Mezi moje záliby patří historie, cestování, poznávání nových krajů a fotografování.
Před každou další cestou se snažím získat nějaké informace o místě, které navštívím.
Ráda se proto o své poznatky z cest podělím.

"Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu."
David Livingstone


Vítejte na mém blogu ...

neděle 21. července 2013

Pan Droždí a rybízový koláč

Dovolte, abych se představil.
Jsem Pan Droždí.


Ne, nesmějte se, každý se přeci nějak jmenuje.
Já dostal jméno Pan Droždí a daly mi ho dvě cácorky Sára a Ema, které tráví prázdninové dny u babičky na Bílé Hoře. Už ani nevím, která z nich to byla, ale nasmály se u toho obě i s babičkou.
Ale přiznejme si, to jméno je přeci jen trochu směšné.


"Babí, zase ti ten ptáček žere rybíz", ozvalo se z koutu zahrady.
"A jak se ten ptáček jmenuje?"
"Je to drozd."
"Cožéééééé?"
"Drozd zpěvný, tedy spíš ještě drozdík, protože má krátká brka na ocasu."
"Cože? Droždí?"
"Ne, drozdík."
Babička se rozesmála a vzpoměla si, jak loni, mladší z cácorek Ema, při prohlížení obrázků v dětské encyklopedii, zavolala:
"Jé, tuhle rybu já znám, to je paštika."
Chudák štika, ke svému jménu přišla podobně, tak jako já k tomu svému.
Jsem prostě Pan Droždí.

Dokonce už i babička mě tak oslovuje.
V týdnu jsem nebyl jen na tom lahodném rybízu, ale pokoušel jsem se sebrat nějaký hmyz, či vydolovat žížalu ze záhonu s růžemi. Babička Alena ty růže večer postříkala nějakým prevítem, který sice růžím svědčí, ale nám ptáčkům?
Viděla mě, jak se v záhonku lopotím a křikla: "Nežer to ty blbče, bude ti zle." Holčičky se rozesmály a soused na druhé straně ulice zvedl významně obočí a asi přemýšlel nad tím, proč babička tak ošklivě mluví s cácorkami. Mne, Pana Droždí, si určitě nevšiml.

Na zahradě se mi moc líbí, babičky a dvou cácorek se vůbec nebojím, protože vím, že mi neublíží. Babičce občas zapózuji, aby si mě mohla vyfotit.
Dokonce mě ani neodhání z rybízu, prý je ho letos hodně.


Sice keř po mém hodování vypadá takhle, ale babičce to zjevně nevadí. Rybízu je letos spousta a já už se těším na to, až dozraje i ten, který je za plotem u sousedů.



Ale trochu se na ní přeci jen zlobím. Zakázala mi jedno ovoce, na které jsem se opravdu moc těšil. Borůvky se začaly modrat a já už se moc těšil na to, jak si na nich budu pochutnávat. Přeci jen ten rybíz se trochu přejí.


Představte si, že na borůvky a nad ně navěsila nějaké takové lesklé placičky a ty mě hodně děsí. Borůvky jsou pro mě zakázaným ovocem. To už tam rovnou mohla pověsit ceduli "Zákaz vstupu". Ovšem nevím, zda bych si jí přečetl.
Ještě, že nejsou ty placičky nad malinami, tam se mi občas povede nějakou ukořistit, i když .... cácorky bývají rychlejší.


Dny na zahradě a dny prázdnin plynou. Cácorky se cachtají v bazénu, malují si a zaměstnávají babičku Alenu tolik, že nemá na spoustu věcí vůbec čas. Stíhá toho sice dost, ale aby si sedla večer k počítači, to už se jí několik večerů nepodařilo. Asi to bude tím, že cácorky spí v místnosti, kde má babička počítač.
Když jsem nedávno hodoval na rybízu, všiml jsem si, že babička si něco v altánu zapisuje do sešitu. Možná si zaznamenává postřehy z Itálie. Sice jsem seděl blízko, ale písmenka byla tak malá, že jsem je na tu dálku nemohl přečíst.


Tento víkend má babička hlídací volno, tak dohání to, k čemu se v poslední době nedostala. Viděl jsem, jak se dnes celé odpoledne věnovala svým kytičkám a plela záhonky. Po dlouhé době si sedla ke klávesnici počítače a omlouvá se, že zanedbává své blogové kamarády.

Tuhle jsem si všiml, že si na zahradu přinesla něco velikého bílého. Přihopkal jsem blíž a přemýšlel, co to může být. Nic kloudného jsem nevymyslel. Babička Alena si povídala s cácorkami a s tím velkým, bílým něčím, stále něco kutila. Pak odpoledne, když se vrátil domů dědeček, zjistil jsem, že babička šije stříšku k altánku. Cácorky byly střídavě v bazénku, či na dece pod deštníkem a babička s dědečkem zkoušeli tu bílou stříšku, jak bude k altánku pasovat. Seděl jsem na rybízu a poslouchal, co si spolu povídají. A pak jsem to zjistil. Babička bude mít narozeniny, přijde víc lidí a kdyby náhodou pršelo, budou se před deštěm schovávat tak, jako se schovávám i já.

Včera večer jsem zapoměl na ty lesklé placičky. Slétl jsem na plot, díval se na modré zrající borůvky a hledal správnou větvičku, ze které bych mohl hodovat. Foukl vítr. Fuj, to jsem se lekl. Málem jsem spadl z plotu. Cácorky se živily rybízovým koláčem a smály se mi. To se mi vůbec nelíbilo. Navíc se mi ještě smála babička s dědou a návštěva, která seděla u nich v altánku. Dokonce jsem zaslechl i něco o drzých drozdech. Zakázané ovoce a ještě smích! Urazil jsem se a letěl jsem k sousedům. Seděl jsem na skleníku a všechno, všecičko, jsem jim tam vyzpíval. Pak jsem se vrátil zpátky a sedl si na rybíz. Když ho můžou jíst oni, dám si ho taky.

Rybíz všem chutnal a návštěva se ptala na recept. Babička ho diktovala a já jsem si ho poslechl. Měl jsem trochu, obavu, zda do koláče také nepatří droždí. Co kdyby se někdo spletl? Mé obavy se rozplynuly, nikdo mě neohrozí, droždí v koláči není. Ted' ještě vymyslet, jak se dostat na ty borůvky. Na ty zakázané borůvky!

Než to všechno vymyslím, podělím se tu o recept:

50 dkg polohrubé mouky
25 dkg tuku (Hera, máslo)
2 celá vejce
20 dkg cukru
špetka soli
celý prášek do pečiva
5- 6 lžic cukru a hrubé mouky na žmolenku

Všechny sypké ingredience se smíchají v míse, přidá se změklý tuk a vejce a vypracuje se těsto.
Do vymazaného a hrubou moukou vysypaného pekáče se pak z větší části těsta udělá vanička, do které se
dá rybíz. Do zbylého těsta se přidá hrubá mouka a cukr, udělá se žmolenka a tím se ovoce posype.







Babička potom ještě návštěvě prozradila, že tento koláč dělá s jakýmkoliv ovocem, které právě na zahradě uzraje. Lahodný je s meruňkami, jablky či ostružinami.

Ale ty zakázané borůvky nezmínila. Já na to však ale přijdu, jak se k nim dostat. Jsem přeci chytrý, mazaný a hlavně - jsem Pan Droždí.

39 komentářů:

  1. Pan Droždí má pěkné jméno. Rybíz vypadá nádherně. Vlastně všechny fotky jsou velmi zdařilé. A vidím na nich i Tebe jako skvělou babičku! Rybízový koláč láká k nakousnutí.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásný příběh, fotky i vnučky. Pan Droždí je velký sympaťák! (:

    OdpovědětVymazat
  3. To je roztomilé jméno- Droždí. Koláč takový taky dělávám. Hlavně jsem ho dělala u babičky na Slovensku s meruňkami a  taky s tím rybízem-tří barev: růžovým(byl sladší než červený), červeným a černým. Drobenku na to. Dědeček říkával  : As šavaňů- kyselé, ale když přišel do kuchyně, vždycky si nezapomněl kousek sebrat. Babička se jen divila, že peču jen jeden plech, takže pak to bylo nejméně po dvou velkých. Máš opravdu roztomilé vnučky a užiješ si s nimi legrace i práce, viď?

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Nejen vnoučata, ale už i moje děti obohatily slovník specifickými výrazy, které se u nás v rodině vžily. Myslím si, že každý drozd, který se u nás v zahradě objeví, bude pokaždé už Pan Droždí. Koláč je opravdu výborný.

    OdpovědětVymazat
  5. Drozdíci i (D)droždí má něco do sebe. Vašeho Pána Droždíka si předcházejte, aby u vás zůstal. Pořádného drozda, jsem už dlouho neviděla!

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Ač bydlím v Praze, drozdi jsou našimi pravidelnými hosty. Dokonce u nás i několik let hnízdili pod okny a my mohli sledovat jak samička zahřívá vajíčka, při dešti roztahovala křídla, aby zakryla celé hnízděčko. Strom už pod okny nemáme, ale drozdi se k nám stále vracejí. Ted' už to budou jen Droždí.

    OdpovědětVymazat
  7. Jsem rád, že ses mi ozvala a že jsi se zdravá vrátila. Nedávno jsem objevil dva keře rybízu v "mém" lese a taky jsem si na nich pochutnal, protože nikoho nenapadne, že by tam byl rybíz. Asi tam semena taky zanesli ptáci.

    OdpovědětVymazat
  8. No, to mi povídej.. Droždí!! Droždí nebo kosí, pěkná sebranka to je! Toho rybízu na ejchuchování bysme neměli zas tolik a oni nám nechali letos tak polovinu. To jsem odhadl podle toho, že vždycky na stonku nějaké bobulky nechali, asi aby úroda vypadala z dálky sice řídká, ale rovnoměrně na keři rozmístěná. Taky srnky se u nás letos činily, výhonky smrčků, kůra na kmínku angreštu a čerstvý ibišek jim šmakovaly, k tomu výrazně oholily vršky živého "plůtku" (neznám název, kvete modře) a k mému údivu nenechaly bujet ani několik nadějných rozchodníků, z kterých zbývají jen krátké zelené pahýlky. U rozchodníků mám nejasnost, jedna sousedka to přičítá macaté srně, druhá viděla hejna toho milého ptactva se na rozchodnících popásat, tak, kdoví, jak to bylo.. Ale že kruťáč nejsem, mívali jsme doma na lodžii kosa "domácího", pobýval tam u stropu spokojeně, než si přivedl partnerku, které se tam patrně něco nezdálo, tak po několika dnech oba zmizeli. S lákavým koláčem váhám, pořád si slibuju, že jeho výrobu někdy sám zkusím a pořád to odkládám a rybízu rychle ubývá..

    OdpovědětVymazat
  9. Skvělý článek, moc se mi líbil :)

    OdpovědětVymazat
  10. Tak borůvky už vám dozrávají....hm tak u nás jsou zatím jen a jen zelené broky. Ale zase obsypané keře. Moc pěkně sepsané a cácorky mají opravdu lišácké ksichtíky. tak ať narozky proběhnou v té nejlepší pohodě a z nejlepším počasím a k nim všechno nej!

    OdpovědětVymazat
  11. Ten ptáček je tak rostomilý. Dostal mě ten příběh :)

    OdpovědětVymazat
  12. Droždí - už jsem se lekla, že recept je s droždím. Takto to beru, živočíšek ve vašem dosahu

    OdpovědětVymazat
  13. Ten pták je velice moudrý a má ve všem pravdu. Na životě je nejlepší život, také vás má prokouknutou a ví, že i vy to víte. Hodně radosti, děti a vnuci tak rychle rostou, užívejte si to, moc vám to přeji.

    OdpovědětVymazat
  14. Alenko, díky za prima recept teď, v sezoně všelijakého ovoce, ho určitě vyzkouším, bude to náramná dobrota. Vidím, že se s holčičkama nenudíte, šiješ, pečeš a ještě se společně zasmějete. Ta fotka, kde máš všechna vnoučata na klíně, je báječná.

    OdpovědětVymazat
  15. Nádherné fotografie s vnoučaty a Pan Droždí je skvělý a jak krásně pózuje, je vidět, že je domácí.

    OdpovědětVymazat
  16. Děti jsou ve své neznalosti prostě úžasné...

    OdpovědětVymazat
  17. Ali to je krásná pohádka. Moc hezky napsáno, pan Droždí mě pobavil, Paštika taky. Moc vám to všem sluší.

    OdpovědětVymazat
  18. Milej pan Droždí, já se ti vůbec nedivím, že máš na Alenku pifku kvůli těm borůvkám.  Takovou lahodu aby jeden pohledal, to se vůbec s rybízem nedá srovnávat...

    OdpovědětVymazat
  19. To je krásné od Pana Droždí, že nám všechno vyprávěl, když babička Alenka nemá čas a musí hlídat ty dvě cácorky a malého "cácoráčka" ne? Taky je moc šikovný kluk! Tak ať se daří a koláč s rybízem - mňam - ten já miluji!

    OdpovědětVymazat
  20. Tak to je luxusní, povídání z pohledu Pana Droždí, to se jen tak nevidí! Zajímavý styl vyprávění, moc se mi to líbilo, a pana Droždí jsi vyfotila excelentně, může se pyšnit, že je tu zveřejněn.     

    OdpovědětVymazat
  21. To je moc hezká povídka.Schovej to povídání pro vnoucata,urcite je to potesí az budou vetsí a sami si to prectou!

    OdpovědětVymazat
  22. [7]: Vrátila jsem se už před třemi týdny, ale najít si čas na počítač je "na tom mém kolotoči" docela obtížné.

    OdpovědětVymazat
  23. [22]: Třeba to povídání jednou najdou a pak se budou smát trochu pošetilé babičce. Před lety jsem psala podobným stylem pohádky pro své děti, ale bohužel sešit se při přestavbě v domě někam zatoulal. Stále doufám, že ho ještě najdu.

    OdpovědětVymazat
  24. Pan Droždí je úžasný. Mám ráda drobnou divou zvěř, kterou můžeme najít na zahrádce. Před asi dvěma lety jsem pozorovala hnízdění drozdíků u nás a potom o tom napsala reportáž na blog i s fotkama.

    OdpovědětVymazat
  25. Krásné povídání. Zavzpomínala jsem na dobu, kdy moje děti i vnoučata měly také svůj slovník. Užívej si, toto je krásné období.

    OdpovědětVymazat
  26. Pan Droždí - to mi připomíná příhodu, když jsem byli na školení a byl s námi kolega jménem Bähr. Museli jsme se podepsat a lektor četl docházku. Místo Bähr přečetl "pan Bahno" a my se všichni strašně řehtali.

    OdpovědětVymazat
  27. [24]:Rozhodně je to zajímavé vyprávění a originální styl. Tvoje vnučky na tebe budou jednou pyšné, až budou brát rozum...   

    OdpovědětVymazat
  28. Alenko jsi dobrá vypravěčka a je to moc hezké jako pohádka na dobrou noc.Takže nejenom ty dvě cácorky,ale už i Jiříček je dobrý společník. Paštice jsem se od srdce zasmála. Rybízu máte požehnaně,my naštěstí ne.Ale na koláč se hodí kdeco,co právě zraje.

    OdpovědětVymazat
  29. Nejsem pan Droždí, ale strašně ráda ozobávám třešně, rybíz, borůvky, maliny, ...   

    OdpovědětVymazat
  30. Alenko, moc se mi tvoje povídání líbí.

    OdpovědětVymazat
  31. Jéje, to bylo krásné povídání. A podle nadpisu jsem čekala recept, kterého jsem se dočkala na konci, moc jsem se pobavila

    OdpovědětVymazat
  32. Tak pan Droždí to si musím pamatovat. U nás pozorujeme hlavně dva kosáky. Vždycky když posekáme trávu tak přiletí a hádají se. To si vždycky děláme legraci, že se Lojza s Pepou nechtějí rozdělit o brouky. Občas přiletí i Karel a to je potom ta pravá mela.

    OdpovědětVymazat
  33. Tvoje povídání je moc hezké. Škoda že je ho v poslední době dost málo. Moc ráda sem se vracím. Díky

    OdpovědětVymazat
  34. Tvuj clanek mi pripomnel moje vlastni detstvi se sestrou u babicky. A skoro citim vuni toho kolace. Krasne casy.

    OdpovědětVymazat
  35. Alenko, k svátku ti přeji všechno nejlepší, hodně štěstí, radosti z vnuček a hlavně zdraví.

    OdpovědětVymazat
  36. I já se přidávám ke gratulantům. Hodně zdravíčka a potěšení z té tvé drobotiny.

    OdpovědětVymazat
  37. Alenko, i já ti přeji k svátku vše nejlepší, víš po pravdě jsem si vzpomněla až teď, jsem stále v letu, jsem zvědavá kdy padnu a nabiju si čumáček. Mám toho opravdu moc, ale ty se zastav a pořádně to oslav.

    OdpovědětVymazat

MOC DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE ❤❤❤