Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

pátek 15. března 2019

Italský deník - část 5.


Pokračování předchozí části



Čtvrtek 14. června 2018 - pokračování

Opustili jsme parkoviště a kolem moderního kostela sv. Bartoloměje se vydali na další cestu.
Znovu jsme stoupali do kopců. Historické centrum Rossana bylo vlevo dole pod námi. Kochali jsme se i dalšími nádhernými výhledy, kdy jsem si z jedoucího auta fotila kopce a občas i průhledy na moře.



Otevřená vrata do semináře.
Tady se v tichu lesa dobře rozjímá

Vystoupali jsme do výšky přes 1000 metrů, do míst, kterým se říká Piana dei Venti, čili Větrná plošina a na chvíli zaparkovali. Podobně jako v kopcích u Plataci jsme si všimli spálených a ohořelých stromů a uvědomili si, že letadla, která loni nabírala několik dní po sobě v zálivu vodu, létala hasit s největší pravděpodobností právě sem.
Spáleniště bylo pořád ještě dost čerstvé a nestačilo zarůst. Jen tráva a jednoleté byliny se objevovaly mezi ohořelými kmeny stromů.

Občas vykouklo sluníčko mezi mraky a ozářilo kousek země


Kalabrijská panoramata

Ohořelé stromy

Tyto stromy přežily, mají jen ohořelé spodky kmenů


Jako by ohořelé stromy žalovaly ...

... většinou na lidskou bezohlednost,
kdy stačí třeba jen jeden odhozený vajgl

Pohled na druhou stranu byl o poznání veselejší

Cesta se klikatila lesy a na jednom místě se rozdvojovala. Navigace nám učila směr vpravo a my začali klesat dolů.

Kopce tu byly hustě porostlé a svěže zelené

Už v Rossanu jsme si všimli studánek, kam si lidé chodili pro vodu, ale tady v lesích jich bylo podstatně víc. U jedné z nich jsme se zastavili. Pokušení napít se bylo silné, ale obava z následků ještě větší.

Navíc mi pramen vyvedený do kmene stromu tak trochu evokoval močícího muže :-D

Pohled skrz zeleň na moře od studánky

Obešla jsem celý prostor u studánky a všimla si nepořádku,
který tu někdo nechal. Tohle prostě nechápu.
Také jsem si všimla mraků nad námi.

Šla jsem kus po pěšině a fotila si moře v dálce

Udělala jsem si pár fotek, odolala vodě ze studánky a pokračovali jsme dál. Asfalt na silnici občas chyběl, někdy byla zasypána hlínou či pískem, který se drolil mezi kořeny stromů nad silnicí. Moc lidí tudy asi nejezdí.
Po více než 17 kilometrech jsme dorazili k cíli. Bylo příjemných 24°C.
Obloha nad námi začala černat.



Celý název památky je Abbazia di Santa Maria del Pátire (Opatství Svaté Marie od Otce). V některých pramenech je nazýváno jen Patire (z řeckého Patèr - Otec), nebo také Patirion, jako vděk jeho zakladateli.

Opatství bylo založeno kolem roku 1095 Bartolomějem ze Simeri. Jeho vybudování finančně podporoval normanský král Roger I. Sicilský a jeho žena Adelaide del Vasto. Prvním opatem se stal Bartoloměj ze Simeri, který dosáhl mírového soužití mezi katolickými a byzantskými mnichy. Roku 1105 mu bylo papežem Paschalisem II. uděleno právo na imunitu před biskupskou jurisdikcí. V normanském období se opatství stalo jedním z nejbohatších klášterů jižní Itálie. Štědrými dary ho podporovali král Roger II., císař Fridrich II. a francouzští králové. Kl
ášter disponoval bohatou knihovnou a scriptoriem, kde mniši pracovali na opisech starověkých rukopisů.
Od patnáctého století začal dlouhý a neúprosný úpadek, tak jako u mnoha dalších klášterů.
V centrální části stojí kostel, kolem kterého jsou pozůstatky původního kláštera.

Prošli jsme celý areál bývalého kláštera a sledovali černající se oblohu. Občas zahřmělo, zvuk v horách byl hodně silný.

Veliké ještěrky byly tmavě zabarvené, ale stejně plaché, jako ty ostatní

Mračí se to, mračí




Bok kostela

Tady je zavřeno

Klášter býval hodně veliký


Něco určitě přijde


Blížíme se ke kostelu

Kůlna, či dřevník mě pobavil

Kostel jsme si nechávali nakonec, kdyby se spustil déšť, máme se kam schovat. Naproti kostelu, pod stromy, stál jakýsi stánek. Byl zavřený a my tudíž nezjistili, zda se v něm prodávají suvenýry, či zda slouží k prodeji občerstvení.

Kostel je opravdu krásný

Kostel zůstává jednou z nejkrásnějších architektonických památek normansko-románského umění.
Je postaven na půdorysu latinsko-normanské baziliky se třemi apsidami, orientovanými na východ. V jeho interiéru jsou k vidění jak jónské, tak i korintské sloupy, které pravděpodobně pocházejí z trosek Thuria (dnešní vykopávky v oblasti Sibari). Je v něm, z části zachovalá, starobylá mozaiková podlaha, pocházející ze 12. století, kterou objednal opat Biagio. Mozaika představuje skutečná i mytologická zvířata. Podobnost se slavnou mozaikou, kterou vytvořil mnich Panteleone v katedrále v Otrantu, je nepřehlédnutelná.

Kostel na chvilku ozářily sluneční paprsky, které pronikly mraky.
Získal hned jinou barvu, byť jen na malou chvilku

Hlavní vchod do kostela byl uzavřen, stejně jako boční na jižní straně. Otevřeno bylo na severní straně a my vstoupili.


Na stěnách kostela jsou umístěna jednotlivá zastavení křížové cesty,
která jsou vytvořena z mramoru

Oltář působí skromným dojmem


Klenuté oblouky mě fascinovaly



Podobné mozaiky jsme viděli v katedrále v Otrantu


Mozaiky jsou ohrazeny. Nejsou na celé ploše podlahy,
kolem nich jsou pozůstatky zajímavých dlažeb


Mozaiky budou i důvodem toho, že je zavřen hlavní vchod





Vyšli jsme ven a pomalu se vraceli k autu. V polovině cesty jsme se pozdravili se starším pánem, který se nás, tak jako mnozí další ptal, odkud jsme. Naší zemi znal, pravděpodobně také kvůli fotbalu, ale pak zmínil i několik našich měst. Pochválili jsme Patire a on si postěžoval na politickou situaci v Itálii. Bylo mu líto, že vláda na Kalábrii kašle. Prý nebýt památek a hlavně turistů, kteří sem jezdí, bylo by to ještě horší, než už to je. Co na to říct? Asi měl pravdu, jih je na tom hůř, než města na severu. Vysoká nezaměstnanost, spousta zanedbaných památek a místa, která vypadají jako z 18. nebo 19. století. Jakoby se tu zastavil čas. A navíc v Římě nebo Benátkách jsme na žebráka, na rozdíl od jihu, nenatrefili. Rozloučili jsme se, popřáli si vzájemně hezký zbytek dne a vydali se k autu.

Déšť nás mine, mraky míří k moři

Poslední pohled na Patire

Obloha byla opravdu černá, ale mraky se posouvaly směrem k moři. Asi dnes nezmokneme. Cestou k pobřeží jsme se ještě zastavili u kapličky, na kterou upozorňovala šipka u Patire.

Sklo u kapličky bylo rozbité a já mohla vyfotit to, co je uvnitř.
Zaujala mě svítilna z PETky, zvenčí bylo světlo z ní modré

Pohledem od kapličky jsme zjistili, že jsme stále docela vysoko

V nákupním centru u Corigliana jsme udělali krátkou zastávku. Koupili jsme si čerstvé pečivo, červenou cibuli a nějaké pití. S nákupem jsme pak pokračovali k našemu dočasnému domovu. Žebráci byli na stejné křižovatce, jako ráno. I tentokrát jsme unikli jejich pozornosti.

Cestou zpět jsem si skrz čelní sklo vyfotila Dolcedorme

Zaparkovali jsme auto, pozdravili se s domácími, kteří se ptali, kde jsme byli. Pochválili jsme Rossano a Patire a bylo vidět, že je to potěšilo. Spadlo pár symbolických kapek. Možná bude pršet. Paní Catherine říkala, že pršet bude až zítra.
Tak se necháme překvapit.

Po večeři jsem vzala foťák a vydala se na pláž. Samozřejmě, že jsem nesla něco malého pro Bellu. Už se mně nebála.

Oleandr vytvarovaný na kmínek

Bella

Fotila jsem si mraky a zaregistrovala, že na druhé straně zálivu u Rossana prší. Celý den se k tomu schylovalo.

Déšť padá na Rossano

Po návratu jsme chvíli hráli karty, ale byla nám tentokrát zima. Po deváté jsme zalezli do apartmánu, kde bylo útulněji a pak šli spát.
V noci mě probudil déšť.
Spíš než déšť to byl hluk vody v odtoku ze střechy. Byl to rachot, protože lilo jako z konve.
Jako kdyby kolem projížděl vlak.


Pokračování příště.



35 komentářů:

  1. Krásné fotografie jak přírody, tak památek. Ten kostel je opravdu skvostný.

    OdpovědětVymazat
  2. Připojuju se k MariiKes.Musí to bát nádherné.Já jsem moře nikdy neviděla a už ani neuvidím.Nojo nedá se nic dělat,žít se musí i bez toho.Krásné dny a děkuji.

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkne fotky i ten kostel... je vidět, že méně znamená více... Škoda toho lesa... Jinak v Itálii se prerozdeje hodně ve prospěch Jihu. Ale to schrabnou různí sizunkove, také Mafie si přijde na své. Takže k potřebným se dostane minimum..

    OdpovědětVymazat
  4. Ali, zrovna jsme dočetli krásný článek - s hospodářem vedle mě. Jednu fotečku bych si vyprosila na tapetu blogu, napíšu ti o ni a doufám, že mi ji propůjčíš. Zase jsem si udělala čas, abych si pročtení užila. Mějte se fajn a těším se na další díly

    OdpovědětVymazat
  5. Ali, zase děkuju za príma výlet po Itálii, bylo to fajn Krásné fotky mě potěšily Měj se príma

    OdpovědětVymazat
  6. Trochu smutně na mne působil ten ohořelý les, pohled na kostel, který je podle mne takový správně skromný. Té Belly mi je také jaksi líto. Ona nemá domov? Vím, že jsi o ní psala, ale asi jsem zapomněla. Víš co obdivuji? Tvoje zápisky v bloku- tu fotku. Takové uspořádané, krasopisné.

    OdpovědětVymazat
  7. Stejný pocit marnosti jsem měla minulý rok a rok předtím v Chorvatsku.

    OdpovědětVymazat
  8. Tak jsem právě dočetla asi tři promeškané články najednou a říkám si, že kdyby jste sbírali kešky, tak máte ze svých cest docela dost úlovků. Zrovna u tohoto krásného kostela jedna je Moc hezky cestujete, docela vám závidím.

    OdpovědětVymazat
  9. Moc krásné fotografie, až na ty ohořelé stromy, je mi vždycky moc líto, když je zeleň, která roste desítky let, během chvíle zničená...

    OdpovědětVymazat
  10. [1]: Majko, moc děkuji za pochvalu. Kostel je opravdu krásný.

    OdpovědětVymazat
  11. [3]: Moc děkuji. Spáleného lesa mi bylo také líto.

    OdpovědětVymazat
  12. [4]: Moc děkuji za pochvalu, která potěší.

    OdpovědětVymazat
  13. [5]: Jsem ráda, že se ti se mnou v Itálii líbilo.

    OdpovědětVymazat
  14. [6]: Z lesa jsem byla také smutná, možná o to víc, že jsem si uvědomila, kam létala v předchozím roce letadla, která nabírala vodu ze zálivu. Ale takových míst je bohužel víc.

    OdpovědětVymazat
  15. [7]: Je mi líto, když něco zahyne a stejný pocit zmaru jsem tam také zažívala.

    OdpovědětVymazat
  16. [8]: Já mám o keškách jen takovou malou povědomost. A to jen díky vnoučkovi mojí bývalé kolegyně, který se tomu věnuje. Na jedno místo, kde je keška, vidím z okna. Dlouho jsem netušila, co tam ta spousta lidí dělá okolo břízy. A ona je i u Patire.

    OdpovědětVymazat
  17. [9]: Děkuji moc. Byly veliké a oproti těm u moře mnohem tmavší.

    OdpovědětVymazat
  18. [10]: Jani, moc děkuji. Těch stromů mi bylo také moc líto. Mám ještě dost fotografií, které jsou smutnější, než tyto.

    OdpovědětVymazat
  19. Alenko, ten tvůj Deník je skutečný poklad, takové krásy, takových zážitků, prostě..., skvělé, žádná nuda! Díky moc.

    OdpovědětVymazat
  20. To jsou panorámata! Úplný sen... proč někdo nechává v krásné ppřírodě nepořádek, to mi také hlava nebere.

    OdpovědětVymazat
  21. Nádherný kláštorný komplex. Mám rada tieto stavby zo surového kameňa- neprečačkané a veľmi jednoduchý interiér. Dávajú priestor nielen na obdiv k staviteľom, ale aj na pohrúženie do seba a malú meditáciu. Veľmi rada som si to aspoň takto virtuálne pozrela

    OdpovědětVymazat
  22. [2]: Komentář jsem vytáhla ze "spamu", proto odpovídám až teď.

    OdpovědětVymazat
  23. [20]: Moc děkuji a jsem rád, že tě moje deníky přilákaly na můj blog.

    OdpovědětVymazat
  24. [21]:Moo děkuji. Panoramata jsou opravdu krásná a naprosto s tebou souhlasím, protože ani já nechápu, že může někdo v přírodě odhazovat odpadky.

    OdpovědětVymazat
  25. [22]: Jsem ráda, že se ti Patire líbilo. Při procházce areálem jsem si představovala, jak to tam asi vypadalo v době rozkvětu kláštera. Ale i to, co zůstalo je nádherným dokladem umu starých stavitelů.

    OdpovědětVymazat
  26. Opravdu jste toho hodně viděli, teď jakoby si to můžeš zopakovat. Jsi dobrá vypravěčka i fotografka. Moc chválím.

    OdpovědětVymazat
  27. Na ty ohořelé stromy je opravdu smutný pohled i ten nepořádek v některých místech připomíná řadu míst u nás. Zajímavý je Chajda s křížem, je to jako poutní kostelík.

    OdpovědětVymazat
  28. [27]: Libuško, moc děkuju za pochvalu.

    OdpovědětVymazat
  29. [28]: Na spoustě míst mi bylo smutno. Ohořelé stromy a nepořádek. Někdy mám pocit, že si jako lidstvo řežeme pod sebou větev, na které sedíme.

    OdpovědětVymazat
  30. Už pod prvních fotek mně připadlo, že se něco žene.

    OdpovědětVymazat
  31. [31]: Itálie se mi vyloženě "zadřela za kůži". I v tom nejzapadlejším koutě se dá narazit na hodně zajímavou památku nebo stavbu. Horší pak je dohledat o ní nějaké informace, což se občas nezdaří. Opatství Patire je naštěstí známé, takže se o něm dá lecos najít.

    OdpovědětVymazat
  32. Tak... A mám Alenko po žížalkách! Dočetla jsem tvoje povídání, protože šestkou jsem začínala.

    OdpovědětVymazat
  33. [33]: Na dalším pokračování se pracuje, ale přiznám se, že lenost nade mnou nějak vítězí.

    OdpovědětVymazat
  34. Tak jako tebe fascinovaly klenuté oblouky, mě dostala mozaika. Je úžasná. No a taky se mi hodně moc líbí oleandr na kmeni. Musí to být nádhera

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤