Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

pondělí 30. září 2013

Ach jo!


Telefon zazvonil jen krátce.
Stará paní zvedla sluchátko a řekla: "Prosím?"
"Ahoj Marie."
"Ahoj." Odpověděla zaraženě a přemýšlela, kam hlas na druhé straně drátu zařadit.
"Už jsi po snídani?"
"Jsem." Stále netušila, kdo by to mohl být a hlavně, proč se ptá, zda už snídala.
"Ty jsi mě nepoznala?"
"Hmmmm..... " Stará paní si opravdu nebyla jistá.
"No hádej přeci."
"No, já nevím..."
"Tak přemýšlej."
"Ty jsi .... " a stará paní vyslovila jméno kolegy, s nímž kdysi, před mnoha roky pracovala.
"No, vidíš, že jsi mě poznala."
Starou paní potěšilo, že si na ní vzpoměl bývalý kolega. Malý červíček pochybnosti sice zahlodal, když si uvědomila, že jí kdysi oslovoval Mařenko. A nebo ne? Že by se pletla? Vždyt' je to už tolik let.
Hovor plynul na neurčitá témata. Stará paní svému bývalému kolegovi vyprávěla, jak se má, jak se mají její tři vnuci a jakou má radost ze dvou pravnuček.
"Marie, prosímtě, nezlob se, že volám, ale mám k tobě velikou prosbu."
Stará paní vyzvala bývalého kolegu, aby pokračoval.
"Víš, já se dostal do obrovských finančních problémů, hrozí mi, že bych mohl přijít o byt. Prosímtě, nemohla bys mi půjčit šedesát tisíc?"
Stará paní odpověděla: "Nezlob se, já tolik nemám. Mám doma jen třicet a pro další bych musela do banky. Hrozně mě bolí noha, vždyt' víš, jaké jsem s ní mívala problémy."
"Marie, to nevadí, i těch třicet mi pomůže. Půjčíš mi je tedy?"
Co by stará paní pro bývalého kolegu neudělala.
"Tak jo, tak si přijd', moc ráda tě uvidím."
"Hele, já ted' nemůžu, ale poslal bych si pro ně Jiříka, mohl by být u tebe tak do půl hodiny. Napiš si potvrzení, on ti ho podepíše. Já bych se ukázal někdy později, to víš, mám ted' spoustu starostí, abych nepřišel o střechu nad hlavou."
Stará paní to chápala. Přijít v tomhle věku o bydlení, to je hodně špatné.

Rozloučila se s bývalým kolegou a šla připravit peníze. Napsala si stvrzenku a sešla z patra domu dolů ke vchodu. Noha přeci jen bolí a ona nechce zdržovat.
Během čtvrt hodiny byl u branky mladší muž a ptal se jí na jméno.
"Ano, to jsem já."
"A máte ty peníze?"
"Mám."
Mladší muž vzal do ruky mobil, vytočil číslo a předal ho staré paní. Bývalý kolega na druhém konci drátu jí potvrdil, že člověk, který před ní stojí, je opravdu ten Jiřík, kterého si pro půjčku poslal.
Stará paní předala obálku, mladší muž jí podepsal stvrzenku, kterou si sama napsala, poděkoval a odešel.

Stará paní zamkla branku a vrátila se do domu. Cestou k sobě do patra se stavila u své dcery, aby jí řekla, kdo si na ní po letech vzpoměl. Vždyt' i dcera ho zná.

"Mami, proboha, co jsi to udělala?"
Stará paní nechápala, proč na ní dcera zvýšila hlas.
"Na každou blbost se mě přijdeš zeptat, radíš se jaký si máš koupit salám, nebo zda máš koupit dva nebo čtyři rohlíky a ted' uděláš takovouhle kravinu."
Dcera vytočila 158. Staré paní to stále ještě nedocházelo.

Fikce?
Nebo povídka, kterou jsem si vymyslela?

Nikoliv. Holá a smutná skutečnost.

Během chvilky před dům přijela kriminálka. Vyslechli starou paní, vyslechli i její dceru, které se její maminka pochlubila, jak "zachránila" bývalého kolegu. Vyslechli i vnuka a manželku dalšího. Ti všichni byli v domě, když stará paní "půjčila" svých třicet tisíc. Nikdo z nich nic netušil. Kéž by se před tím alespoň s někým poradila.
Kriminalisté potom obcházeli sousední domy, zda si někdo ze sousedů něčeho nevšiml.
Nikdo nic neviděl.

Večer telefonovala kriminálka. Podařilo se jim konečně objevit bývalého kolegu staré paní. Byl také hodně překvapen, co se stalo. Ten den nebyl doma, konečně začaly růst houby, tak se vypravil i s rodinou do lesa.

Bohužel tato smutná věc se přihodila před několika dny babičce mého zetě.
Nevím, zda rozhovor, který se odehrál mezi babičkou Mařenkou a podvodníkem, byl tentýž. Příběh mi byl reprodukován dcerou a zetěm.

Neustále jsme bombardováni sdělovacími prostředky o tom, jak jsou staří lidé okrádáni, jak mají podvodníci důmyslně vymyšlené scénáře, jak se dostat k penězům. Tady v tomhle případě stačilo jméno na zvonku a pevná telefonní linka, jejíž číslo je v telefonním seznamu. Babičku Mařenku si jednoduše vyhlédli, zkusili to a ono to vyšlo.

Nemám ráda bezpráví. Nesnáším, když je ubližováno komukoliv - at' dětem, či starým lidem. Proto jsem se rozhodla, že tento smutný a možná i pro někoho poučný příběh zveřejním.

Bud'te prosím opatrní.

27 komentářů:

  1. Něco podobného se stalo asi před dvěmi lety naší staré paní sousedce. Volající ji šikovnými dotazy nabulíkoval, že je její vzdálený příbuzný a prosil taky o částku peněz. Už si nepamatuji kolik to bylo, ale nebyla tak vysoká, jako ve tvém příběhu. Naštěstí k předání peněz nedošlo, ale sousedka byla pořádně vyplašená. Ten člověk jí volal na pevnou linku a mám ten dojem, že si ti podvodníci tímto způsobem lidi vybírají, vždyť tam mají jméno i s adresou. Sousedka ač stará, zrušila pevnou linku a používá mobil...

    OdpovědětVymazat
  2. Jarko, jsou to šmejdi. A to se ještě hodně mírním ve výrazech. Nejhorší na tom je, že se ted' ostatní obyvatelé domu obávají, aby jim tam nepřišli třeba zloději, protože málo platné, mít doma jen tak třicet tisíc není až tak obvyklé.

    OdpovědětVymazat
  3. Co dodat....Staří lidé jsou důvěřiví jak malá děcka, a na tohle spoléhá spousta grázlů a hajzlů....je ale smutné že vůbec někdo může mít na tohle žaludek, okrádat bezostyšně takhle bezbranné.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Bojím se, že bude ještě hůř.

    OdpovědětVymazat
  5. Smutné. Je třeba fakt být neustále jak ostříž.

    OdpovědětVymazat
  6. Alenko husí kůži mám. Můžou upozorňovat, jsou přednášky u nás v CVA, filmy a přece se těm lumpům daří staré lidi okrást. Bože proč jsou tak důvěřivý.

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: I když je člověk jako ostříž, ti šmejdi si najdou skulinku, jak se člověku dostat "pod kůži", resp. k jeho majetku.

    OdpovědětVymazat
  8. [8]: Často "silnější" se po "slabším" veze, což není správné. To je verze slabocha.

    OdpovědětVymazat
  9. Různí šmejdi na nás starší cílí. Dnes bude v televizi někde film Šmejdi. Podívám se, ale kudla se mně bude v kapse otvírat. Proto si Terezku cvičím - na takový šmejdy, aby je dokázala odhadnout a nepustit domů...

    OdpovědětVymazat
  10. Je to hrozné, co se dnes starým lidem děje.

    OdpovědětVymazat
  11. Já zvedám telefon pouze, když vím s kým mluvím. Pokud se mi tam objeví neznámé číslo, tak to nechám zvonit. Nejsem doma.

    OdpovědětVymazat
  12. Ach jo. Kde se jen v lidech bere takováhle hamižnost a bezohlednost k ostatním. A už vůbec nepochopím, proč si berou zrovna na mušku bezbranné...

    OdpovědětVymazat
  13. Asi budu zase "výjimka", ale ve své nejbližší rodině neznám ani "starou paní" ani "mladou paní", která by mohla někomu půjčit byť 3000,- Kč. FAKT!

    OdpovědětVymazat
  14. Alenko, je dobře, že jsi zveřejnila "skutečnost" a i když si myslím, že se to týká lidí opravdu starších, kteří se věkem stávají důvěřivější a někdy i opuštěnost hraje svou roli. Proto je na nás, kteří máme ještě rodiče, abychom se jim věnovali a na podobné situace upozorňovali. Dali jim nejen cenné rady, ale i lásku, aby nebyli opuštěni a tím víc zranitelní. Pěkný den.

    OdpovědětVymazat
  15. [12]: Myslela jsem si, že já také nikomu nenaletím, ale také se mi to jednou "zadařilo". Možná se se svým selháním někdy na blogu pochlubím. patřím také mezi ty, kteří pokud mohou, tak pomohou. Pravidelně mě "léčí" moje sestra a já jí stále a pořád odpouštím, abych pak znovu "dostala po čuni".

    OdpovědětVymazat
  16. Bohužel, že to tak i dnes a když slyším podobný případ, tak mi mrazí. PROČ? Proč ti staří lidé jsou někteří tak důvěřiví? Moje stará maminka by se tak určitě nezachovala, protože to kolem sebe stále slyší a já se jim opravdu divím. Pak už jen stačí dodat: !Pak že důchodci nemají peníze" a proto nám možná ještě nějaké vezmou, ne? Je to moc smutné a doufám, že poučné pro ty, kteří by někdy váhali.

    OdpovědětVymazat
  17. Alenko, to samé se stalo mamince mé bývalé kolegyně z práce před pár lety, už na to upozorňovali nedávno i v televizi. Stalo se to hodně dalším seniorům. Já se v tomto případě vůbec nedivím, že na to paní "skočila". Oni to umí, telefon ledacos ukryje, sama jsem kdysi hodně dávno skoro naletěla, naštěstí mě něco osvítilo a všechno jsem si včas ověřila a naštěstí tenkrát nešlo o peníze. Žijí mezi námi zrůdy. Včera jsem se dívala v televizi na "Šmejdy".

    OdpovědětVymazat
  18. Alenko, okrádat seniory je snažší. Ale jestli ti to pomůže, tak na podobný trik před asi 10-ti lety naletěla pokladní z místního družstva. Tuším tenkrát taky vydala z firemní pokladny 30 tis. pro které si údajně poslal vedoucí.

    OdpovědětVymazat
  19. Opravdu šmejdi! Byla jsem na prášcích po tragédii v rodině. Máme ještě jeden vchod ze zahrady, kde na mne někdo volal. Myslela jsem, že chce někdo nějakou informaci. Stává se to dost často. Byly tam dvě nepřizpůsobilé. Prý abych se podívala na hrnce. Nechtěla jsem, ale pod vlivem léků a jejich naléhání jsem otevřela branku. Ukázaly mně hrnce a ještě příbory. Prý kolik mám doma peněz. Těžko to někdo pochopí, ale já odpověděla šest tisíc. Ony řekly: přineste sem ty peníze. Já šla a přinesla. Pak příbory sebraly a  utekly. Mně zůstaly hrnce za šest tisíc! Hodnota byla možná tak dva tisíce.

    OdpovědětVymazat
  20. Bohužel jsou staří lidé nepoučitelní, můžete jim to říkat horem dolem, dívají se na to v televizi a nic. Naše sousedka nakonec dopadla tak, že naštvané dcery jí na dveře bytu, napsaly obrovskou ceduli, co vše nemá dělat, a já nepouštím do domu žádné pochybné osoby, pokud na mě zazvoní.

    OdpovědětVymazat
  21. Podobný případ byl kdysi v televizi a asi si někdo podle toho vzoru taky zařídil živnost.

    OdpovědětVymazat
  22. [21]: Někdy je člověk tak zblblej, že udělá věc, kterou by jindy neuděla. Nevyčítejte si to, máte draze zaplacenou zkušenost, ale vemte to tak, že z vás mohly vymámit víc. My totiž neumíme říkat automaticky ne. To je věc, kterou není k zahození, se naučit. Na první jejich dotaz, ať je jakýkoliv, říct okamžitě ne. Změnit ne na ano můžeme po chvíli, nebo po důkladné úvaze, ale říct hned NE, nám možná zachrání peníze (a třeba i život, není poprvé, že se dostali do domu a domácí paní nebo pána zmlátili, že třeba na zranění zemřel).

    OdpovědětVymazat
  23. Jak pravdivé je: Ach jo! Staří lidé jsou fakt nepoučitelní. Asi nebyli nikdy zvyklí na takové praktiky a jakmile se jednou dostanou do spárů takovým hajzlům, jsou opět ztraceni. Vždyť jsou na to specielně školeni!

    OdpovědětVymazat
  24. To je moc smutný, ale asi dost častý příběh, Ali. Staří lidé jsou hrozně důvěřiví, tedy aspoň někteří, moje mamka třeba vůbec ne.

    OdpovědětVymazat
  25. Člověka neustále zaráží, jak mohou být lidé tak sprostí. Stalo se mi hodně dávno, že přišel k bytu mladík- tvrdil, že je spolužák syna, byl, bydlel v protějším paneláku a prosil o zapůjčení 2000 Kč na opravu auta-havarovaného. Podepsal mi papír, ale dodnes jsem neviděla ani korunu. Je to číšník, který hrál hazard a dlužil už kdekomu. No, člověk přijde o víc, ale víc bych byla ani nepůjčila. Právě ta částka byla taková normální. Byla jsem tehdy v obchodě a on tvrdil, že se u mne zastaví a vrátí mi to.Když jsem se ptala jeho matky, kterou jsem potkala, co s ním je a že mi dluží, dělala, že jí nic po tom není. Asi si byla jistá, co je synáček zač.

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤