Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

středa 10. června 2020

Vydra

Opět jsem se ponořila do svého fotoarchivu a pozvu vás na jedno z nejkrásnějších, ale současně nejnavštěvovanějších míst Šumavy a tím je Povydří. 



Řeka Vydra vzniká soutokem několika potoků. Od pramene, který je v nadmořské výšce 1215 m, je nazývána Luzenským potokem. Pramení na severozápadním svahu Luzného v Hraniční slati. Po soutoku s Březnickým potokem dostává jméno Modravský potok. Po soutoku s Roklanským a Filipohuťským potokem, nedaleko Modravy, vzniká řeka Vydra. Jméno jí dal častý výskyt vydry říční. Od pramene protéká širokým mělkým údolím, pod Březníkem se údolí zužuje a řeka dostává spád, podobný obraz je pak vidět i v Modravské kotlině. U Antýglu se sklon řeky ještě více zvětšuje. Kaňonovité údolí se zařezává hlouběji a svahy jsou příkřejší. Koryto řeky je zaneseno žulovými a rulovými balvany a řeka přes ně stéká prudkými peřejemi a kaskádami. K soutoku s Křemelnou u Čeňkovy Pily se sklon řeky zmenšuje. 



Mezi Antýglem a Čeňkovou Pilou je řeka nesplavná a proto tu byla kdysi vybudována silnička pro potřeby dřevařů. 
A po té vede Naučná stezka Povydří. Je celá v I. zóně Národního parku Šumava. Její délka je 7,4 kilometrů.
Návštěvník prochází kolem všudypřítomného zvuku hučící divoké řeky. 
Obří žulové a rulové balvany v korytu řeky jsou omleté působením prudce tekoucí vody. V některých obrovitých balvanech voda vymlela malými oblázky prohlubně naplněné vodou, říká se jim obří hrnce. Voda, jako by se v nich stále vařila. Okolní stráně jsou plné kamení. Na několika místech jsou kamenná moře, nebo skalní masivy či zalesněné svahy.

Přijměte tedy pozvání na procházku z Antýglu na Čeňkovu Pilu. Fotografie vznikly v srpnu roku 2016 a v dubnu 2019. Jsou označeny datem roku, ve kterém byly pořízeny.


 Na Čeňkově Pile, kde jsme při loňské návštěvě nechali zaparkované auto

 Pohled z okna autobusu při stoupání na Srní

 Cyklisté sem nesmějí, ale ... 
zákaz většinou moc nerespektují


 Jedny z prvních pohledů na divokou řeku

 Pohled od řeky

 Letní kvetení v podobě vrbky úzkolisté

 Devětsil bílý vykvétá z jara


 V letních měsících je v korytě Vydry o poznání méně vody,
 než zjara, kdy její tok mohutní díky tání sněhu

Jsme v I. zóně národního parku, takže nechat na místě





 Při naší poslední návštěvě 17. dubna 2019 byla po ránu zima, teploměr ukazoval 2°C.
Na místech, kam nedopadají sluneční paprsky, byly ještě zbytky sněhu

 V I. zóně parku se většinou netěží, stromy umírají ve stoje.
Cestou je několik podobných míst k osvěžení




Po dvou kilometrech od Antýglu narazíte na Klostermannův most, který je dlouhý 30 metrů a byl vybudován v roce 2012, kdy nahradil původní lávku vedoucí k bývalé Hálkově chatě. Její pozůstatky jsou zhruba 100 metrů po proudu. Pokračováním z mostu po žluté se můžete dostat na Hrádky. 
Z pravé strany přitéká Popelný potok, na němž jsou zajímavé vodopády.



 Při pohledu z Klostermannova mostu je vidět rozdíl v množství vody




 Žula a rula a mezi nimi protéká řeka

 Pozůstatky Hálkovy chaty







 Kaňon řeky je hluboký, občas jsou vidět i skalní masivy nad ním











 Nejen pohled na řeku je zajímavý



Popelný potok

Vodopád na Popelném potoce v roce 2016 a 2019

O kilometr dál je Turnerova chata. Je jediná, která je v I. zóně NP. Kromě restaurace, prodejny suvenýrů a záchodů, nabízí také ubytování. Stylová roubená stavba z konce třicátých let 20. století je zachovalá v původní podobě.
Velkou atrakcí v letních měsících je výběh s živou vydrou, jde o Vydrýska známého z dětských večerníčků. Kromě toho se v jejím okolí prochází mainské mývalí kočky.
Nedaleko Turnerovy chaty přitéká zprava Zhůřský potok.







Zhůřský potok - opět srovnání let 2016 a 2019 



Babočka paví oko


Kamenné moře






Ukázka jarní květeny - Devětsil bílý, podběl lékařský, blatouch bahenní a sasanka hajní

Babočka paví oko na devětsilu


Obří balvan




Kořeny stromů na kamenech

Zde si můžete poslechnout, jak řeka "řve"





V dolní části už tok Vydry není tak prudký




Můžete se občerstvit, můžete si hrát....

Téměř před cílem můžete na druhém břehu vidět malou vodní elektrárnu Vydra. 
Je napájena Vydrou, ale tak trochu oklikou. Tím, že část řeky od Antýglu nebyla splavná a vytěžené dřevo bylo protřeba dopravit k pile, byl nad spádem Vydry vybudován Vchynicko-tetovský plavební kanál. K jeho realizaci došlo v letech 1799 - 1801 podle návrhu ing. Josefa Rosenauera. Kanál začíná 2 km za Modravou. Vydra byla v těchto místech přehrazena jezem s hradlovým mostem, který zabraňoval pronikání dřeva do nesplavného úseku. První 2 km kanál vede podle Vydry a u Antýglu se stáčí k Rokytě, kopíruje vrstevnice Oblíku a Spáleného vrchu nad Srním. Původně pokračoval dál do Křemelné. Ve 30. letech minulého století byl přestavěn a jeho závěrečná fáze svedena do betonového potrubí a nádrže vybudované na Sedle. Odtud voda padá potrubím se spádem 235 m na lopatky Francisovy turbíny elektrárny Vydra a vrací se zpátky do koryta Vydry. V elektrárně je krom infocentra také expozice Šumavské energie. Elektrárna je chráněnou památkou. 


Vodní elektrárna Vydra


Zde se voda Vydry vrací zpět po té, co tekla Vchynicko-tetovským kanálem
 a pak pomohla roztočit Francisovu turbínu

Kořeny stromu

Vydra pak pokračuje ve svém toku zhruba 600 metrů na Čeňkovu Pilu, kde se do ní vlévá Křemelná a spolu pak vytváří zlatonosnou Otavu. 

Na Čeňkově pile



Soutok Vydry a Křemelné

Zlatonosná Otava

A tady naše cesta končí. 
Naučná stezka Povydří byla vyhlášena 24. července 1987. 
Ten krásný žulový balvan, který jsem nesla v batohu, jsem sebrala už v roce 1984, takže nemohu být popotahována. 
Takto jsem kdysi Vydru namalovala. 

51 komentářů:

  1. Alenko,právě jsem se dívala na seriál Policie Modrava se záznamu a nyní u tebe opět nádherná Šumava ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, moc děkuji. 💕👍 Já se na ten seriál dívám taky a vracím se na známá místa.

      Vymazat
  2. Pamatuji že školních výletu, cest z rodiči I turistiky.. Pěkne fotky... Ta vydra je zřejmé jediná v povodí Vydry...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Honzo, kdo jednou zavítá, buď vzpomíná, nebo se vrací. 👍 Moc děkuji za pochvalu fotek a k té vydře... Vydrýsek na Turnerově chatě při naší návštěvě nebyl. Možná se jen někde skrýval.

      Vymazat
  3. Krásná porovnání řeky z různých let, skvělé fotografie. V Čechách je tak krásně. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, moc děkuju. 👍💕 A souhlasím s tím, že u nás je opravdu krásně.

      Vymazat
  4. I my jsme se poprvé prošli údolím Vydry v srpnu 2016. Možná jsme se tam potkali.🤔😉😃 Další rok jsme stejně jako vy dojeli autem na Čeňkárnu a pokračovali busem k Antýglu. Na jaře, když řekou protéká mnohem víc vody, to musí být ještě krásnější. Ráda jsem si cestu s tebou znovu prošla.😊
    Přeji příjemný večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Emi, je to klidně možné. Byli jsme tam 11. srpna 2016, datum si pamatuji, neb v ten den má syn narozeniny. Cesta z Antýglu dolů na Čeňkárnu je pohodlnější. Loňské jaro mě překvapilo nejen kvůli množství vody, ale i květinám, které tam v létě už nejsou. Za celou dobu jsme také nikoho nepotkali, pokud nepočítám auto, které jelo od Turnerovy chaty. I ta byla zavřená. Takže celé Povydří v podstatě patřilo jen nám. 😊💕
      Byla jsem ti ráda průvodcem a přeji hezké dny

      Vymazat
    2. A my tam byli 25. 8. 2016. Minuli jsme se jen o pár dní.😉😊
      Přeji dobrou a klidnou noc.😊

      Vymazat
  5. Alenko, Vydra je kouzelná a půvabná. Zatím o ní sním ... moc děkuji za procházku.
    Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, moc děkuji. 💕 Třeba to někdy vyjde a na Šumavu zavítáš. Procházku Povydřím mohu jen doporučit.

      Vymazat
  6. Alenko,nádherný příspěvek,precizně vypracovaný.Šumava je nádherná a takové říčky,jako na tvých fotografiích mám ráda.Já zatím Šumavu obdivuji v seriálu Policie Modrava.Díky,že jsi nás seznámila s takovou krásou.
    Hezký večer





    ,jako Vydra mám ráda.Já obdivuji občas Šumavu v seriálu Policie Modrava.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, moc děkuji. 💕 S výběrem fotek bylo dost práce, zejména, když jsem dávala k sobě srovnání mezi jednotlivými roky. A do toho mi klekl počítač.
      Šumava je opravdu nádherná. Vracím se tam od roku 1982 a stále objevuji něco nového. Trochu se některá místa zkomercializovala vybudováním infocenter a s tím spojenými placenými parkovišti. Inspirací byl Bavorský národní park, který slušně vydělává. Na jednu stranu je to dobře, na tu druhou se z klidných a tichých míst staly mnohdy přelidněné cíle.
      Na seriál Policie Modrava se dívám také. I když hned od počátku vím, jak díl dopadne, kochám se tou krásnou přírodou a vzpomínám.
      Měj krásné dny

      Vymazat
  7. Krásné fotky a pro mne krásná vzpomínk V r.1995 jsme prošli s tehdy čtyřletou vnučkou cestu podél Vydry. Vody bylo v létě málo a děda s vnučkou poskakovali po kamenech a já na cestičce trnula. Už tehdy tu chodilo lidí jak po Václaváku. Hanako

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji. 💕 Souhlasím s tím, že v letní sezóně je tu opravdu lidí jako na Václaváku. Totéž je i na podzim. V zimě tu bývá běžecká stopa a je krásné projet si místa, kterými se v létě chodí, na běžkách. Jaro mě překvapilo. Byli jsme tam úplně sami, možná proto, že byl všední den a ráno byla pěkná kosa.

      Vymazat
  8. Alenko, díky za nálož krásných šumavských fotek. Připomněly mi naši dávnou dovolenou. Mám vodu v krajině moc ráda, zvláště tu tekoucí a Vydra je mimořádně krásná a fotogenická řeka s romantickou atmsférou...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, moc děkuji za milá slova. 💕 Je mi potěšením připomenout dávnou dovolenou. Vydra je opravdu fotogenická a to v každém ročním období.

      Vymazat
  9. Alenko, díky za připomenutí té krásy. Už jsem tam dlouho nebyla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, moc děkuji za milá slova. 💕 Třeba ještě někdy zavítáš.

      Vymazat
  10. Alenko, děkuji za krásnou reportáž, úžasné fotky! Ta srovnání ti musela dát práci, ale je to velmi zajímavé. Na Atýglu jsem byla jako malá, letos mělo být repete, které bohužel nevyšlo. Moc se mi líbí i tvůj obraz.
    Přeji hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko moc děkuji za pochvalná slova. 💕 Přiznám se, že mi to práci dalo, navíc, když se ještě počítač rozhodl, že se mnou nebude komunikovat. Repete ti bohužel nevyšlo. My měli být touhle dobou v Itálii, ale jak říká můj muž: "Plány jsou od toho, aby se měnily".
      Děkuji též za pochvalu obrazu.
      Přeji krásné dny.

      Vymazat
  11. Šumava je krásná, kdysi jsem byla jako dítě na Boubíně, pamatuji si ledovou vodu v potůčku, který tam tekl.
    Líbí se mi porovnání Tvých fotografií, ráda bych se na Šumavu někdy podívala. A líbí se mi obrázek, který jsi malovala.
    Měj krásné dny. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, Šumava je opravdu krásná. Voda tam je všude ledová. My jezdívali celé roky do Horní Vltavice (pod Boubín), kde protékala Teplá Vltava. Teplá byla jen podle názvu. 😊 Moc děkuji za milá slova a jsem ráda, že se ti líbí srovnávací fotky a obrázek.
      Měj krásné dny

      Vymazat
  12. Tak jsem si udělala prostřednictvím Tvých fotek kráásnýý výlet. Nikdy jsem na Šumavě nebyla, takže jsem v duchu šlapala a dívala se o stošest.
    Perfektní reportáž!!!
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani moc děkuji a jsem potěšena, že jsem ti mohla být průvodkyní po místech, která neznáš. 👍💕 Výlet se zdařil a tebe alespoň nebolely nohy.
      Měj hezké dny

      Vymazat
  13. Ach ta Šumava. Pro mne dětství...., zasuté vzpomínky ožívají s tvými šumavskými vstupy. kéž by se mi ještě někdy podařilo na Šumavu zavítat. Krásné fotky. Divokou Vydru jsem vždy obdivovala. znám ji i za deštivého počasí. Šumava je drsná, ale k srdci přiroste. Hezký den.

    OdpovědětVymazat
  14. Majko, moc děkuju. 👍💕 Šumava je drsná, ale současně krásná. Také jsme zažili Vydru v dešti a dokonce i v kroupách. A když na Šumavě začne pršet, tak prší a prší.
    Jsem moc ráda, že jsem ti mohla připomenout vzpomínky a věřím, že coby zdatná cestovatelka určitě někdy zavítáš zpět.
    Měj hezký den.

    OdpovědětVymazat
  15. Tvůj obrázek tuhle skvělou exkurzi krásně zakončil :).
    Ty kameny jsou neskutečný, hodně mi připomínají koryto řeky Kamienna za Harrachovem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, moc děkuji. 💕👍 Jsem ráda, že se ti se mnou na Šumavě líbilo. Horské řeky a říčky si budou podobné. Musím se přiznat, že Krkonoše téměř neznám. Byli jsme tam v zimě několikrát na lyžích, pak z polského Karpacze vystoupali na Sněžku. Loni koncem září jsme byli na Benecku, ale počasí bylo tak ohavné, že jsme v dešti procourali jen okolí a pak Vrchlabí. Veškeré naše plány padly, nakonec jsme padli i my s nějakou chorobou. Z účastníků zájezdu (spolužáci s partnery) neonemocněli jen tři.😊

      Vymazat
  16. Álo, tak to je vydatný příspěvek a ještě tak atraktivní téma, pro mne Vydra a Jetřichovice odjakživa top místa.
    Šumavu jsem prochodila, když mi to ještě běhalo a kdykoli se tam ráda vracím, dnes třeba díky tobě. Pa Jiřina z N.
    Moc ti za fotky děkuji.
    Taky záleží na tom, jaké tam chytíš počasí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc děkuju. 👍💕 U nás je spousta krásných míst. Když jsi zmínila Jetřichovice, tak musím připodotknout, že krásné je i údolí podél Křinice a Jeskyně víl. Není to tolik navštěvované, jako Jetřišky. 😊
      My absolvovali v poslední době několik výšlapů, včera jsme byli v Lánech, kde je naučná stezka a na ní možnost nahlédnout do "demonstrační obůrky", kde jsou k vidění jeleni, daňci, mufloni a další. Bolí mě nohy jako psa. Už se také blížím do stádia, kdy mi to přestane běhat.
      S tím počasím je to všude stejné, ovšem když začne pršet na Šumavě ...💦💦💦

      Vymazat
    2. Alenko, za panování prezidenta Klause jsme byli v Lánech v zámeckém parku a oboru objíždíme cestou z Křivoklátska.
      Kolem Křinice je to romantické, to máš pravdu a není tam moc lidí.Najdu jednu fotku od Vydry a dám si ji na blog, vyprovokovala jsi mne.
      Přeji ti krásné prázdninové dny a hodně příležitostí fotit.
      Jiřina z N.,

      Vymazat
  17. Álo, Vydru miluji, jezdíme k ní každý rok a stále mne baví. Je to nádherný kus přírody, děkuji za připomenutí.
    Přeji krásné dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, i pro mně to je srdeční záležitost.💕 Poprvé jsme jí navštívili v roce 1982 se čtyřletým synem a 15ti měsíční dcerou, kterou jsme z větší část nesli v krosně. Příští rok už tudy ťapala sama. 👍
      Vracíme se sem moc rádi.
      Měj krásné dny

      Vymazat
  18. Krásné fotky, Alenko. Báječná virtuální procházka.
    Přeju pohodový večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, moc děkuju a jsem ráda, že se ti s námi na Šumavě líbilo. 💕👍
      Krásné a pohodové dny

      Vymazat
  19. Dá se říct, že toto je jeden z mých fotorajónů :-). Sice jsem tam nebyl už 2 roky, ale když se tam vypravím, jsem schopný strávit klidně týden jen v kaňonu s foťákem a se stativem a hledat zajímavé záběry. Ale moc mě mrzí zrušení lávky u Hálkovy chaty, protože tam byla jediná možnost legálně se dostat na levý břeh a na pár desítkách metrů být v bezprostředním kontaktu s řekou, tam jsem fotíval nejradši. To, bohužel, Klostermannův most nenahradil ani z maličké části.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petře, tady je opravdu co fotit. 👍 Dokážu pochopit, že tu trávíš dlouhý čas pro ten nejlepší záběr.
      Zrušené lávky je škoda, byla to opravdu možnost dostat se na druhý břeh do míst, kde lze být v kontaktu s tokem řeky. Teď jen při menší vodě lze jít po kamenech pro dobrý záběr. Ovšem v letní sezóně je tam dost rušno.

      Vymazat
  20. Alenko, díky za krásné záběry i výklad. Doufám, že nebude vadit, že jsem se podělila o tak krásný zážitek ... Není u nás dost krás k výletům? Tady to je hezky pohromadě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ruženko, moc děkuju. 👍💕 Vadit mi to rozhodně nebude, když se podělíš. 😀
      U nás je opravdu spousta krásných míst a já si uvědomuju, že už asi nebude v našich silách všechna navštívit.

      Vymazat
  21. Moc pěkná fotoreportáž, kameny a voda to je vždycky skvělá podívaná. Líbilo se mi i srovnání s odstupem tří let.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bev, moc děkuji. 💕👍 Voda je živý element, pokaždé teče stejným korytem a je pokaždé jiná.
      Vybírání a hledání stejných míst bylo v té hromadě fotek docela náročné.

      Vymazat
  22. Alenko, to je ale nádhera! moc krásné fotky jsi nám nabídla ke koukání i ke srovnání po letech. Jsi moc šikovná a určitě bych si dovedla představit, že bys to všechno vydala knižně. Moc chválím,.

    OdpovědětVymazat
  23. Také děkuji za krásné fotky i výklad. :-)

    OdpovědětVymazat
  24. Krásná příroda, milý průvodce.
    Hezký víkend přeji. J.

    OdpovědětVymazat
  25. Vše dokonalé,voda, příroda, modrá obloha, lesní rostlinky, ovšem jako třešeň na mega dortu jsou ty překrásné chlupatice.
    A co se divím, může být nějaká tvá reportáž bez chlupáčů, nemůže :-)
    Nádhera, těmito fotkami jsi podtrhla, že u nás je fakt skvostně, když už tedy nemůžeme k těm Italům :-)
    Krásný víkedn.

    OdpovědětVymazat
  26. Překrásné fotografie. Šumava je nádherná, to je bez debaty a pohledy na vodu jsou vždy nádherné a a uklidňující...ovšem pokuid je voda tam, kde být má...

    OdpovědětVymazat
  27. Vydra mi přijde docela divoká. Tvoje fotky jsou jako vždy úžasné. Díky za nádhernou procházku:-)

    OdpovědětVymazat
  28. Krásná příroda a opět krásné pokochání fotkami u Tebe, děkuji. :-)

    OdpovědětVymazat
  29. Ali, moc zdravím z nového působiště. S Vydrou jsem se setkala dvakrát. Je to překrásná a jedinečná řeka. Díky za pěknou reportáž.

    OdpovědětVymazat
  30. Ten obraz je mistrovský, jak z prodejní galerie.

    Na Šumavě jsme byli 2krát na turistických dovolených a zde také, jen jsem si vždy říkal, kam se schovaly všechny vydry :).

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤