradit ten včerejšek.

Ranní klidné m
oře

Koupající se sluneční paprsky

Pláž zatím bez lidí

Voda byla zase úžasně čistá a voněla. Připomínalo mi to čerstvě posekanou louku, nebo rozkrojený meloun. Takhle moře vonělo v Guardavalle a na jedné plážičce mezi útesy na jihu Gargana. Vdechovala jsem tu vůni a nemohla se jí nabažit. Když jsem šla před polednem vařit lečo podívala jsem se na oblohu. Byly na ní mraky, ale pluly po obloze poměrně rychle. Snad by pršet nemuselo. Nechali jsme na lehátkách osušky a pod nimi i boty do vody.

Papriky na lečo byly jen čtyři, ale byly tak obrovské, že jsme ho snědli jen polovinu. Máme tedy v záloze další oběd, či večeři. A navíc je lečo mnohem lepší, když se rozleží.
Muž se po obědě díval na internet a pak řekl, že podle předpovědi by mělo mezi druhou a třetí hodinou pršet.
Kolem druhé hodiny obloha opravdu zčernala.
Muž zašel na pláž pro osušky a boty a chvilku po jeho návratu začalo pršet. Ti norští meteorologové s jejich "yr.no" se opět nezmýlili. Déšť netrval dlouho, obloha po něm se vyjasnila, takže jsme se po třetí hodině převlékli do plavek a vyrazili na pláž. Na lehátkách byla ještě voda. Moře bylo krásnější než ráno. Úplně čisté a na rozdíl od dopoledne i klidné. Zaplavali jsme si hodně daleko a pak si vlezli na lehátka. Otevřela jsem si knihu a když mi poněkolikáté klesla víčka, jen jsem jí trochu posunula stranou, položila si hlavu a usnula. Spala jsem asi hodinu a když jsem se probudila, všimla jsem si, že se pláž slušně zalidnila. Šla jsem si zaplavat, abych se po spánku trochu probrala a pak si na lehátku četla do doby, než přišly další mraky a přestalo svítit slunce.
Večer jsme pak konečně, po spoustě deštivých večerů, poseděli na terase. Nejprve s knížkou a pak později s kartami.

Večer konečně bez deště

Večerní tropická zahrada

Spát jsme šli před jedenáctou, rozhodnuti, že zítra pojedeme na výlet, i kdyby trakaře padaly.

Pokračování příště.

1. Takové počasí mne dokáže vytočit tady, natož někde takhle daleko!

2. [1]: Vendy, bylo to na mrtvici, ale … co dělat, když máš zaplacený pobyt a jsi teprve v první polovině. Jedině doufat.

3. Zato tuším, že "zítra" už bude pěkné výletové počasí. Jednou to přece klapnout musí!

4. [3]: Už jsem psala, že počasí bylo více VÝLETNÍ než LETNÍ. Kitty, nech se překvapit.

5. [4]: Budu jedno oko! A posílám pozdrav starci v moři

6. Děkuji za hezké počteníčko a pokoukáníčko.Hezký den.

7. Zase mi bylo Bely líto. Tu vodu z okapu, co máš tak hezky vyfocenou nelapají do sudu na zalévání?Nevím, ale podle toho co píšeš, jste oba dost otužilí. Uvidím, jaký výlet podniknete a jaké asi zase bude liknavé počasí.

8. [5]: Ráda vyřídím. Teď je na zahradě, já byla také na chvíli. V podstatě jsem dnes poprvé hrábla do hlíny. Kvůli chřipce mám zpoždění, tak musím pomalu a postupně dohánět jaro.

9. [6]: Já děkuji za milý komentář a přeji také hezký den.

10. [7]: Mě jí bylo líto každý den.

11. ...v teple domova si spolu s vámi užívám zajímavé dovolené...u nás ani kapka.Teda pokud mi neukapne...maluji byt

12. I ten déšť, může vypadat někdy pěkně. Třeba na těchto fotkách :) Ale sucho je lepší.

13. Alenko, to Tvé zrcadlení je krásné, dobře, že jsi ho tam dala. Bella byla smutná dost, ale vás určitě vždy ráda vidí. A moře? To je krása, úplně se mi vybavily vzpomínky na doby dávné. Jo, moře je super.

14. [11]: Sebastián tam bohužel nebyl.

15. [12]: Hemingway rád zápolí s mokrým živlem.

16. [13]: Ta ať se malování vydaří (nás to čeká také).

17. [14]: Déšť vypadá pěkně, dokonce ho mám ráda, protože se vyčistí vzduch, který pak krásně voní. Ale nesmí to být většinu z dovolené.   Tropická zahrada je krásná a moře také nemá chybu. I proto jsme se tam vrátili.

18. [15]: Děkuji za pochvalu zrcadlení. Mnohem raději bych do článku dala fotky zalité sluncem. Bella si na nás zvykla, trochu jsme jí "korumpovali".

19. Zajímavé, tady jsme se skoro modlili za déšť, a v Itálii...

20. Alenko, fotky nádhera, přidané slovo paráda, ale ta s popiskou Hemingwae vede

21. [21]: Já už jsem psala, že jsem ho měla z toho jihu přitáhnout sem- Ale zase bych třeba zkazila dovolenou někomu tady.

22. To jste měli nyní pěkně na střídačku. kdybych jela takovou dálku a měla tolik deště, tak bych byla hodně rozladěná. Možná bych se i bála, jestli se z moře nepřižene nějaká cunami. Ale to v itálii snad nehrozí.  Moře bylo opravdu krásně čisťounké. Takové pláže mi vždy ukazovali z Řecka. Překvapilo mne, že v Kalábrii mají COOP. Nebo je to jen v nadsázce? Ta paprika je unikátní. opravdu stačí pro dva na lešo.

23. [25]: Počasí bylo, přiznám se, dost hrozné a na Kalábrii opravdu nečekané. Tsunami asi v Itálii nehrozí, zejména na Jońském pobřeží. Na druhé straně, kde jsou sopky jako Vesuv, Stromboli, nebo Etna, by možná k něčemu mohlo dojít, ale je to otázka. Jónské moře je opravdu krásné a čisté, ve srovnání s těmi dalšími. Nadsázka to není, v Trebisacce je opravdu COOP. Takhle velké papriky jsem u nás neviděla a opravdu ty čtyři zakoupené, stačily na dvě jídla pro dva.

24. Po dešti všechno hezky zelené i ta paprika jakoby povyrostla. Deníček je vždycky připravený, jen ho chránit před deštěm.

25. [27]: Po dešti se opravdu vše zazelenalo. ta tropická zahrada je zelená stále, je do ní zaveden závlahový systém a několikrát denně je zavlažována. Paprikám určitě pomohlo k růstu i teplo.

26. Déšť je potřebný, ale o dovolené zrovna moc ne Fotky jsou parádní, ale nej je tropická zahrada a stařec v moři

27. [30]: Déšť  je opravdu potřebný, nevadil by mi ani na dovolené, kdyby občas zepršelo. Ale nesmělo by to být téměř každý den. Tropická zahrada je krásná a stejně krásná byla i rok před tím, kdy se teploty blížily 40°C a za celé tři týdny 1x krátce pršelo.

28. Prekrásne fotografie užila som si ich ako by som tam bola s Vami a asi aj mne sa najviac páčila tá tropická záhrada

29. Takový nečas, příval vody vypadá jako přírodní vodopád.

30. Ty obrovské papriky mne dostaly!

31. [33]: Moc děkuju. Tropická zahrada je opravdu kouzelná. Byla taková i rok předtím, kdy panovaly teploty kolem 40°C a pršelo jen jednou.

32. [34]: Způsobovala to nějaká cyklóna, která se neustále točila na Jónským mořem. Podobný nečas byl v té době i v Řecku. I domácí nám přiznávali, že takovéhle počasí tu v této době ještě nezažili. Gaetano je náš vrstevník, takže už také hodně pamatuje.

33. [35]: Byly opravdu hodně veliké, takové jsem ještě neviděla.

34. Deště jste si teda užili po stařečkovo....