Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

úterý 31. ledna 2023

Italský deník 2022 - 1. část

Přípravy, aneb co přecházelo.

Bylo to v prosinci 2019, kdy jsme si zajistili ubytování v Itálii, kdy jsme uhradili zálohu a kdy jsme se v podstatě začali těšit. Cestovní smlouvu jsme dali do obálky a tu jsme pak položili pod vánoční stromek. Už jsme ve věku, kdy téměř vše máme a kdy jsou pro nás zážitky opravdovým dárkem. Zprávy, které přicházely z Číny, nás nechávaly v klidu. Vždyť je to přeci tak daleko. Letopočet se přehoupl a situace v Evropě se začala horšit. Největší problém se tehdy vyskytl v naší milované Itálii. Denně jsem sledovala stránky RAI, abych byla v obraze a pevně doufala, že se to všechno přežene a do léta to bude za námi. Mýlila jsem se. Ta neznámá hrozba přišla i k nám a začala si vybírat krutou daň. Následovaly restrikce a obavy z neznámého. Doma jsme přemýšleli nad tím, zda se vůbec bude moci cestovat. A to v době, kdy se u nás uzavíraly obce ve snaze zabránit šíření infekce. Bylo to těžké rozhodování a čas byl proti nám. Měli jsme ještě týden na to, abychom smlouvu o ubytování zrušili a přišli jen o 10% ceny. Pak už to rušení bude podstatně dražší. 

Smlouvu jsme zrušili a částku, o kterou jsme přišli, jsme pomyslně věnovali cestovní kanceláři jako příspěvek na to, aby vydrželi a svým způsobem i přežili.

Zůstali jsme doma. Léto jsme trávili po výletech s vnoučaty, nebo sami. Takových, jako my, byla v té době většina.

V prosinci 2020 jsme tentokrát nic neplánovali, nic nezajišťovali. V nejistotě a při stále trvajících restrikcích nás to ani nenapadlo. Zůstali jsme opět doma. Léto bylo podobné, jako to předchozí. Občas jsem si prohlížela fotky z našich pobytů v Itálii a přemýšlela, zda se tam ještě někdy podíváme.

Další rok byl za námi a my opět  v prosinci, tentokrát 2021, nic neplánovali. Snažila jsem se dát hlavně do kupy po opravdu hnusném průběhu covidu, který mě na tři týdny upoutal na lůžko a který mi sebral hodně sil. Bojovala jsem s následky long covidu, chodila po doktorech, kteří mi svorně říkali, že čas je tentokrát lepším lékařem, než celé konzilium.

Před Velikonocemi přišel email od Veroniky a Francesca s nabídkou na ubytování. Byli jsme u nich v Kalábrii dvakrát. Začali jsme zvažovat, že bychom se opět vypravili na cesty. Po Velikonocích jsme se definitivně rozhodli, že to zkusíme. Navíc mi bylo moudrými MUDry doporučeno, že pobyt u moře mi jen prospěje.

„Nebylo by něco blíž?“, zeptal se manžel. Přeci jen téměř dva tisíce kilometrů tam a dva zpátky je velká porce, navíc, když já neřídím.

„A co takhle Gargano?“ Byli jsme tam už několikrát. Objevili jsme nabídku ubytování ve Vieste za velice slušnou cenu. Jeden telefonát do Brna s dotazem a za půl hodiny jsme měli podepsanou a emailem odeslanou smlouvu. Maně jsem si vzpomněla, jak jsme kdysi začátkem roku, po infarktu, který jsem v podstatě přechodila a kdy mi doktoři konečně dovolili cestovat, sháněli ubytování. Tři týdny vcelku? Naprosto vyloučeno. A teď, po covidu, bez jakýchkoliv problémů. Navíc si cestovní kancelář na nás pamatovala, byli jsme s nimi sice naposledy v roce 2018, ale jako bonus nám ještě odečetla 10% z ceny za ubytování. Bylo vidno, že se lidi opravdu ještě bojí cestovat. V Itálii tou dobou ještě panovala spousta omezení, u nás už bylo mnohem volněji. No co? Maximálně si necháme udělat před odjezdem PCR test.

Začali jsme se těšit.

V půlce května dostal muž podruhé covid. Na rozdíl od delty, kdy mu nic nebylo, tentokrát to bylo zlé. Horečky téměř 40°C a byl rád, že může ležet. Naštěstí omikron trvá jen týden. Mně nebylo nic, ale kvůli němu jsem se dobrovolně izolovala. Co kdyby. Dcera nám nechávala nákup přede dveřmi. Chodila jsem jen na zahradu, kdy nikdo nebyl doma a vstupní dveře do domu otevírala pouze klíčem, abych se nedotýkala kliky. Možná jsme si vyměnili role a já tím prošla bezpříznakově, možná jsem měla už od listopadu vybráno. Po týdnu muž vstal z postele. A já si vzpomínala, kdy naposledy ulehl s nemocí. To ještě byly děti malé.

Začali jsme s přípravami a balením věcí. Za ty roky to už máme natrénované.


Voucher na ubytování přišel týden před plánovaným odjezdem.

Svou středomořskou květenu jsem na zahradě uspořádala do jakýchsi shluků, aby s tím dcera a snacha měly co nejméně práce při zalévání. Začínaly zrát jahody a já doufala, že si je budou mladí sklízet.

Od 1. června Itálie zrušila většinu proticovidových opatření, zůstala jen povinnost nošení respirátorů v hromadné dopravě a na hromadných akcích. Ufff! Nemusíme na testy.


Věci na tři týdny a na dvojí přenocování ve stanu byly připraveny na podestě.

Upekla jsem bábovku, muž má rád sladké. 

Ve čtvrtek 2. června jsem šla spát brzy. Většina věcí už byla v autě, ráno jen zbývalo dát jídlo do cestovní ledničky a pak se vydat vstříc dobrodružství. Tentokrát už podevatenácté. :-)

Pokračování příště.



46 komentářů:

  1. Alenko, s chutí jsem se začetla a s chutí bych se do tvé bábovky zakousla! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc děkuji. 💓🍀 Recept na bábovku jsem si přinesla z domova, pekla jí babička i maminka.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  2. Alenko, mám ráda tvé cestopisy. Těším se na pokračování. Nám se podařilo vyjet oba covidové roky, ale do poslední chvíle nebylo nic jasné - trochu bojovka!
    Moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, moc děkuji. 💓🍀 Pokračování se po chvilkách věnuji, sešit je načmáraný, že se občas domýšlím, co jsem tam vlastně napsala. My dva roky opravdu nikde venku nebyli, nic neplánovali a cestovali po vlastech českých.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  3. Alenko,krásné čtení až na ten covid.Připomnělo mi to naše balení na cesty,já to miluji.Bohužel v Itálii jsme byli naposledy v roce 2015.Když to čtu hned bych se někam v létě rozjela.Manžel bohužel nesnáší horko a já už jdu v jeho šlépějích.Museli bychom dříve ráda bych se k moři ještě
    podívala.
    Měj se hezky a těším se na pokračování

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, moc děkuji.🍀💓 Covid je opravdu svinstvo. Přiznám se , že balení moc nemiluju, ale pokud se někam vydáváme, je to nutnost. Mám v počítači seznam, který průběžně aktualizuju a před balením si ho pokaždé vytisknu a pak jen odškrtávám položky. A moje, dnes už dospělé děti, se tomu seznamu vždycky smály. A teď už ho mají také. V sobotu odlétají do Egypta a když jsem ráno vypravovala děti do školy, seznam byl na stole.
      Mně zatím horko nevadí, hůř jsem ho snášela, když jsem byla mladší.
      Budu ti moc držet pěsti, aby ses do Itálie, nebo kamkoliv k moři, ještě podívala. Spousta míst je v provozu už od května, kdy taková horka ještě nepanují.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  4. Tak to už se těším, jak si budu prohlížet fotky a číst vaše zážitky.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moc děkuju a hlásím, že na pokračování pracuju. 🍀💓
      Měj prima dny.

      Vymazat
  5. Taky se těším na pokračování. My jsme v covidových letech a vlastně i loni zůstali v ČR a ani jsme moc nelitovali (nemáme rádi vedro, takže nás vlastně moře ani extra neláká, navíc jsem si ho trochu kompenzovala výběrem hotelu s bazénem :D)
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, moc děkuji.🍀💓 Kdyby se nám loni na Velikonoce neozvali přátelé z Kalábrie, asi bychom i ten loňský rok trávili v Čechách. Bylo to takové rychlé rozhodnutí, kdy jsme to zkusili a ono to na první pokus vyšlo. Z předchozích let jsme měli zkušenosti, že sehnat ubytování na tři týdny vcelku lze v prosinci a maximálně v první polovině ledna. A ejhle, ono to vyšlo ve druhé půlce dubna. :-)
      Vedro nám nevadí, moře nám dělá dobře. A navíc Itálie je naše srdeční záležitost a my měli absťák.
      Měj prima dny.

      Vymazat
  6. Celé dva kovidové roky jsme přežili bez nákazy, chytlo to jen dceru, malou a zeťáka. Toho taky dvakrát. Anebo jsme byli bezpříznakoví, čert ví. Ale kvůli těm dvěma letům jsem vloni nestihla jediný adventní výlet protože se po nich zaprášilo dřív než jsem si vůbec stačila vybrat. Takže snad letos už to vyjde. Co asi nebude, normální zájezd, protože v nabídce cestovky moc novinek není a taky tam není moc zájezdů které by mne lákaly jet napodruhé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, nás to neminulo. Covid jsme měli všichni, včetně dětí a vnoučat. Já měla hnusný průběh, dcera po třetí vakcíně taky hnusný průběh a stejně tak i muž, který byl v té době také potřetí očkován. Zeť odolával hodně dlouho, létalo to kolem něj v práci, kdy tam místo dvaceti lidí zůstali v pěti. Nakonec ho měl taky dvakrát.
      Poznávacích zájezdů od různých cestovek je poměrně hodně, ale po těch dvou blbých letech je po nich hlad a je to vše brzy prodané. Budu ti držet pěsti, abys na nějaký hezký zájezd narazila.
      Měj hezké dny. 🍀💓

      Vymazat
  7. Alenko, měli jsme podobné trampoty s cestováním a covidem. O to víc jsme si loňskou Sardinii užili.
    Těším se na pokračování. Měj se hezky. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, ony se ty trampoty asi nevyhnuly spoustě lidí. Důležité je, že nakonec vše klaplo a my si to cestování mohli užít.
      Sardinie stále patří k místům, které jsme v Itálii ještě neviděli. Máme toho už procestovaného hodně.
      Měj hezké dny. 💓🍀

      Vymazat
  8. Ahoj Alenko, zdravím. Já jsem ráda, že jses navrátila na blog a bude i táta, já mu vždycky Tvoje příspěvky četla. Taky se těším na pokračování, Lenka.
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, moc děkuju za milý komentář. 💓🍀
      Měj prima dny.

      Vymazat
  9. Tyhle články mi chyběly, takže se těším na pokračování. 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikolko, moc děkuju za komentář a budu se snažit, aby pokračování bylo co nejdříve.
      Hezké a pohodové dny🍀💓

      Vymazat
  10. Alenko, těším se na další pokračování a jsem ráda, že jsi zase tady. Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, moc děkuju.🍀💓 Na pokračování už pracuju.
      Měj prima dny.

      Vymazat
  11. Alenko, také mám docela problém po čase přečíst vlastní poznámky, protože písmo mám teď děsivé. Každopádně doufám, že ty to svoje zvládneš a já už se budu těšit na další pokračování. My máme letos po dlouhé době zajištěnou dovolenou na Korfu, tak jenom doufám, že to konečně vyjde. Měj se hezky, pá 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, moc děkuju za komentář. 💓🍀 Já tentokrát měla čtverečkovaný sešit a tenkou propisku. Čmárala jsem jako kocour a dostávám se do situace, kdy to po sobě nemohu vůbec přečíst.
      Moc držím palce a věřím, že se dovolená na Korfu vydaří. ✊🍀
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  12. Ali, takové příspěvky moc ráda čtu. Máš to hezky přehledně popsáno, což může být v mnohém i inspirací případným zájemcům o cestování. Cestovatelským deníkem připomínáš dvojici H+Z, no však vy jste také dva. 👍👍
    Těším se na pokračování a zdravím. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moc děkuju za milý komentář. 💓🍀 Já svůj blog založila v podstatě proto, abych seznámila čtenáře se zajímavými turistickými cíly. Pak se to nějak rozšířilo o další témata.
      A teď mi došlo, že jsem opět prošvihla narozeniny blogu. První článek jsem publikovala před více než 13 roky, v lednu 2010.
      Na H+Z zdaleka nemám, ale pobavilo mě to.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  13. Alenkooo, už se moc těším na pokračování... ☺ Krásné dny přeji, Peťka ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peťko, moc děkuj. 🍀💓 Na pokračování pracuji.
      Přeji moc hezké dny.

      Vymazat
  14. My jsme si v dobe nejtvrdsich kovodovych opatreni vyrazili.do Italie na Lido di Jesolo (2030) pres Milan ...Opravdu to byla docela sila...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Honzo, to my zůstali hezky sedět doma. Nechtěli jsme nic riskovat a navíc v Itálii bylo tou dobou hodně omezení.
      Doufám, že když jste byli v Lido di Jesolo, že jste navštívili Benátky. 😀

      Vymazat
  15. Alenko, teď jsem četla, že tě odradila cena knihy, nedivím se. Na Knihobotu mají epopej taky, cena je lepší. Tak kdyby náhodou... https://knihobot.cz/g/605120
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, moc děkuju za odkaz. Každopádně se mi bude hodit určitě někdy příště. Včera jsem zjistila, že knihu si koupili mladí, taklže si jí od nich vypůjčím.

      Vymazat
  16. Hurá na cesty po tak dlouhé době. Jsem ráda, že jste covid zvládli, že už i svět trochu pookřál a jakoby si užívá normálu. My jsme se nechali očkovat a i když jsme občas kašlali,tak bez horeček a vždy negativní. Na dovolené jsme byly v naší republice a letos se chystáme na zájezd na Šumavu za vlky a pak na týden do Kutné Hory. Máte hodně zavazadel, ale auto to uveze a nic vám nebude chybět. Pá

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, dala jsem si pauzu. Psala jsem o tom v prvním letošním článku. My jsme také očkovaní. Poprvé jsme covid dostali po dvou dávkách, muž ho pak měl znovu po třetí vakcíně. Loni v říjnu jsme si nechali dát čtvrtou, ta prý by měla účinkovat proti novým mutacím omikronu.
      Výběh vlků na Šumavě je moc hezký, ideální je ho navštívit, když je sníh, to jsou vlci báječně vidět. My tam byli koncem dubna, nejprve jsme je neviděli a až když jsme se vraceli zpátky, ukázali se v plné parádě. Jsou asi také dost zvědaví. Směrem z Kvildy na Horskou Kvildu je po pravé straně výběh jelenů a výběh rysů. Stojí také za návštěvu. Šumava je naše srdeční záležitost.
      Kutná Hora je klenot, který rozhodně stojí za návštěvu. Možná už bude otevřen i kostel sv. Jakuba, rekonstruují už ho dlouho.

      Zavazadel máme pokaždé hodně, jezdíme na tři týdny a na přenocování taháme stan, lehátka a židličky. Auto to opravdu uveze. 😀
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  17. Vija
    Těším se na pokračování, ráda čtu tvé deníky z cest. Měj pohodovou neděli. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vijo, moc děkuji a hlásím, že na pokračování pracuji.🍀
      Měj hezké a pohodové dny.

      Vymazat
  18. Covidové období s námi hodně zacvičilo, celá rodina jsme jím prošli v tom nejhorším období, kdy každý den zemřelo 200 i víc lidí, řada plánovaných cest odpadla, přežili jsme ale a to je hlavní.
    Snad se už neobjeví nová smrtelná mutace.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Covid s námi opravdu hodně zacvičil. My jím prošli na přelomu října a listopadu 2021, kdy tu byla delta a opravdu odcházelo hodně lidí. Neteř, která pracuje na urgentu ve Vinohradské nemocnici, byla tehdy už potřetí "převelena" na covidárium a říkala, že to bylo to nejhnusnější, co zažila, protože umírali i mladí. Měli jsme kliku v tom, že se v té době začaly podávat monoklonální protilátky. Dostali jsme je s mužem oba, i když on byl tehdy bez příznaků. V květnu měl omikron a to byl po třetím očkování. Přežili jsme. Bohužel ne každý to zvládl, přišla jsem o sestřenici a několik kamarádů.
      Musíme doufat, že už se nic tak ohavného neobjeví.🙏

      Vymazat
  19. Alenko těší mě že zas jezdíte do Itálie , na protější straně u Jadranu jsem byla nejníže v regionu Marche, tam se mi moc líbilo . Můžete třeba zkusit příště , je to ještě blíž než Gargano 😊
    Blog jsem strašně zanedbala, snad se polepším , ostatní občas pročítám.
    Covid jsme měli taky, naštěstí s mírným průběhem . Moc zdravím a těším se na pokračování !

    OdpovědětVymazat
  20. Pardon, nevšimla jsem si že píšu jako anonym, jsem Růžena z Itálie 😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Růženko, moc děkuju za komentář. Už máme od prosince objednaný a částečně zaplacený pobyt, tentokrát ve Veneto, přesněji v Rosolina Mare. Byli jsme tam na týden na "last minute" v červnu 2019 a líbilo se nám tam. Tentokrát si pobyt protáhneme a naplánujeme si více výletů. Před těmi čtyřmi roky jsme toho zvládli navštívit docela hodně. 😀
      Přes Marche jsme projížděli mnohokrát.
      Měj hezké dny. 🍀💓

      Vymazat
  21. Alenko, ani nevíš, jak moc mi tvoje italské deníky chyběly! :) Těším se na pokračování!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, moc děkuji za komentář. 💓🍀 Na pokračování pracuji, postupně přepisuji rukou psaný deník do počítače.
      Měj prima dny.

      Vymazat
  22. Jů, moc se těším na pročítání tvých zážitků z Itálie. Byla jsi v benátkách? My tam letos poletíme poprvé a na vlastní pěst. Jsem zvědavá, jak se budeme domlouvat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, jsem ráda, že se ti naše italské putování líbí. V Benátkách jsem byla několikrát, je to moje srdeční záležitost. Letos jsou znovu v plánu, už jen proto, že budeme v Benátsku (Veneto). Doufám jen, že je stále ještě v provozu lodní linka z Chioggie, kterou jsme tam byli naposledy v roce 2019. Připluli jsme do samotného centra k Piazza San Marco.
      Loni jsme omylem dojeli před letiště.😀
      Neboj se, že se nedomluvíš. Italové jsou komunikativní a srdeční lidé.
      Měj prima dny.

      Vymazat
  23. Mám zpožděni, ale o to víc se těším na další část.

    OdpovědětVymazat
  24. Ahoj, nebo dobrý den, můžu mít dotaz? Jak jste se takhle do té Itálie dostali a kde jste na to vzali? Mi přijde, že to musí stát dost peněz, ne? Děláme s manželem třeba investice do dluhopisů ale pořád to není tak, že bychom se prostě mohli sbalit a odjet. Samozřejmě bychom tam mohli i pracovat, ale jako pořád pracujete s českým klientem v Itálii.

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤