Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

středa 22. února 2023

Italský deník 2022 - 4. část

Pokračování předchozí části 


Neděle 5. června 2022

Probudila jsem se chvilku před sedmou hodinou. Byl to ode mě výkon. Po hodně dlouhé době jsem spala déle, než obvyklých pět hodin. Když se probudil manžel, uvařila jsem po ranní hygieně kávu a posnídali jsme. Jak jinak, než bábovku. Transport přežila v pohodě. 


Pohled z okna ložnice

Po snídani jsme se vypravili k moři. Podle propozic měla být pláž vzdálená 300 metrů. Domnívali jsme se, že ta, na které budeme relaxovat, leží proti silničce, odbočující k rezidenci z Lungomare. Naše domněnka byla lichá. Tato pláž patřila k hotelu Pizzomunno, který stál za zdí, lemující z jedné strany uličku. Nahoře na zdi byla spousta polodivokých koček a dokonce i koťata. Kontejnery vedle zdi byly velkým lákadlem a navíc na zemi byly i misky. Lidé jim tam chodili přilepšovat. 


Kočky na zdi

Pokračovali jsme tedy na další pláž a tam se zeptali plavčíka, kde je pláž Castello. Chvíli přemýšlel a pak nás poslal směrem k historickému centru Vieste. Potom trochu znejistěl, zapnul si na mobilu data a poslal nás na jih. Směr chůze jsme si pro jistotu ještě ověřili dotazem u plážového baru na další pláži. Dostalo se nám ujištění, že je to „prossima spiaggia“, tedy ta následující. U plážového baru jsme předložili lístek, který nám dala paní domácí a plavčík nás doprovodil k deštníku, který otevřel a popřál nám hezký den. Deštník a lehátka v první řadě jsme měli naposledy v roce 2009. 

Moře bylo čisté a vonělo jako čerstvě pokosená tráva. Bylo hodně mělké, stačilo se prohřívat a voda byla tudíž příjemně teplá. Pokud jsme si chtěli zaplavat, museli jsme chodit vodou poměrně daleko a když jsme nabyli dojmu, že už se tu plavat dá, po několika tempech to opět nešlo. Písečná duna se táhla na obě strany. Teprve za ní se dalo plavat. Další duna byla ještě kus dál od břehu, ale za ní už byly bójky, označující plavební dráhu pro lodě a loďky. Na to, že byla neděle, navíc krásné počasí, tu bylo hodně málo lidí. Na třech lehátkách vedle nás si mezitím rozložila ležení parta Italů s malými i většími dětmi. Prohodili jsme s nimi několik zdvořilostních frází a dozvěděli se, že bydlí ve stejné rezidenci. Na pláži jsme vydrželi do půl dvanácté a pak se vydali zpátky, do dočasného domova. Avizovaných 300 metrů to tedy rozhodně nebylo. Tedy pokud v propozicích nebyla uváděna vzdálenost vzdušnou čarou. Podle krokoměru v chytrých hodinkách to bylo něco málo přes kilometr.

Až později jsme se dozvěděli, že se původně chodilo na pláž z rezidence přes zahradu té sousední. Patřila bratrovi pana domácího a když se nepohodli, bratr zavřel bránu. Východ ze zahrady byl přímo proti vchodu na pláž. Údaj o 300 metrech však v nabídkách cestovních kanceláří zůstal. Stejně tak i zavřená brána. Domácí opakovaně nabízeli, že nás budou na pláž vozit, kdykoli si o to řekneme. Nabídka odvozu visela i na recepci.

V apartmánu jsme si dali sprchu a já pak udělala první oběd. Po něm jsem si sedla na terasu a zapisovala do deníku předchozí den. Dokud si ještě vše pamatuji. Ve stínu terasy bylo příjemně, i když bylo dusno. Oleandry, které všude kolem kvetly, krásně voněly. 



Obloha hrozila bouřkou, ale pak se to vybralo a bylo opět azuro. Ve tři jsme šli znovu k moři a vydrželi tu lenošit až do šesté hodiny. Napadlo mně, že můžeme jít zpátky po mořském břehu a zkrátit si cestu přes pláž hotelu Pizzomunno. Bylo to mnohem příjemnější, než cesta po chodníku.


Po večeři jsme seděli na terase a hráli karty. Vůbec se mi nedařilo a když se na nás přišel opět podívat Iro a po něm za chvíli dorazil i kocour, byl důvod karty položit. Strašně nerada prohrávám. :-) Ve finále pak přišla i malá Sofia z vedlejšího apartmánu. Byla to taková malá treperenda s kouzelným úsměvem a nádhernými vlasy. Zvědavá, jako správná ženská. Byla ve věku naší Bětušky, jen o dva měsíce starší. Za chvilku jí odvolala maminka, která se omlouvala, že nás Sofia zdržuje. Ujistila jsem jí, že nezdržuje, že jsme na děti zvyklí. Pak nastalo u sousedů mytí hlavy, které se Sofii asi moc nelíbilo. Přišla se nám pak ještě ukázat v šatech a s maminkou opět vyrazily do centra. 

Kolem nás hřmělo a honily se blesky, ale bouřka šla někudy bokem. Svěží vzduch však potvrzoval, že někde zapršelo. Po tom dusném dni to bylo vítané osvěžení. Kolem jedenácté jsme šli spát. Usnula jsem okamžitě. Za hodinu mně probudila bouřka. Chvilku jsem poslouchala dopadající kapky deště a  burácení hromů. Vylezla jsem z postele a sušák s osuškami a plavkami jsem z terasy přetáhla do kuchyně. Pro jistotu. Manžel spal jako dudek a vůbec nezaregistroval, že stěhuji věci z terasy.


Pokračování příště.



42 komentářů:

  1. Alenko,příjemné čtení před spaním.Jako bych tam byla.Tu vůni moře cítím až sem,zasnila jsem se.
    Když jsme byli naposledy v Itálii s mladými měli jsme to také dost daleko na pláž.Naštěstí všude byla zeleň a tak jsme nechodili
    na prudkém slunci.Už se těším na pokračování.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, moc děkuji a jsem ráda, že jsem mohla přispět k příjemnému usínání.
      My bohužel chodili z větší části sluncem rozpálenou cestou. Jediný kousek stínu byl v "kočičí uličce", kde naproti zdi bylo pár stromů. Naučili jsme se pak chodit místo po chodníku, kde se opíralo slunce, po břehu moře, kde to bylo příjemné. Tam už to slunce tolik nevadilo.
      Měj hezké dny. 🍀

      Vymazat
  2. Moc hezky se to, Ali, čte, tak dovolenkově. Bábovka je jistě světlým bodem, který nastartuje a ta "překvapení" v udaných vzdálenostech, bohužel, bývají dost častá. Ono je rozdíl jít 300 m nebo přes kilometr.
    V takovém pošmourném počasí se dovolenkové vzpomínky zvlášť příjemně čtou. Díky a na pokračování zase přijdu. 😉 Hezké dny "postního období" přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moc děkuji a jsem ráda, že se to hezky dovolenkově četlo. S těmi vzdálenostmi, které jsou mnohdy jiné, už jsme se smířili. Patří to ke koloritu jihu. 😄
      Přeji hezké dny.

      Vymazat
  3. Alenko, ty oleandry nemají chybu. My jsme bouřku ve Vieste prožili v hospůdce, kde brugádničila krásná Češka z Olomouce a pan majitel nám po zjištění, že jsme s kolegyní Češky přinesl k objednanému ještě nějaké dobroty na jeho účet. Těším se na pokračování....Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc děkuji. Oleandry byly opravdu krásné. Jenže já tentokrát fotila nějak málo. Byly dny, kdy jsem nevytáhla foťák.
      Bouřky na Garganu umí být pěkně divoké. Za ty roky jsme jich tu pár zažili.
      Muselo to být milé, že jste se setkali ve Vieste s krajankou a navíc, že se pan majitel zachoval takhle báječně. Oni Italové jsou srdeční a vstřícní. Je to jeden z důvodů, proč se tam vracíme.
      Měj hezké dny. 🍀

      Vymazat
  4. Alenko, moře, pláž, oleandry - dnes to vypadá zase na pěkně šedivý den a tak krásně se na tvé fotky kouká a sní u nich... Ach!
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, moc děkuji. Byla to šťastná volba, že jsem si deník nechala na zimní měsíce. Už to praktikuji spoustu let, zejména, když je venku nehezky. To se pak na to dívá člověk s radostí a těší se na léto.
      Měj hezké dny.🍀

      Vymazat
  5. Alenko, hezké dovolenkové čtení, máš to perfektně zdokumentované. Pojedete letos zase ? Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, moc děkuji za pochvalu. V červnu opět vyrážíme na tři týdny, snad se do té doby nic nepřihodí.
      Měj prima dny. 🍀

      Vymazat
  6. Skvělá reportáž. Navnadí nás na léto. To mělké moře mi připomnělo Balaton, kde jsme se zastavili s autobusem do Jugoslávie na půl hodiny. Všichni se vrhli do jezera a šli a šli a šli a voda stále do půl lýtek. Divili jsme se, že po Balatonu plují lodi. 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, moc děkuji. Na Garganu je podobných míst s mělkým mořem a dunami v něm sousta. Když jsme se v roce 2005 plavili lodí na Tremitské ostrovy, bavila jsem se s francouzským kapitánem a říkala mu, že je asi problém v některých místech plout. Tehdy mi řekl, že v Nice, odkud pocházel, je takhle mělké moře až 4 km, že tam se opravdu plout nedá. Balaton je na tom podobně-
      Měj hezké dny. 🍀

      Vymazat
  7. Krásně se na Tvoji reportáž dívá. Krásné fotky a čte se to krásně !
    Dík a těším se na pokračování !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moc děkuji a jsem ráda, že se ti deník líbí. Na pokračování pracuji průběžně.
      Měj hezké dny. 🍀

      Vymazat
  8. Alenko, opět jsem si ráda v deníčku početla a pokochala se pohledem na to kouzelné moře. Letos bychom také k moři měli vyrazit, máme zamluvenou dovolenou v Řecku, tak snad to vyjde. Už teď se těším. Měj se hezky, pá 😀😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, moc děkuji. Jsem ráda, že se ti s námi v Itálii líbilo.
      Máme objednanou a půlky zaplacenou, jak jinak, Itálii. Opět na tři týdny. Snad se do té doby nic nestane. Ale už se také těším.
      Měj prima dny. 🍀

      Vymazat
  9. No zajimave, my na prosoektecheli vzdalenost 300 metru, ve skutecnosti ale 600 metru do prudkeho kopce...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Honzo, my si už na tohle za ty roky zvykli. V Gallipoli jsme se dívali z hotelu na moře a pláž byla vzdálená 2 km. Tehdy jsme využívali dopravu od hotelu a zpět. Jen jednou jsme to zkusili jít pěšky. Ale bylo to po silnici s poměrně hustým provozem. Hotelový bus jezdil co půl hodiny, jen o siestě měl pauzu.

      Vymazat
  10. Vidím že Itálie je tvoje srdcovka! 🥰
    Těch 300 metrů bývá někdy (často) myšleno vzdušnou čarou . Také se nám stalo že z okna bylo vidět moře a pak se tam šlo kilometr.
    Jestli bude letos červen jako vloni, užijete si sluníčka a tepla až moc!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, je to opravdu naše srdcovka. Nejen kvůli spoustě památek, krásné přírodě a moři, ale hlavně kvůli lidem, díky kterým se tam cítíme moc dobře. V porovnání s Chorvatskem, kam jsme mnohokrát zavítali, je to jako nebe a dudy.
      Vzdušnou čarou to těm 300 metrům odpovídalo a kdyby se chodilo přes vedlejší rezidenci, bylo tomu také tak.
      Doufám, že se červen vydaří. Tentokrát jedeme do Veneto. Byli jsme tam v roce 2019 na týden a moc se nám tam líbilo. Týden byl málo na poznání širšího okolí. Ráda bych se znovu podívala třeba do Ravenny a určitě si opět nenecháme ujít návštěvu Benátek.
      Měj hezké dny. 🍀

      Vymazat
  11. Zdravím vás a konečně jsem se rozhodla osvěžit se tvým italským mořským povídáním. Užila jsem si to, i fotky mě potěšily. Už se těším na pokračování ve tvém podání ;-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kitty, moc děkuju a za pozdravy oba děkujeme. 🍀💓Jsem ráda, že ses mohla osvěžit a slibuju, že pokračování bude.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  12. Alenko to je moc hezké vzpomínání na krásnou dovolenou. Fotky jsou moc krásné děkuji za nahlédnutí do krásných, teplých dní...navíc u moře, kde jsem nikdy nebyla. Ale nevadí...tady je také krásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, moc děkuju.🍀 Máš pravdu v tom, že u nás je také krásně a je spousta míst, která rozhodně stojí za návštěvu.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  13. Alenko, hezká reportáž a pěkné fotky. Ty oleandry jsou nádherné. Měj pohodovou sobotu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, moc děkuji 🍀 a jsem ráda za pochvalu.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  14. Alenko, dík za pokračovaní dovolenkového seriálu. U nás padá sníh s deštěm. Tak se u Tebe podívám na pěkné léto. Ach, ach ty krásné oleandry. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, moc děkuji.🍀 U nás to bylo s počasím podobné, jako u vás. Prostřednictvím fotek můžu přinést závan léta.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  15. Moc ráda si přečtu tyhle zprávy z deníku a zavzpomínám na naše dovolenkování. Loni jsme byli v Benátkách a zavítali taky na pláž, a vím, že to byla dálka, než jsme na tu veřejnou došli. Zkoušeli jsme si to zkrátit a vzít to k jedné soukromé, ale přišli na nás a museli jsme dál. Naštěstí jsme mohli právě po pláži a nemuseli po chodníku u silnice. Jinak nás tam zarazilo množství mušliček, to byla nádhera. Hezké dny, Alenko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, moc děkuji za milý komentář. 🍀 Soukromé pláže si plavčíci hlídají a pustí tam jen ty, kteří si zaplatí. Naštěstí se po břehu dá procházet přes jakoukoliv pláž. Je to určitě mnohem příjemnější, než chodit po rozpáleném chodníku. Ve Vieste bylo veřejných pláží několik, kdybychom neměli zajištěný plážový servis na soukromé, měli bychom to blíž. 😀
      Letos budeme relaxovat na veřejné pláži.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  16. Alenko, konečně se mně podařilo napsat sem komentář. V poslední době mě komentování hodně zlobí, netuším proč. Mám ráda tvé deníky a o Itálii zvlášť. Moc dobře se to čte. Těším se na pokračování.
    Pěkný večer. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, moc děkuji. Mám také občas problém s vložením komentáře. Jsem ráda, že se ti deníky líbí. Na pokračování průběžně pracuji.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  17. Ty oleandry jsou nádherný. Ty bych chtěla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, mám jich doma přibližně 40. Každý má cedulku, odkud pochází. První, kterého mám déle, než manžela, je z vysokoškolské menzy na Albertově. Jeden z tržnice v Holešovicích, další ze zahradnictví Petro v Mělníku. Některé jsou z hobby marketů, jako je Obi a Baumax. A ty další byly přivezeny jako větvička z Itálie a Chorvatska. Každý podzim řeším "nerudovskou otázku" a schodiště se mění v bush. Kvetou, ale nikdy tak krásně, jako v místech, kde jsou domovem.

      Vymazat
  18. Hraní karet se snadno propadne, kdysi jsme jezdívali na celé prázdniny s malými dětmi k rodičům manželky tam jsme hrávali často až do ranních hodin kanastu. A pak jsme byli ještě rozrušeni, že to nedopadlo podle představ a někdo to svou "hloupostí" zavinil :).

    Pláže s mělkou vodou do daleka nepotěší, ale u hluboké vody zase po všech filmech typu Čelisti a mnoha videím na YouTube s útoky žraloků se zase cítím nesvůj, u vody jsme však byli zcela výjimečně, většinou se schovávám ve stínu, aby si nespálil pokožku, mnohem raději cestuji po velkých městech, kde je plno památek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Miloši, nás doma nenapadne žolíky vytáhnout. Kanastu jsem se nikdy nenaučila. Ale na dovolené hrajeme pravidelně a zapisujeme si výsledky. A to už hodně dlouho.😀
      Nám ta mělká pláž až tak nevadila, už jsme se s podobnými při našich cestách setkali. Zejména na Garganu je mělkých pláží většina. Když plavu, raději nemyslím, co tam může být kromě mně. Relax trávíme ve stínu plážového deštníku, ale i tak se občas "zadaří" si připálit kousek kůže. Velká města je lepší navštěvovat zjara, nebo na podzim. Vzpomínám si na procházku Florencií při 38°C, která byla víc za trest než pro radost. Vyhledávali jsme stín a navštěvovali zejména interiéry kostelů.
      Na letošek máme naplánováno méně lenošení a více procházek po městech.

      Vymazat
  19. Milá Alenko, jsem moc ráda, že jsem se konečně dostala k přečtení vašeho Italského deníku. 🙂
    Mrzí mě, že jsem u vás pár dní nebyla - bohužel mě zlobil internet, který vypadával. Věřím, že problém s připojením je vyřešený. Děkuji za zajímavé čtení i krásné fotky a těším se na pokračování.
    Hezký den. 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikolko, moc děkuji za milý komentář.🍀 Občasné problémy s internetem máme taky, takže vím, co to obnáší. Většinou se to děje po té, co zaplatíme provozovateli na další čtvrtletí. To vědí, že nás mají jisté. 😀
      Přeji hezké dny

      A navrhuji coby starší tykání.💓🍀

      Vymazat
    2. Dobře, pokud to nevadí. 🙂

      Náš problém byl jinde - po první plánované odstavce kvůli údržbě, nešel, během druhé šel všude krom mého počítače, takže k tomu můžu napsat jen to, že kdyby mi nepomohl bratranec, sama bych si nepomohla. Teď jen doufám, že se to nebude opakovat.

      Vymazat
  20. Do vody jste to tedy měli na můj vkus trochu dál...

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤