Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

neděle 18. září 2016

Kostel Panny Marie v Dubí


Čím jsem starší, tím víc se vracím na sever Čech, odkud jsem před spoustou let odešla. Vracím se "con amore", tedy s láskou či s nostalgií do míst, kterými jsem už prošla nebo jimi jen projela a která jsem míjela bez povšimnutí.

Severočeské Dubí nepatřilo k místům s tou nejlepší pověstí a pokud jím člověk projížděl, díval se na více či spíš méně oděné postavy kněžek lásky. Někdo s lítostí, že si ty holky musí tímhle způsobem vydělávat a jiný s odporem, protože je považoval za odpad lidstva. Pamatuji se na zájezd do Lipska na modelářskou výstavu, kam jsem jela jen jako doprovod. Modelařina není moje hobby. Žen v autobuse bylo tak deset procent a když jsme se v pozdním večeru z Lipska vraceli, komentáře mužského osazenstva autobusu byly hodně výživné.

Cestu na Německo z Teplic na Cínovec, či obráceně, jsem projížděla mnohokrát a kostel v kopci jsem zaregistrovala. Připadal mi zajímavý, ale zůstalo jen u toho.

Tedy do letoška.
Při cestě na sever jsme zavítali také do Dubí.
Kousek nad kostelem jsme zaparkovali a vrátili se k hodně pro tuto oblast netypické a zajímavé budově.
Kostel jsme s mužem obešli a já byla uchvácena jeho krásou. Jako by mi něco připomínal. Fotila jsem si jeho průčelí a snažila se pod vysokými stromy najít kus stínu, aby fotografie byly použitelné. Slunce ozařovalo jižní a zadní část budovy.
Obcházeli jsme ho a mě zaujala okna, s jedním či dvěmi sloupky uprostřed, která tak dobře znám z pobytů v Itálii.
"Víš, co mi to připomíná?"
Muž se jen zeptal: "Co?"
"Stavby v Ravenně, nebo v Benátkách".
Něco zamručel. A zatímco já hledala ten nejlepší záběr, lezla do míst, kam se asi nechodí a litovala toho, že jsme proti slunci, muž si četl ceduli před kostelem. Pak na mě zavolal a řekl, at' si to přečtu také.
"Měla jsi s těmi Benátkami pravdu."

Po nejseverněji položené Loretě bych vás ráda seznámila s další zajímavou stavbou.
I tato stavba patří mezi rarity evropského významu, protože se jedná o nejseverněji položenou stavbu benátského typu.


Kostel Neposkvrněného početí Panny Marie, jak zní celý jeho název, byl postaven z iniciativy hraběte Maria Carlose Clary-Aldringena. Na jeho výstavbu byly shromážd'ovány finance z veřejné sbírky a nemalou částkou přispěla i rodina Clary-Aldringenů. Projektu kostela se ujal architekt profesor Akademie výtvarných umění v Benátkách Pietro Bigaglio. Při práci na projektu se nechal inspirovat jedním z kostelů ve své domovině a kostel v Dubí je kopií pozdně gotického benátského kostela Santa Maria dell'Orto (Madonna dell'Orto).
Protože mám ráda srovnání, můžete si prohlédnout, jak vypadá italský originál:

Kostel Santa Maria dell'Orto v Benátkách
Zdroj: Internet

Stavbou kostela byl pověřen teplický stavitel Heinrich Siegmund. Základní kámen byl položen 28. června 1897. Na tuto novogotickou stavbu byl dovážen materiál z Itálie.
Výzdobou interiérů byli pověřeni Max von Loos, teplický architekt a kameník Josef Seiche.
Kostel byl vysvěcen 21. října 1906.

Takto vypadal kostel v roce 1905 před dokočením
Zdroj: Internet
Povšimněte si věže, která před 110 lety měla podstatně vyšší střechu
a podobné věžičky jako průčelí kostela

Trojlodní baziliku s převýšenou střední lodí doplňuje 33 metrů vysoká hranolová věž u boční stěny presbytáře. Má otevřenou zvonici s benátskou římsou a její střechu zdobí dvojitý benátský kříž. Zvon ve věži je dílem zvonaře Rudolfa Pernera a pochází z roku 1925.
Průčelí kostela se skládá z 55 pruhů bílého a červeného mramoru. V ose kostela je portál se sochou Madony a nad ní kulaté okno. Střední i boční část průčelí zdobí sochy světců v nikách. Průčelí je ozdobeno pěti věžičkami.
Délka kostela je 50 metrů a jeho šířka je 17,2 metrů.
Uvnitř kostela je hrobka, v níž od roku 1929 odpočívají členové hraběcí rodiny Clary-Aldringen.
Kostel slouží nejen k církevním účelům, ale pořádají se tu i kulturní akce, jako jsou koncerty či výstavy.

Kostel byl bohužel uzavřen, fotografie mám tedy jen zvenčí.

Přijměte proto pozvání na procházku kolem kostela Panny Marie v Dubí:

Průčelí bylo bohužel ve stínu


Boční vstup do jižní lodi


Kde já tohle okno už viděla?

A nebo tohle? Ta okna jsou mi povědomá

Věž kostela je impozantní

Kostel má spoustu zdobných prvků

Nádherné okno

m>Presbytář, věž a kousek zadní části kostela

Okno z předchozí fotografie v detailu

Pohled na zadní část kostela

Okno v hlavní lodi a velký kříž

Zadní část z druhé strany

Bok severní lodi (ach, to slunce)

Vitrážové okno - i tady mě slunce trochu pozlobilo

Při hledání fotografií interiéru kostela jsem našla totéž okno, které je na předchozí fotografii
Zdroj: Internet - Oficiální stránky Litoměřické diecéze

Boční vchod do severní lodi

Okna na severním boku kostela

Škoda je, že ve stínu nemohly vyniknout barvy průčelí

Průčelí kostela je kouzelné

Sochy svatých v nikách v detailu


Benátský kříž na střeše věže

Mame tu také kliku :-D

Informační panel u kostela

Věž kostela focená z vyhlídky na lázeňském okruhu

Líbil se vám kostel v Dubí?
Mě ano a proto jsem se rozhodla ho ukázat tady na svém blogu.
Je spousta míst, krásných přírodních scenérií a zajímavých staveb, které míjíme bez povšimnutí. A to je škoda.

Tímto článkem se současně zapojuji do dalšího kola soutěže o Nejkrásnější sakrální stavbu na blogu u VendyW.

46 komentářů:

  1. To by jeden neřek, jak může bejt i kostel krásnej. Víš, já na tyhle věci nejsem, ale ty to sděluješ takovou formou a mnohdy i zajímavě okomentuješ fotky, že si to od tebe vždycky ráda přečtu.

    OdpovědětVymazat
  2. Taky pocházím ze severu, konkrétně z Mostu a vůbec jsem netušila, že v Dubí stojí něco tak nádherného! Kostel je opravdu překrásný, až budu mít někdy cestu na sever za rodiči, určitě se k němu vypravím podívat.

    OdpovědětVymazat
  3. Ty sochy v nikách jsou úžasné, pěkně zachovalé.

    OdpovědětVymazat
  4. Je úžasný! Opravdu se asi takový druhý u nás nenajde. A ten poslední pohled z vrchu, to je prostě Itálie jak vyšitá! velmi kvalitní a troufám si říct že i vítězný příspěvek do Sakrálek

    OdpovědětVymazat
  5. Taky nejsem na sakrální stavby, ale tato mě okouzlila. Je to nejen obrázky, ale i tvým osobitým výkladem. Za tento článek ti tleskám, líbil se mi celý a moc! U Wendy budeš mít velkou šanci

    OdpovědětVymazat
  6. Má rodná krajina :) Sice jsem Č

    OdpovědětVymazat
  7. [7]: Sice jsem v Čechy neviděla ještě ani zdaleka celé, ale souhlasím s tím, že Sever Čech je jedním z nejhezčích míst u nás.

    OdpovědětVymazat
  8. [1]: Moc děkuji. Je spousta krásných staveb a nejen kostelů, které si zaslouží, aby se o nich vědělo.

    OdpovědětVymazat
  9. Opravdu skvost. Skoro bych nevěřila, že je to u nás. Ale jak píšeš, podobnost s italskými stavbami není náhodná.

    OdpovědětVymazat
  10. [10]: Majko, děkuji. Já si pro změnu prohlédla kostel a Štramberk u tebe. Obávám se, že to dopadne podobně, jako u tebe s Krušnými horami.

    OdpovědětVymazat
  11. Skutecne jako v Benátkách(to jsem si totiz myslela,kdyz jsem jenom videla fotky a jeste necetla .Nádherný kostel a to v Dubí,neuveritelné.....ale kdyz Casanova pusobil v Duchcove,proc by nemohl být takový kostel v Dubí?Díky za prekrásnou reportáz

    OdpovědětVymazat
  12. Rozhodně nejsem přes architekturu, ale některé záběry mi přišli spíš pravoslavné než římskokatolické...

    OdpovědětVymazat
  13. [13]:přišly - soráč za chybu

    OdpovědětVymazat
  14. Pěkný kostel. Připomíná mi to tak trochu Chorvatsko, Itálii pro naše končiny řekla bych že netypické.

    OdpovědětVymazat
  15. Páni to je ale nádhera. Vůbec jsem netušila, že něco tak krásného, velkého a přitom tak jemného máme v naší malé zemičce

    OdpovědětVymazat
  16. Škoda, že je pro mě Dubí tak z ruky, protože tak krásné místo bych ráda navštívila. Má kostely moc ráda, přestože věřící nejsem. Myslím, že v sobě odráží tu lásku, kterou do nich věřící vkládají.

    OdpovědětVymazat
  17. To jsi udělala moc dobře, že jsi věnovala takovému skvostu článek na blogu. Jsem jen kousek odtud, ale ani nevím, že taková nádhera je tak blízko. Nedávno jsme jeli přes Dubí z návštěvy u vnučky v Teplicích. Ale jinak jsem tam nikdy nebyla a vidím, že je to chyba.

    OdpovědětVymazat
  18. Nádherný kostel a hodně povedené fotky. Díky za to! Dubí se má určitě čím pochlubit a je jen škoda, že při vyslovení jeho názvu, se většině vybaví něco úplně jiného   

    OdpovědětVymazat
  19. [12]: Já zažívala podobný pocit, když jsem stála na boku kostela a přemýšlela, odkud ta okna znám. V Benátkách jsem kdysi byla, ale kostel, který se stal předobrazem tohoto, jsem neviděla. Jako "každý správný turista" jsem navštívila Piazza San Marco se stejnojmenným kostelem, Palazzo Ducale, Ponte dei Sospiri, Ponte di Rialto, Kostel St.Maria della Salute a pak se toulala uličkami a vnímala tu fantastickou atmosféru města. Snad se tam ještě někdy vrátím a zkusím najít Chiesa Madonna dell'Orte.

    OdpovědětVymazat
  20. [18]: Libuško, možná jsem ti dala tip na krátký výlet, až zase pojedete za vnučkou. Je to nenáročný výlet, kostel nemůžete minout, je kousek od hlavního tahu na Cínovec. Kousek nad ním jsou Tereziny lázně.

    OdpovědětVymazat
  21. [20]: Evi, kostel je opravdu krásný a neobvyklý.

    OdpovědětVymazat
  22. Copak bych asi na toto měla napsat...mám to za rohem, byla jsem tam párkrát, kdysi mě tam poprvé políbil můj milý a kdysi tam moje dcera naprosto cizímu pánovi řekla tatínku...před jeho ženou a mým přítelem...velice prekérní situace...takže za mě, krása, kde jsem se já nikdy nenudila     

    OdpovědětVymazat
  23. Hodně zajímavé místo a ukázka perfektí. Zase vím něco nového o místě, kde jsem zatím ještě nebyl.

    OdpovědětVymazat
  24. Páne jo, opět krásné fotky a reportáž, díky!

    OdpovědětVymazat
  25. [23]: Vidím, že máš na toto místo krásné a i humorné vzpomínky. Nojo, dětičky - ty nás někdy dokáží překvapit.

    OdpovědětVymazat
  26. Prekrásna stavba - mne priečelie v prvom momente pripomenulo skôr synagógu v maurskom štýle. U nás sú kostoly iné skôr barokové, vždy som unesená viac strohými českými kostolmi. Vďaka za reportáž

    OdpovědětVymazat
  27. Páni, to je neuvěřitelná stavba - krásná a impozantní! Díky ti za krásné obrázky .

    OdpovědětVymazat
  28. Alenko, věř nebo nevěř, vracela jsem se k nadpisu několikrát a říkal si. Není to omyl, taková nádhera a my ji máme zde u nás? Opravdu, moc krásná stavba a také doprovodné slovo.

    OdpovědětVymazat
  29. Malý kousek od našeho bydliště, ale nikdy jsme tam nebyli. Díky za seznámení. Třeba se tam za rok podívám.

    OdpovědětVymazat
  30. Nádhera! V Dubí jsem nikdy nebyla, asi se tam budeme muset podívat. Pěkné fotky a zajímavé komentáře.   

    OdpovědětVymazat
  31. To je opravdová nádhera ... my objíždíme hodně kostely a hrady na jihu Čech, možná bychom mohli zabrousit někdy i severněji

    OdpovědětVymazat
  32. [27]: Kostel je opravdu kouzelný a pro naši zem hodně netypický. V pátek jsem navštívila další dost netypickou stavbu, tak jí příležitostně představím. I já děkuji.

    OdpovědětVymazat
  33. Páni, řekla bych, že jsme v Itálii, Ali!

    OdpovědětVymazat
  34. Kostel je opravdu nádherný a vůbec nezaostává za italským originálem, sochy jsou stejné krásné a fasáda také. A věž trochu připomíná Campanillu z nám. sv. Marka v Benátkách.

    OdpovědětVymazat
  35. [34]: Kostel opravdu evokuje Itálii. Díky, nebo spíš kvůli soutěži u VendyW jsem se přistihla, že fotím památky a jejich detaily, které bych za normálních okolností nefotila. U minulého článku jsem se do Lorety v Rumburku vracela naprosto promyšleně, článek jsem měla téměř hotový a chyběly mi právě ty pomyslné detaily.

    OdpovědětVymazat
  36. Ten kostel je fakt úžasný: Líbí se mi kombinace barev na fasádě je zdobný, jak kdyby prošel rukami krajkářky, prostě nádhera. Jen mi k němu moc neladí ta hranatá věž umístěná bokem, ale to je jen nepodstatný detail a krásný dojem z kostela to nekazí.

    OdpovědětVymazat
  37. [36]: Je to fajn, Ali, skrze fotky blogových kamarádů a kamarádek se podíváme do míst, kam se těžko dostaneme fyzicky.   

    OdpovědětVymazat
  38. [37]: Kostel je postaven v benátském stylu a v Itálii bývají věže (zvonice) většinou samostatné stavby, někdy i notný kus od kostela (třeba přes ulici). Tady je spojen prostřednictvím presbytáře. Ale krásný je, to máš pravdu.

    OdpovědětVymazat
  39. Alenko, to ti ještě musím napsat. Včera, jak jsme jeli do toho Německa, jak dnes píši na blogu, tak jsem se o tom kostele zmínila a dcera s jejím přítelem mi řekli, že pojedeme okolo, jeli pomalu a aspoň letmo jsem tu krásu viděla. Určitě bych ji chtěla vidět zblízka, tak uvidíme.

    OdpovědětVymazat
  40. [40]: Libuško, tak to jsem ráda, že jsi kostel alespoň takto viděla.

    OdpovědětVymazat
  41. Děkuji moc za propagaci našeho, někdy neprávem zatracovaného severu. Teplice jsou mé rodné město, na Moldavě jsem prožila rané dětství a teď v DC se dozvídám o takových skvostech. Určitě při nejbližší příležitosti navštívím.

    OdpovědětVymazat
  42. [42]: Jsem moc ráda, že jsem svým článkem mohla připomenout místo, které mnozí z nás míjí.

    OdpovědětVymazat
  43. Krásná stavba,skvěle nafocená a parádně popsaná! Pro mě jasný vítěz u VendyW   

    OdpovědětVymazat
  44. [44]: Moc děkuji za pochvalu, jsem ráda, že se kostel líbí a že jsem ho mohla představit.

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤